Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eläkkeellä - mitä sitten?

Vierailija
09.05.2025 |

Mihin te eläkkeellä olevat käytätte aikaa? Olen yrittänyt saada päiviin sisältöä mutta olen hyvin turhautunut. Päivät ovat pelkkää tyhjyyttä. Olen kutonut 50 paria villasukkia. Nekään ei huvita enää. Olen pessyt kodin, järjestellyt joka paikan, haravoinut pihan ainakin 10 kertaa, käyn kaikissa yleisö- ja asukastilaisuuksissa. Tartun jokaiseen tilanteeseen mitä löytyy ja silti kaikki tuntuu turhalle. Menoja rajoittaa 20 km matka palvelujen pariin enkä pienituloisena eläkeläisenä pysty matkustelemaan. Tuskin olen ainoa turhautunut eläkeläinen. Mitä tekemistä te olette päiviinne kehitelleet? Kyselee mummo 65-v joka vain elää syödäkseen 

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini käy kulttuurikerhossa, ulkoilee, leipoo, matkustelee, tapaa ystäviään, hoitaa lapsenlapsiaan jne. Omassa keilaseurassani on useampikin eläkeläinen. Ne keilaavat ja tarinoivat hallin kahviossa lähes päivittäin.

Vierailija
2/38 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jäämässä eläkkeelle. Mietin jo etukäteen pelokkaana mitä ihmettä teen. Kuukauden lomakin tuntuu pitkältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kammoan jopa juhannuksia ja pääsiäistä kun joutuu olemaan kotona yksin tekemättä mitään. Toivon etten edes elä eläkeikään saakka koska en todellakaan tekisi muuta kun makaisi sängyssä ja kävisin kerran viikossa kaupassa. N36

Vierailija
4/38 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini käy kulttuurikerhossa, ulkoilee, leipoo, matkustelee, tapaa ystäviään, hoitaa lapsenlapsiaan jne. Omassa keilaseurassani on useampikin eläkeläinen. Ne keilaavat ja tarinoivat hallin kahviossa lähes päivittäin.

Ei nykyajan eläkeläisillä ole enää lastenlapsia. Velat ovat näin halunneet.

Vierailija
5/38 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko muuttaa palvelujen pariin? Minä täytän päiväni kulttuurilla, käyn näyttelyissä ja esityksissä, kirjastossa, erilaisilla luennoilla. Tapaan ystäviäni.

Vierailija
6/38 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko muuttaa palvelujen pariin? Minä täytän päiväni kulttuurilla, käyn näyttelyissä ja esityksissä, kirjastossa, erilaisilla luennoilla. Tapaan ystäviäni.

Käyn välillä kaupungissa tunnin ajomatkan päässä. Kirjastot, elokuva/teatteri, taidegalleriat, tori ja kauppahalli ja yleisöluennot on siellä tuttua. Päiväretkellä ehtii tehdä kaikkia näitä. Tarkoitatko että käyt joja päivä näissä?

Vierailija
7/38 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jösses! Minä en ole ollut ollenkaan töissä eikä vielä ole tullut päivää, että aika olisi tullut pitkäksi. 

Vierailija
8/38 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvin tyytyväinen kun jäin säännöllisestä palkkatyöstä pois eläkkeen varaan.  Nyt voin omaan tahtiin toteuttaa asioita, jotka aiemmin olivat mahdottomia muutoin kuin kesäloman aikana.  Olen tehnyt itse paljon kiinteistön sekä kesämökin korjaus- ja parannustöitä - sekä huotoa että rakentamista. Hankin veneen ja käyn usein kalastamassa, lisäksi vedän erästä järjestöä,  johon menee helposti ilta, pari viikossa. Edelleen jää vielä aikaa touhuta lastenlasten kanssa. Elämä on paljon tapahtumarikkaampaa kuin rutiininomaisessa viikot töissä ja väliin lepoa.

Vierailija
9/38 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika masentavaa, jos elämässä ei ole muuta sisältöä kuin työnteko. Voihan sitä vaikka opetella maalaamaan tai soittamaan jotain instrumenttia.

Vierailija
10/38 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta luppoaika on oikein mukavaa. 

Kyllä ihminen on aivopesty suorittamaan, jos ei osaa nauttia pakottomuudesta ja vapaasta oleilusta.

Kun se alkaa kyllästyttää, aivot keksivät tekemistä tai menemistä.

Näin minulla, eläkekonkarina jo pitkään, ja voin hyvällä omallatunnolla jo laistaa niistä muka-pakollisista koti- ja pihatöistäkin. 👌🏼

Vierailija
11/38 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuolema

Vierailija
12/38 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapaan ystäviä, lapsiani ja lastenlapsia, tedn ruokaa ja leivon (mies etätöissä), hoidan puutarhaa, olen lähes puolet vuodesta ulkomailla, käyn ystäväni kanssa vesijumpassa ja uimassa kesät talvet. Kuuntelen äänikirjoja. 

Vierailija
13/38 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itse olen miettinyt paljon sijaintia, missä asuu. Muuten sitä jää helposti neljän seinän sisälle.

Vierailija
14/38 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn välillä kaupungissa tunnin ajomatkan päässä. Kirjastot, elokuva/teatteri, taidegalleriat, tori ja kauppahalli ja yleisöluennot on siellä tuttua. Päiväretkellä ehtii tehdä kaikkia näitä. Tarkoitatko että käyt joja päivä näissä?

En tietenkään ihan joka päivä, mutta useamman kerran viikossa. 

Vierailija
15/38 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa mies, niin aika kuluu n*idessa.

Vierailija
16/38 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen kohti valkolakkia.

Vierailija
17/38 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ainakaan kaipaa mitään erityistä tekemistä. Heräilen myöhään, valmistan ja syön hyvin aamupalan nautiskellen ja hitaasti, samalla uutisia puhelimesta lukien. Sitten lähden kävelylle jos on hyvä sää, kulutan aikaa istuksimalla penkeillä välillä tai saatan poiketa kahvilaankin. Sitten lounaan tekeminen ja syöminen. Nettailua tai TV:n katsomista, päivisin tulee ihan kivoja ohjelmia useinkin kuten tohtori Pol eläinlääkäriohjelma tai se missä kokki Robert Irvine pelastaa huonoja ravintoloita. Kaksi kertaa viikossa käyn kuntosalilla iltapäivästä. Muuten vaan nettiä, lukemista, tietokonepelejä. Sitten päivällisen teko ja syöminen. Ilta meneekin telkkarin ääressä rattoisasti, ja yöllä usein pelaan vielä tietokoneella. Mä olen tosissani innostunut tietokonepeleistä vasta eläkkeellä.

Vierailija
18/38 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika masentavaa, jos elämässä ei ole muuta sisältöä kuin työnteko. Voihan sitä vaikka opetella maalaamaan tai soittamaan jotain instrumenttia.

Kitaraa ja huuliharppua olen opetellutkin. Ei niitäkään jaksa kuin tunnin verran päivässä. - ap

Vierailija
19/38 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen kohti valkolakkia.

Opiskelin työn ohessa maisteriksi. Valmistuin 15 vuotta sitten. - ap

Vierailija
20/38 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin muutaman vuoden päästä eläkkeellä. Otan koiran tai kisssn. Tai ainakin lenkitän tyttären koiraa. Käyn keikkatöissä, henk koht avustajana. Teen vapaaehtoistyötä, Mm. MLL, SPR,  seurakunta. Matkustelen. Käyn ainakin eläkeläisten retkillä. Käyn uimassa,jumpassa, kuntosalilla, vois myös englantia taas opiskella. Lidäksi teatteri ja elokuvat kiinnostaa. Kavereitakin on. Ehkä innostun myös leipomaan ja siivoamaan enemmän kuin nyt.