Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kuinka iso paperisota tästä tulee?

Vierailija
08.08.2013 |

Olen 18v ja haluaisin muuttaa yksin.

Ennen kun löydän töitä niin pakko yrittää elää tuilla pari kk.

Oon soitellut sossuun ja kelaan mutta pää humisee vaan että mistä mun pitäisi aloittaa?

Vuokraanko asunnon ensin ja vien vuokrapaperit sossuun? Ja sähkö ja vesi paperit. Maksaako sossu heti vuokran ja milloin vien tilini tiliotteet ja mistä ne saa? Milloin teen kaupunginvaihdosilmoituksen ja miten haen kelasta asumistukea?

Mitä papereita pitää täyttää vai vuokraanko sen asunnon eka ja sitten saan rahaa? Millä rahalla maksan vuokran ennen kuin sossut antanut?

Olen sekaisin ja en tiedä mistä aloitan !:(

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vanhempani ei maksa euroakaan ja mulla on huonot olot kotona koska vanhemmat ovat alkoholisteja.

Muuttaa haluan koska voin aloittaa opiskelun aijemmin uudella paikkakunnalla. 

Miten voitte olla noin ilkeitä? :( onko parempi että asun vanhempieni kanssa ja teen itsemurhan kun en jaksa tota ryyppäämistä?

Soittelin kelaan ja sossuun ja sanottiin että kela ja sossu maksaa 500e vuokran puoliksi. Ja käyttörahaa hiukan.

Yritän heti etsiä töitä ja haluan opiskelemaan :( En tajua miksi olette noin vihaisia suomalaiselle tytölle joka tarvitsisi parinsi kuukaudeksi tukia, kun taas 

Vierailija
2/22 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

...se o teistä okei että maahanmuuttajat elää koko elämänsä tuilla :(

Voiko joku kiltti auttaa että mitä ihmettä teen? Miksi mulle sanottiin että takuuvuokra maksetaan ja nyt täältä sanotte ettö mun maksetta kaikki:(

Kuinka paljon pikavippejä saa ottaa? Saisin vuokran maksettua niillä. Ne saisin maksettua kun löytäisin töitä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä lähde pikavippilinjalle. Kyllä sua sossu ja kela auttaa, kun tilanteesi on tuollainen. Juuri sitä vartenhan ne on olemassa. Sun kannattaisi varata sosiaalityöntekijälle käyntiaika.

Vierailija
4/22 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan ysiä. Eli älä ota pikavippejä. Varaa aika sosiaalityöntekijälle tms, että voit keskustella tilanteestasi henkilökohtaisesti. Muista että ammatti-ihmisten kanssa asioidessa liian tyhmiä kysymyksiä ei olekaan, kysy mieluummin kaikesta mieltä askarruttavasta ja pyydä vaikka tarvittaessa apua papereiden täyttöön. Mieluummin niin kuin ryssit koko tulevaisuutesi tietämättömyydellä ja pikavippikierteellä.

Vierailija
5/22 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 9 :) pitäisiköhän ottaa oman kunnan toimistoon vai muuttokunnan toimistoon?

Mua ahdistaa kauheasti tämä tilanne ja kotiolot :( 

Noin kolme vuotta sitten musta tehtiin sossuille ilmoitus kun kyläläiset tiesivät että vanhempani ovat pahoja alkoholisteja. Mutta en halunnut tulla silloin huostaanotetuksi niin kotikäynnillä minä ja vanhemmat teeskentlimme että kaikki olisi hyvin.. Niin mahtaakohan tuo merkintä auttaa saamaan tukea?:(

Ja edelleen korostan etten halua olla sossun elätti "jonka kotileikkejä joudutte maksamaan" Vaan muuttopaikkakunnalla voisin aloittaa lähihoitajan opinnot uudestaan ja löytämään sijaisuuksia vanhainkodista.

Vierailija
6/22 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä kuin numero 9. Sosiaalituet ja Kelan asiat ovat sellaisia, että niistä löytyy jos jonkinlaista mielipidettä ja kokemusta. Varaa tosiaan aika, jolloin saat yksilöllisiä, juuri sinun tilannettasi koskevia ohjeita ja neuvoja. Näennäisesti eri ihmisten tilanteet voivat olla samoja, mutta sitten jonkin pienen asian takia saadut tuet tmv. ovatkin eri suuruisia tai toinen ei olekaan oikeutettu niihin. Keskustelemalla selviää ja tsemppiä sinulle!

Vierailija
7/22 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene käymään Kelassa ja sossussa. Face to face asiat on hieman helpompi ymmärtää.

Googleta, Googleta ja Googleta. Kaikkia tietoja ei valitettavasti tuoda eteesi tarjottimella vaan töitä on asian eteen tehtävä.

Vierailija
8/22 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi asiattomat kommentoijat voisivat nyt oikeasti katsoa peilin! Onko hyvä olo nyt? Naurattaa kun saa haukkua tuntematonta?! Idiootit!

AP:lle. Ekaksi kannattaa soittaa sossuun ja varata aika sosiaalityöntekijältä. Koska olet täysi-ikäinen ei vanhemmillasi ole elatusvalvollisuutta, eikä kyllä edes oikeutta tietää mitä sossussa puhut ja sovit. Joillain paikkakunnilla on sosiaalitoimessa oma työntekijä nuorille, mutta soittamalla siis selviää tämä. Sieltä saat neuvoja siihen missä järjestyksessä kannattaa edetä. Sos. toimen aikaa odotllessa voin laittaa jo asunnonhakupaprut menemään. Yksityiseltä ei kannata ekana hakea, siellä vastaan tule vuokravakuudet (sos toimi voi joskus maksaa vakuudet tai toimia takaajana vakuussummalle). Kaikista kaupungeista löytyy ns omia vuokra-asuntoja- tosin ne on ulkoistettu yleensä jokun kiinteistöoy:n niemen alle. Selviää ko kaupungin nettisivuilta. Sieltä selviää myös miten asuntojonoon ilmottaudutaan. JA kun asunto on selvä, viimeistään pitää marssia sossuun ja sopia ensimmäisten kuukausien toimeentulosta. Vuokran ja vakuuksien maksuista sovit sitten vuokranantajan kanssa.

Toivottavasti selvensi yhtään sekavaa asiaa? Me ollaan oman täysi-ikäisen lapsen kanssa tätä viimevuosina harjoiteltu, jostainhan sitä pitää aloittaa ;) 

Vierailija
9/22 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.nettinappi.fi/

http://www.allison.fi/etusivu/

http://www.mll.fi/nuortennetti/

https://www.nyyti.fi/

Tämä keskustelupalsta ei ole paras paikka hankkia luotettavaa tietoa sinulle tärkeistä aiheista. Aloita vaikka noista ylläolevista linkeistä.

Vierailija
10/22 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.apua.info/

Ja tässä vielä yksi linkki.

Vierailija
11/22 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin muutkin, että varaa aika sosiaalityöntekijälle. Kerro suoraan, että vanhempasi ovat alkoholisteja ja tilanne kotona ei ole turvallinen ja haluaisit opiskelujen takia mahdollisimman pian muuttaa pois. Jos sinulla on jo opiskelupaikka, niin mainitse siitäkin. Saat varmasti apua, mutta parhaiten asia hoituu, kun menet itse paikan päälle, jolloin ei jää mikään seikka huomiotta.

Vierailija
12/22 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille, varsinkin numero 14 :)

Mutta eikö noihin asuntojonoihin jonoteta vaikka miten kauan :( Ja miten voin vuokrata asunnon ilman rahaa, kun jos tuet saa jos saa niin vasta vuonrauksen jälkeen? Tuntuu niin vaikealta ja epätoivoiselta etten kestä :( En mä osaa vuokrata mitään asuntoa ja maksella ja sopia sähköyhtiöiden kanssa laskuista ja täytella papreita:( 

Vierailija
13/22 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos noista linkeistä ! Ja varaan sen ajan vaikka ahdistaa nämä asiat ja pelottaa että ne työntekijät ajattelevat siellä musta vain että yritän saada rahaa ja vain laiskotella tuilla :(

Vierailija
14/22 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 22:05"]

Juurikin tuollaiseen ei Suomella ole enää tulavaisuudessa rahaa.

Jos haluatte muuttaa pois kotoa, säästätte rahaa ensin -sitten vasta alatte haaveilemaan muutosta.

Minua ei kiinnosta paskan vertaa maksaa tukia että teinit pääsisivät leikkimään aikuista omaan neukkukuutioonsa.

[/quote]

Mistä sitä rahaa säästää? Jos asuu pienellä paikkakunnalla, ei töitä välttämättä saa. Omalla paikkakunnallani ei ole peruskoulun jälkeen koulutusmahdollisuuksia, eli piti lähteä muualle opiskelemaan. Opintotuki menee yksinomaan opiskeluun, siitä ei jää mitään säästöön. Päivästä ei oikeastaan edes jää tunteja työskentelyyn, vaikka työn saisi, mikä on oikeastaan vähintään 99% mahdotonta. Toisin sanoen, pitäisi muuttaa että saisi sitä työtä ja näin myös rahaa säästöön.

Vierailija
15/22 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 17:21"]

Kiitos noista linkeistä ! Ja varaan sen ajan vaikka ahdistaa nämä asiat ja pelottaa että ne työntekijät ajattelevat siellä musta vain että yritän saada rahaa ja vain laiskotella tuilla :(

[/quote]

Ap:lle vastaan. Ihan kuten aiemmat vastaajat ovat kertoneet, niin varaa aika omalle sosiaalityöntekijälle. Nuoriso on painopisteasiakkaita meillä. Kukaan ei ajattele, että sinä vain haluaisit laiskotella ja pummata rahaa. Älä välitä tietämättömien ilkeistä kommenteista täällä. Kirjoitustesi perusteella vaikutat oikein kunnolliselta nuorelta naiselta, joka haluaa itsenäistyä ja opiskella. Vanhemmillasi ei ole velvollisuutta elättää sinua, mutta ei myöskään oikeutta tietää mitä sinulle myönnetään sossusta jne. Minulla on sellainen vaisto, että tulet pärjäämään elämässäsi. Haet nyt vaan sitä asuntoa, ja tietenkin varaat ajan sen paikkakunnan sossusta, missä nyt asut. Kun saat asunnon, niin vuokravakuudesta vastaa se kunta jossa oleskelet kun vakuus lankeaa maksettavaksi (käytännössä kuitenkin maksusitoumus) ja ensimmäisen kuukauden vuokrasta vastaa se kunta jonne muutat. Oikein paljon tsemppiä elämääsi ;)

T eräs sossu

Vierailija
16/22 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä provo? En halua olla ilkeä, mutta vaikutat turhan yksinkertaiselta joidenkin kommenttiesi perusteella. Toisaalta niinhän jotkut ihmiset on.

Vierailija
17/22 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos numero 21! Mun täytyy ottaa itseäni niskasta kiinni ja ruveta toimeen. Mua on aina vaan peloteltu että tukia tosi vaikea saada ja siihen hommaan ei kannata ryhtyä. Ja se saa heti mut ahdistumaan kun pitäisi soitella ja täytellä papereita joista ei ymärrä.4

Vierailija
18/22 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se ikävää, kun tämmöisiä asioista ei opeteta peruskoulun yhteiskuntaopin tunnilla.

Yritä löytää joku tuttu, sukulainen tai vaikka sosiaaliviranomainen, joka auttaa sinua, kun arvaan ettei omista vanhemmistasi ole kuin vähän haittaa.

Aloita nyt etsimällä sen asunnon, johon muutat. Hyvässä lykyssä nykyinen kotipaikkakuntasi antaa menolipun. Niin, millä rahalla sinä aiot maksaa vuokravakuuden, että saat edes uuden asuntosi avaimet?

Vierailija
19/22 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmillasi on elatusvelvollisuus joten tuskin saat sossusta rahaa.

Ja ensin sulla pitää olla vuokrarahat + vuokravakuudet maksettu että voit edes hakea sitä asumistukea+sossusta rahaa.

Mutta tosiaan sossu tuskin maksaa mitään tuossa tilanteessa

Vierailija
20/22 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko muuten kolmonen ihan varma, ettei opeteta?!

Mutta ap:lle: kyllä meillä ihan jokaisella olisi hyvä olla ensin vähän omaa rahaa, ennen kuin voimme tehdä hankintoja, kuten vuokra-asuntoakaan. Varaapa ihan aika sinne asuinkuntasi sossuun ja koita kysellä sieltä. Ilmeisesti et opiskele? Jos opiskelisit, olisi koulussasi varmasti jonkinlaisia kuraattoripalveluita, jotka voisivat auttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi