Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä gluteenitonta viedä nyyttäreihin?

Vierailija
11.08.2020 |

Olis illanistujaiset tiedossa , noin 5 henkilöä yhteensä.Yhdellä on gluteeniyliherkkys joten haluaisin tässä hänetkin huomioida. Mitä gluteenitonta voisin viedä tarjottavaksi? Tai ehkä leipoa , jos tiedätte jonkun hyväksi koetun reseptin?Tuleeko mieleen jotain kivaa ?( mielummin jotain muuta kuin suoraan keksejä gluteenittomalta osastolta).

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä ehdotuksia, mutta kannattaa kysyä etukäteen mistä keliaakikko tykkää ettet osta/leivo turhaan.

Vierailija
42/67 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustokakkuja on helppo muuttaa gluteenittomaksi, tekee vaan pohjan gluteenittomista kekseistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan mitä tahansa voi leipoa gluteenittomana kun ostat gluteenittomia jauhoja. Eli leivo sitä mitä tykkäät normaalistikin leipoa, mutta korvaa vaan gluteenilliset ainesosat gluteenittomilla.

Tätä olin myös tulossa sanomaan. Huomio vaan se, että gluteenittomia jauhoja kannattaa käyttää hieman enemmän kuin mitä normaaleja jauhoja, jotta koostumuksesta tulee hyvä.

T: keliaakikon äiti

Oma keliakia paljastui tänä korona keväänä. Meni niin hermo mistä kaikesta tuntuu että joutuu kieltäytymään. Pientä tuuria siinä että yhdeltä ammatilta olen kokki. Kuten aika moni 420 tyyppi muuten sattuu olemaan. Kehittely ja kokeilu menossa ja tiedä vaikka saisin jotain aikaiseksi. Ainakin leipiin koitan saada jotain aikaan.

Niitä kaupan kalliita leipiä on vain muutama vaihtoehto keliaakikoille. Maku ja koostumus on leivälle niin perus että se pitää olla hyvä. Sitten voi vain laskea onko sellaisen tekeminen taloudellisesti kannattavaa. Verrataan vaikka ruispaloihoin. Vaivaiset neljä maksaa yli 3 euroa. Aivan törkeän kallista.

Voi kauhistus kun on kallista. Tee itse jos ei ole vara ostaa kaupasta valmiina tai jätä syömättä.

Vierailija
44/67 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipäjuustoa ja ehkä pieni purkki lakkahilloa.

Vierailija
45/67 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kyllä itse leiponut gluteenittomista jauhoista (olen käyttänyt Sunnuntai gluteeniton jauhoseos) monenlaisia ns. kuivakakkuja (tiikerikakkua, taatelikakkua, maustekakkua yms.) ihan samalla jauhomäärällä kuin olisin leiponut normijauhoista ja ovat onnistuneet todella hyvin. Usein teen samalla maidotonta eli rasvana käytän laktoositonta keijua (on maidoton), nesteenä tarvittaessa esim. appelsiinimehua. 

Mutta alkuperäiseen kysymykseen! Hienoa, että huomioit erityistarpeen! Jos gluteenitonta tarvitsee olla tarjoilu, mutta onko pakko olla leivonnaista? Miten olisi juustoleipä/leipäjuusto ja hillo? Tai leipäjuustopaistos (fariinisokeria, kermaa, juustoleipää, mahdollisesti lakkoja), joka valmistetaan uunissa?Usein käy viljoja välttävälle hyvin ja on mukava herkku kahvipöytään tai jälkkäriksi. Tai miten olisi ylipäätään juustot ja hilloa siihen kaveriksi? Itse ne tarvitse välttämättä edes niitä keksejä. 

Minusta se tarjoiluissa on aina kiva, jos tarjottava maistuu kaikille ja kaikki voi syödä. 

Vierailija
46/67 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon leiponu semper jauhoilla suklaakeksejä, ihan törkeen hyvää.

Lidlistä saa gluteenitonta browniekakkua tyyliin "lisää vain öljy, vesi/maito ja muna"

Vierailija
47/67 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon leiponu semper jauhoilla suklaakeksejä, ihan törkeen hyvää.

Lidlistä saa gluteenitonta browniekakkua tyyliin "lisää vain öljy, vesi/maito ja muna"

Se brownie on niin hyvää että kelpaa kaikille, kaikki ei edes tajua että on gluteeniton.

Vierailija
48/67 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porsaan kylki.

Vierailija
49/67 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kivaa että on näin paljon valinnanvaraa. Ja monet jutut on niin hyviä että voi tarjota kaikille. On ajat muuttuneet.

Vierailija
50/67 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koettanut leipoa gluteenitonta ja joskus on onnistunut ihan hyvin, sitten taas jostain pullista tuli aivan kamalia, vaikka ohje oli suoraan lehdestä, ei itse virittelemäni. Melkein minäkin suosittelisin kuten joku ehdotti, että osta valmis gluteeniton pohja kaupan pakastealtaasta ja täytä se sitten gluteenittomilla täytteillä. 

Huomioi todellakin se, että mitään jauhopölyä ei keittiöstä leviä. Osa gluteenia välttelevistä ei tietysti ole niin herkkiä jos ei keliakiasta kuitenkaan ole kyse. Esim. omalla pojallani on ärtyvän suolen oireyhtymä ja FODMAP-ruokavalio eli ei voi syödä mm. vehnää. Kuitenkaan ihan pieni määrä vehnää vaikkapa voiveitsestä siirtyneenä ei aiheuta mitään oireita. Mutta jos et tiedä tämän ihmisen vaivan laatua, ota tietysti varman päälle.

Vierailija
51/67 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

S-ketjussa myytävät Tescon suklaa- ja valkosuklaakeksit on parasta gluteenitonta herkkua jota mun mielestä tällä hetkellä saa valmiina.

Vierailija
52/67 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivo itse gluteenittomia kaurakeksejä. Ovat herkullisia ja kelpaavat kaikille. Suolainen piirakka voisi olla hyvä gluteenittomalla pohjalla.

Vierailija
53/67 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savukinkku kääröjä, täytteenä jokin ihana kermaviili, juusto,kasvis ym täyte.

Tee tarjottimelle juusto/kasvissuikaleita ja kinkku/kalkkunasuikaleita, Gluteiinittomia lihapullia. Sekoita jokin kermaviili dippikastike tai useampi.

Vierailija
54/67 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panna cotta/vanukas ja päälle kauden marjoja ja hedelmiä! Mutti-sokerilla onnistuu helposti.

Helppo suolainen on "pizzahkot" gluteenittomasta leivästä. Vaaleasta leivästä ohuita siivuja, päälle oliiviöljyä ja tomaattisoosia, päälle esim. kirsikkatomaattia ja mozzarellapalloja tai tähän aikaan vaikka kantarelleja ja ruohosipulia. Hetki uunissa, että saa väriä.

Vierailija
55/67 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juustokakkuja on helppo muuttaa gluteenittomaksi, tekee vaan pohjan gluteenittomista kekseistä.

Jep ja voi tehdä myös suolaisena. Esim. sellainen johon tulee tuorejuustoa, kermaa ja pieneksi pilkottua graavilohta ja tilliä on ihan törkeän hyvänmakuinen hyydykekakkuna.

Vierailija
56/67 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ohje jolla tuli erinomaisia muffineita (itse korvasin omenan mustikoilla). Kuulostaa suoraan sanottuna hirveiltä, mutta lopputulos olikin todella maukas (ja varsin terveellinen ainakin kuitupitoisuuden osalta): https://www.meillakotona.fi/reseptit/talkkuna-omenamuffinit

Vierailija
57/67 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipäjuustoa ja tuoreita marjoja/hedelmiä

Vierailija
58/67 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ohje jolla tuli erinomaisia muffineita (itse korvasin omenan mustikoilla). Kuulostaa suoraan sanottuna hirveiltä, mutta lopputulos olikin todella maukas (ja varsin terveellinen ainakin kuitupitoisuuden osalta): https://www.meillakotona.fi/reseptit/talkkuna-omenamuffinit

...niin, ja siis vehnäjauhot voi korvata gluteenittomalla jauhosekoituksella, kuten alkuperäisessä ohjeessa Kaurakuitunen-paketissa lukeekin.

Vierailija
59/67 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin jonkin hyvän salaatin

Vierailija
60/67 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan mitä tahansa voi leipoa gluteenittomana kun ostat gluteenittomia jauhoja. Eli leivo sitä mitä tykkäät normaalistikin leipoa, mutta korvaa vaan gluteenilliset ainesosat gluteenittomilla.

Eikös gluteenittomissa jauhoissa ole aivan erilainen koostumus , ettei sovi ihan kaikkkiin normiresepteihin?

Korjatkaa jos olen väärässä:) Mites muuten maku?

Esimerkiksi pullat eivät gluteenittomana niin vain onnistukkaan - tulos usein tiivis, kova pallo. Piirakat, muffinsit, kääretorttu tai juustokakku todennäköisimmin onnistuvat oikein hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan