Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä voi johtua jatkuva väsynyt olo?

Vierailija
12.08.2020 |

Taustaa sen verran että olen tästä kärsinyt jo vuosia, välillä enempi ja välillä vähempi. Saatan saada välillä pieniä energiapiikkejä joita olen oppinut käyttämään hyödyksi niin että pyrin silloin kun energiaa on tekemään isoimmat kotityöt ja pitämään itsestä parempaa huolta.

Väsymys ei ole sellaista että nukahtaisin jatkuvasti pystyyn, mutta yleisvointi monesti on sellainen kuin kroppa ja pää ei toimisi täydellä teholla. Yöunet eivät riitä päiväksi lataamaan akkuja niin että olisin peruspirteä päivän ajan. Minulta jää perusasioita helposti hoitamatta energian puutteen takia. Luonnollisesti jos päivän aikana tulee tehtyä jotain milä kuluttaa energiaa normaalia enemmän, väsyn todella paljon ja meneekin sitten loppupäivä hukkaan.

Hemoglobiini on mitattu ja se oli 122
Ruokavalio on ok.
Nukun pääsääntöisesti riittävästi paitsi jos jostain syystä jokin valvottaa. Tätä tapahtuu harvemmin ja johtuu yleensä hyvin tyypillisistä syistä, kuten jos jokin asia vaivaa enkä siksi saa nukuttua. Nukun 8-11 tunnin yöunia pääsääntöisesti. En heräile öisin enkä kuorsaa. Nukun mielestäni siis ihan hyvin. Silti päivisin harvoin riittää energiaa tehdä mitääm ylimääräistä ja monesti jää tekemättä pakollisiakin juttuja.

Tänäänkin nukuin normaalisti ja kävin kaupoilla, kaupassa iski kunnon nuupahdus ja lähdin kotiin. Siitä asti olen maannut sohvalla väsyneenä energiatasot nollissa. Juuri ja juuri jaksan vessaan nousta.

Tämä haittaa elämääni koska esimerkiksi liikunnalle harvoin löytyy energiaa. On myös inhottavaa kun en yksinkertaisesti jaksa usein nähdä ihmisiä uupumisen vuoksi.

Masennusta ei ole diagnosoitu, mutta sitä on epäilty ja olen kerran käynyt psykologilla kun sain terkkarilta lähetteen. En kuitenkaan itse koe että tämä väsymys johtuisi henkisistä ongelmista, vaikka eihän sitäkään varmaksi tiedä.

Lääkäriin varmasti pitäisi mennä, mutta silti kyselen mitä voisi olla ja onko mahdollisesti jollain samaa?

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pahoittelen pitkää ja mahdollisesti sekavaa sepustusta. Vaikea jäsentää ja tiivistää, kun väsymys vaikuttaa selvästi myös kognitiivisiin taitoihin ja tekstin tuottoon.

Ap

Vierailija
2/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla mahdollisesti verenkierto-ongelmia? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistuta kilpirauhasarvot!

Vierailija
4/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeriarvot pielessä, kilpirauhasarvot pielessä, uniapnea, hapenpuute, stressi, verenpaine pilvissä. Onhan näitä syitä.

Vierailija
5/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla mahdollisesti verenkierto-ongelmia? 

Näkyykö tämä jotenkin muuten? Olen joskus miettinyt onko minulla mahdollisesti jaloissa huono verenkierto, koska varsinkin talvella jalat palelee ja iho on kalpea, joskus jopa harmaaseen/violettiin menevä. Tätä on välillä käsissäkin. Nyt tosin ei ole hetkeen ollut kesän takia.

Päänsärkyä on myös satunnaisesti noin viikottain, joskus kahden viikon välein. Joskus siihen auttaa uni mutta olen väliä yöunien jälkeenkin huomannut että päätä särkee. Joskus otan särkylääkkeen jos äityy ihan sietämättömäksi.

Ap

Vierailija
6/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikkumattomuus ja ylipaino

Vierailija
7/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sokeriarvot pielessä, kilpirauhasarvot pielessä, uniapnea, hapenpuute, stressi, verenpaine pilvissä. Onhan näitä syitä.

Verenpaine 125/74 oli viimeksi kun mittasin eli pitäisi olla ok. Stressitason noustessa nousee systolinen verenpaine 130-140. Verensokeri on myös ok.

Uniapnea ja hapenpuute voi olla ihan varteenotettavia. Kilpisrauhasarvoja olen miettinyt jo yläasteella ekan kerran (nyt ikää 21) mutta olen luopunut sen mahdollisuudesta kun olen ajatellut että tilanne olisi pahempi (nukkuisin yli 12 tunnin yöunia, lihoisin jne). Ylipaino on hieman, ei kuitenkaan niin että olisi mittanauhan mukaan yli riskirajan. Paino on kertynyt muutaman vuoden aikana ”salakavalasti” vähän kerrallaan.

Ap

Vierailija
8/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoiletko? Raitis ilma on tärkeää.

Vierailija
9/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

liikkumattomuus ja ylipaino

Voisivat ollakin yksi syy, mutta näitä ongelmia oli jo silloin kun urheilin tavoitteellisesti 14-18 vuotiaana ja olin normaalipainoinen. Nykyisin energiaa ei enää riitä tuohon liikkumiseen eli tilanne on pahentunut tuosta ajasta. Painoa on kertynyt hieman, mutta en ole merkittävästi ylipainoinen.

Ap

Vierailija
10/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen ulkotöitä, joten kyllä. Töissä teen fyysistä työtä joka toki myös syö energiaa, mutta en niin raskasta että olisi normaalia olla kuin maratonin vetänyt päivän jölkeen.

Ap

Vierailija
11/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen ulkotöitä, joten kyllä. Töissä teen fyysistä työtä joka toki myös syö energiaa, mutta en niin raskasta että olisi normaalia olla kuin maratonin vetänyt päivän jölkeen.

Ap

Verikokeisiin mars mars. Syö ja juo riittävästi.

Vierailija
12/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapamato?

Ota kattavat verikokeet. Veikkaan että huono uni suurin syy ja ruuansulatusongelmat. Kannattaa kokeilla jotain eliminaatiodiettiä. Kofeiini pois. Muutokset ottavat aikansa. Joten ajan kanssa kokeilet eri asioita. Mut perusasioista liikkeelle eli ravinto, liikunta ja lepo kuntoon.

Vierailija
13/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudanpuute!

Mittauta ferritiini, selviää sillä. Alle 30 arvo tarkoittaa tyhjiä rautavarastoja.

Piiiiitkä kuuri rautaa auttaa.

Vierailija
14/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ferritiini mitattu? Tuo hb 122 ei ole mikään älyttömän hyvä, kun anemian raja-arvo on 117.

Lisää liikuntaa ja rautakuurille, molemmilla saa veriarvot paremmiksi. Aloita vaikka eka viikolla rauhalliset lyhyet kävelyt. Tsemppiä!

Vierailija
15/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Verikokeisiin mars mars. Syö ja juo riittävästi.

Näin se melkein täytyy tehdä koska kotikonsteilla en ole saanut ongelmaa korjatuksi.

Kiitos kaikille tähänastisille vastanneille!

Ap

Vierailija
16/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ferritiini mitattu? Tuo hb 122 ei ole mikään älyttömän hyvä, kun anemian raja-arvo on 117.

Lisää liikuntaa ja rautakuurille, molemmilla saa veriarvot paremmiksi. Aloita vaikka eka viikolla rauhalliset lyhyet kävelyt. Tsemppiä!

Ferritiiniä ei ole mitattu. Tuo hb tuli ilmi kun menin verta luovuttamaan ja en sitten toki voinutkaan kun raja luovutukselle on 125.

Ap

Vierailija
17/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut vahvoja vitamiineja, jos edes vähän auttaisi?

Vierailija
18/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö enemmän lihaa. Naudanlihaa, -maksaa, -sydäntä, -munuaisia. Kananmunia.

www.meatheals.com

Jätä sokeri ja muu höttöhiilari (peruna, pasta, riisi) pois. Paitsi itse metsästä poimitut marjat.

Vierailija
19/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiinin mittausta suosittelen myös. Onko vatsavaivoja? Jos on, ravintoaineet ei imeydy hyvin vaikka söisit monipuolisesti. Ota kuuri maitohappobakteerja ja kokeile auttaisiko?

Vierailija
20/54 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta lääkäri kielsi liikunnan raudanpuutteisena! Rauta on keskeistä palautumisen kannalta. Rankka liikunta raudanpuutteisena johtaa vain ylikuntoon. Rauhallinen kävely varmaan ok.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi