Teinin perusvarustus: Jopo, älykänny, tietokone
Tuossa kylillä liikkuessa oman teinin kanssa juteltiin siitä miten ihmeessä kaikilla on varaa tuohon (espoolaisen) nykyteinin perusvarustukseen: jopoon, älykännykkään ja tietokoneeseen, Converseista ja muusta rekvisiitasta puhumattakaan. Vai onko kaikilla ja mitä jos ei ole?
Kommentit (27)
Meillä 4 teiniä ja ei todellakaan, TODELLAKAAN, osteta automaattisesti kaikkea mitä "pitää olla".
Polkupyöristä ja vaatteista voidaan neuvotella-kalliimpia versioita saa, jos tekee jotain niiden eteen. Ja meillä se "jotain" ei ole roskien vientiä tai tiskikoneentyhjennystä, jotka kuuluvat automaattisesti vuorollaan kaikille kuten muutkin kotityöt, vaan esim. remontissa avustamista, kitkemistä ym. "oikeita töitä".
Tietokonetta en missään nimessä ostaisi jokaiselle omaa, haloo mitä järkeä suorastaan kannustaa lojumaan nenä kiinni ruudussa kaiket illat??? 2kpl meiltä löytyy, toinen on aikuisten mihin lapset eivät saa koskea lainkaan ja toinen lasten yhteinen. Jos tappelua -> takavarikkoon koko vehje.
Älypuhelinta ei ole itsellänikään, miksi ostaisin sellaiset lapsille? Isoimmat ovat ostaneet kesätienesteillään itse (nimen laitan toki paperiin, kun maksavat itse). Silloin tavarasta pidetään parempi huolikin, kun on joutunut itse jotain sen eteen tekemään. Monella kaverilla on jo ties kuinka monta älypuhelinta hävinnyt, hajonnut jne.
Meillä ei myöskään kukaan saa ns. ilmaista kuukausirahaa, vaan rahaa on mahdollista tienata em. töitä vastaan ennenkuin menee/pääsee muualle töihin. Peruskotitöitä tekee siis jokainen ilmaiseksi, eihän meille aikuisillekaan niistä kukaan maksa.
Olen huomannut, että olemme valtavirrasta poikkeava perhe. Omassa lapsuudessani olisimme olleet pikkemminkin sitä valtavirtaa. Ei voi kuin ihmetellä, mikä ihmeen tarve ihmisillä on nykyisin hemmotella teinit tietentahtoen piloille!
Kummasti on muuten tällä systeemillä alkanut jokaiselle esim. kesätyötä löytymään heti viimeistään 15-kesäisestä alkaen, vs. monet kaverit lojuvat koko kesän sen tietokoneen äärellä valvoen yöt ja nukkuen päivät, kun ei ole hipiälle sopivaa työtä löytynyt...
Olen tismalleen samoilla linjoilla kuin nro 26. Ei ole mitään järkeä toteuttaa jokaista lapsen päähänpistoa tai muotijuttua. Ei aikuisenakaan tule saamaan aina sitä mitä haluaa.
Kaiken lisäksi minusta on täysin älytöntä maksaa mistään puhelimesta yli 100 euroa, kun vertaa esim. siihen miten kauan ne nykyään kestää käytössä kenelläkään. Enkä ole tähän päivään mennessä käsittänyt tai kokenut minkäänlaista tarvetta päästä puhelimella nettiin, koska meillä on kotona tietokone.
Puen lapset ja itseni kauniisti, sisustan kotini kauniisti jne. mutta en ole valmis maksamaan mistään itseäni kipeäksi vain siksi, että "kaikilla muillakin on".
Massa-aikuisilla on massateinejä. Niin se menee...
Meidän teineiltä puuttuu jopot. Se on se Espoon ja Vantaan ero.
Meillä on jo kymmenvuotiaalla noi.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 17:22"]
Meillä on jo kymmenvuotiaalla noi.
[/quote]
Niin meilläkin. Espoossa asutaan...
Heh, kaikki yllämainittu löytyy ja kaiken kukkuraksi asumme Espoossa. Jopo on tosin mökiltä takaisin kaupunkiin muuttanut 80-luvun menopeli, älykännykkä vanha työpuhelimeni ja Converset hankittu lomamatkalla outletistä. Läppäri on useamman vuoden vanha, muistaakseni työnantajani vanha poistokone. Kaikki siis ilmaisia, paitsi nuo tossut.