Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin erota tietokonepeliriippuvasta miehestä

Vierailija
07.08.2013 |

Mieheni alkoi tämän vuoden alussa pelata netissä erästä tietokonepeliä. Kesäloman aikana pelaaminen pahetui ja mieheni on mielestäki peliriippuvainen. Omasta mielestään hänellä ei ole mitään ongelmaa.

Lomalla saattoi pelata jopa 14 h/vrk. Nyt kun on töissä niin tulee töistä kotiin klo 17. Nukkuu parin tunnin päiväunet ja alkaa taas pelata. Valvoo myöhään yölle pelaten.

Hänelle ei voi puhua mitään, koska aina on peli kesken ja silloin ei kuuntele ja on kärttyinen. Meillä on 2 lasta ja odotan nyt kolmatta. Kuinka kauan minun täytyy jaksaa tuollaista miestä? Oko kenelläkään kokemusta tietokonepeliriippuvuudesta? Voiko se mennä ohi? Mies ei itse näe ongelmaa. Tuntuu, että tuo asia vie minusta kaikki voimat.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä peli?

Vierailija
2/24 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauti omasta rauhastasi niin kauan kuin sitä kestää. Kohta se kuitenkin kyllästyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 15:15"]

Mikä peli?

[/quote]

Peli taitaa olla world of tanks.

Ap

Vierailija
4/24 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä häiritse miestä kesken pelin. Anna pelata rauhassa pöljä.

Vierailija
5/24 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ongelma miehen kanssa kun pelattiin world of warcraftia. Siis molemmat. Oltiin työttömiä siinä vaiheessa ja peli oli mukavaa harraste-ajanvietettä - tai siltä se tuntui. Siinä tapasi muita ihmisiä, keskusteltiin ventrilossa niitä ja näitä (vieläkin löytyy tuttavapariskunta englannista joiden kanssa pidetään yhteyttä.) Oikeasti pelattiin kaiket päivät.

Sitten tulin raskaaksi.

Kun lapsi syntyi, pelattiin vähemmän. Minä lopetin melkein kokonaan, lapsen uniaikaan kävin katsomassa hahmoa ja vaihtelemassa kuulumisia muiden kanssa. Mies jatkoi kunnes ilmoitin että pakko lopettaa/vähentää ja valita joko perhe tai peli.

Viimeinen niitti oli kun kesken raidin olin suihkussa ja vauva rupesi huutamaan sängyssä. Mies jatkoi pelaamista ja minä jouduin tulemaan pois suihkusta rauhoitellakseni lasta. Siinä lasta yrittäessäni saada takaisin unille hiukset vettä valuen kyllä haaveissa oli moukari että saisi modeemin palasiksi.

Monien riitojen jälkeen mies valitsi perheen kun ilmoitin että jos haluaa oikeesti pelata noin paljon niin hankkii sitten oman kämpän seuraavana päivänä.

Se peli (kaikki nettipelit) oikeasti vie aikaa, paljon, perheellisellä ihmisellä liian paljon.

Jos sua ahdistaa miehen pelaaminen, ja mies ei löydä aikaa perheelleen, keskustelkaa vakavasti haluaisiko mies olla vastaavasti viikonloppuisä ainoastaan? Kyllähän sinä käsittääkseni itse nytkin hoidat lapset ja talouden?

Vierailija
6/24 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 tuntia vrk  ja perheessä on monta lasta??? Eikä näe ongelmaa missään?? Nyt on keskustelun paikka, taikka laita sille meiliä vaikka töihin taikka kirjettä käteen.

Tarkoitan, että teillähän asuu joku asukas, jolla ei ole suhdetta eikä ole muodostumassakaan mitään suhdetta lapsiin taikka sinuunkaan.

Tietysti olis parasta käydä läpi teidän perhe-elämää ja sen suhteita jonkun kolmannen kanssa, mutta tuskinpa miehesi siihen suostuu. Kun ei ole tuota onglemaa näköjäns...

Oma jaksamisesi on yksi asia, suhde lapsiin toinen asia, ja sitten on miehen ihan oma asia, ja omalla vastuulla, että miten hän itse asiaan suhtautuu.

Se on tytöt tässä elämässä sillä lailla, että sitä elämää on vain yksi, ja sitä aikaaki täällä vaan rajallisesti. Ja se aika kuluu koko ajan. Ja jokaisella on vastuuta, siis Vastuuta sekä itsestään ja sitten on noi lapset.

Oma vinkkini on, että vuoden päivät vois katella, että loppuuko se peli joskus ja meinaako loppua ollenkaam. Samalla kirjanpitoa itsekseen, että montako tuntia pelaa: Asianomainen itse nimittäin kieltää jälkeepäin, että enhän mä silloin lauantainakaan kaks kuukautta sitten pelannut ollenkaan. Sitä varten pitää olla näyttää, että pelasit juu 8 tuntia. Ja sitten nukuit.

Kissa pöydälle vaan. Oma mies otti vinkistä vaarin ja otti nokkiinsa,kun laitoin kalenterin pöydälle, että x-päivinä kännissä, x-päivinä krapulassa eli kuoleman kielissä ja x-päivänä pientä loiventelua. Eli täysin juomattomia päiviä ehkä 5 kpl kuukaudessa. Ei hääviä. Kirjoitin kirjeen, että miten paljon se juominen rajoitta meidän muiden elämää. Esim. mitään menoja tai reissuja ei voi suunnitella perjantaiksi (=juodaan) tai lauantaiksi (=juodaan) eikä sunnuntaiksi (=Krapula) eikä maanantaiksi (=jälkikrapula eli ihan loppu). Tai että kirjahyllyn ostaminen ei onnistunu kuukausiin ,kun ikeaan meno ei onnaa millään. jne jne.

Kaikki vaan muistiin ja sitten luvut ja faktat miehelle esille. Read and weap.

Ei ne riippuuvudet mene itsestään ohi, ne on sairauksia sinänsä eikä ne siitä muuksi muutu. Finni pitää puhkaista.

Ja sitten pitää laitaa jossain vaiheessa semmoinen uhkavaatimus esille, ja tosissaan ja pitää se, että mies voi oikeesti tehdä valinna. Elämä on valintoja.  Vähän rohkeutta, voimaa ja pikkukiukkua päälle, niin saat asiat puhuttua ja miehelle tiedoksi. Tsemppiä!

Vierailija
7/24 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni pelaa myös ajoittain liikaa ja monesti tekisi mieli vasaroida pleikkari palasiksi. Mies sanoo itsekin, että pelaaminen vie häneltä liikaa aikaa. Virrat katkaisen koneesta kun alkaa liikaa ärsyttämään. Joskus mies suunnitteli vievänsä pleikkarin takkahuoneeseen saadakseen pelata rauhassa ja minä totesin siihen, että mietipä uudelleen. Entä jos minä raahaisin tietokoneen sinne, jotta saisin notkua av:lla rauhassa, miltä se kuulostaisi? Kuulemma aivan järjettömältä...niinpä.

Vierailija
8/24 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy varmaan alkaa pitää kirjanpitoa miehen pelaamisesta kuten joku ehdotti. Olen yrittänyt puhua miehelle pelaamisesta kauniisti, rumasti, huutanut, itkenyt jne. Mutta aina sama juttu. Nytkin istuu koneella jälleen pelaamassa.

Varmaan mitään muutosta ei tapahdu ellei itse tajua ongelmaansa. Olen itse aivan stressissä tämän asian kanssa ja sitä vielä lisää tämä kolmas raskauteni. Olen kohta käytännössä joko kolmen lapsen yh tai neljän (=3 lasta + mies) yh. Huoh!

AP

Vierailija
9/24 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 15:32"]

Peli taitaa olla world of tanks.

Ap

[/quote]

"Tunne adrRrrenaliini"

Vierailija
10/24 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se riippuu siinä pelissä? Onko se ripustanut sen kattoon ja roikkuu siinä? Yksityiskohtaisemmin?

Vierailija
11/24 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta miehen huoltaminen. Jos ei ole aikaa osallistua perheen yhteiseen arkeen, niin ei sinullakaan ole velvollisuutta laittaa miehelle ruokaa, pestä pyykkiä jne.

Vierailija
12/24 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 22:56"]

Lopeta miehen huoltaminen. Jos ei ole aikaa osallistua perheen yhteiseen arkeen, niin ei sinullakaan ole velvollisuutta laittaa miehelle ruokaa, pestä pyykkiä jne.

[/quote]

Tätä olen vakavasti harkinnut. Ainut vaan, että kun olen hoitovapaalla ja mies maksaa ruuan + laskut niin hänen vakiolauseensa on, että minähän elätän teitä. Eli siis odottaa siitä vastineksi saavansa ruuan tehtynä ja pyykit pestynä. 

Pelkään, että jos lopetan sen niin ei osta enää ruokaa. Ja ei minun rahat riitä lasten ruokaan ym välttämättömään.

Vierailija
13/24 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit lähteä ihan koska vain. Ei se mies sitä huomaa moneen päivään.

Vierailija
14/24 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan hyvä pointti. jos mies elättää perheen, kannattaa punnita vaihtoehdot ettei joudu ojasta allikkoon.

Vierailija
15/24 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 23:06"]

Voit lähteä ihan koska vain. Ei se mies sitä huomaa moneen päivään.

[/quote]

No tämä on kyllä totta! AP

Vierailija
16/24 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 23:04"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 22:56"]

[/quote]

Tätä olen vakavasti harkinnut. Ainut vaan, että kun olen hoitovapaalla ja mies maksaa ruuan + laskut niin hänen vakiolauseensa on, että minähän elätän teitä. Eli siis odottaa siitä vastineksi saavansa ruuan tehtynä ja pyykit pestynä. 

Pelkään, että jos lopetan sen niin ei osta enää ruokaa. Ja ei minun rahat riitä lasten ruokaan ym välttämättömään.

[/quote]

Jos tuon tekee, niin lähde heti!

Itse tappelin mieheni kanssa pari kuukautta aiheesta ja olin tässä vaiheessa melkein vuoden yrittänyt puhua hyvällä. Olen todella vahva nainen ja osaan perustella aina asiani. Mies ei kuitenkaan koskaan nähnyt itsessään eikä varsinkaan pelaamisessaan mitään vikaa! Lopulta sulki ns. rahahanat, minä otin ja lähdin. Meni aika tarkalleen kaksi kuukautta kun mies tajusi virheensä. Piti minua kodinhoitajana, lastenhoitajan, jonain ämmänä joka teki ruuan ja herätti töihin jne. 

En ottanut takaisin. Nykyäänkään ei ota lapsia kuin parin tunnin kyläilyille "koska.. peli..". Aikaa nyt 3 vuotta.

Vierailija
17/24 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, mutta haluan muistuttaa yhdestä asiasta, joka melko usein tuntuu kuohunnassa unohtuvan..

Se on vain yksi harrastus. Tarkoitan siis sitä, että mihin tahansa harrastukseen tai asiaan voi tulla niin riippuvaiseksi että muu elämä sen ympäriltä menettää merkityksensä. Samalla lailla lintubongari voi muuttaa asumaan puumajaan ja vain tutkia niitä koko ikänsä, ja menettää perheensä ja läheisensä. Silti kukaan ei lähde lintubongausta harrastuksena tuomitsemaan. Usein kuitenkin kun joku peliriippuvainen löydetään, niin usein ollaan barrikadeilla vaatimassa koko pelikulttuurin tuhoamista ja demonisoimassa kaikkea tietoteknistä asiaa.

Ihan mikä tahansa asia, joka menee yli äyräiden ja alkaa hallitsemaan liikaa elämää, on pahasta. Oli se sitten pelaaminen, uskonto, ornitologia tai siivous.

Vierailija
18/24 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan pelejä ja pelaan ne läpi ja sillä välillä mies ja lapsi joutuvat vähän jäämään toissijaisiksi. Tiedostan kyllä tämän ja sen tähden en ensinnäkään osta pelejä usein ja yritän pidättäytyä pelaamisen aloittamisesta, koska sitten tiedän, että pelaan pelin loppuun. Useimmat hankkimani pelit ovat kuitenkin melko lyhyitä ja kestää vain 1-2 vk pelata läpi. Multiplayereihin en onneksi ole jäänyt koukkuun. Välillä tietysti hävettää, kun on valvonut johonkin neljään ja mies on jo mennyt nukkumaan aikaseen. Onneksi nämä tilanteet kestä kauaa, joten en laskisi sitä pahemmaksi ongelmaksi. Tyttäreni on vähän samanlainen, pelasimme WoWia yhdessä kun hän oli neljän ikäinen, nyt vanhempana hän mankuu että haluu pelata aina koko päivän kun pystyy.
Jos olisi aikaa niin pelaisin paljon enemmän kuin olen päässyt tekemään :).

Vierailija
19/24 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

18, pointti on nyt kuitenkin se, että kyseessä on riippuvuus, joka haittaa pahasti muuta elämää. En ole kenenkään nähnyt näissä vastauksissa "demonisoivan" pelejä sinänsä.

Vierailija
20/24 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 23:38"]

18, pointti on nyt kuitenkin se, että kyseessä on riippuvuus, joka haittaa pahasti muuta elämää. En ole kenenkään nähnyt näissä vastauksissa "demonisoivan" pelejä sinänsä.

[/quote]

Jep, juuri sitä tarkoitinkin. Ajatuksella jos lukee kommenttini, niin se oli vain sivuhuomautus, että pelaamista ei alettaisi sen enempää demonisoimaan tämän seurauksena. Tuntuu olevan suosittua puuhaa pelaajien mäiskiminen tällä palstalla. :)

Ja kuten sanoinkin, mikä tahansa, joka menee yli (eli riippuvuus), on pahasta. Ei merkitystä mikä se asia loppujen lopuksi on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän