Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

asuntotarjous & oman asunnon myynti

Vierailija
12.08.2020 |

Ehdollinen kauppa jossa ehtona nykyisen asunnon myynti. Myyn nykyistä asuntoa itse. Voinko jarruttaa kaupan kieltäytymällä kaikista tarjouksista joita saan?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että mitä?

Vierailija
2/26 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tajusin siis että olen maksamassa uudesta hirveää ylihintaa ja siksi haluan irti kaupasta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis: tein ehdollisen tarjouksen asunnosta. Kaupan ehtona on nykyisen asunnon myynti. Tarjous hyväksyttiin. Nyt tajusin että olisin maksamassa asunnosta ylihintaa ja haluan vetäytyä kaupasta. Voinko tehdä sen käytännössä niin että en vain myy tai yritäkään myydä nykyistä asuntoani?

Vierailija
4/26 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän sinun pakko ole sitä ostaa jos ei ole nimeä raapustettu vielä paperiin.

Vierailija
5/26 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä et ole tarjouksessasi sitoutunut yhtään mihinkään. Ehdollista kauppaa voisi kutsua herrasmiessopimukseksi, mutta nykyisin herrasmiehet ovat harvassa.

Vierailija
6/26 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

en voi perua kauppaa suoraan koska sopimussakko on olemassa -ap

Vierailija
7/26 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekemäsi tarjous luultavasti voimassa viikon tai kahden? Kyllä, ellet halua uutta ostaa niin viikon tai kaksi himmaat omasi myyntiä. Sitten vain toteat tarjouksesi rauenneet ajanmyötä ja et saanut omaasi kaupaksi.

Vierailija
8/26 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän sinun pakko ole sitä ostaa jos ei ole nimeä raapustettu vielä paperiin.

Tarjous on aina sitova. Myyjällä on oikeus korvauksiin, joko pidättää maksettu käsiraha tai  käytännön muikainen sovittu korvaus. Kiinteistökaupassa tarvitaan esisopimus jotta tarjous olisi sitova.

Kai ymmärsit laittaa tarjoukseen jonkinlaisen päivämäärän johon asti se on voimassa? Miten todennäköistä on että saat oman asuntosi myytyä, onko ollut näyttöjä tai oletko saanut tarjouksia? Jos ostotarjous on voimassa vain esimerkiksi kolme kuukautta on hyvinkin mahdollista ettei asuntosi ole vielä mennyt kaupaksi.

Vierailija
9/26 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajunnut laittaa erikseen minkä aikaa tarjous on voimassa siltä osin  että ehdon täyttymistä odotetaan. Tarjoukseen kirjasin (kun korotin tarjousta) yleisesti että tarjous voimassa vuorokauden ja kaupan ehtona oman asunnon myynti. Välittäjän mukaan tuo määräaika nyt sitten koskisi vain sitä että myyjän tuli vastata siinä ajassa minulle.

Vierailija
10/26 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

yllä siis ap. Ja tarkoituksena että myyn siis asuntoani itse (nyt vasta laittaisin myyntiin), joten voinko vain laittaa esim toriin ylimalkaisen ilmoituksen ja kuitata asian sillä?

Vierailija
11/26 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajunnut laittaa erikseen minkä aikaa tarjous on voimassa siltä osin  että ehdon täyttymistä odotetaan. Tarjoukseen kirjasin (kun korotin tarjousta) yleisesti että tarjous voimassa vuorokauden ja kaupan ehtona oman asunnon myynti. Välittäjän mukaan tuo määräaika nyt sitten koskisi vain sitä että myyjän tuli vastata siinä ajassa minulle.

Jos pilkkua nussitaan, niin näin se on. Mutta mikään sopimus ei voi edellyttää sinua laittamasta tikkua ristiin oman asuntosi myymiseksi, joten ehdollinen tarjoukseksi muuttuu kosmeettiseksi hidasteeksi. Ongelmia voi tulla vain mikäli haluat tarjota ja ostaa jonkin toisen kohteen.

Vierailija
12/26 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkista paperit mitkä olet allekirjoittanut ja jos siellä lukee voimassaoloaika, niin sen puitteissa toimit tai tässä tapauksessa olet toimimatta. Välittäjältä kyseenalaista touhua, ellei ole kirjannut voimassaoloaikaa tarjoukseen. 

Vierailija
13/26 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yllä siis ap. Ja tarkoituksena että myyn siis asuntoani itse (nyt vasta laittaisin myyntiin), joten voinko vain laittaa esim toriin ylimalkaisen ilmoituksen ja kuitata asian sillä?

Ilmoita välittäjälle, ettei omasi mennyt kaupaksi, joten tekemäsi tarjouksen voi unohtaa. 

Vierailija
14/26 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kuullut sopimuksentekotuottamuksesta?

Vierailija
15/26 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menisin vaikka pankin asuntokauppoihin erikoistuneen juristin juttusille ja kysyisin mitä nyt kannattaa tehdä. Voi maksaa jotain mutta varmasti vähemmän kuin sopimussakko. Jos taas olet maksamassa kymppitonneja ylihintaa niin sopimussakkokin on pienempi taloudellinen vahinko.

Välittäjä oli minusta oikeassa siinä että laittamasi määräaika koski myyjää ja hänen vastaustaan. Ei voi olettaa että saisit oman asuntosi vuorokaudessa myytyä ;DD Tarjousta tehdessä olisi kannattanut kysyä asiantuntijalta tai edes lukea netistä ohjeita mitä siihen kannattaa laittaa. Muistisääntönä voi sanoa että vähintään selkeä loppu aina tarjoukselle (ehtoineen) tai välistyssopimukselle.

Vierailija
16/26 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ap:n päässä on oikein liikkunut, kun on oikein lähtenyt korottamaan ensimmäistä tarjoustaan ja sitten jälkeenpäin tullut siihen tulokseen, että tulipa tehtyä ihan ylihintainen tarjous?

Sopimussakko voi tosiaan olla pienempi paha kuin maksettu ylihinta. Riippuu ihan summista, joita tässä ei ole kerrottu ollenkaan.

Vaihtoehto on myös laittaa oma asunto myyntiin niin korkeaan hintaan, että uudesta kodista tarjottu hinta ei tunnu enää pahalta. Välirahallahan tässä pelataan.

Vierailija
17/26 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en myyjänä hyväkyisi tarjousta oman asunnon myyntiehdolla. Jos joku niin kuitenkin haluaa tehdä, tuona myyjänä pidättäisin oikeuden myydä sama asunto odotellessa muille, vaatisin ainakin välityssopimuksen tekemistä itse luottamani välittäjän kanssa ja kriteereitä, millä hinnalla ja ehdoilla tullut tarjous tämän ostaja-myyjän on pakko hyväksyä. Ja jos ostaja-myyjä venkuloi, veisin asian oikeuteen. 

T: Juristi

Vierailija
18/26 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap:n päässä on oikein liikkunut, kun on oikein lähtenyt korottamaan ensimmäistä tarjoustaan ja sitten jälkeenpäin tullut siihen tulokseen, että tulipa tehtyä ihan ylihintainen tarjous?

Sopimussakko voi tosiaan olla pienempi paha kuin maksettu ylihinta. Riippuu ihan summista, joita tässä ei ole kerrottu ollenkaan.

Vaihtoehto on myös laittaa oma asunto myyntiin niin korkeaan hintaan, että uudesta kodista tarjottu hinta ei tunnu enää pahalta. Välirahallahan tässä pelataan.

Ei tarvitse edes laittaa omaa asuntoa lainkaan myyntiin. Odottelee vain, että tarjousaika menee umpeen. Tämän vuoksi myyjän kannattaa hyväksyä ehdollisia tarjouksia vain, jos ei ole muita ostajia näköpiirissä.

Vierailija
19/26 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en myyjänä hyväkyisi tarjousta oman asunnon myyntiehdolla. Jos joku niin kuitenkin haluaa tehdä, tuona myyjänä pidättäisin oikeuden myydä sama asunto odotellessa muille, vaatisin ainakin välityssopimuksen tekemistä itse luottamani välittäjän kanssa ja kriteereitä, millä hinnalla ja ehdoilla tullut tarjous tämän ostaja-myyjän on pakko hyväksyä. Ja jos ostaja-myyjä venkuloi, veisin asian oikeuteen. 

T: Juristi

Onko järkeä tehdä kauppa väkisin? Toki on tärkeää, että sovitusta pidetään kiinni, mutta tällaisten asioiden viemisessä oikeuteen ei ole normaalissa tilanteessa ole ollenkaan järkevää, jos myyjä ja ostaja ovat myymässä/ostamassa omia kotejaan. Tällaisista aiheutuu vain kohtuuttoman kalliita riitoja ja toiselta osapuolelta loppuu rahat tai lainaa ei saa eikä sen jälkeen mitään kauppoja synny, vaikka olisi toimittu vastoin sovittua.

T. Oletettavasti kokeneenmpi juristi

Vierailija
20/26 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse edes laittaa omaa asuntoa lainkaan myyntiin. Odottelee vain, että tarjousaika menee umpeen. Tämän vuoksi myyjän kannattaa hyväksyä ehdollisia tarjouksia vain, jos ei ole muita ostajia näköpiirissä.

Ap:n juttujen pohjalta näyttäisi, että hän tehnyt tarjouksen ilman voimassaoloaikaa. Miten lie lain kannalta, jos tekisin tarjouksen ilman voimassaoloaikaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä