Voi surkeus, 4-vuotiaan tuska.. Ja äidin!
Meni touhupetteri sitten tarttumaan sormillaan kuumaan metalliin, vaikka kiellettiin. Nyt on vasurista peukalon ja etusormen päät palaneet. Kipu on varmaan kamala lääkkeestä huolimatta, siitä lähtien uittanut kättään kylmässä vedessä eikä yhtään pysty sieltä nostamaan pois.
Soitin ensiapuun ja sain hoito-ohjeet vammaa varten, mutta ei tullut ohjeita siitä, miten äidin sydäntä hoidetaan, niin paljon tämä raastaa!
Kommentit (15)
Mun 2v tyttönen kokeili eilen tulitikkuja ja sai raapaistua tulen. Paloi etusormen pää ja peukalonpää.
Itse olin menossa laittaa saunaa lämpiämään ja jätin tikut lattialle, kun lähdin laittaa poistoilmaa kiinni, ettei vedä savuja sisälle. Mun vika joo, mutta jospa oppi ettei tarvitse mennä raapimaan
Mun 3v tunki sormensa paahtimen sisään viime viikolla. Onneksi ei tullut isompaa jälkeä...
Oppiipahan kerralla. Ja noi paranee äkkiä, huomenna kipu on jo unohtunut ja oppi jäänyt
no meillä tyttö 3v pisti etusormen kuumaan kolviin... onneks se on ihan pikkuinen palovamma, mutta sattuuhan se ihan helkkaristi... kyllä se äidin sydän sieltä korjaantuu kohta :)
Meillä lapsi,1v,5kk yritti kiivetä mönkijän päälle ja otti kiinni kuumasta pakoputkesta,molemmat kädet paloivat pahasti.. 4viikkoa ravattiin päivittäin tk:ssa vaihtamassa rasvalaput ja siteet.. Ja voin sanoo,että kamalaa oli, lapsi ei kipua valittanut,mutta äidille jäi ikuiset arvet tuosta.. Vieressä oltiin isännän kanssa molemmat,mutta lapset nyt vaan on niin nopeita..
Ap laita bepanthenia sitten kun pystyy, auttaa paranemisessa. Kokemusta on, meillä se olen minä, joka onnistuu noita palovammoja hankkimaan.
Rasvat ei auta paranemisessa, eikä kylmän veden alle laiteta. Haaleaa vettä vaan sen aikaa, että kipu lakkaa, sitten pois. EA-kurssilla opittua.
Ajattele positiivisesti, oikein hoidettuna palovammat paranee nopeaa ja kipu on varmasti pian poissa :)
Ite olin jo 12v kun vahingossa osu ranne puusaunan siihen uunin luukkuun kun pistin pari uutta klapia. hölmö lapsi olin enkä heti kertonut vammasta tai hoitanut sitä kun pelkäsin että tulee moitetta kun olin varomaton. se sekunnin kosketuksesta tullut palovamma oli kipeä usean päivän ja arpi näky yli 3 vuotta kun ei hoitanut heti asianmukasesti vaan piilotteli... pikkulapsilla sentään nuo varmasti saavat hoitoo heti. :)
Jostain syystä hunaja nopeuttaa palovammojen paranemista. Siis sipaisu vain.
PS: Jokainen tenava polttaa sormensa jossain vaiheessa, ei sitä kuumaa muuten opi varomaan.
Kyllä se rasvaus auttaa siigen, ettei iho ala krinnaamaan. Paranemisnopeuteen ei välttämättä auta.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 17:04"]
Rasvat ei auta paranemisessa, eikä kylmän veden alle laiteta. Haaleaa vettä vaan sen aikaa, että kipu lakkaa, sitten pois. EA-kurssilla opittua.
[/quote]
Akuutissa vaiheessa rasvat ei auta, mutta myöhemmässä vaiheessa kyllä. Ja isoja palovammoja ei saa hypotermiariskin vuoksi jäähdyttää kylmällä liikaa (eli ei vaikka koko jalkaa jääveteen), mutta muutoin jäähdytystä jatketaan vähintään 20min. Kivun lakattua palovamman vaurio laajenee vielä ilman jäähdytystä, isompia vammojakin voi nopeasti turruttaa kylmällä ja sitten jatkaa haaleammalla tuo hypotermiariski huomioiden. Tämä vähän muualla kuin ea-kurssilla opittua....
Ennemmin tai myöhemmin lapset polttaa sormensa ja on hyvä oppi ja varoitus. Siitä ei nyt äidin sydän mitenkään voi särkyä tai arpeutua.
Aloe vera -geeli palovammoihin tekee ihmeitä!
itse harrastan palovammoja, tahattomia, jostain syystä ahkerasti; milloin roiskahtaa rasvaa pannulta käsiin, milloin tökin kuumaan metalliin tms.. PARAS keino tähän mennessä on raa-an kananmunan rikkominen palovamman päälle, niin, että se valkuainen ikään kuin kuivaa "kalvoksi" siihen. Kokeiltu on, ja kerrankin on keino, mikä estää palovamman ns. leviämisen, eli pienestä rasvapisarasta ei tullut parin sentin jälkeä ja se pitää rikkoa aika välittömästi tapahtuneen jälkeen.. Tästä luin jostain, että on oiva ensiapu ja vissiin pelastanut pahimmilta palovammoilta noin niinkun paikallistasolla.
nim. viimeks poltin otsani suoristusraudalla.. samaan kohtaan, jossa entinen arpi oli jo.
Voi pientä! Kyllä äitikin paranee siihen mennessä, kun käsi on kivuton.