Voiko vauvan (11 kk) ruoassa käyttää noita maustettuja ruokakermoja?
Esim. sitä Valion Mustapekkaa? Teen sillä usein kastikkeen lihapullille mutta voinkohan antaa samaa kastiketta vauvallekin?
Kommentit (12)
Voi laittaa, meillä 9 kk ikäinen syö jo hyvin pitkälti samaa ruokaa kuin me.. Otan aina vauvalle erilliseen kulhoon ennenkuin laitan suolan.. mausteita kyllä voit jo laittaa, esim. paprika, musta- ja valkopippuri.. tietysti ei mitään kauheita määriä. Myös valmiit kaupansoseet sisältää noita em.
Ensimmäisen lapsen kanssa olin tarkempi (ja hysteerisempi). :)
Muuten kyllä mutta toki niissä on suolaa. Mutta jos siihen vauvan annokseen ei mitään muuta suolaa laiteta(lihapullat suolattomia jne) niin aika pieneksi se määrä jää joten noin isolle voisin käyttääKin. En tosin tiedä mitä lisäaineita ne sisältää..
Onhan niissä toki suolaa mutta jotenkin ajattelen, että kun esim. sitä kastiketta tulee siihen vauvan annokseen niin vähän, että haittaako se suolan määrä. Muuten emme suolaa ruokaan lisää koskaan.
ap
Et muuten ikinä lisää ruokaan suolaa??? Okei, anna sitten vaan palaa. Oikeasti sitä suolaa kyllä pitäisi käyttää vähän...
Ei haittaa pieni suolan määräkään-- johan se lapsi voi kohta (vuoden iässä) alkaa syömään jo ihan samaa ruokaa, suoloineen päivineen. Itse monesti laimennan vähän vedellä lapsen ruokaa, jos olen unohtanut laittaa suolaa ennenkun olen ottanut lapselle erikseen ruuan. Ei se niin vaarallista ole, jos pieniä määriä välillä saa. Hyvä jo vähän totutellakin. Meillä kyllä saanut lapsi maistaa jo melkeimpä ihan kaikkea - jätskistä grillimakkaraan. Perusterve, allergiaton lapsi ei siitä pilalle mene. Kehittyy makuaistikin. Pienet makupalat silloin tällöin ei ole haitaksi. :) Eikös se Sinkkonenkin jossain jo todennut, että antakaa lasten syödä niitä likaisia kengänpohjia yms.. saavat vastustuskykyäkin.. ja miettikääpä nyt. Kuolisitteko te itse siihen jos esim. joskus saisitte vaikka hiekkaa suuhunne? Nykyään ollaan niin hysteerisiä. ;)
T: 3
Ehkäpä sitten en enää stressaa tällä asialla :) En tosiaan edes omista suolapurkkia, koska en ole koskaan lisännyt suolaa mihinkään ruokaan sellaisenaan. Suolaa tulee toki ruokiin esim. soijakastikkeesta, juustoista yms., joten jos niitä käyttää, on suola mielestäni täysin turhaa. Tietenkään en aina käytä näitä suolaisia juttuja ruoissa mutta emme siltikään laita ruokiin suolaa vaan sitten syödään suolatonta :) Ollaan totuttu siihenkin.
ap
lue silti vielä siitä suolan tarpeellisuudesta, siitä oikean suolan tarpeesta eikä siitä, mitä tulee soijakastikkeista tai juustoista...
10, eiköhän se, vaikkapa juustoista saatu suola, ole ihan sitä samaa "oikeaa" suolaa kuin muutkin :) Eipä sitä meistä kukaan kovin paljon tarvitse ja sen tarvitsemansa saa kyllä, vaikkei lisäisi koskaan ruokaansa suolaa tai noita suolaisia lisukkeita.
ap
Kait sitä voi. Ootteko siis käyttäneet muutenkin jo maitotuotteita? Ei tule mitään herkkyysoireita?
Tosi outoa ajatella tuota maustekermaa vauvan ruoassa, kun meillä tuli heti ekoista hapanmaitotuotteista 11 kk iässä niin raju nokkosrokko -> maitoallergia, että en ole edes ajatellut, että vauvalle saa jotkut antaa kermaakin...
ap ei tiedä oikeasta suolasta siis mitään, siis siitä, mitä tarvitaan, syö perheineen sitä väärää suolaa inot piukeena ja antaa pian näemmä jo vauvalleenkin.
En käyttäisi, eikö niissä ole suolaakin? Mulla on 10kk vauva ja olen vasta vähitellen alkanut laittaa edes tavallista ruokakermaa ruokiin.