Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on älykkyyden ja viisauden ero?

Vierailija
12.08.2020 |

Onko niillä eroa?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

👍

Vierailija
2/16 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paljoakaan, älykäs on todennäköisesti myös viisas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykäs osaa korjata autonsa. Viisas ymmärtää olla ostamatta autoa.

Vierailija
4/16 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

älykäs selviää tilanteesta johon viisas ei koskaan joudu

Vierailija
5/16 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

älykäs selviää tilanteesta johon viisas ei koskaan joudu

Viisas on joutunut jo aiemmin ja ottanut opikseen

Vierailija
6/16 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin joskus, että viisas osaa olla joutumatta niihin tilanteisiin, joista älykäs selviää älynsä avulla.

Vierailija
7/16 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyyttä on tietää että tomaatti on hedelmä, viisautta taas on olla laittamatta tomaattia hedelmäsalaattiin.

Vierailija
8/16 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on täysin oma määritelmäni, mutta:

Älykäs on lahjakas esimerkiksi matemaattista tai kielellistä älykkyyttä vaativissa tehtävissä. Älykäs pärjää koulussa ja työelämässä ja on luonteeltaan hoksaavainen.

Viisas ymmärtää tai pyrkii ymmärtämään muita ihmisiä, heidän tunteitaan, ajatuksiaan ja mistä lähtökohdista ihmiset ajatuksineen tulevat. Viisas pyrkii hahmottamaan toisen ihmisen (ja muutkin asiat) kokonaisuutena eikä arvostele tätä yhden virheen perusteella. Viisas on empaattinen ja oikeudenmukainen ja pyrkii tekemään kaikkien kannalta hyviä ratkaisuja.

Ihminen voi olla molempia, toista tai ei kumpaakaan. Ja tämä tosiaan on vain minun määritelmäni, jostain löytyy varmasti virallisempikin määritelmä.

9/16 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajattelee älykkyyden määritelmää eksaktisti, niin sillähän tarkoitetaan vain tehokkaita kognitiivisia kykyjä. Älykkyyteen eivät kuulu vaikka eettisten ja moraalisten syyseuraussuhteiden ja päämäärien tärkeänä pitäminen ja niihin päämääriin pyrkiminen.

Jälkimmäiset taas kuuluvat viisauteen.

Ihminen voi olla sekä älykäs että viisas tai vain jompaa kumpaa. Älykkyys eli tehokas ajattelu auttaa viisaudessa, sen takia olisi parasta olla molempia.

Mielikuvissani älykkyys on teknisempää ja liittyy tilapäiseen ongelmanratkaisuun, kun taas viisaus on suurempien kokonaisuuksien ja eettisen lopputuloksen huomioimista.

Vierailija
10/16 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
11/16 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykäs saa hyviä numeroita.

Jos on viisas ja sattuu olemaan valkoihoinen, hyväpalkkainen, korkeastikoulutettu, mies, niin pitää aina turpansa kiinni.

Vierailija
12/16 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun elämässäni (kun en osaa/voi/pysty mihinkään muuhun vertaamaan) se on mennyt näin:

penskana ja nuorena olin aina luokkani/työpaikkani älykkäin - ja ilmeisesti ärstyttävin. En saanut ystäviä, selkäni takana tirskuttiin ja päin naamaakin vttuiltiin. Olin suurimman osan mielestä ärsyttävä ja typerä pikkunilkki. Sain vain muutamia ystäviä, jotka näkivät itsekeskeisyyteni läpi - en nimittiäin koskaan pyri vanhingoittamaan ketään, olen itsekeskeinen, mutta kiltti.

Vanhempana opin peittämään niin narsismiani kuin älykkyyttäni, opettelin käyttäytymissääntöjä, opettelin kuuntelemaan, olemaan muka empaattinen eli opettelin olemaan niin kuin suurin osa ihmisistä on: minusta on vanhemmiten kehittynyt alani asiantuntija, pidetty pomo. Mikä huvittaa minua suuresti, koska pohjimmiltaan olen se ärysttävän itsekeskeinen tyyppi edelleen. Täytyy vain teeskennellä niin kuin muutkin. Ne nuoruuden kaverit ovat edelleen ystäviäni, uusia en edes halua näistä, jotka pitää mua niiiiin empaattisena ja viisaana (kun jaksan kuunnella heidän jorinoitaan).

Vierailija
13/16 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisauteen tarvitaan elämänkokemusta.

Vierailija
14/16 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyys on synnynäistä, viisaus opitaan. Ja tarvitaan älykkyyttä, että viisastutaan.

Vierailija
15/16 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisaus on seurausta älykkäästä älyn käytöstä.

Vierailija
16/16 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyys on tietokone ja viisaus sen käyttäjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi