Onko yleistäkin että vuokranantaja ei vaadi ottamaan kotivakuutusta?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakuutus on irtaimistoa varten. Jos itse mokaa jotenkin niin vakuutus ei korvaa. Jos tulee sähkövika, joka aiheuttaa vahingon niin vakuutuksesi korvaa irtaimisosi. Vuokranantajalla pitää olla oma vakuutus asunnolle, jotta saa korvaukset.
Eli millainen vakuutus minun tulee ottaa?
t.ap
kotivakuutus vastuuosineen.
Monikaan ei vakuuta irtaimistoaan, valitettavasti. Tiedän muutaman tapauksen, pari tulipaloa ja muutaman vesivahingon. Vaikka taloyhtiöllä on kiinteistövakuutus ja siiitä saadulla korvauksella maksetaan rakenteolle aiheutuneet vahingot, on ko. vakuutuksessa aika suolaiset omavastuuosuudet, jotka lankeavat vahingonaiheyttajalle. Yhdessäkin tapauksessa 10.000 e. Ja tietenkään vuokralainen ei pystynyt tulipalon tuhoamassa asunnossa asumaan, kaikki huonekalut, vaatteet ym. mitä jäi, olivat käyttökelvottomia noen vuoksi.
Osaatko neuvoa mistä tuollainen on paras ottaa? yksineläjälle yksiöön? Ja paljon tulee maksamaan?
Ei ole kalliita missään nimessä ja kannattaa ehdottomasti ottaa. Voi saada korvausta omista tavaroista ja varsinkin jos itse sattuu vahingossa aiheuttamaan esim. tulipalon unohtamalla silitysraudan tai vaikka tahattomasti aiheuttaa vesivahingon, monenkymmen tuhannen remontin tilalta maksaa vakuutusta vain pienen summan.
Osa vuokranantajista ymmärtää että rakennukset on vakuutettu taloyhtiön toimesta ja vuokralaisen kotivakuutus suojaisi vain hänen irtaimistoaan. Koska koti-irtaimisto on yleensä rahallisesti täysin arvoton, ei sitä kannata vakuuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itsepähän tiedät otatko vai et. jos et niin älä sitten itke jos omaisuutesi tuhoutuu vaikka vesivahingossa tai tulipalossa. vuokranantajan vakuutus vastaa asunnon vahingot, ei sinun tavaroitasi.
Siis jos sattuu vesivahinko tai tulipalo joudunko minä maksaa siitä jotenkin jos ei ole vakuutusta?
Et joudu. Taloyhtiöllä on vakuutus. En muutenkaan ymmärrä miksi vuokralaisen pitäs vakuuttaa toisen omaisuutta (asuntoa).
Vakuutat myös oman lompakkosi jos vaikka aiheutat vesivahingon ja olet korvausvastuussa myös alakerran asunnon irtaimistosta. Ja irtaimistoa on tosiaan myös sisäpinnat ja kiinteät kalusteet.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kalliita missään nimessä ja kannattaa ehdottomasti ottaa. Voi saada korvausta omista tavaroista ja varsinkin jos itse sattuu vahingossa aiheuttamaan esim. tulipalon unohtamalla silitysraudan tai vaikka tahattomasti aiheuttaa vesivahingon, monenkymmen tuhannen remontin tilalta maksaa vakuutusta vain pienen summan.
Vakuutus ei korvaa omalla huolimattomuudella aiheutettuja vahinkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakuutus on irtaimistoa varten. Jos itse mokaa jotenkin niin vakuutus ei korvaa. Jos tulee sähkövika, joka aiheuttaa vahingon niin vakuutuksesi korvaa irtaimisosi. Vuokranantajalla pitää olla oma vakuutus asunnolle, jotta saa korvaukset.
t.ap
Monikaan ei vakuuta irtaimistoaan, valitettavasti. Tiedän muutaman tapauksen, pari tulipaloa ja muutaman vesivahingon. Vaikka taloyhtiöllä on kiinteistövakuutus ja siiitä saadulla korvauksella maksetaan rakenteolle aiheutuneet vahingot, on ko. vakuutuksessa aika suolaiset omavastuuosuudet, jotka lankeavat vahingonaiheyttajalle. Yhdessäkin tapauksessa 10.000 e. Ja tietenkään vuokralainen ei pystynyt tulipalon tuhoamassa asunnossa asumaan, kaikki huonekalut, vaatteet ym. mitä jäi, olivat käyttökelvottomia noen vuoksi.
Osaatko neuvoa mistä tuollainen on paras ottaa? yksineläjälle yksiöön? Ja paljon tulee maksamaan?
Joitain kymppejä per vuosi, riippuu mm. omavastuun suuruudesta.
Kertokaapa sit millainen vakuutus paras
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei tahallaan aiheutettuja, mutta korvaa huolimattomuuden vuoksi sattuneita. meilläkin korvasi kun vesihana unohtui auki kun välillä lähdin muuta tekemään ja jätin veden juoksemaan enkä sitten muistanut sulkea.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa sit millainen vakuutus paras
vakuutusyhtiö osaa neuvoa, ja tulee selväksi yhdellä kertaa. jokaisen tilanteeseen löytyy sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.ap
Oletko alle 27 vuotias? Monilla vakuutusyhtiöillä on nuorille halvempia kotivakuutuksia tässä nyt yksi esim. https://www.lahitapiola.fi/henkilo/vakuutukset-ja-elake/koti-ja-mokki/k…
Googleta vaikka kotivakuutus, niin tulee tosi paljon eri vakuutusyhtiöiden tietoa. Kilpailuta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korvaa muille aiheutetut vahingot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö edes se vastuuvakuutus, jos sellainen kotivakuutukseen kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö edes se vastuuvakuutus, jos sellainen kotivakuutukseen kuuluu?
Kyllä, se korvaa toiselle aiheutuneet vahingot.
Vierailija kirjoitti:
Yksityiset vuokranantajat vaatii. En minä kyllä tajua miten ja mitä minun vakuutukseni korvaa mitään asunnon omistajalle, jos jotain sattuu.
Se korvaa ne asuntojen pinnat. Jos on vaikka parkettia, niin osan parketin hinnasta, jos tulee vesivahinko.
Zinc
Tosin olen sitä aina miettinyt, että siinä kohtaa on varmaan isompiakin huolia kuin saada muutama satanen takaisin käytetyn parketin arvosta ..
Ihan yhtä tyhjän kanssa, vaatiiko va vakuutuksen vai ei. Se on susta itsestä kiinni, otatko sen vai ei. Kannattaa miettiä, jos vahinko sattuu, että korvataano se sun kotivakuutuksesta, vai onko sulla itsellä rahaa niin paljon, että sä pystyt vuokranantajalle aiheutuneet kulut korvaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itsepähän tiedät otatko vai et. jos et niin älä sitten itke jos omaisuutesi tuhoutuu vaikka vesivahingossa tai tulipalossa. vuokranantajan vakuutus vastaa asunnon vahingot, ei sinun tavaroitasi.
Siis jos sattuu vesivahinko tai tulipalo joudunko minä maksaa siitä jotenkin jos ei ole vakuutusta?
Jos se on sun huolimattomuuden seurausta, niin kyllä.
Tiedän tapauksen, et pienituloinen maksaa yhteensä 200 000 taloyhtiölle vesivahingosta, joka vaurioitti useita asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et joudu. Taloyhtiöllä on vakuutus. En muutenkaan ymmärrä miksi vuokralaisen pitäs vakuuttaa toisen omaisuutta (asuntoa).
Luuletko tosiaan, et se vakuutusyhtiö ei osaisi hakea vaikka oikeudessa omiaan pois yksityishenkilöltä.?
Nää on hauskoja nää ”taloyhtiö maksaa” tai ”taloyhtiön vakuutus korvaa”.
Ensi tilanteessa maksetaan noin, kyllä. Mutta osaavat periä ne rahat siltä, jolta jäi levy päälle tai hana valumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se on sun huolimattomuuden seurausta, niin kyllä.
Tiedän tapauksen, et pienituloinen maksaa yhteensä 200 000 taloyhtiölle vesivahingosta, joka vaurioitti useita asuntoja.
Kyllä siinä pitää olla jo enemmänkin tuottamuksellisuus kyseessä kuin huolimattomuus että vakuutusyhtiö voi alkaa mitään korvauksia peräämään. Kaikki itseaiheutetut vahingot kun johtuvat "huolimattomuudesta" niin eihän kukaan mitään vakuutuksia ottaisi jos kaiken joutuisit kuitenkin itse korvaamaan.
Vuokranantaja voi vaatia sopimuksessa kotivakuutusta ja esim vakuutustodistuksen näyttämistä. Mutta eihän se mitään sille voi, jos esim vuokralainen irtisanoo vakuutuksen jossain vaiheessa.
Kuitenkin, kyllä se vakuutus kannattaa ottaa ja pitää, omaksi parhaaksi se on. Juuri edellä mainitut esimerkit, eli aiheuttamasi vesivahingot, tulipalot tms voi aiheuttaa sulle kymppitonnien korvausvastuut. Ihan sama aiheuttiko sen vahinko, tahallisuus, rikkinäinen sähkölaite vai mikä. Sinä maksat.