Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä gluteenitonta viedä nyyttäreihin?

Vierailija
11.08.2020 |

Olis illanistujaiset tiedossa , noin 5 henkilöä yhteensä.Yhdellä on gluteeniyliherkkys joten haluaisin tässä hänetkin huomioida. Mitä gluteenitonta voisin viedä tarjottavaksi? Tai ehkä leipoa , jos tiedätte jonkun hyväksi koetun reseptin?Tuleeko mieleen jotain kivaa ?( mielummin jotain muuta kuin suoraan keksejä gluteenittomalta osastolta).

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka Pirkan mansikkakääretorttu, on ihan hyvän makuinen ja kohtuuhintainenkin. Itse ei kannata leipoa, jos ei ole ehdottoman varma siitä mitä on tekemässä, kotikeittiössä on aika suuri kontaminaation riski.

Vierailija
2/67 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan mitä tahansa voi leipoa gluteenittomana kun ostat gluteenittomia jauhoja. Eli leivo sitä mitä tykkäät normaalistikin leipoa, mutta korvaa vaan gluteenilliset ainesosat gluteenittomilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku karkkipussi :)

Vierailija
4/67 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan mitä tahansa voi leipoa gluteenittomana kun ostat gluteenittomia jauhoja. Eli leivo sitä mitä tykkäät normaalistikin leipoa, mutta korvaa vaan gluteenilliset ainesosat gluteenittomilla.

Eikös gluteenittomissa jauhoissa ole aivan erilainen koostumus , ettei sovi ihan kaikkkiin normiresepteihin?

Korjatkaa jos olen väärässä:) Mites muuten maku?

Vierailija
5/67 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipsejä

Hedelmiä

Kasviksia

Marenkia

Vierailija
6/67 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitsa on lähes kaikkien suosikki. Hyviä ovat myös maidottomat ja glut. kanelipuustit s-ryhmän pakastealtaasta, söin eilen. Hyviä vaihtoehtoja löytynee myös ruuista joissa ei ole lainkaan viljaa, glut. ei tarkoita että pitäisi olla ylipäätänsä viljatuote. 

Vierailija
7/67 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta valmiita gluteenittmia piiraa/pitsapohjia ja kokoat täytteet gluteenittomista aineista.

Vierailija
8/67 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä olin myös tulossa sanomaan. Huomio vaan se, että gluteenittomia jauhoja kannattaa käyttää hieman enemmän kuin mitä normaaleja jauhoja, jotta koostumuksesta tulee hyvä.

T: keliaakikon äiti

Vierailija
9/67 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dajm-kakku kaupan pakastealtaasta. Jos leipoisin itse, ostaisin vaaleita gluteenittomia jauhoja ja etsisin reseptin netistä. Myös perunajauho on gluteenitonta. Kääretortun leipominen?

Vierailija
10/67 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet tottunut gluteenittomilla leipoja niin paista itse, mutta hyviä vaihtoehtoja kaupastakin nykyisin löytyy.

-Pakasteesta gluteeniton mutakakku/suklaakakku, Daim-kakkuja on useamman laisia. Kahden kappaleen prinsessaleivos-pakkauksia

-Sitten löytyy tuoreina leipähyllyjen läheltä mm. tosca-kakkua, banaanikakkua, unelmatorttua. Fazerin kinuski- ja mustikkakakkusia jne. Tuo edellämainittu Pirkka kääretorttu on ällömakea ja teollisen makuinen. 

Vierailija
11/67 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Popcornia

Vierailija
12/67 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taateleita

Vierailija
13/67 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu haluatko viedä suolaista tai makeaa. Itse pidän esimerkiksi britakakusta, helppo leipoa gluteenittomana versiona ja siihen voi lisätä kauden marjoja. Suolaisista pidän kasvis- ja kinkkupiirakasta. Gluteeniton leipominen ei poikkea paljoa tavanomaisesta leipomisesta, gluteenia sisältävät jauhot tai muut ainesosat korvataan jollain.

Vierailija
14/67 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.kinuskikissa.fi/suklaakakku-maidoton-munaton-gluteeniton-ve…

Tää on tosi helppo tehdä, ja voi tehdä esim. ihan uunivuokaankin, jos ulkonäön suhteen ei tarvitse kikkailla. Maidoton resepti kylläkin, mutta voinee hyvin käyttää tavallistakin kermaa :)

Kuten edellisessäkin viestissä mainittiin, niin kotikeittiössä on aina kontaminaation riski. Kannattaa kysyä ennakkoon, että onko kuin herkkä tuo gluteeniyliherkkyys. Voiko leipoa samassa tilassa, missä käytetään tavallisia jauhoja jne.

Vierailija
15/67 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös gluteenittomissa jauhoissa ole aivan erilainen koostumus , ettei sovi ihan kaikkkiin normiresepteihin?

Korjatkaa jos olen väärässä:) Mites muuten maku?

On erilainen koostumus ja käyttäytyy sekä nousemisen, jauhojen turpoamisen ja paistoajan suhteen eri lailla kuin gluteenilliset jauhot, sekä vielä jokainen glut. seos eri lailla. Kääretorttupohja perunajauhosta on ehkä helpoin kylmiltään tehtävä leivonnainen. Leivonnassa pitää muistaa käyttää puhtaita mittoja ja astioita, ja ehdottomasti avata uudet sokerit ja muut ainekset, jos on pienikin mahdollisuus että niissä on jauhopölyä tai niistä on jopa otettu jauhoisella mitalla. Jos käyttää vaikka yleiskonetta, on sekin tarkistettava mahdollisten taikinajäämien varalta.

Vierailija
16/67 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet tottunut gluteenittomilla leipoja niin paista itse, mutta hyviä vaihtoehtoja kaupastakin nykyisin löytyy.

-Pakasteesta gluteeniton mutakakku/suklaakakku, Daim-kakkuja on useamman laisia. Kahden kappaleen prinsessaleivos-pakkauksia

-Sitten löytyy tuoreina leipähyllyjen läheltä mm. tosca-kakkua, banaanikakkua, unelmatorttua. Fazerin kinuski- ja mustikkakakkusia jne. Tuo edellämainittu Pirkka kääretorttu on ällömakea ja teollisen makuinen. 

Jos haluat tehdä helposti hyvää pizzaa joka maistuu kaikille, osta jonkun K-kaupan pakastealtaasta gluteeniton Pirkka kauraleipätaikina. Siitä saa juuri pellilisen kokoisen pizzan eikä kukaan edess tajua sitä gluteenittomaksi on niin erinomainen taikina.

Pirkalta löytyy myös gluteeniton pakaste pullataikina josta tulee tosi hyvä pulla helposti.

Vierailija
17/67 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pähkinöitä

Rypäleitä

Kana-, lohi- tai joku muu hyvä ruokaisa salaatti

Vierailija
18/67 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveitä ideoita, en söisi noista mitään. Olisitteko itse tyytyväisiä illanistujaisissa kun teille olisi tarjolla joku pirkkakääretorttu ja muille oikeaa syötävää?

Vierailija
19/67 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aikoo leipoa niin kannattaa ehkä mieluummin ottaa gluteenittomille raaka-aineille suunniteltu resepti kuin soveltaa omaa suosikkiaan. Leipomisessa kannattaa huomioida myös se, että riippuen miten tarkkaa ystävän gluteenittomuus on (viestistäsi ei ilmene onko hänellä esim. keliakia vai muuten vaan ei tunnu viljat sopivan) niin kontaminaatioiden riskin kanssa pitää olla tosi tarkka. Kaikki eivät välttämättä uskalla ylipäätään syödä itse leivottuja tuotteita sen takia, eli kannattaa varmistaa onko tämä vaihtoehto ylipäätään OK. Jos ei ole vahva luotto leipojaan, niin kaupan tuote avaamattomassa alkuperäispakkauksessa voi tuntua turvallisemmalta vaihtoehdolta.

Vierailija
20/67 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

pirkan gluteenittomasta pullataikinasta (pakaste altaassa) saa hyvän makusia pullia tai sitten se on hyvä piirakan pohjana

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme