Onko kasvisten vieroksuminen joku lapsen luonnollinen ominaisuus?
Tällaista olen pohtinut viime aikoina. Kohta 2-vuotias lapsi on alkanut nirsoilla kasvisten suhteen. Kyse ei ole siitä, että hän ei olisi tottunut niihin, minä ja mieheni olemme kasvissyöjiä ja rehuja on taatusti joka aterialla. Tässä kesän mittaan vaan tosi moni kasvis on lakannut maistumasta. Yleensä en reagoi kauheasti asiaan, sanon vain, että maistapa vielä tuosta, koska en halua tehdä tästä asiasta mitään juttua.
Kommentit (27)
Meillä kans sama vaihe. Ei käy tällä hetkellä mielessäkään tarjota lautasmallin mukaan kasviksia kun suurinosa jää syömättä, tai ei niitä edes maisteta. Kurkku ja tomaatti on tällä hetkellä ainoat mitkä menee mukisematta alas. Porkkanakin menee raakana. Mutta en tosiaan ole tehnyt mitään numeroa. Aina on tarjolla, eiköhän ne taas ala maistumaan aikanaan. Muutenkin tuo syömispuoli on viimeaikoina ollut hieman niin ja näin.
Lapsen makuaisti on paljon herkempi kuin aikuisilla, vanhuksista puhumattakaan.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 12:58"]
Ja joskus voi pitää taukoakin. Meillä oli ennen aamupalana aina puuro, sitten lapset keksi, etteivät tykkää puurosta ja syönti oli nihkeää. Ollaan koko kesä syöty sitten muita aamupaloja, en edes tarjonnut puuroa kunnes tällä viikolla esikoinen pyysi puuroa aamupalaksi. Keitin ja molemmat söivt innolla ja jälleen ollaan koko viikko menty aamupuurolla.
[/quote]
Kyllä just puuron tai leivän kohdalla voikin pitää taukoa, mutta kasvisten kanssa se on vähän haastavaa, kun ne on niin iso osa ruokaa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 12:57"]
Ylipäänsä ruoan vieroksuminen. En ymmärrä sitä miten voi olla niin hemmetin vaikeaa saada kakara ruokittua! Itse olisin onneni kukkuloilla jos voisin syödä mitä vaan milloin vaan, mutta ei. Meidän pojan kanssa on se ongelma että se syö ne kasvikset ja hedelmät ja kaiva ruoastaan kaiken proteiinipitoisen ulos. Hermot menee kun se on niin pienikin.
[/quote]
Meillä taas lapsi syö perunat suurimmalla halulla. Hedelmiä rakastaa, mutta kasviksista menee hyvällä ruokahalulla alas vain muutamia, ainakin nyt porkkana. Jos lapsi on oikein nälkäinen, ei niin huomaa silkkoa ruokaansa...
Meidän lapsi on aika iso, joten ainakaan vielä ruuan kanssa ronklaus ei näy. Onhan tässä tietenkin ollut välillä aika kuumakin, joten ruokahalu voi senkin takia olla huono.
Ap
Lapsille tulee kausia, ottakaa rennosti! Neljän teinin kokemuksella sanon näin.
Ekan ja tokan kohdalla stressasin kovasti ja ajattelin, että nyt ruokatottumukset muuttuu ties millaisiksi. Sitten huomasin, että kausihan se vaan ja kahden nuorimman kohdalla olen ottanut rennosti tai ainakin rennommin. Olen itse kasvissyöjä ja jonkinsortin terveysfanaatikkokin...
Meillä on joskus ollut esim. niin, että joku lapsista ei ole syönyt suunnilleen pariin kuukauteen mitään. on ehkä ollut joku kehitysvaihe käynnissä, sitten on taas maistunut ja ottanut kaiken takaisin. Joskus on joku kasvis ollut maistumatta pitkään ja sitten taas maistuukin. Ihan hyvin voi pitää jostain taukoa, kunhan muistat taas joskus tarjota iloisissa merkeissä, niin voi taas alkaa maistuakin,
[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 13:00"]
Lapsen makuaisti on paljon herkempi kuin aikuisilla, vanhuksista puhumattakaan.
[/quote]
Mielenkiintoinen kysymys, jos lasten kasvisten vieroksunta johtuu herkemmästä makuaistista, onko kasvikset sitten lähtökohtaisesti pahan makuisia.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 12:56"]
Ehkä se on vaan joku kehitysvaihe, lapsi vaikka kokeilee rajojaan ja syöminenhän on hyvä siihen. Oma hyvinsyövä lapsenikin temppuili jossain vaiheessa 1-2-vuotiaana ruoan kanssa, ehkä vaan katsoakseen vanhempien reaktiota. Ei tehty asiasta mitään numeroa. Lapsi on nyt 5-vuotias ja syö paljon kasviksia, on aina syönyt, eikä mielestäni koskaan luontaisesti vieroksunut mitään :)
[/quote]
Toivottavasti on niin kuin sanot! Mä laitan kaikkea lautaselle vähän, söi tai ei. Salaatinlehtiäkin laitan, vaikkei lapsi ole tykännyt koskaan (onhan ne vähän kitkeriä ja hankalia syödä). Yritän totuttaa, että ei ole lasten ja aikuisten ruokia (vaikka meillä vähän onkin, koska lapsi syö joskus lihaa).
Ap