Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harmittaa hammaslääkärien työn SURKEA laatu!

Vierailija
25.06.2013 |

Näin tämä näyttää menevän: ensin löydettiin pieni reijän alku ja se pakattiin. Menee pari vutaa, paikka irtoaa. Paikan alle on jäänyt kariesta ja reikä on siellä saanut rauhassa suurentua. Paikataan uudelleen. Menee pari vuotta ja sama juttu. Siinä vaiheessa hammasta on porattu jo niin paljon, että kolo on suuri. Ja nyt, samaa hemmetin hammasta jomottaa jälleen. Ilmeisesti on nyt sitten jo juurihoitokunnossa. Ennustan, että tarina jatkuu niin, että ensin juurihoidertaan ja juurihoidetaan, lopulta se kiskotaan pois ja tilalle on askarreltava joku megakallis implantti. Miksei sitä alunperin voisi hoitaa niin hyvin, että reikiintyminen oikeasti saataisi poikki? Alkaa epäilyttää, että jokainen reikäpotilas on hammaslääkärille potentiaalinen kultasuoni. 

Tätä minun hammasta on hoitanut niin kunnallinen- kuin yksityinenkin hammslääkäri. Työn jäljessä ei mitään eroa. Itse olen tehnyt kaiken mitä voi tehdä, harjannut, langannut, syönyt xylitolipurkkaa monta kertaa päivässä. 

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. 

Vierailija
2/36 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

KYLLÄ! Minunkin yhtä syömähammastani hoidettiin (YTHS) niin maan perusteellisesti kuusi kertaa - ja sitten kiskottiin se hammas pois... Ehdottelin jo "hoitoprosessin" alkaessa tuon ongelmahampaan poistamista, mutta eihän sellaisista asioista kuulemma ymmärrä mitään muut kuin hammaslääkärit!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen virolaista hammaslääkäriä. Motivaatio kohdallaan ja tekee tosi tarkkaa työtä.

Vierailija
4/36 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muovipaikat ei muuten kestä. Taidan vaihdattaa amalgaamipaikat kaikkiin puruhampaisiini takaisin.

Vierailija
5/36 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle myös sattunut tosi surkeita hammaslääkäreitä.

Esim. minulla nyt juurihoito meneillään yhteen hampaaseen, nykyinen lääkärini sanoi, ettei edellisiä röntgenkuvia ole katsottu kunnolla. Niissä kuulemma näkyy ihan selvästi paikan alla reikä.

Toinen tapaus: lääkäri ei saanut hammasta puudutettua kunnolla, sattui ihan kamalasti. Sanoin lääkärille, että katto pyörii, taidan pyörtyä, kun koskee niin kamalasti. Tähän lääkäri ei sanonut yhtään mitään. Jatkoi vaan juurihoitoa. Kunnes oikeasti pyörryin. Siinä sitten oli lääkäri ja hammashoitaja ihan paniikissa, kun yrittivät mua herätellä.

Ja näitä vastaavia tapauksia kohdallani riittäisi vaikka kuinka paljon...

Vierailija
6/36 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen hampaan elinkaari. :) Hampaiden reikiintyminäen pysähtyy omahoidolla, jos on pysähtyäkseen. Jos ei käytä hammaslankaa päivittäin ja on alttiutta reikiintymiseen, paikan alle tulee uusi reikä. Jos sitä reikää ei ajoissa korjata, niin paikka romahtaa (eli "irtoaa"), kun paikan alus on pehmeää reikiintynyttä kudosta. 

Paikkaa ei voi mahdottomiin suurentaa ilman, että joudutaan juurihoitamaan. Sitten kun se juurihoitohammas kerran pari reikiintyy, joudutaan koko hammas poistamaan.

Julkisella tätä elinkaarta nykyisin jo joudutetaan sillä, että juurihoitovaiheessa poistetaan hammas suoraan. Osin myös viivytetään sitä paikkausta, niin pysytään paremmin hoitotakuussa.

Nythän julkisella puolella on terveydenhuollossa kova sana tämä hoitoon sitoutuminen. Joka ei sitoudu omahoitoon, ei "ansaitse" hoitoa. Varmaankin hammaspuolella hyvään kotihoitoon suostumattomat jätetään jatkossa paikkaamatta kokonaan. Samoin tupakoitsijoilta tullaan epäämään kaikki tupakointiin liittyvien vaivojen hoidot. Sillä tavalla pysyy hoitojonot entistäkin paremmin kurissa. :)

Vierailija
7/36 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos ei käytä hammaslankaa päivittäin ja on alttiutta reikiintymiseen, paikan alle tulee uusi reikä. "

Kuinka hammaslangan saa sinne paikan alle??

Vierailija
8/36 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 15:56"]

"Jos ei käytä hammaslankaa päivittäin ja on alttiutta reikiintymiseen, paikan alle tulee uusi reikä. "

[/quote]

Kannattaa pyytää hammashoitajaa tai -hygienistiä näyttämään, tai vaikka guuglata joku kuvallinen ohje hammaslangan oikeasta käytöstä. Juttu on helpompi ymmärtää näkemällä kuin lukemalla. :)

Vierailija
9/36 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut muovipaikka takahampaassa nyt 6 vuotta. En lankaa, syö purkkaa tai edes harjaa päivittäin. Hampaat eivät juuri vaivaa. Mistälie johtuu...

Vierailija
10/36 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 15:44"]

Muovipaikat ei muuten kestä. Taidan vaihdattaa amalgaamipaikat kaikkiin puruhampaisiini takaisin.

[/quote]Just tuon takia mullekin vaihdettiin amalgaamipaikka takaisin.

Vierailija
11/36 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 16:03"]

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 15:56"]

[/quote]

Kannattaa pyytää hammashoitajaa tai -hygienistiä näyttämään, tai vaikka guuglata joku kuvallinen ohje hammaslangan oikeasta käytöstä. Juttu on helpompi ymmärtää näkemällä kuin lukemalla. :)

[/quote]

Häh? Oliks toi joku vitsi?

Vierailija
12/36 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan ole mikään vitsi vaan päivittäistä hygieniaa. Siitä paikan ja hampaan saumastahan se hammas reikiintyy uudelleen, jos ei niitä saumoja pidetä puhtaana. Yläosan  paikasta yltää pitämään harjalla puhtaana, mutta sen alaosan vain lankaamalla. Ja sitten kun ei lankaa (riittävän usein ja hyvin), niin käy juuri niin kuin ap:lle, eli paikan alle tulee reikä ja lopulta se täyte heiluu ja lohkeaa. :)  Eihän sinne paikan alle tietenkään ole mitään reikää jätetty, kuten ap väittää lukuisten hammaslääkärien hänelle tehneen paitsi säännönmukaisesti myös tarkoituksella. ;) Yleisin syy paikan korjaamistarpeeseen on juurikin se, että paikan alla on uusi reikä. 

Olisi hienoa, jos hammashoidonkin suhteen ymmärtäisi oman käyttäytymisen yhteyden terveyteen. Jos joltain amputoidaan varpaat diabeteksen aiheuttaman kuolion vuoksi, harvempi syyttää kirurgia jalkojen terveyden tärvelemisestä. Monen mielestä taas on ok väittää, että hammaslääkäri pilaa potilaan hampaat paikkaamalla ja juurihoitamalla. Katseenhan pitäisi olla siellä, että hoitamalla sokeritasapainon ja hampaiden puhdistuksen itse kuntoon, saa pitää niin hampaat kuin varpaatkin kokonaisina.

Vierailija
13/36 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla poistettiin hammas ja en saa enään ikinä hampaita suoraksi :(

Vierailija
14/36 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis poistettiin väärä hammas enkä enää ikinä saa minun vinoa hymyä suoraksi :(

Vierailija
15/36 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saispa jostain ison tukun rahaa niin menis heti purukalusto uusiks.. raha ei tuo onnea? Jaa-a, hampaat nii keltaset ettei kehtaa hymyillä + hirveet kivut näistä paskalegoista. *itku*

Vierailija
16/36 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 15:39"]Suosittelen virolaista hammaslääkäriä. Motivaatio kohdallaan ja tekee tosi tarkkaa työtä.

[/quote]

Ihme ku ei urugualaista.

Vierailija
17/36 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin Tilkan yksityispuolella kahden hampaan kruunusta noin pari tonnia, tulos: hampaat ovat ensinnäkin väärän väriset ( piti olla vaaleammat ) ja hampaita särkee ajoittain ihan helvetisti edelleen, esim. just nyt niin paljon, että olen herännyt 04.30 syömään särkylääkkeitä ( jotka eivät juurikaan auta ). Hampaat kuvattu kahteen kertaa, mitään juurihoidon tarvetta tms ei ole. Kyse on pakko olla "jostain", mitä lääkäri teki laittaessaan nämä kruunut suuhuni, koska mitään särkyä ei sitä ennen ole ollut. Menin käymään hammaslääkärin luona ja kerroin tilanteesta, mutta hän väitti, etti "särky ole mahdollinen" ja änkytti, ettei tälläistä ole osunut hänen tielleen milloinkaan ennen. Pyysin hädissäni häntä kirjoittamaan mulle jotain särkylääkettä, että pystyisin nukkumaan ja syömään edes jotain, mutta sitäkään ei kirjoittanut ( tajusin just, etten ole varma, saako hammaslääkärit edes kirjoittaa reseptejä...). Tekis mieli kirjoittaa sen lääkärin nimikin tänne, vituttaa niin paljon.

Vierailija
18/36 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 06:41"]Maksoin Tilkan yksityispuolella kahden hampaan kruunusta noin pari tonnia, tulos: hampaat ovat ensinnäkin väärän väriset ( piti olla vaaleammat ) ja hampaita särkee ajoittain ihan helvetisti edelleen, esim. just nyt niin paljon, että olen herännyt 04.30 syömään särkylääkkeitä ( jotka eivät juurikaan auta ). Hampaat kuvattu kahteen kertaa, mitään juurihoidon tarvetta tms ei ole. Kyse on pakko olla "jostain", mitä lääkäri teki laittaessaan nämä kruunut suuhuni, koska mitään särkyä ei sitä ennen ole ollut. Menin käymään hammaslääkärin luona ja kerroin tilanteesta, mutta hän väitti, etti "särky ole mahdollinen" ja änkytti, ettei tälläistä ole osunut hänen tielleen milloinkaan ennen. Pyysin hädissäni häntä kirjoittamaan mulle jotain särkylääkettä, että pystyisin nukkumaan ja syömään edes jotain, mutta sitäkään ei kirjoittanut ( tajusin just, etten ole varma, saako hammaslääkärit edes kirjoittaa reseptejä...). Tekis mieli kirjoittaa sen lääkärin nimikin tänne, vituttaa niin paljon.

[/quote]

ihan hirveetä!! Vituttaa tämmönen toiminta... kyllä noille rahoille pitäis kunnon vastine saada!

Vierailija
19/36 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

18, onko purenta tarkistettu, etteivät korota yhtään?

Vierailija
20/36 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä

hammaslääkäri on myös aina lääkäri ja saa kirjoittaa reseptin. Kannattaa muistaa, että reiät yms on aina itse aiheutettuja, eikä lääkärin vika.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä