Muualle muuttaneet: Miksi puhutte vielä murretta?
Voi että mua rasittaa kuunnella kun itäsuomesta muuttanut työkaverini puhuu. Hän on kuitenkin asunut Helsingissä jo monta vuotta, luulisi että olisi päässyt jo eroon murteestaan. En tiedä onko kaikki murteet kamalia, mutta itäsuomen murre ainakin on!
Kommentit (29)
Mä olen paljasjalkainen stadilainen, eikä mua häiritse muiden murteet, itse asiassa päinvastoin. Hienoa vaan että on vaihtelua puheessa! Enkä mäkään kovin helpolla omaa puheenparttani muuttaisi jos Helsingistä muuttaisin muualle, varmaan tulisi jotain uusia sanoja ja ilmauksia mutta tuskin ne kovin nopeasti omassa suussa tuntuisivat luontevilta.
Murteet ovat osa ihmisen kultturi-identiteettiä. Ne ovat tärkeä osa siitä millaiseksi kukin ihminen kasvaa.
Aloittaja kuvittelee, että Helsinki on Suomi, joten muiden pitäisi puhua kuin helsinkiläiset käydäkseen suomalaisesta. Todennäköisesti ikäisekseen hieman kypsymätön..
Miksi pitäisi puhua sellaista mikä ei sovi omaan suuhun. Olen asunut jo yli 10 vuotta poissa kotipaikkakunnalta ja Torniolaakson hoot vain tulee edelleen puheeseen luontevasti. Jos se jotakuta ärsyttää niin voi voi..en minä ala sen vuoksi muuttamaan puhettani.
Ja enemmän minulle pistää korvaan se, että joku yrittää puhua vaikka juurikin omaa murrettani osaamatta sitä..hyi.
Murteen omaksuminen ei ole sekään niin helppoa. Kyllähän suurin osa ulkomaille muuttaneista puhuu perheensä kanssa omaa kieltään, miksei sitten murre säilyisi.
Muistathan ap sitten itsekin vaihtaa murteesi jos joskus muutat pois Helsingistä!! Vaikka se ei sinun suuhusi mitenkään sopisikaan ja kuulostaisit vain hölmöltä.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 13:00"]
Voi että mua rasittaa kuunnella kun itäsuomesta muuttanut työkaverini puhuu. Hän on kuitenkin asunut Helsingissä jo monta vuotta, luulisi että olisi päässyt jo eroon murteestaan. En tiedä onko kaikki murteet kamalia, mutta itäsuomen murre ainakin on!
[/quote]
Mielluummin kai kuuntelee savoa kuin stadifingelskan bamlaamista
Murteet ovat kielen rikkautta. Helsinkiä en edes haluaisi osata, mutta ei kai sille mitään voi jos sitä on tottunut puhumaan.
Onpa siinä kysymys. Vastakysymys: Miksi emme puhuisi? Minä olen asunut Tampereella 10 vuotta eikä pohojalaanen murre tule ikinä haihtumaan. Kukaan ei ole koskaan valittanut leveää murrettani. Joitakin se välillä huvittaa mutta ei sillä väliä. Murre on rikkaus ja on hyvä että se säilyy, se on myös osa identiteettiä.