Nyt puhutaan ruuasta! Ihmiskunnasta melkein puolet on vyötärölihavia
https://www.is.fi/terveys/art-2000006598197.html
Nuorena aikuisena rupesin jo 2-3 vuotta sitten miettimään mitä me oikein syödään arjessa. Olen tarkastellut omat valinnat sekä muiden. Tulos oli järkyttävää! Olipa hoikka tai ylipainoinen ihminen niin ruokavaliot ovat lähes kaikilla järkyttävän surkeita!
Monien ruokavalio koostuu rasvasta, hiilareista ja suolasta. Lähipiirissäni ainakin menee valtava määriä margariinia/voita, leikkeileitä, suolaa, kovaa rasvaa kermojen muodossa, täysin tyhjiä ja ravintoköyhiä vihanneksi eli jäävuorisalaatti, kurkku ja tomaatti.
Itse olen nyt pitkään alkanut karsii kaikki tätä länsimaalaista ruokaa ja alkanut syömään sellaista vanha ajan ruokia. Paljon papuja, kaaleja, hedelmiä, vihanneksia, joskus lihaa.. HUOM! Tässä nyt muutama esimerkki.
Rakastan juustoha yli kaiken mutta meni lopullisesti hermot siihen että pitää aina olla se mega Oltermanni jääkaapissa, täysin turhaa!
Pointtini on että olen alkanut syömään pelkästään ravintorikkaita asioita. Kun teen salaatteja niin niihin en enää laita tomaatti, kurkku eikä jäävuorisalaatti. vaan tummia salaatteja, papuja, bataattia.
Kuitu tulee nyt paljon, vatsa voi todella hyvin ja jaksaa täysin eri tavalla!
Mä vain nyt heräsin siihen että miksi hit ossa pitää ravita ittensä ravintoköyhällä ruualla? Monet kuvittelevat syövänsä hyvin kun lautasella on jäävuorisalaatti ja juustoinen/kermainen ateria jokka paukkuu suolaa ja kovaa rasvaa.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten valmistat bataatin?
Parasta tulee kun pilkkoo pieneksi ja paahtaa uunissa öljyn ja mausteiden kanssa.
Kun ei paahdu vaan menee muhjuksi.
Hyvän makuista silti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"olen tarkastellut omat valinnat sekä muiden".
Nää on uudelleen syntyneet kaikkitietäjät on kaikista ärsyttävimpiä. Voi elämä.
Niin ja vaikka olisi sellainen jonka myöntäisit olevan oikeassa niin muuttaisitko tapojasi? Me ihmiset ollaan niin tuomittuja. Jos ei saa paljon lisää niin eliitti pasauttaa koko pallon marssiksi. Sitä kait se on kiertokulku?
Syön kilosta kahteen vihanneksia päivässä, juoksen 50-100 kilometriä viikossa ja olen hyväkuntoinen ja ihannepainoinen ja kaikki arvot on ihanteellisia, en koe että muutosta tarvitaan. En ole eläessäni ollut ylipainoinen, jos parikin kiloa ylimääräistä tulee niin kiristelen ne ilman muiden häiritsemästä.
Jos tuntisin itseni väsyneeksi niin sitten toki miettisin mitä pitää muuttaa.
Nää kaikkitietävät ruokavaliojeesustelijat ottaa pattiin.
Mihin mä tarviin bataattia kun vauhtia löytyy ilmankin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten valmistat bataatin?
Parasta tulee kun pilkkoo pieneksi ja paahtaa uunissa öljyn ja mausteiden kanssa.
Kun ei paahdu vaan menee muhjuksi.
Hyvän makuista silti
Jos tykkää makeasta sokerihötöstä.
Vierailija kirjoitti:
Tomaatissa on lykopeeniä joka vaikuttaa positiivisesti ihon kuntoon.
Eikä pelkästään ihon kuntoon. Sitä pitäisi myös käytännössä saada joka päivä. Joten syökää tomaattia, mielellään kypsänäkin ja oliiviöljyllä. Paitsi allergiset, älkää te kuitenkaan. Tomaatti on lykopeenin paras lähde, vaikkei ainoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tällä palstalla vaikka joku söis kilon suklaata päivässä ja lihois, aletaan ekana sanomaan että tarkista kilpirauhanen ja ferritiini.
Aina tulee viimesenä ne elintavat kun arvuutellaan syytä.
Niimpä. Kun ne liikakilot johtuu ylensyömisestä. Nykyään naiset ovat kertakaikkiaan niin vätyksiä että aina täytyy löytää se syy lihomiseen muualta.
HEI NAISET! Te olette siksi läskejä koska syötte liikaa. Tiesittekö?
Miehissä on edelleen prosentuaalisesti suurempi osuus ylipainoisia.
Mutta totta on, että kummallakin sukupuolella on parantamisen varaa.Taas yksi vihainen lihava nainen naukumassa että miehissä on enempi lihavia.
Oot ällöttävä. Miksi mätät rasvaista ruokaa suuhun koko ajan kerta se niin hävettää? Eikö olisi helpompi laihduttaa ne läskit pois? mene lenkille tai keksi joku harrastus.
Fakta meni tunteisiin 😂
Mulla on bmi 20, lenkillä kävin jo ja muiden läskit ja ruokavaliot on mulle ihan sama, kukin tehköön kiloillaan mitä haluaa ja syököön kuten hyvältä tuntuu.
Miksi tää on niin henkilökohtainen asia sulle? Oletko ajatellut terapiaa?
Ei oo tosi että täältä poistuu jo kommentit... No eipä sillä tyylilä ainakaan kitketä pahaa kansansairautta että mielipiteitä ei saa jakaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tällä palstalla vaikka joku söis kilon suklaata päivässä ja lihois, aletaan ekana sanomaan että tarkista kilpirauhanen ja ferritiini.
Niimpä. Kun ne liikakilot johtuu ylensyömisestä. Nykyään naiset ovat kertakaikkiaan niin vätyksiä että aina täytyy löytää se syy lihomiseen muualta.
Mutta totta on, että kummallakin sukupuolella on parantamisen varaa.Taas yksi vihainen lihava nainen naukumassa että miehissä on enempi lihavia.
Oot ällöttävä. Miksi mätät rasvaista ruokaa suuhun koko ajan kerta se niin hävettää? Eikö olisi helpompi laihduttaa ne läskit pois? mene lenkille tai keksi joku harrastus.
Fakta meni tunteisiin 😂
Mulla on bmi 20, lenkillä kävin jo ja muiden läskit ja ruokavaliot on mulle ihan sama, kukin tehköön kiloillaan mitä haluaa ja syököön kuten hyvältä tuntuu.
Ja sinähän olet oikeasti se läski köriläs nainen bmi 45. Hanki itse apua tuohon ylensyömiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vain sivusta, oletko sinä, oletettavasti veronmaksaja, ajatellut kuinka paljon lihavat tuovat kustannuksia valtiolle?
- Eri
Fakta meni tunteisiin 😂
Läskit naiset on oksettavia korstoja.
Jotkut 5/2 syöminen laihduttaa. Sitä ei vaan suositella, koska ei ole tieteellistä näyttöä. Miksei ihmidille voida suositella 1-2 paastopäivää viikossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta totta on, että kummallakin sukupuolella on parantamisen varaa.
Naisissa saman verran lihavia entä miehissä. Se näkyy katukuvassa. Lopettakaa ylensyöminen.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut 5/2 syöminen laihduttaa. Sitä ei vaan suositella, koska ei ole tieteellistä näyttöä. Miksei ihmidille voida suositella 1-2 paastopäivää viikossa?
Koska itsensä näännyttäminen edes 1-2 päivää viikossa ei ole terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta totta on, että kummallakin sukupuolella on parantamisen varaa.Naisissa saman verran lihavia entä miehissä. Se näkyy katukuvassa. Lopettakaa ylensyöminen.
"Vuonna 2017 lähes kolme neljäsosaa 30-vuotiaista ja sitä vanhemmista miehistä ja kaksi kolmasosaa naisista oli ylipainoisia (painoindeksi vähintään 25 kg/m2)"
"Miehistä vähintään ylipainoisia oli 71,9 %
Naisista vähintään ylipainoisia oli 63,2 %"
https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kans…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta totta on, että kummallakin sukupuolella on parantamisen varaa.Naisissa saman verran lihavia entä miehissä. Se näkyy katukuvassa. Lopettakaa ylensyöminen.
Miehillä painaa lihakset, siksi isompi osuus ylipainoisia. Naisissa enempi lihavia koska syövät liikaa.
Jotenkin huvittavaa, että kaikissa ruokavalio/dieetti-keskusteluissa loppuväittely koskee vain sitä ovatko naiset vai miehet läskimpiä ja siitä syttyy sota ja joku elämäänsä kyllästynyt läskinazi syyttelee ja haukkuu kaikkia muita :D
Oikeesti?
Onko se nyt olennaista?
Aikuiset ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vuonna 2017 lähes kolme neljäsosaa 30-vuotiaista ja sitä vanhemmista miehistä ja kaksi kolmasosaa naisista oli ylipainoisia (painoindeksi vähintään 25 kg/m2)"
"Miehistä vähintään ylipainoisia oli 71,9 %
Naisista vähintään ylipainoisia oli 63,2 %"https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kans…
Niin. Naisissa enemmän lihavia, miehissä ylipainoisia. Jos sulla on paha olla omien läskien kanssa, vähennä syömistä? Miksi teitä pitää paksut naiset hävetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehillä painaa lihakset, siksi isompi osuus ylipainoisia. Naisissa enempi lihavia koska syövät liikaa.
Joo. Kaduthan on täynnä Mentuloita 😂
Naisillakin se on varmaan se kohtu, mikä painaa ja työntää vatsaa eteenpäin 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mäkin oon hoikka ja harrastan mm viherpirtelöitä, lenkkeilyä ja villivihanneksia, mutta oi jeesus että mua ärsyttää nää milloin mihinkin hurahtaneet jeesustelijat.
Pitäkää huoli omista kiloistanne ja antakaa muiden syödä mitä haluaa.
Väärin. Myös minä joudun kärsimään korkeampien verojen muodossa niistä ihmisistä, jotka itsekkyyttään eivät pidä massaansa kohtuuden rajoissa.
Ja minä taas joudun maksamaan paljon veroja tyhmien ja laiskohen vuoksi.
T. Vyötärötön ylimmässä tulokymmenyksessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kävelin tuolla äsken iltalenkkiä, vastaan ei tullut yhtään ketään. Ei normaalipainoista eikä läskiä. Ilmeisesti minunkin olisi pitänyt jättää iltalenkki väliin, etten rumenna katukuvaa?
Perunassa ei ole paljon kuitua, mutta se on esim. yksi parhaista kaliumin lähteistä. Turhaan parjaat sitä ja tomaattia.