Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä voi johtua jatkuva väsynyt olo?

Vierailija
12.08.2020 |

Taustaa sen verran että olen tästä kärsinyt jo vuosia, välillä enempi ja välillä vähempi. Saatan saada välillä pieniä energiapiikkejä joita olen oppinut käyttämään hyödyksi niin että pyrin silloin kun energiaa on tekemään isoimmat kotityöt ja pitämään itsestä parempaa huolta.

Väsymys ei ole sellaista että nukahtaisin jatkuvasti pystyyn, mutta yleisvointi monesti on sellainen kuin kroppa ja pää ei toimisi täydellä teholla. Yöunet eivät riitä päiväksi lataamaan akkuja niin että olisin peruspirteä päivän ajan. Minulta jää perusasioita helposti hoitamatta energian puutteen takia. Luonnollisesti jos päivän aikana tulee tehtyä jotain milä kuluttaa energiaa normaalia enemmän, väsyn todella paljon ja meneekin sitten loppupäivä hukkaan.

Hemoglobiini on mitattu ja se oli 122
Ruokavalio on ok.
Nukun pääsääntöisesti riittävästi paitsi jos jostain syystä jokin valvottaa. Tätä tapahtuu harvemmin ja johtuu yleensä hyvin tyypillisistä syistä, kuten jos jokin asia vaivaa enkä siksi saa nukuttua. Nukun 8-11 tunnin yöunia pääsääntöisesti. En heräile öisin enkä kuorsaa. Nukun mielestäni siis ihan hyvin. Silti päivisin harvoin riittää energiaa tehdä mitääm ylimääräistä ja monesti jää tekemättä pakollisiakin juttuja.

Tänäänkin nukuin normaalisti ja kävin kaupoilla, kaupassa iski kunnon nuupahdus ja lähdin kotiin. Siitä asti olen maannut sohvalla väsyneenä energiatasot nollissa. Juuri ja juuri jaksan vessaan nousta.

Tämä haittaa elämääni koska esimerkiksi liikunnalle harvoin löytyy energiaa. On myös inhottavaa kun en yksinkertaisesti jaksa usein nähdä ihmisiä uupumisen vuoksi.

Masennusta ei ole diagnosoitu, mutta sitä on epäilty ja olen kerran käynyt psykologilla kun sain terkkarilta lähetteen. En kuitenkaan itse koe että tämä väsymys johtuisi henkisistä ongelmista, vaikka eihän sitäkään varmaksi tiedä.

Lääkäriin varmasti pitäisi mennä, mutta silti kyselen mitä voisi olla ja onko mahdollisesti jollain samaa?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ferritiini mitattu? Tuo hb 122 ei ole mikään älyttömän hyvä, kun anemian raja-arvo on 117.

Lisää liikuntaa ja rautakuurille, molemmilla saa veriarvot paremmiksi. Aloita vaikka eka viikolla rauhalliset lyhyet kävelyt. Tsemppiä!

Minulta lääkäri kielsi liikunnan raudanpuutteisena! Rauta on keskeistä palautumisen kannalta. Rankka liikunta raudanpuutteisena johtaa vain ylikuntoon. Rauhallinen kävely varmaan ok.

Ei tietenkään rankkaa liikuntaa eikä sellaiseen olisi voimiakaan.

Viljan fytaatit estävät raudan imeytymisen. Kai sen osaa lääkärikin kertoa? Perusasia ollut vuosikymmenet!

Vierailija
42/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Suomessa ei automaattisesti naisilta tarkisteta ferritiiniä ja muita raudanpuutteesta kertovia arvoja terveystarkastuksissa? Ihan älytöntä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vi##umaisesta anopista ja vi##umaisesta appiukosta, jos olet tavannut heitä tänä kesänä. Toipumiseen menee ainakin loppuvuosi. Koronaviruspandemian takia ei ole tarvinnut tavata sappivanhempia edes pakosta. Tämä on hyvä uutinen.

Vierailija
44/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai väsymys voi johtua vaikka mistä. Vaikka tosta jonkun mainitsemasta masennuksesta tai ylipainosta. Mut just kilpirauhasarvot, ferritiini (myös transferritiini vaadittiin iteltä, että raudanpuute pystyttiin varmuudella todentamaan), folaatti, B12-vitamiini (tc2 koe! perus b12 labra ei kuulemma ole luotettava erikoislääkärin mukaan) ja D- vitamiini on helppo tapa tsekata, ettei niissä ainakaan ole häikkää. Toki julkisella vaikea saada lähetettä ja yksityisellä noi kaikki maksaa jonkun verran. Mut noi selviää yhdellä labrareissulla ja lääkärikäynnillä. Siksi ehkä sulkisin ne ensin pois ennen ku rupeis jostain syövästä ja mt-ongelmista pelkäämään.

Vierailija
45/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vähän samaa ollut teini-iästä. Oikeastaan vain kerran ei ole ollut, sen sijaan oli kilpirauhasen liikatoiminta. Olin onneni kukkuloilla ja koin sillon oloni normaaliksi. No pakkohan se oli hoitaa ja nyt olen taas väsynyt. Joskus tuntuu kuin aivot nukkuisi..vaikka olen hereillä. Ikinä ei ole selvinnyt mikä vaivaa

Vierailija
46/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio ei ole välttämättä ok, vaikka sanot sen olevan.

Voi olla jonkun vitamiinin tai vastaavan puute.

Sinulla saattaa olla esim uniapnea tai muuta uneen ja hengensaantiin viittaavia ongelmia nukkuessa.

Et liiku tarpeeksi.

Ylipaino väsyttää.

Alkoholi väsyttää.

Tupakka ja muut nikotiinituotteet (kuten kahvi) vaikuttavat unen laatuun.

Vierailija
47/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla voi olla parasiitti. Minut perusterveen sai täysin väsyneeksi. Onko vatsaongelmia? Se voisi viitata parasiittiin.

Onko silikonit? Ne voivat aiheuttaa kaiken maailman ongelmia.

Joku lääkitys päällä? Minut saa jo allergialääke täysin väsyneeksi.

Tsemppiä! Itse selättänyt väsymyksen joten been there, done that <3

Miten parasiitti löytyi? Mistä tiesit mennä testiin?

Vierailija
48/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun syö rautapitoista ruokaa niin on tärkeää mitä sen kanssa syö koska tietyt ruoat voi haitata imeytymistä. Maitotuotteet, viljojen fytiinihapot (joissakin viljoissa enempi) jne jne.

Itse käytän maitotuotteita ja leipää eri aikaan kun jos haluan syödä jotain rautapitoista kuten vaikkapa naudan maksaa.

Vierailija
49/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla mahdollisesti verenkierto-ongelmia? 

Tämä kiinnostaa. Miten verenkierto mahtaa vaikuttaa jaksamiseen?

Vierailija
50/54 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanasta sanaan kuin minun kirjoittamani teksti 😬

Ferritiini oli alhainen ja kilpparit vähän koholla, mulla vaikka kumpaankin vaivaan olen syönyt pillereitä (rauta ja tyroksiini) kuukausia, mutta olo silti surkea.

Tarvitset myös jodia, seleeniä ja d-vitamiinia.

Ap, jos et saa riittävästi jodia, myös jodinpuute alhaisen varastoraudan lisäksi väsyttää. Ja syöthän myös täyslihaa jauhelihan ja broilerin lisäksi. Syö verilettuja ja maksaa. Ja monivitamiineja ja omega kolmosta.

Vierailija
51/54 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla mahdollisesti verenkierto-ongelmia? 

Tämä kiinnostaa. Miten verenkierto mahtaa vaikuttaa jaksamiseen?

Et oo tosissas!

Vierailija
52/54 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tuollainen väsyminen normaalia. Tarkista seuraavat:

-vitamiinien saanti kunnossa

-proteiinin saanti kunnossa

-hyvien rasvojen saanti kunnossa

-vähennät/lopetat sokerin syömisen (myös piilosokerin), saatat olla sokerikoukussa?

-otat maitohappobakteereja joka päivä

-tarkistat ruokavaliosi, onko mahdollisesti esim gluteeni-allergiaa/ viljojen jättäminen vähäksi aikaa pois saattaa auttaa sinua esim 1kk

-tarkkailet nukkumistasi (älä nuku liian vähän/liian paljon kerralla) 7-8h/yö aikuiselle

-lisäät kevyttä liikuntaa arkeesi esim 30min kävelylenkki/päivä

Sinulla on kroppa jostain syystä sekaisin siitä väsyminen johtuu (kun et tunne itseäsi masentuneeksi). Sinun tulisi löytää se syy mistä väsyminen johtuu. Mukavaa tutkimusmatkailua, kyllä se syy sieltä löytyy kun systemaattisesti testailee missä vika mahdollisesti piilee.

Vierailija
53/54 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnea.

Vierailija
54/54 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sidekudossairaus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi