Miten lapsi kuivaksi?
Tyttö 2v 4kk ei osaa pissata pottaan. Pidän häntä mahdollisimman paljon ilman vaippaa pelkissä pikkuhousuissa. Potalla käytän ahkerasti, mutta pissa/kakka ei vaan tule sinne. Tekee yleensä pissan housuihin pari minuttia sen jälkeen kun on juuri pottailtu. Juoksee kyllä potalle, mutta pissa on jo tullut.
Käytössä on lahjonta tarrat, jollaisen saa kun itse kertoo, että on hätä, eivätkä pöksyt ole kastuneet. Samoin jokaisesta pottaan tulleesta kakasta saa tarran. Parhaimmillaan hän on parikin tuntia pissaamatta, minkä takia uskon hänen olevan valmis kuivaksi kun vaan hoksaisi mistä on kyse.
Jotain vihjeitä mitä voisin tehdä. Rasittaa olla koko ajan pesemässä pissaisia lattioita ja leluja.
Kommentit (8)
Vähentäisi ainakin tuota lattioiden pesua?
Ikä ei ole ainut indikaattori. Meillä se on molempien kohdalla toiminut niin, että lapsen ollessa kypsä, hän on suurin piirtein yhdessä yössä muuttunut kuivaksi. Homman jotenkin hoksanneena. Ei mikään määrä pottatreeniä saanut sitä asiaa perille, vain aika...
SofterSin:
Ikä ei ole ainut indikaattori. Meillä se on molempien kohdalla toiminut niin, että lapsen ollessa kypsä, hän on suurin piirtein yhdessä yössä muuttunut kuivaksi. Homman jotenkin hoksanneena. Ei mikään määrä pottatreeniä saanut sitä asiaa perille, vain aika...
Ja tarkoitan päiväkuivaa. Öisin pidetään vaippaa vielä suosiolla. Tytöllä on pitkät pissausvälit ja tietää milloin pissa tulee. Hän ei vain ehdi potalle. Hän on lähdössä päiväkotiin syksyllä ja senkin takia tahtoisin, että hän osaisi tehdä pissan ' käskystä' pottaan. Helpottaisi hoitajien työtä ja tytön ei tarvitsisi märissä pöksyissä olla (ei ne hoitajat aina ehdi heti vaatteita yhdelle vaihtaa).
ap
Meillä hyvin temperamenttinen ja " minä itse" mallia oleva lapsi. Lasta ei haitannut soosit housussa eikä märät vaipat (kestot) eikä juuri mikään muukaan.
Meidän lapsi ei myönnä mitään milloinkaan missään. Eli kysymykseen onko pissahätä tai kakkahätä saa aina vastaukseksi jyrkän ein, oli asian laita kuinka tahansa.
Niin meillä lähdettiin siitä, että lapsen on itse hoidettava asia, eli kun hätä tulee, juosta potalle. Alussa startti meni pitkäksi ja pissaa oli metrien vana ennen maalia, mutta kyllä se siitä muutamassa viikossa sitten parani. Lapsi oli ilman housuja, jottei riisumiseen mennyt aikaa, sitten harjoiteltiin housuilla ja nyt olemme siinä harjoitteluvaiheessa, että ulkoa tultaisiin sisälle potalle, mutta kun lapsi ei edelleenkään myönnä mitään, niin tämä harjoittelu sujuu lähinnä pidätysharjoituksena.
Yritän kehua mahdollisimman paljon ja suhtautua ymmärtäväisesti vahinkoihin tai tahallisiin ohareihin, jotka on tehty esim. johonkin muuhun astiaan tms.
Ja kummallekkaan ei ole sattunut mitään vahinkoja, muut lapset n 2,8 vuotiaina olleet kuivia koko vuorokauden.
Mulla on 2 poikaa ja 2 tyttöä. Pojat ovat oppineet siinä vähän alle 3v päiväkuivaksi ja tytöt myöhemmin. Nuorimmat ovat tyttöjä ja vanhempi tyttö oppi päiväkuivaksi 3v ja 2kk. (siis kokonaan eikä sen jälkeen ole tullut vahinkoja) Ja nuorempi tytär on vielä kokonaan vaipoissa ja on nyt 2v+3kk ja ei selvästikään ole valmis vielä pottailuun. Joskus vahingossa tulee kakka pönttöön ku haluaa mennä isosiskonsa jälkeen pytylle. Mutta silloinkin suuren pinnistelyn jälkeen pieni papana. Nyt olen koettanut viedä potalle heti kun huomaan ilmeen muutuvan sellaiseksi että kakka on tulossa mutta usein se kakka joko ehtii tulla vaippaan tai sitten se ei vaan tule kun jännittää. Silloin ei vaan ole valmis vielä. Ja piste. Myöhemmin sitten on oikea aika. Kaikki oppii aikanaan eikä silloin kun on äidistä oikea aika!
Ja muuten... varo vaan sanomasta että 3v on liian vanha pitämään vaippaa. Jospa ei pystykkään pidättämään? Jospa ei ole lihakset vielä niin kehittyneet kun naapurin vekaralla?
Lapset ovat yksilöitä!!!!!! Kaikki oppivat kun on oikea aika juuri hänelle!
ota se vähän lähemmäs, vaikka eteiseen...
jospa kerkeisi siihen helpommin!
Nuorimmaiselta otettiin vaipat pois lopullisesti juuri kun täytti kolme vuotta. Mielestäni hän oli silloin liian vanha vaippoihin. Hän kuitenkin pissasi jatkuvasti housuunsa. Puoli vuotta joka yö hän pissasi housuun ja päivisinkin aika usein. Ei auttanut muuta kun antaa pyykkikoneen pyöriä jatkuvasti. Erityisesti se ärsytti, kun vielä tuli vatsatauti tämän lisäksi ja oli vielä ekstrapaljon pestävää.
Vihdoin puolen vuoden päästä tyttö oppi olemaan kuiva. Joskus loppuaikoina öisin hän saattoi itse käydä vaihtamassa alushousut, kun oli pissannut housuun. Minä aamulla sitten heitin lakanat pyykkiin. Onneksi se on ohi:)