Mitä gluteenitonta viedä nyyttäreihin?
Olis illanistujaiset tiedossa , noin 5 henkilöä yhteensä.Yhdellä on gluteeniyliherkkys joten haluaisin tässä hänetkin huomioida. Mitä gluteenitonta voisin viedä tarjottavaksi? Tai ehkä leipoa , jos tiedätte jonkun hyväksi koetun reseptin?Tuleeko mieleen jotain kivaa ?( mielummin jotain muuta kuin suoraan keksejä gluteenittomalta osastolta).
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Hirveitä ideoita, en söisi noista mitään. Olisitteko itse tyytyväisiä illanistujaisissa kun teille olisi tarjolla joku pirkkakääretorttu ja muille oikeaa syötävää?
Voi voi, eikö brita-kakku tai pitsa maistu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan mitä tahansa voi leipoa gluteenittomana kun ostat gluteenittomia jauhoja. Eli leivo sitä mitä tykkäät normaalistikin leipoa, mutta korvaa vaan gluteenilliset ainesosat gluteenittomilla.
Tätä olin myös tulossa sanomaan. Huomio vaan se, että gluteenittomia jauhoja kannattaa käyttää hieman enemmän kuin mitä normaaleja jauhoja, jotta koostumuksesta tulee hyvä.
T: keliaakikon äiti
Paitsi että gluteenittomia jauhoja käytetään nimenomaan vähemmän kuin tavallisia vehnäjauhoja. Joko et ole koskaan gluteenitonta leiponut tai trollaat huviksesi.
https://kotiliesi.fi/ruoka/leivonta/gluteenittomat-leivonnaiset-kokosim…
Gluteenittomia siemennäkkäreitä ja juustoja & mansikoita tai rypäleitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet tottunut gluteenittomilla leipoja niin paista itse, mutta hyviä vaihtoehtoja kaupastakin nykyisin löytyy.
-Pakasteesta gluteeniton mutakakku/suklaakakku, Daim-kakkuja on useamman laisia. Kahden kappaleen prinsessaleivos-pakkauksia
-Sitten löytyy tuoreina leipähyllyjen läheltä mm. tosca-kakkua, banaanikakkua, unelmatorttua. Fazerin kinuski- ja mustikkakakkusia jne. Tuo edellämainittu Pirkka kääretorttu on ällömakea ja teollisen makuinen.
Jos haluat tehdä helposti hyvää pizzaa joka maistuu kaikille, osta jonkun K-kaupan pakastealtaasta gluteeniton Pirkka kauraleipätaikina. Siitä saa juuri pellilisen kokoisen pizzan eikä kukaan edess tajua sitä gluteenittomaksi on niin erinomainen taikina.
Pirkalta löytyy myös gluteeniton pakaste pullataikina josta tulee tosi hyvä pulla helposti.
toi Pirkan kauraleipätaikina on kyllä tosi hyvä sekä sämpylöiden leivontaan tai piirakan pohjaksi
Suklaamutakakku on helppo tehdä niin että vaihtaa vain vehnäjauhot perunajauhoihin. Koostumuksessa ei huomaa mitään.
Suklaamutakakku on helppo tehdä niin että vaihtaa vain vehnäjauhot perunajauhoihin. Koostumuksessa ei huomaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan mitä tahansa voi leipoa gluteenittomana kun ostat gluteenittomia jauhoja. Eli leivo sitä mitä tykkäät normaalistikin leipoa, mutta korvaa vaan gluteenilliset ainesosat gluteenittomilla.
Tätä olin myös tulossa sanomaan. Huomio vaan se, että gluteenittomia jauhoja kannattaa käyttää hieman enemmän kuin mitä normaaleja jauhoja, jotta koostumuksesta tulee hyvä.
Paitsi että gluteenittomia jauhoja käytetään nimenomaan vähemmän kuin tavallisia vehnäjauhoja. Joko et ole koskaan gluteenitonta leiponut tai trollaat huviksesi.
https://kotiliesi.fi/ruoka/leivonta/gluteenittomat-leivonnaiset-kokosim…
En trollaa ja leivon ja teen ruokaa itse.
Ihan kokeilujen kautta olen tämän havainnon tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Hirveitä ideoita, en söisi noista mitään. Olisitteko itse tyytyväisiä illanistujaisissa kun teille olisi tarjolla joku pirkkakääretorttu ja muille oikeaa syötävää?
Pirkkakääretorttu on aika puisevaa, mutta pääsääntöisesti gluteenittomat valmistuotteet on nykyään oikeasti tosi hyviä. Jopa niin hyviä, että ne kelpaa koko seurueelle. Esim. se mainittu Pirkan kauraleipätaikina on todella hyvä pizzapohja, tai suolaisen piirakan pohja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, eikö brita-kakku tai pitsa maistu?
En syö makeaa ollenkaan. Pitsa maistuu todellakin, mutta riippuen pohjasta, valmispohjat nyt on ihan surkeita oli kyse sitten gluteenittomista tai tavallisista.
Vierailija kirjoitti:
Et halunnut keksejä, mutta suosittelen kuitenkin pirkan riisineliökeksejä. On tosi hyviä.
Ja itse olen joskus leiponut kääretortun käyttämällä vain perunajauhoja vehnäjauhojen tilalla.
Aah, ankeistakin ankeinta ysärigluttia, riisikeksit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma keliakia paljastui tänä korona keväänä. Meni niin hermo mistä kaikesta tuntuu että joutuu kieltäytymään. Pientä tuuria siinä että yhdeltä ammatilta olen kokki. Kuten aika moni 420 tyyppi muuten sattuu olemaan. Kehittely ja kokeilu menossa ja tiedä vaikka saisin jotain aikaiseksi. Ainakin leipiin koitan saada jotain aikaan.
Niitä kaupan kalliita leipiä on vain muutama vaihtoehto keliaakikoille. Maku ja koostumus on leivälle niin perus että se pitää olla hyvä. Sitten voi vain laskea onko sellaisen tekeminen taloudellisesti kannattavaa. Verrataan vaikka ruispaloihoin. Vaivaiset neljä maksaa yli 3 euroa. Aivan törkeän kallista.
Vierailija kirjoitti:
Gluteenittomia siemennäkkäreitä ja juustoja & mansikoita tai rypäleitä
Gluteeniton näkkäri on muuten tosi helppo tehdä! Käytännössä aineet sekoitetaan keskenään, levitys pellille ja uuniin.
Oon tehny tuota monesti illanistujaisiin ja kaikki tykkää. Sopii hyvin myös salsan kanssa syötäväksi, maissilastujen tapaan :)
Vierailija kirjoitti:
Sinähän voit sitten syödä vaikka kynsiäsi, jos ei mikään muu kelpaa.
Kyseessähän on NYYTTÄRIT eli ei mistään illallisesta kyse. Näin ollen se gluteeniyliherkkä tuo itse myös tarjottavaa, jolloin hänellä on myös mieleistään syötävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän voit sitten syödä vaikka kynsiäsi, jos ei mikään muu kelpaa.
Kyseessähän on NYYTTÄRIT eli ei mistään illallisesta kyse. Näin ollen se gluteeniyliherkkä tuo itse myös tarjottavaa, jolloin hänellä on myös mieleistään syötävää.
Jep, hän tuo juustoja, leikkeleitä ja pähkinöitä sekä viiniä. Ja ne uppoaa sitten niiden pirkkatorttuja ja riisikakkuja tuoneiden kitaan.
Vierailija kirjoitti:
Osta valmiita gluteenittmia piiraa/pitsapohjia ja kokoat täytteet gluteenittomista aineista.
Tämä.
Viet ihan tavallisia herkkuja sinne ja laitat vaan siihen lappuun et "Gluteeniton", hyvin menee kaupaksi.
Et halunnut keksejä, mutta suosittelen kuitenkin pirkan riisineliökeksejä. On tosi hyviä.
Ja itse olen joskus leiponut kääretortun käyttämällä vain perunajauhoja vehnäjauhojen tilalla.