Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

asuntotarjous & oman asunnon myynti

Vierailija
12.08.2020 |

Ehdollinen kauppa jossa ehtona nykyisen asunnon myynti. Myyn nykyistä asuntoa itse. Voinko jarruttaa kaupan kieltäytymällä kaikista tarjouksista joita saan?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en myyjänä hyväkyisi tarjousta oman asunnon myyntiehdolla. Jos joku niin kuitenkin haluaa tehdä, tuona myyjänä pidättäisin oikeuden myydä sama asunto odotellessa muille, vaatisin ainakin välityssopimuksen tekemistä itse luottamani välittäjän kanssa ja kriteereitä, millä hinnalla ja ehdoilla tullut tarjous tämän ostaja-myyjän on pakko hyväksyä. Ja jos ostaja-myyjä venkuloi, veisin asian oikeuteen. 

T: Juristi

Onko järkeä tehdä kauppa väkisin? Toki on tärkeää, että sovitusta pidetään kiinni, mutta tällaisten asioiden viemisessä oikeuteen ei ole normaalissa tilanteessa ole ollenkaan järkevää, jos myyjä ja ostaja ovat myymässä/ostamassa omia kotejaan. Tällaisista aiheutuu vain kohtuuttoman kalliita riitoja ja toiselta osapuolelta loppuu rahat tai lainaa ei saa eikä sen jälkeen mitään kauppoja synny, vaikka olisi toimittu vastoin sovittua.

T. Oletettavasti kokeneenmpi juristi

Ei siellä oikeudessa kaupan pitämisestä puhuttaisikaan, vaan rahasta. Kuten sanottua, itse en hyväksyisi tarjousta omana asunnon myyntiehdolla lainkaan. Siinä säästyy vielä enemmän aikaa ja rahaa. Sinä ilmeisesti hyväksyisit ilman sen kummempia ehtoja, etkä sitten edes pitäisi kiinni sovitusta. No, tyylinsä kullakin. 

Vierailija
22/26 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse edes laittaa omaa asuntoa lainkaan myyntiin. Odottelee vain, että tarjousaika menee umpeen. Tämän vuoksi myyjän kannattaa hyväksyä ehdollisia tarjouksia vain, jos ei ole muita ostajia näköpiirissä.

Ap:n juttujen pohjalta näyttäisi, että hän tehnyt tarjouksen ilman voimassaoloaikaa. Miten lie lain kannalta, jos tekisin tarjouksen ilman voimassaoloaikaa?

Jos on täytetty välittäjän standardisopimus, siinä lienee voimassaoloaika. Muuten joutunee katsomaan mitä oikeus pitää kohtuullisena aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat oman myyntiin ylihintaan. Jos joku ostaa, niin eikös se sit kuittaa uuden ylihinnan?

Vierailija
24/26 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

välittäjä oli ihan kauhea mulkk# tarjoustilanteessa ja tarjouksen voimassaoloaika on kirjattu siis kirjallisena alkuperäiseen tarjoukseen, mutta tosiaan vain niin että se nyt ei koske ilmeisesti tätä ehdon täyttymistä.

tuo ylihintaisena oman myynti on hyvä vinkki, kiitos siitä.

ap

Vierailija
25/26 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

välittäjä oli ihan kauhea mulkk# tarjoustilanteessa ja tarjouksen voimassaoloaika on kirjattu siis kirjallisena alkuperäiseen tarjoukseen, mutta tosiaan vain niin että se nyt ei koske ilmeisesti tätä ehdon täyttymistä.

tuo ylihintaisena oman myynti on hyvä vinkki, kiitos siitä.

ap

No mitä muuta odotit välittäjältä? Kaikki ne ovat mulkkuja, toiset peittävät sen paremmin kuin toiset. Yksikään välittäjä ei tasan tarkkaan ole myyjän tai ostajan asialla, vaan ihan omallaan.

Olen törmännyt miellyttävään välittäjään, joka esitti hyvin vakuuttavasti etsivänsä asiakkaan kannalta parasta ratkaisua ja sellaiseen välittäjään, jonka jokainen paperi piti syynätä tarkkaan läpi. Kun jotain oli suullisesti sovittu (esim. hinta, jolla meidän olisi pakko myydä asunto ts. hinta joka oikeuttaa välittäjän välityspalkkioonsa), niin papereihin kirjattiin täysin eri hinta. Kun huomautimme tästä, niin alkoi hirveä selittely kuinka "parasta ratkaisua tietenkin teille haetaan, eihän tällä sopimuksella mitään väliä edes ole, jos ette tähän hintaan halua myydä, niin enhän minä tietenkään sitä välityspalkkiota vaadi jne". Ei välittäjiin lähtökohtaisesti kannata luottaa ja jokainen sopimus/tarjous kannattaa tarkistaa huolella.

Vierailija
26/26 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

odotin että kertoisi suoraan sopimuksen ehdot, mutta toki oma mokani.

Tässä vaiheessa kiinnostaa vain että voinko nyt tosiaan rimpuilla tästä irti a. olemalla laittamatta omaa asuntoa myyntiin vai pitääkö tehdä b. eli pakko laittaa oma asunto myyntiin mutta niin poskettomalla hinnalla että kukaan ei osta ja odotella sitten kummassakin vaihtoehdossa seuraavat puoli vuotta että myyjä toteaa että tarjous purkautuu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi