Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ansiosidonnainen ja uuden työn hakeminen?

Vierailija
09.08.2013 |

Pahoittelen jos kysymys on itsestäänselvä, mutta olen ekaa kertaa työttömänä nelikymppisenä ja en löytänyt kysymykseen googlella selvää vastausta.

Eli olen ollut nyt kaksi viikkoa ansiosidonnaisella päivärahalla. Päivärahani on varsin hyvä, eli ennen veroja reilut 3300 euroa kuussa. Luonnollisesti haluaisin kuitenkin töihin takaisin mahdollisimman pian.

Ongelma on se, että uuden työn valitseminen näyttää olevan todella iso riski. Töitä olisi tarjolla ja paikkoja mihin hakea, mutta miten käy jos esim parin kuukauden jälkeen työ ei olekaan sitä mitä halusi? Tai jos menee pienempään firmaan töihin ja se kaatuu näinä epävakaina aikoina? Parin kuukauden kokeilu voi johtaa siihen että jos joudun syystä tai toisesta takaisin työttömäksi ansiosidonnainen laskee tuntuvasti kun uuden työn palkka olisi selvästi matalampi kuin aiemmassa työssäni, jonka mukaan nykyinen päiväraha määräytyy?

Tuilla ei ole tarkoitus elää päivääkään pidempään kuin on pakko, mutta toisaalta nyt tilanne näyttää siltä että uusi työpaikka pitää valita todella huolella?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ihan heti laske, eli jos työsi kestää vaikka sen pari kk, niin ei siinä ajassa vielä laske ansiosidonnainen niin paljoa, varsinkin kun se lasketaan edellisen vahvistetun verotuksen mukaan yleensä.

Vierailija
2/6 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ansiopäivärahan määrityksessä huomioidaan palkat sellaisilta kalenteriviikoilta, joilta työssäoloehto kertyy."

lähde: http://www.tyj.fi/fin/ansiopaivaraha/paivarahan_suuruus/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ansiosidonnaisella ole mitään tekemistä verotuksen kanssa. Paitsi että verot menee.

Ap, laita viestiä työttömyyskassaasi, sieltä saat oikean vastauksen. Mutta minun käsitykseni mukaan korvaus ei ainakaan noin hyvänä pysy. Tosin pienemmästä palkasta tulee suhteessa isompi päiväraha.

Vierailija
4/6 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa todellisuuteen. Mene sinne pikkufirmaan tekemään tulosta, ei se ole vaan sitä varten että se maksaa sulle palkkaa.

Nimim. kahdesta pikkupaikasta ulos konkurssin kautta

Vierailija
5/6 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 10:22"]

Ei ansiosidonnaisella ole mitään tekemistä verotuksen kanssa. Paitsi että verot menee.

Ap, laita viestiä työttömyyskassaasi, sieltä saat oikean vastauksen. Mutta minun käsitykseni mukaan korvaus ei ainakaan noin hyvänä pysy. Tosin pienemmästä palkasta tulee suhteessa isompi päiväraha.

[/quote]

..? ei ap väittänytkään että verotuksella olisi tekemistä ansiosidonnaisen kanssa, kertoi bruttotulonsa.

Vierailija
6/6 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 10:25"]

Tervetuloa todellisuuteen. Mene sinne pikkufirmaan tekemään tulosta, ei se ole vaan sitä varten että se maksaa sulle palkkaa.

Nimim. kahdesta pikkupaikasta ulos konkurssin kautta

[/quote]

Mitä ihmettä yrität oikein sanoa? Mun "tuottavuus" firmalle on ollut viimeiset vuodet muutaman miljoonan vuodessa ja he ovat maksaneeet palkkaa reilut 100 000 euroa vuodessa. Joten ei tarvitse pelätä että olisi mitään illuusiota siitä että firma olisi "mun palkanmaksua varten". Toisaalta nykyisessä taloustilanteessa on aivan pakko miettiä vähän eteenpäin ja näemmä valita uusi työpaikkansa huolella.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi