Onko päiväkodissa pienillä omat potat?
Lapseni aloittaa päiväkodissa Helsingissä, vielä emme ole paikasta tietoa saaneet. Lapsenio opettelee potalla käymistä. Onko Helsingissä lapsilla omat potat tarhassa vai käyvätkö kaikki samalla? Voikohan sinne viedä oman, nimikoidun, potan? Pelkään hepatiitteja ja muita ulosteen ym. kautta tarttuvia tauteja. Voinko kertoa pelostani tarhaan? Olen hoitoalalla ja sain kaveriltani kuulla, että pääkaupunkiseudun tarhoissa on lukuisia hepatiittitapauksia. Perottaa myös mahdolliset puremat ja muut :( Tiedän, että olen vähän vauhko asiasta...
Kommentit (25)
En tiedä Helsingistä, mutta Espoossa meidän lastenmme päiväkodissa on alle 3v ryhmässä nimikoidut potat lapsilla. Kivasti rivissä wc:n seinähyllyssä, josta hoitaja ottaa aina lapselle sen oman potan, kun on tarvetta.
Minä olen yli 15 vuotta työskennellyt päiväkodeissa ja jokaisessa on tähän mennessä ollut lapsilla omat nimikoidut potat.
Romanilapset käyttävät omaa pottaa hygieniasyistä. Ovat muutenkin tarkempia hygienian suhteen kuin muut. On tarkkoja omista vaatteistaan ym. Eivät lainaa muiden vaatteita jne.
Kaikilla pottaikäisillä on omat potat (vanhemmat ostavat).
Tämä ripulipöpöjen välttämiseksi.
Minun lasten pk:ssa on pienillä omat nimikkopotat talon puolesta, tosin niitä pottaikäisiä taitaa olla ehkä neljä, muut käyvät jo lastenkokoa olevalla pöntöllä.
Aika tautikammoinen huoli ap:lla, mutta tosiaan, b-hepatiittia vastaan on olemassa tehokas rokote, joten anna se lapsellesi niin pääset huolehtimasta!