Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Heittääkö muut orkideat roskiin, kun kukat tippuu

Vierailija
11.08.2020 |

Minä en halua noita säilöä kuukausitolkulla kukattomina, joten heitän orkidean menemään ja hankin uuden aina, kun kukinta loppuu.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut vuoden sama orkidea olohuoneen pöydällä ja jo kolmas kukinta menossa eli ei kauaa ole ollut pelkällä lehdillä..

Vierailija
22/47 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisissa ruukuissa pidätte orkideat? Siis ne jotka kukkivat? Joku väitti että pitäisi olla läpinäkyvä. Minulla monta orkideaa eikä ne vaan kuki.

Osa näille tarkoitetuissa lasiruukuissa, osa niissä purkeissa missä ne myydään ja siinä suojaruukku. Läpinäkyvyys on vain sitä varten että orkideasta näkee milloin se pitää kastella. Kun sen juuret menee harmaaksi, noin kerran viikossa, se pitää upottaa veteen niin pitkäksi aikaa että juuret vihertyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En heitä pois. Hoidan upottamalla kerran viikossa veteen, ja vehka kukkii puolen vuoden välein. ”Multaa” en ole vaihtanut enkä lannoittanut, kuihtuneen kukkavarren katkaisen kun kuivahtaa. Omistan vain yhden perhosorkidean, olisiko 8 v vanha nyt.

Vierailija
24/47 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein tulee heitettyä. Muuten kukkivat vuoden päästä uudestaan.

Vierailija
25/47 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elina Grundström, Musta orkidea.

Teille kaikille kertakäyttäjille.

Vierailija
26/47 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monille kukat on kertakäyttöisiä. Mm. Tulilatva, ruukkuruusut, flamingokukat ja pegoniat. Näitä kaikkia voisi hoitaa viherkasvien tapaan ja ehkä saada uudelleen kukkimaan mutta surutta heitetään roskiin. Samat ihmiset kuitenkin hoitavat muodikkaita kukattomia kasveja, kuten peikonlehti. Mikä logiikka?

Vierailija
27/47 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kesällä, kun yöt ei vielä ole liian kylmiä (sopiva lämpötila on varmaan 18 astetta tai vähintään 15 astetta), kannattaa laittaa orkidea pariksi/muutamaksi yöksi parvekkeelle tai pihalle. Tuo on orkidealle sellaista shokkihoitoa, että se todennäköisesti alkaa tehdä uusia kukkia. On tosin myös mahdollista, että orkidea paleltuu ja kuolee, mutta kannattaa ottaa se riski, jos kasvin olisi heittänyt joka tapauksessa roskiin.

Ylläoleva vinkki on siis malttamattomille kasvattajille. Minulla on yli 10-vuotiaita orkideoita, joita hoivaan rauhassa ja jotka kukkivat aina uudestaan.

Vierailija
28/47 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kesällä, kun yöt ei vielä ole liian kylmiä (sopiva lämpötila on varmaan 18 astetta tai vähintään 15 astetta), kannattaa laittaa orkidea pariksi/muutamaksi yöksi parvekkeelle tai pihalle. Tuo on orkidealle sellaista shokkihoitoa, että se todennäköisesti alkaa tehdä uusia kukkia. On tosin myös mahdollista, että orkidea paleltuu ja kuolee, mutta kannattaa ottaa se riski, jos kasvin olisi heittänyt joka tapauksessa roskiin.

Ylläoleva vinkki on siis malttamattomille kasvattajille. Minulla on yli 10-vuotiaita orkideoita, joita hoivaan rauhassa ja jotka kukkivat aina uudestaan.

Mulla on orkideat koko kesän lasikuistilla jossa yölämpötila suunnilleen sama kuin ulkona, päivällä jos aurinko paistaa, on kuuma. Koskaan ei ole paleltuneet. Joskus kun laitoin liian aurinkoiseen paikkaan, vähän kärähtivät mutta selvisivät. Kukkivat aina hulluna kun me joskus toukokuussa sinne pistää ja tekevät uutta lehteä ja juurta. Syyskuussa otan ne sieltä sisään ja kukat pysyy yleensä jonnekin loka marraskuun tienoille. Sitten huilaavat.

Vierailija
29/47 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla erilaiset orkideat yleensä kukkivat lähes tauotta. Ne eivät ole suorassa paahteessa, vaikka etelänpuoleisilla ikkunoilla ovatkin. Kastelen suoraan juureen, kun muistan, lannoitan aniharvoin. Aina kun kukkavanat kuihtuvat, leikkaan toisen silmun kohdalta ja useinmiten siellä on jo uusia vanoja tulossa 2=3 kpl.

Orkideoita ei kannata hoitaa liikaa eikä kastella liikaa.

Vierailija
30/47 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en heitä orkideojani pois, mutta en ole nyt vuoteen saanut niitä kukkimaan.

Mulla on sellaiset alusastialliset, läpinäkyvät ruukut joihin kastelen kerran viikossa tai kun juuret näyttävät hopeisilta. Annan veden olla n. päivän ja sitten kaadan ylimääräiset pois.

Kukkavarret leikkaan pois sitten kun kukat ovat tippuneet tai kuihtuneet.

Osaisiko joku antaa jotain vinkkiä, että miten saisin ne taas kukkimaan?

Vierailija
31/47 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kuukausi sitten elämäni ensimmäisen orkidean lahjaksi ja se pudotti jo kaikki kukkansa. Miten sitä kannattaisi hoitaa, jotta se kukkisi uudestaan? Kastelen sitä veteen upottamalla aina, kun juuret näyttävät harmaille mutta siinäpä se. Odotin, että kukinta olisi kestänyt pidempään kuin pari viikkoa. Olikohan sen paikka huono?

Vierailija
32/47 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän ne siihen asti kunnes kupsahtavat. Tuttuni saa ne kukkimaan yhä uudelleen :)

Vierailija
33/47 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sellaiset alusastialliset, läpinäkyvät ruukut joihin kastelen kerran viikossa tai kun juuret näyttävät hopeisilta. Annan veden olla n. päivän ja sitten kaadan ylimääräiset pois.

Mulla lähtee aina kukkimaan kun pidän 2-3kk ilman vettä, ja sitten shokkihoidolla moneksi tunniksi upotus. Seuraavalla viikolla tulee uusi kukkavarsi :).

Vierailija
34/47 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain kuukausi sitten elämäni ensimmäisen orkidean lahjaksi ja se pudotti jo kaikki kukkansa. Miten sitä kannattaisi hoitaa, jotta se kukkisi uudestaan? Kastelen sitä veteen upottamalla aina, kun juuret näyttävät harmaille mutta siinäpä se. Odotin, että kukinta olisi kestänyt pidempään kuin pari viikkoa. Olikohan sen paikka huono?

Jospa se oli jo liikkeessä sä kukkinut kauan, yleensä ne kukkii jopa 3kk.

Minä katkaisen kukkineen kukkavarren toisen pykälän yläpuolelta , rupeaa helposti tekemään katkaisukohtaan uutta versoa.

Vien sen pois ikkunalta näkymättömänpään paikkaan.

Vierailija
35/47 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 vuotta on minulla tasaisen kauniisti kukkinut.

Vierailija
36/47 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla lähtee aina kukkimaan kun pidän 2-3kk ilman vettä, ja sitten shokkihoidolla moneksi tunniksi upotus. Seuraavalla viikolla tulee uusi kukkavarsi :).

Just näin.

Vierailija
37/47 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Tällainen provo tänään

Miten niin? Mä teen ihan samalla tavalla. En mä jaksa rumaa ja vaativaa kasvia vuotta hoivata siinä toivossa että se vielä kukkisi. Roskiin lentää kukinnan jälkeen ja sitten ostan uuden.

Ei perusorkidea ole vaativa. Kerran viikossa kastelee, joskus satunnaisesti vähän lannoittaa. Tällä tekniikalla oma perhoskämmekkäni on nyt kukkinut kohta neljä vuotta putkeen. Kun kukat kuihtuvat menee ehkä pari viikkoa ja uusi kukkavana alkaa kasvaa. Ihan helpoimmasta päästä tämä kasvi.

Vierailija
38/47 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän ne siihen asti kunnes kupsahtavat. Tuttuni saa ne kukkimaan yhä uudelleen :)

Tuttusi ei silti kannata onnitella itseään ylivertaisena orkideanhoitajana, kuten ketjustakin käy ilmi on kukkiminen pitkälti riippuvaista siitä esim. millaisessa talossa sattuu asumaan.

Vierailija
39/47 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisissa ruukuissa pidätte orkideat? Siis ne jotka kukkivat? Joku väitti että pitäisi olla läpinäkyvä. Minulla monta orkideaa eikä ne vaan kuki.

Se kaupasta tullut muoviruukku on isommassa saviruukussa (ei ole läpinäkyvä). Kerran viikossa kaadan suojaruukun täyteen vettä ja kaadan pois parin tunnin päästä. Tällä hoidolla kukkii ihan koko ajan.

Vierailija
40/47 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tietenkään en heitä menemään. En vihaa luomakuntaa. Orkidea on uskomattoman kaunis ilman kukintaakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän