Heittääkö muut orkideat roskiin, kun kukat tippuu
Minä en halua noita säilöä kuukausitolkulla kukattomina, joten heitän orkidean menemään ja hankin uuden aina, kun kukinta loppuu.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Mä en heitä orkideojani pois, mutta en ole nyt vuoteen saanut niitä kukkimaan.
Mulla on sellaiset alusastialliset, läpinäkyvät ruukut joihin kastelen kerran viikossa tai kun juuret näyttävät hopeisilta. Annan veden olla n. päivän ja sitten kaadan ylimääräiset pois.
Kukkavarret leikkaan pois sitten kun kukat ovat tippuneet tai kuihtuneet.
Osaisiko joku antaa jotain vinkkiä, että miten saisin ne taas kukkimaan?
Liikaa vettä sullakin. Ei kastelua joka viikko. Eikä muuta kuin kastellaan juurille sopivasti.
Tykkään kasveista valtavasti, ja minulla on iso kasvimaa ja kasvihuone, mutta.......Mä olen pelkästään tänä vuonna saanut 3 perhosorkideaa lahjaksi, ennestään on jo 14 + muut viherkasvit päälle, osa on tosi isoja eli ikkunalaudat ja lattiat on jo täynnä, ei mahdu enempää.
Pistän kesäksi 95 % eli suurimman osan viherkasveista parvekkeelle, jolloin sisällä on tilaa, mutta tuossa ensi kuun lopulla tila loppuu kun kasvit tulee takaisin sisälle. Mulla on tälläkin hetkellä parvekkeella 1,5 metriä korkea vanhanajan kerrottu punainen kiinanruusu, jossa on nyt n. 30 nuppua.
Ei siis oikein ole tilaa uusille kasveille, joten nämä perhosorkideat lähtee kukittuaan roskiin.
En tietenkään heitä pois, kehitystä on niin mukava seurailla. Oma perhoskämmekkäni kukkii kerran tai pari vuodessa. Venuksenkengästä en vielä tiedä, saanko kukkimaan helposti, kun on niin uusi tulokas.
Osaan ruukuissa on piilotettu sieni pesusieni joka imee vettä ja jos ruukun upottaa veteen niin kukka jää liian märäksi ja mätänee.
Kukan lehtien juuren ei saa jäädä vettä. Kukka mätänee
Liika lannoitus. Käytä vain puikkoja.
Liian aurinkoisessa paikassa, kukka kuivuu.
Ei kukkia. Osa kukista vaatii hetkeksi viileämpää ilmaa jotta kukat alkavat kehittyä. Nosta kukka ulos viikoksi ja seuraa ettei lämpötila tipu alle 10 asteen.
Orkideat heitän, mutta amarylliksiä en. Kaikkea ei oo tilaa säästää. Mulla on ainakin 20 amaryllistä pihalla kasvamassa ja just katoin, että yhdessä on nuppu tulossa. Sen nostan sisään, muut laitan kuivamaan ja marraskuun alussa otan ne sisään.
Mulla oli sellainen tavallinen perhosorkidea, vissiin pari kukkavartta ja yhteensä ehkä 8-9 kukkaa. Ne kuihtuivat, en heittänyt kasvia pois enkä juuri hoitanutkaan. Nyt koronakevään aikana etätöissä olen saanut joka päivä ihailla uudessa, haaroittuneessa kukkavarressa komeilevia 21 kukkaa. Ne ovat nyt tuossa kukkineet huhtikuusta asti :)
Kastelet liikaa. Orkidean voi antaa olla 2 vkoa ilman vettä niin kukkii koko ajan. Superhelppo saada kukkimaan ja elämään.