Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt puhutaan ruuasta! Ihmiskunnasta melkein puolet on vyötärölihavia

Vierailija
11.08.2020 |

https://www.is.fi/terveys/art-2000006598197.html

Nuorena aikuisena rupesin jo 2-3 vuotta sitten miettimään mitä me oikein syödään arjessa. Olen tarkastellut omat valinnat sekä muiden. Tulos oli järkyttävää! Olipa hoikka tai ylipainoinen ihminen niin ruokavaliot ovat lähes kaikilla järkyttävän surkeita!

Monien ruokavalio koostuu rasvasta, hiilareista ja suolasta. Lähipiirissäni ainakin menee valtava määriä margariinia/voita, leikkeileitä, suolaa, kovaa rasvaa kermojen muodossa, täysin tyhjiä ja ravintoköyhiä vihanneksi eli jäävuorisalaatti, kurkku ja tomaatti.

Itse olen nyt pitkään alkanut karsii kaikki tätä länsimaalaista ruokaa ja alkanut syömään sellaista vanha ajan ruokia. Paljon papuja, kaaleja, hedelmiä, vihanneksia, joskus lihaa.. HUOM! Tässä nyt muutama esimerkki.

Rakastan juustoha yli kaiken mutta meni lopullisesti hermot siihen että pitää aina olla se mega Oltermanni jääkaapissa, täysin turhaa!

Pointtini on että olen alkanut syömään pelkästään ravintorikkaita asioita. Kun teen salaatteja niin niihin en enää laita tomaatti, kurkku eikä jäävuorisalaatti. vaan tummia salaatteja, papuja, bataattia.

Kuitu tulee nyt paljon, vatsa voi todella hyvin ja jaksaa täysin eri tavalla!

Mä vain nyt heräsin siihen että miksi hit ossa pitää ravita ittensä ravintoköyhällä ruualla? Monet kuvittelevat syövänsä hyvin kun lautasella on jäävuorisalaatti ja juustoinen/kermainen ateria jokka paukkuu suolaa ja kovaa rasvaa.

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läskit naiset on oksettavia korstoja.

Ensin puhuttiin pavuista ja bataateista ja kiteytät niitä koskevan mielipiteesi näin?

ÄO taitaa olla mensan tasoa.

Vierailija
62/67 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läskit naiset on oksettavia korstoja.

Ensin puhuttiin pavuista ja bataateista ja kiteytät niitä koskevan mielipiteesi näin?

ÄO taitaa olla mensan tasoa.

Mullakin tulee mieleen lihavista naisista semmoiset laardi korstot. Yleinen mielikuva varmaan.

- Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tomaatti, kurkku ja jopa jäävuorisalaatti ovat ihan syötäviä myös. Tomaatti erityisesti, siinä on paljon lykopeenia. Se on terveellisempää lämmitettynä eli ei muuta kuin wokkipannulle. Kurkusta saa mahtavaa janojuomaa päräyttämällä tehosekoittimessa ja jäävuorisalaatti on parempi kuin ei mitään ja menee salaatin täytteenä muiden seassa.

Vierailija
64/67 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei liikuta muiden vyötärölihavuus, kunhan itse olen terve ja hoikka. Toisaalta taas jos tuosta johtuvien sairauksien hoitoon menee verorahoja niin siltä osin vaikuttaa minunkin elämään. Samoin sen mässäilyn ja kulutuksen vaikutus ympäristöön.

Vierailija
65/67 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä mainitsen vhh-ruokavaliostani ja pätkäpaastosta ravitsemusaiheisiin keskusteluihin ihan siksi, että toivon että joku olisi maininnut niistä minulle jo mahdollisimman kauan sitten. Elin 40-vuotiaaksi aivosumussa ja huonosti voivana, ihan vain siitä syystä että hiilarit sopivat keholleni ilmeisesti harvinaisen huonosti. Niin iso ero on voinnissa entiseen nähden. En paasaa enkä tyrkytä ruokavaliotani, mutta mainitsen. Pystyn liikkumaan, olemaan aktiivinen, ajattelemaan, tunne-elämäni on muuttunut myönteiseksi, en näe enää painajaisia, olen laihtunut normaalipainon sisällä 10 kiloa (tämä on itselleni sieltä vähäpätöisimmästä päästä muutoksia, koska ei minua haitannut aiempikaan painoni). Vyötärö erottuu ja mahdun nuoruusaikojen vaatteisiini ongelmitta. Veriarvot ovat hyvät ja kaikenlaiset entiset vaivat poissa.

Minua vihastuttaa se, että olen yrittänyt kymmeniä vuosia pakottaa itseni syömään väärin, eli mahdollisimman monta ateriaa päivässä ja neljäsosa lautasesta pelkkää hiilaria, vaikka se on haitallista terveydelleni, koska viranomaiset ohjeistavat syömisestä niin tiukasti. En osannut kyseenalaistaa virallista totuutta, vaikka minulla oli suuria vaikeuksia saada syötyä ohjeen mukaisia määriä ja ruokalajeja. Syyllistin itseäni sairaaksi, laiskaksi, ruokahaluttomaksi ja milloin miksikin, kun oikeasti ongelma oli vain siinä että söin väärin siihen nähden, mikä minun keholleni sopii.

Vierailija
66/67 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, näitä aiheita taas. Noh, kerrataanpa taas vähän perusteita.

Laihduttamisesta ja lihomisesta:

Kalorit sisään, kalorit ulos. Muuta se ei ole. Siinä välissä toki voi olla muuttujaa esim geenit, sairaudet, lääkitys jne. Mutta mikään niistä ei muuta termodynamiikan lakeja. Mikään niistä ei muuta tuota perussääntöä.

Läski on energiaa. Keho tarvitsee tietyn määrän energiaa joka päivä pysyäkseen elossa. Jos keho ei saa tätä määrää ruoasta ja juomasta, se polttaa rasvavarastoja energiakseen. Tätä kutsutaan laihtumiseksi. Jos keho saa enemmän energiaa mitä se tarvitsee, se varastoi sen läskiksi. Hiilarit muuttuu läskiksi, rasva varastoituu suoraan läskiksi. Eroa näiden "taipumuksella" varastoitua ei ole, ainoastaan kaloreiden ylijäämä merkitsee. Lähes kaiken ylimääräisen se keho kuitenkin varastoi, se on siinä mielessä erittäin tehokas. Eläminen on nimittäin tärkeää sille.

Proteiini ei niin helpolla varastoidu läskiksi, mutta varastoituu sekin jonkin verran.

Laihduttamiseen suosittelen vaakaa ja kaloripäiväkirjaa. Netistä löytyy ilmaisia kaloripäiväkirjoja, itse käytän Cronometeriä.

Jos kaloreiden laskeminen ei innosta, niin älä laske. Mieti kuitenkin mitä syöt, ja sitten leikkaa esim 20% pois niistä kaloripitoisimmista ruoista mitä laitat lautasellesi. Joka päivä. Sitten punnitset itsesi joka päivä, lasket 7 päivän mediaanipainon ja vertaat sitä edellisen viikon mediaanipainoon. Jos sen suunta on alaspäin, läski palaa (ja hieman lihaksiakin jos et käy salilla samalla)

Jotkut kertovat että laihtuminen sujuu aluksi hyvin, mutta sitten se loppuu. Huonot geenit siis? Ei, vaan keho on löytänyt uuden tasapainon. Energia mitä tulee sisään on tasapainossa sen polttamisen kanssa. Syö vähemmän, laihtuminen jatkuu. Toki ikuisuuksiin tätä ei voi tehdä, en suosittele syömään alle 1400kcal per päivä olit sitten nainen tai mies. Siinä vaiheessa pitää lisätä energiankulutusta jonkin hikiliikunnan muodossa. Mä tykkään soutulaitteista.

Jotkut kertovat että tuntevat ihmisiä jotka "syövät mitä vain eikä koskaan liho". Se ei tietenkään pidä paikkaansa, he kyllä lihovat jos syövät enemmän kuin kuluttavat. Sellaista ihmistä ei ole vielä löydetty jonka kroppa ei säilö ylimääräistä energiaa rasvaksi.

Voisin laihduttaa syömällä sipsejä ja pitsaa joka päivä. Koska kalorit merkitsee laihtumisessa, ei se mitä syö. Se koskee myös VHH dieettiä. Rasva on muuten energiatihein ravintoaine. Kourallisessa pähkinöitä on monta sataa kaloria eikä varmasti lähde nälkä yhtään. Vedäppä 300 kalorin edestä perunaa tai bataattia, johan tuntuu vatsassa.

Saa esittää kysymyksiä!

Vierailija
67/67 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa kun naiset nykyään "miehekkäitä" eli vyötärölihavia, haittaa deittailua. 

Itse olen urheilullinen nuori mies. En halua naista joka makaa sohvalla kirja kädessä, mitä ex-naiseni oli.

Että onko teitä hoikkia naisia vielä?

M29

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan