Pianoista tietäviä?
Lapseni haluaisi aloittaa pianon soiton. Itse en tiedä pianoista mitään. Saako kerrostaloon hankkia pianoa ja saako max. 500 €:lla käytettynä mitään sellaista, mikä kannattaisi ostaa? Onko jotain sellaista merkkiä, mikä olisi erityisen hyvä tai huono? Mitä pitäisi osata katsoa, kun menee ostamaan pianoa?
Kommentit (44)
Toihan vaikuttaisi hyvältä vaihtoehdolta, mutta esim. musiikkiopiston sivulla lukee, että jos sinne joskus haluaa, on oltava ihan oikea piano. Joten kannattaako edes alkuun hommata digipianoa, jos esim vuoden päästä tarvitsisi oikean?
Itse olen soittanut pianoa 32 vuotta. Ensimmäiset 15 soitin oikealla, seuraavat viisi digipianolla ja nyt viimeiset 10+ flyygelillä. Merkittävää on, että kun kävin soittamassa digipianokauden jälkeen eräälle ammattilaiselle ja opettajalle, kun piti neuvotella siitä ryhtyisinkö opiskelemaan hänen alaisuudessa, niin hän huomautti että soittokosketuksessani oli jotain outoa. Sanoin että harjoittelen digipianolla, johon hän vastasi että "ahaa, se selittää asian". Pelkään, että jos aloittaa lapsesta pitäen "epäaidolla" pianolla, niin tuota ei sitten ikinä korjata.
Mutta: jos lapsesi on vain keskivertoinen musikaalinen lahjakkuus, joka soittaa omaksi iloksi ja jolle pianonsoitosta ei koskaan tule elämää suurempaa iloa (kuten minulle tuli), niin en usko että sillä on niin väliä. Digipiano voi silloin olla todella paljon parempi vaihtoehto, koska sitä ei tarvitse koskaan virittää, sillä voi soittaa hiljaa (en suosittele, koska silloin lapsi ehkä oppii hakkaamaan pianoa lujempaa, kun soittimesta ei meinaa tulla ääntä), tai jopa kuulokkeillla. Hyvän digipianon täysin puhdas sointi on aivan mahtava.
Jos pianonsoiton harjoittelua vihataan, koska tullakseen hyväksi, sitä pimputtelua asteikkoineen pitäisi jaksaa jopa kolme tuntia päivässä kun pääsee vähän pidemmälle, niin on vaara että lapsi ei halua tai uskalla harjoitella lainkaan ja se on soittoharrastukselle varma kuolema. Digipiano voisi antaa sellaisen ilmapiirin että soitto ja harjoittelu on ok, vaikka sitä olisi miten paljon ja se on jopa ehkä kosketusta tärkeämpi tekijä.
itse harjoittelin konserttiin digipianolla kerrosasunnossa. Lopuksi, kun esiintymiseen oli enää viikko, poistin kuulokkeet ja soitin raikuvalla äänellä tunnin päivässä. Osasin siinä vaiheessa biisit melkein täydellisesti. Naapurisopuhan siitä meni, niin lyhyessä ajassa, vaikka soitin tunnin päivässä ilman kuulokkeita viikon ajan biisejä jotka osasin täydellisesti. Naapurit eivät ikinä sen jälkeen enää tervehtineet tai lopettaneet mulkoilua.
Hinnoista sen verran että huutonetistä saisi nyt Yamahan G2 flyygelin 6500 eurolla ja se on jo hemmetin hyvä soitin. Hyvän flyygelin saisi kolmella tonnilla ja omastani saisin ehkä tonnin, kun se nyt on vähän kärsinyt yksilö. En siis näe että 500€ olisi mitenkään mahdoton budjetti. Ostajaa käytetty niin saatte puoleen hintaan. Käykä kokeilemassa jonkun pianistin kanssa, mikäli mahdollista. Vähintän pitäisi kaikkien äänien toimia ja soitin olla suht naarmuton. Yamahan clavinovat ovat ihan ok digisoittimia.
Kiitos vastauksesta! Kelpaisiko sinne musiikkiopistoon sellainen yamaha clavinova?
Saat valitettavasti kaksi eri vastausta riippuen keneltä kysyt. Jos kysyt musiikkiopistolta, niin heillä on virallinen linjansa ja sen on tietenkin oltava että oppilaiden pitää soittaa oikeilla soittimilla. Usein digipianoja jopa haukutaan.
Aloittelija voi mielestäni aivan hyvin aloittaa hyvällä digipianolla, esimerkiksi Clavinovalla ja sitten siirtyä järeämpään kalustoon, jos kiinnostus pysyy. Huutonetissä on esimerkiksi Clavinova CLP-920 myytävänä hintaan 750 euroa. Itse soitin viitisen vuotta CLP-880:lla, joka oli 90-luvulla parhaita kuluttajahintaisia soittimia. Sen jälkeen on tullut uutta tekniikkaa, missä digipianossakin on "oikeita vasaroita" ja joilla saadaan parempi kosketus, mutta niitä on vaikea löytää käytettyinä ja uuden hinta on yli 3000 euroa. Omasta mielestäni tuo CLP-920 riittää kuitenkin aluksi, jos sattuisitte saamaan sen esimerkiksi 500 eurolla tinkimällä. Muista että oikean pianon viritys maksaa 100 euroa ja kuljetus saman verran. Digipianon voi kuljettaa itse vähän isommalla autolla, kun jalustan voi irrottaa koskettimistosta.
Minä (ja pari kolleegaa, joilta äsken kysyin) olemme sitä mieltä että kerrostalossa (ja varmasti rivitalossakin) aivan ehdottomasti kannattaa aloittaa digipianolla, sanoivat sitten instituutit mitä tahansa. Lapsi saa harjoittelurauhan, vanhemmat korvarauhan ja naapurit kiittävät!
Akustisista pianoista Hellas on perinteinen koululuokkamerkki, joka ei mielestäni ole niin loistava. Fazer sen sijaan valmistaa ja on valmistanut mainioita soittimia. Huutonetistä saisit Fazerin 400 eurolla Helsingin seudulta.
Entäs kun lapsi on soittanut noin vuoden Casion sähköpianolla ja nyt sanoo, että alkaa olla hankala soittaa, kun on niin erilainen, kun oikea piano. Kävisikö hänellekin Clavinova vai olisiko aihetta ostaa oikea piano? Mun mielestä soittaa jo hyvin :). Mekin asumme kerrostalossa..
Lapsemme soittavat pianoa eri opettajilla. Molemmillä on tästä johtuen aivan erilaiset soittotyylit. Se että soittaako aidolla vai digipianolla ei ole merkityksellistä mielestäni, mikäli ei ole tarkoitus huippuianistiksi.
En ole asiantuntija, mutta olen soiton opettajien kanssa keskustellut asiasta. Meillä on digipiano ja lapset suorittavat hienosti hyvillä kehuilla soittotehtävänsä ja konserttinsa.
Mä kyllä ihan harrastelija-pianon soittajana (en siis esiinny edes missään kissanristiäisiä suuremmissa tapahtumissa) sanoisin, että ehdottomasti oikea piano. Olen kokeillut uutta, todella laadukasta digipianoa, mutta se kosketus on vain niin eri kuin tavalliseen pianoon. Tietysti digipianossa on hyvät puolet mm. kun saa kuulokkeet, mutta siltikin..
Itse olen soittanut myös huonosti äänieristetyssä kerrostaloasunnossa, mutten joka päivä enkä kovin lujaa ettei naapureilla mene hermot. Mutta ei se kaikissa taloissa kuulu niin selvästi. Kuuluuko teillä esim. kovat puheäänet naapurista tms?
Käytettyjä pianoja saa 500€:llakin, mutta sitten kannattaa tosissaan etsiä kunnollinen. Jossain kirpparilla pyydettiin 500€ huonokuntoisesta lastulevypianosta, jossa karmea ääni! Itse saatiin vähän hupsun myyjän myymänä halvalla Yamahan hyvä piano.
Hyviä merkkejä en osaa sanoa, sillä en ole asiantuntija. Mutta ääni kai kertoo aika paljon.
Voisko edelliset asiantuntijat kertoa hyviä merkkejä, toki onhan niissäkin kai vaihtelua.
Millaiseksi arvioisitte esim. tällaisen Tshaikka-pianon. Tässä linkissä http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/piano-s/m652765340-zwarte-tchaika-piano.html sillä on hintaa 550€, mutta toinen samannäköinen Tshaikka maksoi 1700€!
Mä olen opettanut muutamia aloittelijoita ja sanoisin että: Aloittelijan "kosketuksella" ei sinänsä ole väliä. Se, mistä nelonen puhuu tulee vastaan vasta kun on soittanut useita vuosia. Pari ekaa vuotta opetellaan ihan nuotteja ja sormijärjestyksiä ja sormien ja korvan yhteistoimintaa. MUTTA sormien voiman kehityksellä sinänsä on väliä. Olen törmännyt moneen eka-kolmasluokkalaiseen pikkutyttöön, jotka soittavat kotona jollain sähkövehkeellä, joka yksinkertaisesti ei vaadi minkäänlaisia sormivoimia. He voivat osata läksynsä kotona kuin vettä vain, mutta kun he tulevat tunnilla ja yrittävät saada ääntä pianosta, se onkin niin paljon kovempi homma, että sormet menevät muutenkin sekaisin. Ja jos tätä voimaa ei alunperin saa sormiin, on sitä oikeaa kosketusta eri sävyineen myöhemmin astetta vaikeampi opetella.
Osaisiko joku sanoa tavallisista pianoista jotain hyviä tai huonoja merkkejä?
Minä olen huomannut, että digipianoilla harjoittelemisen suurin ongelma on hiljaa soittaminen. En ole vielä törmännyt digi/stagepianoon, jossa olisi mahdollista painaa kosketinta niin hiljaa, ettei siitä tule ääntä ja kun tällaisella soittaneet siirtyvät oikeiden vasaroiden ja kielien pariin niin koneen kanssa opittu ylipehmeä kosketus aiheuttaa ongelmia.
Muuten en kyllä mitenkään halveksi digipianoja ja itsekin harjoittelen Nordin Stagella kotona, koska pystypianoissa on kuitenkin niin paljon huonompi soundi ja kotona ei ole varaa eikä tilaa flyygeliin. Aloittelijan pitäisi kuitenkin mielestäni kehittää tatsinsa alusta lähtien akustisella, jos siis aikoo koskaan akustista käyttää.
Me ostettiin ihan kelvollinen piano 200 eurolla, kuljetus maksoi 150 ja viritys toiset saman verran, eli on mahdollista saada kelvollinen piano 500 eurolla. Tuntuu että pikemminkin niisät on runsaudenpulaa eli tarjolla on paljan pianoja ja ottajia nuukasti.
Meillä on Samickin piano, joka tuntuu mukavalta sormissa ja soi kauniisti.
Hei,
Itse olen pianonsoittaja, konservatoriossa opiskeleva ja vaativia kappaleita soittava. Jos ihan akustista (eli oikeaa) pianoa olet ostamassa, hintaluokkia on erilaisia merkistä riippuen. Ensimmäinen lapsuusiässä ostettu pianoni oli n. 350€ maksava Petrof merkkinen piano. Ensipianoksi erittäin hyvä, sointi hyvä ja äänenlaatu. ja täysin käytettynä oli ostettu, huippupiano kun aloitin.
Mutta nyt kun oopperoita olen soittamassa (nelisen vuotta), niin voin sanoa ettei Petrof enää riittäisi, sillä siinä ei ole enään niin hyvä äänenlaatu ja sointi jota tarvitsisi oopperaa soittaessa, mutta muuten se oli huippupianoa. Itselläni seuraava piano oli Yamaha U3, jossa sointi oli erittäin kirkas ja suostuisa. Sormia painamalla enemmän sain äänen kuulumaan kovempaa, eli Yamahaa alun perin suosittelisin. Kun ostettiin, sen ikä oli jo 20 vuotta, mutta asiantuntijoidenkin mukaan ikä ei oikein vaikuta, jos kaikki on hyvin! Ja meidän piano oli vieläkin kuin uusi vaikka ikää oli. sitten kun mennään eteenpäin on flyygelit, joista suosittelen steinway & sons merkkiä. Uusien sellaisten hinta jopa 150 000€ eteenpäin, mutta käytetyt saa jo alle 50000€ .
Taas jauhetaa digipianoista tietämättä paskaa, joka oli totta 30 vuotta sitten.
Nykyään laadukkaassa digissä on ihan oikea siis i h a n o i k e a vasaramekanismi. Ja paljon laadukkaampi kuin halvassa puupianossa. Musiikkiopistoissa käytetään enemmän digejä kuin tavallisia;-)
Ei akustista kerrostaloon! Nykydigipianot on ihan huippuja, varsinkin kuulokkeilla kuunneltuna. Muutamat naapurit suututin akustisella aikoinani, vaikka soitin vain päivällä.
Hommatkaa digipiano. http://www.vauva.fi/keskustelu/1187007/ketju/millainen_digipiano_teinille