Miten päädytte vanhoihin ketjuihin?
Tänne nousee joskus keskusteluja aika pitkänkin ajan takaa. Löydättekö ne googlella, oletteko laittaneet ketjun joskus bookmarkeihin vai miten päädytte vastamaan vanhaan ketjuun? Siis ei mitenkään pahalla vaan muuten vaan kyselen! :)
Kommentit (13)
Todennäköisesti googlaamalla. Itse oon joskus googlannut esim. "Vauvan allergia" ja päätynyt sitä kautta av:n johonkin ketjuun. Sitten olen osallistunut keskusteluun, jonka jälkeen vasta huomannut, että se on aloitettu vuosia sitten.
Yleensä ensimmäinen tuore kommentoija, joka on ketjun todellisuudessa siis nostanut, kommentoi aika yleisellä tasolla asiaa. Sitten kun ketju on kärjessä, sen viimeiselle sivulle vastaava tuskin huomaa vastaavansa vanhaan ketjuun.
SIKSI: aina jos nostat vanhan ketjun, vastaa "Vaikka tämä on vanha ketju,.." tai tee asia muuten selväksi. Kohtuullista, ellet halua tehdä kiusaa ja saada ihmisiä pähkäilemään miten auttaisivat ap:ta vuodelta 2007 ratkomaan perhekriisiänsä tms. ongelmaa.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 00:36"]
Yleensä ensimmäinen tuore kommentoija, joka on ketjun todellisuudessa siis nostanut, kommentoi aika yleisellä tasolla asiaa. Sitten kun ketju on kärjessä, sen viimeiselle sivulle vastaava tuskin huomaa vastaavansa vanhaan ketjuun.
SIKSI: aina jos nostat vanhan ketjun, vastaa "Vaikka tämä on vanha ketju,.." tai tee asia muuten selväksi. Kohtuullista, ellet halua tehdä kiusaa ja saada ihmisiä pähkäilemään miten auttaisivat ap:ta vuodelta 2007 ratkomaan perhekriisiänsä tms. ongelmaa.
[/quote]
Kyllä mä oon nähnyt niitäkin tapauksia, joissa nimen omaan se eka nostaja alkaa neuvoa ap:ta.
No yleensä kun etsin jollain hakusanalla tältä sivulta jotain tietystä aiheesta, että ei tarvis aloittaa uutta jos aiheesta on jo keskusteltu. Mutta jos tiedän että ketju on vanha, en ala siihen ketään neuvomaan, vaikka toisaalta jos asia on sellainen joka ei vanhene, voin laittaakin jotain tietoa jota minulla on josta saattaa olla hyötyä jollekin joka hakee saman aiheen joskus esille.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 00:16"]Muakin kiinnostaa. Mä voin joskus muistaa jonkun oman vanhan ketjuni ja hakea sen googlella. Sitä mä en ymmärrä, miten joku erehtyy esim. antamaan 6 vuotta vanhan ketjun aloittajalle neuvoja. Miten joku päätyy neuvomaan ikivanhaan ketjuun? Sen mä ymmärrän, jos joku hakee tietoa jostain asiasta ja siksi nostaa aihetta koskevan ketjun.
[/quote]
jos joku on ketjun jo nostanut, että näkyy etusivulla, niin en aina tule kattoneeksi päivämäärää ja vuotta. Sitten tulee tosissaan vastanneeksi ikivanhaan juttuun. Vsikka usein aiheet ovatkin yhä ajankohtaisia. Niistä voi kirvota uusi keskustelu.
Sen oon huomannu, että juttujen taso ei ole muuttunut miksikään. Kuusi vuotta sitten av-mamma oli samanlainen. ;D
Olisi kuitenkin kivempi jos aloittaisit uuden ketjun, koska minä en ainakaan edes vilkase vanhoihin nostoihin.
Eniten naurattaa ne jotka tulee googlesta esim. hakusanoilla 'annetaan koira'. Voivat olla kymmenenkin vuotta vanhoja ketjuja, joita eläintenystävät on nostelleet useampaan kertaan ja vaivautumatta edes lukemaan koko ketjua kyselevät, josko koira on vielä tarjolla.
Voin nostella esimerkin.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 11:19"]
Eniten naurattaa ne jotka tulee googlesta esim. hakusanoilla 'annetaan koira'. Voivat olla kymmenenkin vuotta vanhoja ketjuja, joita eläintenystävät on nostelleet useampaan kertaan ja vaivautumatta edes lukemaan koko ketjua kyselevät, josko koira on vielä tarjolla.
Voin nostella esimerkin.
[/quote]
Ohhoh. Ei se esimerkin nostaminen onnistunutkaan. Ylläpito on tainnut poistaa ketjuja, koska niissä oli näiden innokkaiden koiranostajien yhteystietoja.
Googlen kautta päädyn vauva.fi keskusteluihin. Siis etsin tietystä aiheesta keskustelua googlessa. Päädyn sieltä vauvan sivuille, luen ketjun läpi ja jos tulee kommentoitavaa, sitten kommentoin. Ja hups. Sitten huomaan, että ketjuhan on tyyliin 10 vuotta vanha.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nimenomaan ihmissuhde- ja mielenterveyskysymykset kuten vaikka nuo perhekriisit ole aika ikuisuusongelmia jotka koskettavat niitä kaikkia muitakin lukijoita ja kommentoijia ja toistuvat uusille sukupolville. Eli niistä keskusteleminen ei ole pelkästään ap:lle vastaamista vaan auttaa myös muita. Ihan ok jatkaa vanhoja ketjuja myöhemminkin.
Muakin kiinnostaa. Mä voin joskus muistaa jonkun oman vanhan ketjuni ja hakea sen googlella. Sitä mä en ymmärrä, miten joku erehtyy esim. antamaan 6 vuotta vanhan ketjun aloittajalle neuvoja. Miten joku päätyy neuvomaan ikivanhaan ketjuun? Sen mä ymmärrän, jos joku hakee tietoa jostain asiasta ja siksi nostaa aihetta koskevan ketjun.