Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä voi johtua jatkuva väsynyt olo?

Vierailija
12.08.2020 |

Taustaa sen verran että olen tästä kärsinyt jo vuosia, välillä enempi ja välillä vähempi. Saatan saada välillä pieniä energiapiikkejä joita olen oppinut käyttämään hyödyksi niin että pyrin silloin kun energiaa on tekemään isoimmat kotityöt ja pitämään itsestä parempaa huolta.

Väsymys ei ole sellaista että nukahtaisin jatkuvasti pystyyn, mutta yleisvointi monesti on sellainen kuin kroppa ja pää ei toimisi täydellä teholla. Yöunet eivät riitä päiväksi lataamaan akkuja niin että olisin peruspirteä päivän ajan. Minulta jää perusasioita helposti hoitamatta energian puutteen takia. Luonnollisesti jos päivän aikana tulee tehtyä jotain milä kuluttaa energiaa normaalia enemmän, väsyn todella paljon ja meneekin sitten loppupäivä hukkaan.

Hemoglobiini on mitattu ja se oli 122
Ruokavalio on ok.
Nukun pääsääntöisesti riittävästi paitsi jos jostain syystä jokin valvottaa. Tätä tapahtuu harvemmin ja johtuu yleensä hyvin tyypillisistä syistä, kuten jos jokin asia vaivaa enkä siksi saa nukuttua. Nukun 8-11 tunnin yöunia pääsääntöisesti. En heräile öisin enkä kuorsaa. Nukun mielestäni siis ihan hyvin. Silti päivisin harvoin riittää energiaa tehdä mitääm ylimääräistä ja monesti jää tekemättä pakollisiakin juttuja.

Tänäänkin nukuin normaalisti ja kävin kaupoilla, kaupassa iski kunnon nuupahdus ja lähdin kotiin. Siitä asti olen maannut sohvalla väsyneenä energiatasot nollissa. Juuri ja juuri jaksan vessaan nousta.

Tämä haittaa elämääni koska esimerkiksi liikunnalle harvoin löytyy energiaa. On myös inhottavaa kun en yksinkertaisesti jaksa usein nähdä ihmisiä uupumisen vuoksi.

Masennusta ei ole diagnosoitu, mutta sitä on epäilty ja olen kerran käynyt psykologilla kun sain terkkarilta lähetteen. En kuitenkaan itse koe että tämä väsymys johtuisi henkisistä ongelmista, vaikka eihän sitäkään varmaksi tiedä.

Lääkäriin varmasti pitäisi mennä, mutta silti kyselen mitä voisi olla ja onko mahdollisesti jollain samaa?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sama tilanne.

Vierailija
22/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Masennus. Sitä ei oikeasti monet tajua, että se väsymys on ihan oikea juttu, eikä mikään "ei huvita". Liittyy siihen kans, että minkä tahansa aloittaminen on tosi raskasta ja vaatii paljon.

2. Onko mitään lääkitystä taustalla? Nurinkurisesti myös masennuslääkeet tai muut voivat aiheuttaa kovaa väsymystä. Mm. kipukynnystä nostavat lääkkeet myös väsyttävät.

Muuta en keksi. Jotkut sanoo että eihän sille voi mitään että kaikkia vaan ei ole varusteltu samanlaisilla duracell-paristoilla... mutta kyllähän se ottaa päähän jos tuntuu että ei itse jaksa niinkuin "kuuluis".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin nopsasti aloituksesi.

Harrastatko mitään liikuntaa?

Suosittelisin käydä verikokeissa kilppariarvot, perusverenkuva, tulehdusarvot, sokerit jne.

Tsemppiä!

Vierailija
24/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ferritiini mitattu? Tuo hb 122 ei ole mikään älyttömän hyvä, kun anemian raja-arvo on 117.

Lisää liikuntaa ja rautakuurille, molemmilla saa veriarvot paremmiksi. Aloita vaikka eka viikolla rauhalliset lyhyet kävelyt. Tsemppiä!

Ferritiiniä ei ole mitattu. Tuo hb tuli ilmi kun menin verta luovuttamaan ja en sitten toki voinutkaan kun raja luovutukselle on 125.

Ap

Tuohan riittää jo väsymykseen. Mutta miksi se on noin alhainen? Liian vähän punaista lihaa vai ruuansulatusongelmia? Verilettuja syömään!

Vierailija
25/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Masennus. Sitä ei oikeasti monet tajua, että se väsymys on ihan oikea juttu, eikä mikään "ei huvita". Liittyy siihen kans, että minkä tahansa aloittaminen on tosi raskasta ja vaatii paljon.

2. Onko mitään lääkitystä taustalla? Nurinkurisesti myös masennuslääkeet tai muut voivat aiheuttaa kovaa väsymystä. Mm. kipukynnystä nostavat lääkkeet myös väsyttävät.

Muuta en keksi. Jotkut sanoo että eihän sille voi mitään että kaikkia vaan ei ole varusteltu samanlaisilla duracell-paristoilla... mutta kyllähän se ottaa päähän jos tuntuu että ei itse jaksa niinkuin "kuuluis".

Ei ole lääkitystä ja masennusta johtuvaa voi myös olla. Tai vaikka sen ja alhaisen ferritiinin yhdistelmä.

Kiitos vastauksesta

Ap

Vierailija
26/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin luulin että ruokavalio on ok. No, aloin kasvisruoan sijaan lisätä lisää liharuokaa. Ferritiini oli lisäksi alhainen  (vaikka hb normaali) ja otin 3 kk rautakuurin, jonka jälkeen olen lisäillyt ruokavalioon kaikkea oikeasti ravintorikasta ruokaa kuten maksaa välillä antamaan ravintoaineita. Huolehdin siitä että ruokavaliosta saa oikeasti folaattia ym tärkeitä ravintoaineita, pelkkä kurkku ja tomaatti ei anna hirveästi vitamiineja vaan on ravintorikkaampiakin kasviksia.

Lisäksi aloin syödä kaksi lämmintä ateriaa päivässä yhden sijaan.

Ja voin sanoa että olo on energisempi.

Vierailija
27/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ferritiini mitattu? Tuo hb 122 ei ole mikään älyttömän hyvä, kun anemian raja-arvo on 117.

Lisää liikuntaa ja rautakuurille, molemmilla saa veriarvot paremmiksi. Aloita vaikka eka viikolla rauhalliset lyhyet kävelyt. Tsemppiä!

Ferritiiniä ei ole mitattu. Tuo hb tuli ilmi kun menin verta luovuttamaan ja en sitten toki voinutkaan kun raja luovutukselle on 125.

Ap

Tuohan riittää jo väsymykseen. Mutta miksi se on noin alhainen? Liian vähän punaista lihaa vai ruuansulatusongelmia? Verilettuja syömään!

Olen lihan ystävä ja sitä kyllä tulee syötyä. Siellä mitannut SH ei ollut huolestunut tuosta HBsta, sanoi että se on vielä normaali mutta kuitenkin liian alhainen verenluovutukseen juurikin siksi että luovutuksen jälkeen minusta tulisi hyvin aneeminen.

Ap

Vierailija
28/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanasta sanaan kuin minun kirjoittamani teksti 😬

Ferritiini oli alhainen ja kilpparit vähän koholla, mulla vaikka kumpaankin vaivaan olen syönyt pillereitä (rauta ja tyroksiini) kuukausia, mutta olo silti surkea.

Vierailija
29/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin luulin että ruokavalio on ok. No, aloin kasvisruoan sijaan lisätä lisää liharuokaa. Ferritiini oli lisäksi alhainen  (vaikka hb normaali) ja otin 3 kk rautakuurin, jonka jälkeen olen lisäillyt ruokavalioon kaikkea oikeasti ravintorikasta ruokaa kuten maksaa välillä antamaan ravintoaineita. Huolehdin siitä että ruokavaliosta saa oikeasti folaattia ym tärkeitä ravintoaineita, pelkkä kurkku ja tomaatti ei anna hirveästi vitamiineja vaan on ravintorikkaampiakin kasviksia.

Lisäksi aloin syödä kaksi lämmintä ateriaa päivässä yhden sijaan.

Ja voin sanoa että olo on energisempi.

Syön 4-5 x päivässä ja olen sekasyöjä. Syön myös mieluusti erilaisia kasviksia. Usein teen wokkeja tai teen uunivihanneksia.

Toki ei ruokavalioni nyt täydellinen ole mutta käsittääkseni tarpeeksi hyvä ylläpitämään energiatasoja

Ap

Vierailija
30/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sokeriarvot pielessä, kilpirauhasarvot pielessä, uniapnea, hapenpuute, stressi, verenpaine pilvissä. Onhan näitä syitä.

Verenpaine 125/74 oli viimeksi kun mittasin eli pitäisi olla ok. Stressitason noustessa nousee systolinen verenpaine 130-140. Verensokeri on myös ok.

Uniapnea ja hapenpuute voi olla ihan varteenotettavia. Kilpisrauhasarvoja olen miettinyt jo yläasteella ekan kerran (nyt ikää 21) mutta olen luopunut sen mahdollisuudesta kun olen ajatellut että tilanne olisi pahempi (nukkuisin yli 12 tunnin yöunia, lihoisin jne). Ylipaino on hieman, ei kuitenkaan niin että olisi mittanauhan mukaan yli riskirajan. Paino on kertynyt muutaman vuoden aikana ”salakavalasti” vähän kerrallaan.

Ap

Kyllä se voi silti olla kilpirauhanen, eivät kaikki liho. Joillain voi olla vain yksikin oire, mutta tuo väsymys ja aivosumu ovat hyvin yleisiä.

Vierailija
31/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian vähäinen fyysinen aktiivisuus päivisin aiheuttaa päiväaikaista väsymystä. Eli eikun lenkille siitä, niin alkaa jossain vaiheessa helpottaa.

Vierailija
32/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ferritiini oli alhainen ja kilpparit vähän koholla, mulla vaikka kumpaankin vaivaan olen syönyt pillereitä (rauta ja tyroksiini) kuukausia, mutta olo silti surkea.

Voi ei ikävä kuulla ettet ole saanut noista apua tähän!! Itse kun toivon että löytyisi syy ja ratkaisu, soitan huomenna lääkärin itelleni.

Lapsena olin todella energinen, suorastaan ylivilkas. Energiaa löytyi vaikka muille jakaisi. Nyt siitä ei tunnu olevan jäljellä mitään.

Ap

Vierailija
33/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian vähäinen fyysinen aktiivisuus päivisin aiheuttaa päiväaikaista väsymystä. Eli eikun lenkille siitä, niin alkaa jossain vaiheessa helpottaa.

Se ei kuitenkaan selitä sitä miksi urheilun ollessa läsnä elämässä olin silti väsynyt. Kyse ei ole sellaisesta väsymyksestä että virkistyisin kävelylenkeistä vaan niistä seuraa nukahdus pystyyn.

Vierailija
34/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö enemmän lihaa. Naudanlihaa, -maksaa, -sydäntä, -munuaisia. Kananmunia.

www.meatheals.com

Jätä sokeri ja muu höttöhiilari (peruna, pasta, riisi) pois. Paitsi itse metsästä poimitut marjat.

Rautavarastoja ei voi nostaa ruualla.

Vierailija
35/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ei ikävä kuulla ettet ole saanut noista apua tähän!! Itse kun toivon että löytyisi syy ja ratkaisu, soitan huomenna lääkärin itelleni.

Lapsena olin todella energinen, suorastaan ylivilkas. Energiaa löytyi vaikka muille jakaisi. Nyt siitä ei tunnu olevan jäljellä mitään.

Ap

Toivottavasti löytyy!

Moni lääkäri ei suostu ferritiiniä mittaamaan, mutta Puhti-sivun kautta tai esim. Synlabin kautta suoraan voi ilman lähetettä aika halvalla itse mittauttaa sen.

Vierailija
36/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymysoireyhtymä?

Vierailija
37/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiallinen ruudun tuijottaminen väsyttää, oli se sitten puhelin, tietokone, tv tai muu vastaava.

Vierailija
38/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

B12 vitamiinin taso? Vaikuttaa kaikkeen jaksamiseen, syötkö lihaa?

Vierailija
39/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla voi olla parasiitti. Minut perusterveen sai täysin väsyneeksi. Onko vatsaongelmia? Se voisi viitata parasiittiin.

Onko silikonit? Ne voivat aiheuttaa kaiken maailman ongelmia.

Joku lääkitys päällä? Minut saa jo allergialääke täysin väsyneeksi.

Tsemppiä! Itse selättänyt väsymyksen joten been there, done that <3

Vierailija
40/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta lääkäri kielsi liikunnan raudanpuutteisena! Rauta on keskeistä palautumisen kannalta. Rankka liikunta raudanpuutteisena johtaa vain ylikuntoon. Rauhallinen kävely varmaan ok.

Ei tietenkään rankkaa liikuntaa eikä sellaiseen olisi voimiakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan