Päiväkerhoista
Onko kellään tietoa, et pääseekö alle 3-vuotias ilman vanhempaa esim johonkin seurakunnan kerhoon? Tai kokemusta? Ei innostaisi laittaa tyttöä hoitoon, kun kuitenkin oon vauvan kanssa kotona, mut ois kiva et hän pääsisi purkaan energiaa ikäistensä kanssa. Mutta kokemuksia tai vinkkejä otan vastaan!
Kommentit (8)
Perustaidot on kunnossa. Kiitti. Mä selvittelen noita vaihtoehtoja.
Riippuu varmaan paikkakunnastakin. Tampereella on ainakin tuo 3v tiukka raja seurakunnan kerhoon.
Missä te asutte? Helsingissä on leikkitoiminnan kerhojen ikäraja muistaakseni noin 2.5 vuotta. Silloin kun oma lapseni oli isänsä kanssa kotona 2-3 vuotiaana hän kävi kerran viikossa leikkipuistossa tunnin mittaisessa kerhossa yksin. Se oli tosi pehmeä lasku ennen hoitoonmenoa lapselle.
Tampereella kaupungin kerhoon pääsevät jo 2-vuotiaat.
Turussa asutaan. Täytyy tosiaan kysellä, kunhan arki koittaa. Toi puistohomma oli myös hyvä! Sit ois tietty mahdollisuus laittaa puolipäivähoitoon, mut en oikein nää siinä järkeä.
Miks ette mee avoimeen päiväkotiin, perhekahvilaan tms yhdessä? Tai muskariin jne?
Espoossa kolmev raja on ainakin kaupungin kerhoissa melko ehdoton. Pitää myös pärjätä vessareissulla yksin, mikä on varsinkin 3v tytöltä minusta aika paljon vaadittu(ei varmaan aina osaa/muista pyyhkiä) . Mutta toki tässä on kaupunkikohtasia käytäntöjä..
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 00:04"]
Miks ette mee avoimeen päiväkotiin, perhekahvilaan tms yhdessä? Tai muskariin jne?
Espoossa kolmev raja on ainakin kaupungin kerhoissa melko ehdoton. Pitää myös pärjätä vessareissulla yksin, mikä on varsinkin 3v tytöltä minusta aika paljon vaadittu(ei varmaan aina osaa/muista pyyhkiä) . Mutta toki tässä on kaupunkikohtasia käytäntöjä..
[/quote]
Olen ketjun vitonen ja mua vähän hämmensi tämä kommentti. Eikai se, että käytäisiin esim. perhekahviloissa, muskareissa ym. sulje pois sitä, että lapsi voisi itsekin käydä kerhossa. Mun oma lapsi on nyt neljä ja hän aloittaa leikkitoiminnan kerhon kun jäi kotihoitoon nyt nelivuotiaana kun jäin äitiyslomalle ja tarkoitus on edelleen jatkaa perhekahviloissa ym jutuissa, jotka ovat esikoiselle tuttuja paikkoja. Oma lapsi ainakin puhua pulpatti tosi sujuvasti jo 2-vuotiaana ja pärjäsi hyvin tunnin kerhossa (oli 2,5 v kun sen aloitti) vaikka sinne jääminen ei toki ihan helppoa ollut. Suurin osa kavereiden lapsista oli kuitenkin tuossa vaiheessa jo päiväkodissa joten ei musta ihan hurja juttu ollut lapselle. On jotenkin pöhköä kun tämän palstan äänekkäiden mukaan lasta ei saisi viedä päiväkotiin mutta sitten ei oikein muutakaan ole tarjolla. Musta hoitoa pitäisi oikeasti kehittää ja luoda erilaisiin tarpeisiin sopivia malleja. Itse olen tympiintynyt siihen, että järjestelmä on niin jäykkä. Esim. nyt en tahdo löytää muskaria jonne voisin viedä vauvan ja nelivuotiaan ja joka voisi olla kiva kummallekin... Musta tämä ei pitäisi olla ollenkaan mahdotonta.
Joillakin seurakunnilla voi olla myös esim. lapsiparkki, johon voi viikoittain ilmoittaa lapsensa mutta taitaa heilläkin ikäraja olla 3 vuotta.
Toi 3v ikäraja kertoo lähinnä siitä että olisi perustaidot eli pärjää ilman vaippaa ja ruokailee itse, kävelee ja puhuu. Kunnan kerhoihin otetaan 3h/pv ja 3 pv/vk tällaisia aiemminkin, vaikka 2,5 vuotiana.