Työssäoppijat ovat yritysten riesa!
Siis ihan oikeasti! Noita kun ei voi käsitellä kuin tettiläisiä (vaikka ihan samantasoisia ovatkin) ja laittaa siivoilemaan ja tekemään muuta harmitonta hommaa jossa ei voi olla vahingoksi.
VAAAN ei, nuo pitää laittaa tärkeisiin hommiin, kassalle, asiakkaiden sekaan tai hoitamaan tilauksia!
Siinä sitten korjaillaan pahimmillaan viikkoja jotain toppilaisen kämmiä, pahimmassa tapauksessa yritykselle kertyy tarpeetonta hävikkiä ja kuluja.
Koko ajan pitää jonkun olla opastamassa ja kyyläämässä, tämä syö resursseja vakituisista työntekijöistä. Ja pahimmillaan nää toppilaiset viivähtävät työpaikalla monta kuukautta!
Minulla ei ole mitään toppilaisia vastaan, mutta tässä systeemissä olisi kyllä parantamisen varaa...
Kommentit (18)
[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 08:56"]
Meillä harjoittelija ei ole riesa, vaan suuri apu!
Tosin emme tee sopimuksia, joissa lupaisimme teettää harjoittelijalla vain sitä tai tätä työtä. Harjoittelija tekee kaikkea, mistä on apua yritykselle ja mitä meillä pitää hoitaa. Pidämme silti huolen, että tähän sisältyy myös mielenkiintoisia ja kehittäviä töitä eikä pelkkiä hanttihommia.
Harjoittelijat tekevät myös virheitä, joista aiheutuu joskus paljonkin kustannuksia. Mutta niin teemme me vakituisetkin tekijät. Ongelmana pidän tätä vasta silloin, jos harjoittelijalla on vastuuton asenne, eli hän ei ole kiinnostunut edes yrittämään tehdä työnsä hyvin. Silloin virheiden määrä moninkertaistuu, ja tällainen harjoittelija ei saa enää vastuullisia tehtäviä sen jälkeen, kun asenne on paljastunut. Mutta vastuuseen kykenevä saa vastuuta niin paljon kuin kykenee kantamaan.
Vain kerran olen erehtynyt ottamaan vääränlaisen harjoittelijan meille. Kaikista muista on ollut paljon apua ja myös iloa!
T. Pienyrittäjä
[/quote]Arvon yrittäjä voi pohtia mielessään kuinka selkeät toimintatavat ja ohjeet työpaikallasi on. Harjoittelijan on vaikea tehdä työtä hyvin jos kaikki merkinnät on päin helvettiä eikä niitä ole päivitetty. Vaikea siinä on harjoittelijan olla tekemättä virheitä kun kaikki nippelitieto on vain vakituisen henkilökunnan tiedossa, eikä harjoittelijaa informoida tarpeeksi.
Asenne työpaikoilla on harjoittelijoita kohtaan usein varsin rankka. Kytätään pienimpiäkin virheitä ja ollaan oikein tyytyväisiä jos sellaisia tapahtuu. Kuitenkin harjoittelija monesti joutuu rukoillen menemään työpaikalle tyyliin: "Hyvä jumala anna tämän päivän mennä hyvin, etten joutuisi silmätikuksi!"
Eikä tuolla rukoilulla yleensä ole mitään tehoa. Silmätikku mikä silmätikku vaikka kuinka yrittäisi parhaansa.
Ärsyttää myös, että monet vakituisten tekemät virheet sysätään harjoittelijan syyksi. Vaikka virhe olisi alunperin johtunut tästä vakituisesta työntekijästä. Syntipukki kun kaikelle on löydettävä. Vakituiset ei koskaan löydä itsestään sitä voimaa, että astuisivat esiin ja ottaisivat vastuun mokista. Harjoittelija kun yleensä tekee vaan niin kuin käsketään.
Sietäisitte hävetä kaikki! Sekin asenne jonka tulkitsee hälläväliä asenteeksi on vain selviytymistä siinä kyttäämisen keskellä. Koska muuten saat ihan kaikesta olla varpaillasi koko ajan. Pakko yrittää suodattaa sitä paskaa mitä saa niskaansa.
Itselläni on kohta kuudes TOP-jakso edessä ja voin sanoa, että suurin stressi näistä jaksoista tulee juuri siitä, millainen työyhteisö mahtaa olla vastassa... Tähän mennessä kaikki on mennyt hyvin, yleensä joukkoon mahtuu yksi työntekijä jota ei voisi vähempää kiinnostaa opiskelijan ohjaaminen.
Kuten joku sanoi, mitä paremmin perehdytätte ja ohjaatte, sitä vähemmällä pääsette sitten myöhemmin eikä tarvitse korjailla kämmejä. Kannattaa tarkistaa se asenne, ettei tule vahingossa itse toteuttaneeksi sitä rasittavaa harjoittelijaa.
Onneksi suurimmalla osalla näyttäisi olevan asenne kohdillaan, te olette juuri niitä työntekijöitä jotka saavat opiskelijoilta kiitosta!
[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 08:28"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 08:04"]
Älä nyt viitsi valehdella että TET:läisiä pistettäisiin tekemään jotain tärkeitä töitä. Kyllä ne on siivousta ja hyllyjen järjestelyä mitä tekevät, joka sekin tietysti on tärkeää työtä.
Tytär oli keväällä TET:ssä kerrossiivoojana ja ottivan kesätyöksi tekemään samaa homaa, joten ei kai se sitten ihan kauhee riesa ollu.
[/quote]
Puhuin nimenomaan ammatillisen puolen Työssäoppijoista (TOP), en yläasteen työelämään tutustujista (TET)
[/quote]Niin minäkin, sori. Ammattikoulun työssoppimisjaksosta pyydettiin siis kesätöihin.
-5
Olen ilmeisesti ollut onnekas, sillä olen päässyt joka kerta työssäoppimis-paikkaan, jossa minua on vain kannustettu. Olen saanut vastuullisia tehtäviä, joista osa on vielä sellaisia että olen ollut hetken aikaa projektijohtajana. Siinä missä kokeneempien työntekijöiden kokemusta arvostetaan, minun työskentelyssäni arvostetaan tuoretta näkökulmaa ja uusia trendejä, joita tuon. Pystyn "kouluttamaan" vanhempaa porukkaa niillä tiedoilla, mitä saan koulunpenkiltä ja toisaalta vanhat työntekijät antavat minulle mahdollisuuden kerryttää arvokasta käytännön kokemusta.
Ongelmia työssäoppimisessa ja työharjoittelussa tulee vasta sitten, kun motivaatio sekä työnantajan ja opiskelijan puolilta on nollassa. Jos työnantaja ei jaksa perehdyttää tai auttaa kunnolla, opiskelijan mahdollisuus tehdä virheitä suurenee. Siinä tapahtuu joko se, että opiskelija pelaa varman päälle eikä tee tehtäviään siihen pisteeseen asti, että voisi epäonnistua tai sitten se, että hän tekee ja epäonnistuu.
Tällaiset "huonot", eli huonosti perehdytetyt työssäoppijat ja työharjoittelijat voivat ollakin vähemmän tuottavia työntekijöitä. Sitten on hyviä, loistavia työharjoittelijoita, jotka valitettavasti ovat monelle yritykselle kultakaivos. Tiedän useita yrityksiä, jotka ottavat vuodesta toiseen kouluista itselleen harjottelijoita - palkkaa ei tarvitse maksaa, tuotanto pyörii minimissä ja rahaa kilahtelee taskuun. Käärivät harjottelijoiden kierrätyksen tekopyhään itseriittoisuuteen, hehän auttavat harjoittelijoita, harjoittelupaikat kun on niin tiukassa.
Onneksi itse pääsin omaan harjoittelupaikkaani töihin opiskeluiden jälkeen. Suurimmalle osalle näin ei käy.
Ai, ainoa mistä mulle suututtiin työssäoppimispaikassa oli, kun en suostunut jäämään vakkariks. Olin kuulemma ainoa oppija, joka tosiaan tekikin jotain ja kehuivat ylenmäärin, sitten kun pomo alkoi ehdottamaan, että jäisit nyt vakkariks, en suostunut jäämään, koska koko paikka oli ihan perseestä, työntekijät puhui niin asiakkaista kuin toisistaankin paskaa niin ei oikein natsannut.
Minä olin työssäoppijana 5kk. Sen jälkeen minut palkattiin vakkariksi. Ensi tiistaina tulee 11v täyteen vakkarina. Olen sen jälkeen opastanut oppisopimusopiskelijoita eikä ole stressannut.
Näinhän se kyllä menee, mutta kai ne vakkaritkin välillä kämmäilevät? Ja tottakai työssäoppijoita valvotaan jatkuvasti, hehän ovat työssäOPPIJOITA, eivät ilmaista työvoimaa
Kannattaa muistaa, että Toppilaiset ovat harjoittelemassa ammattiin ja mahdollisia tulevia työkavereitasi. Mitä paremmin oppivat ja heitä opetetaan, sen parempia he ovat myös tulevina työntekijöinä. Jos kukaan ei ohjaa, vähätellään ja mulkoillaan, niin tämä saa oppijan varmasti tekemään harjoittelun niin mahdolliimman pienellä vaivalla.
Kukaan ei ole seppä syntyessään, eikä myöskään korvaamaton työntekijänä. Ja kukaan täällä ei ole ikuisesti, vaan aina uudet sukupolvet tulevat tilalle.
Älä nyt viitsi valehdella että TET:läisiä pistettäisiin tekemään jotain tärkeitä töitä. Kyllä ne on siivousta ja hyllyjen järjestelyä mitä tekevät, joka sekin tietysti on tärkeää työtä.
Tytär oli keväällä TET:ssä kerrossiivoojana ja ottivan kesätyöksi tekemään samaa homaa, joten ei kai se sitten ihan kauhee riesa ollu.
Syytä olisi ehkä katsoa peiliiin. Jos täytyy koko ajan olla korjailemassa toppilaisen vikoja, niin silloin vika on kyllä perehdytyksessä eikä toppilaisessa. Useimmiten toppilaiset ovat nimittäin erittäin motivoituneita tekijöitä ja tietävät, että sitä kautta väylä vakituiseen työhön voi aueta. Itse et varmaan aikoinaan uutena työntekijänä ole tehnyt sitten yhden yhtä virhettä, joita toisten on täytynyt olla korjailemassa ja katsomassa perään, että teet kaiken oikein.
No mitäs hittoa täällä valitat, että systeemissä olisi parantamisen varaa? Alahan sitten tehdä jotain sen eteen, että hommat alkaa sujua paremmin! Perehdytä, ohjaa ja valvo paremmin ensimmäiset päivät, tutustuta toppilaiset muihin työyhteisön jäseniin niin integroituvat paremmin. Et taida itsekään olla keskiverto toppilaista parempi, kun siellä vaan odotat, että joku muu kyllä korjaa tämän systeemin puolestasi...
[/quote]
Puhuin nimenomaan ammatillisen puolen Työssäoppijoista (TOP), en yläasteen työelämään tutustujista (TET)
[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 08:28"]
[/quote]
[/quote]
Ja lisäyksenä se, että toppilaisille on yleensä tosi tarkkaan määrätty, että tätä pitää laittaa tekemään, mutta tätä ei saa teettää toppilaisella (siivousta yms. "hanttihommia")
tettiläisille nyt vaan yleensä keksitään jotain pientä puuhaa ja he ovat työpaikalla maksimissaan kaksi viikkoa.
Ei ne työssäoppijat ole yritysten riesa. Kenenkään ei ole pakko sellaista ottaa, ja jos hakijan olemus ei miellytä, niin sille ei ole pakko luvata paikkaa. Jos yritys on itse päättänyt ottaa nuoria sinne oppimaan, niin silloin on varmasti arvioitu, että ei siitä riesaksi asti ole.
Ap:tä vaikuttaa kismittävän oikeasti se, että hän ei ole päässyt itse vaikuttamaan asiaan, että otetaanko oppijoita vai ei. Ongelma ei ole oppijassa, vaan ap:n kannattaa ottaa yhteyttää työnantajaansa ja keskustella niistä ongelmista mitä hänellä on.
Meillä harjoittelija ei ole riesa, vaan suuri apu!
Tosin emme tee sopimuksia, joissa lupaisimme teettää harjoittelijalla vain sitä tai tätä työtä. Harjoittelija tekee kaikkea, mistä on apua yritykselle ja mitä meillä pitää hoitaa. Pidämme silti huolen, että tähän sisältyy myös mielenkiintoisia ja kehittäviä töitä eikä pelkkiä hanttihommia.
Harjoittelijat tekevät myös virheitä, joista aiheutuu joskus paljonkin kustannuksia. Mutta niin teemme me vakituisetkin tekijät. Ongelmana pidän tätä vasta silloin, jos harjoittelijalla on vastuuton asenne, eli hän ei ole kiinnostunut edes yrittämään tehdä työnsä hyvin. Silloin virheiden määrä moninkertaistuu, ja tällainen harjoittelija ei saa enää vastuullisia tehtäviä sen jälkeen, kun asenne on paljastunut. Mutta vastuuseen kykenevä saa vastuuta niin paljon kuin kykenee kantamaan.
Vain kerran olen erehtynyt ottamaan vääränlaisen harjoittelijan meille. Kaikista muista on ollut paljon apua ja myös iloa!
T. Pienyrittäjä
Tänään taas pitää käyttää kaikki oma aika toppilaisen vahtimiseen, ettei sählää koko ajan..