Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksiköhän " stadilaisen" oletetaan nielevän kaikki kritiikki ja yleistykset omaa synnyinkaupunkiaan kohtaan???

Vierailija
15.07.2006 |

Tein äskettäin pari päivää töitä henkilön kanssa, joka oli syntyjään n.120km:n päästä Helsingistä. No, tottakai sitä juteltiin ja puhuttiin omista elämäntilanteista, perheestä, lapsista jne.

Onko olemassa joku salainen oikeus arvostella pääkaupungissa asuvia, etenkin syntyperäisiä? Jossain vaiheessa teki jo mieli ärähtää että älä nyt saakeli enää ikinä tule tänne kun täällä ollaan niin kamalia eikä osata mitään niin loistavan hienon upeasti kun teillä siellä *******ssa, kun lapsetkin täällä kasvaa välinpitämättömien vanhempien riesana saastuneessa ympäristössä ja se serkunkumminkaimakin oli hermoromahduksen partaalla jouduttuaan opiskelemaan ja asumaan Helsingissä melkein 2 vuotta (onneksi pääsi opintojen jälkeen takaisin kotiin)...

Eikä tämä ole ainoa kerta.

Mikä mättää? Mikä (ja miksi) lietsoo tuohon jatkuvaan arvosteluun ja eräänlaiseen ylimielisyyteen? Heikko itsetunto? Kohta unohdan itsekin hyvät tavat ja annan tulla samalla mitalla takaisin.

En todellakaan ala miksikään kaatoämpäriksi tai ala aliarvioida omaa synnyinseutuani, ja ainakin toistaiseksi olen pitänyt tärkeänä etten arvostele sitä myöskään toisten kohdalla.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadilainen kohta 30 vuotta..

Vierailija
2/15 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on paremminkin kokemusta siitä, kuinka Helsingistä tullaan haukkumaan minun kotiseutuani ja esim. autokuskeja, jotka tietenkin ajaa täällä rauhallisemmin ja antavat ehkä enemmän tietä toisille toisin kuin Helsingissä (mikä minusta on ihan hyvä juttu). Itse yleensä sanon vain, että itse tykkään asua täällä enkä Helsinkiin muuttaisi mistään hinnasta; oletko kokeillut samaa?

Ehkä tuo on vain käytöstapojen puutetta? Ahdasmielisiä ihmisiä, ketkä ei ymmärrä erilaisuutta ja sitä että toiset tykkää erilaisesta elinympäristöstä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta pidän mieluummin suuni kiinni niin kauan kuin mahdollista.

Kun henkilö alkaa tuntemattomassa paikassa ensitöikseen aukoa päätään ja haukkua työkavereiden elämää ja asuinsijoja, on hänellä taatusti jokin melko pahasti pielessä.

-ap-

Vierailija
4/15 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan sellainen ihana pikku lintukoto koko muu maa. Täällä pääkaupunkiseudulla vaan on kaikki paha...

Itse en ole sille mitään voinut että tänne satuin syntymään ja täällä olen lapsuuteni viettänyt, koulut käynyt, täältä sain töitä ja löysin miehen ja perustin perheen. Olisko siis pitänyt lähteä vaan lähtemisen takia jonnekin mihin ei ole juuria eikä mitään siteitä? Eiköhän ihmiset ole joka paikassa samanlaisia, narkkareita ja holisteja ja teiniäitejä ja abortteja löytyy muualtakin Suomesta. Ja puukkojunkkareita ja idiootteja ja yh-äitejä ja ja ja...

Yleistykset on vaan niin kivoja, varsinkin silloin jos itsellä on kokemuksia vaan kumminkaimanserkun kertomana vuodelta 5 ennen nakkisotaa ja sekin internetistä luettuna;)

Vierailija
5/15 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

suhteessa kaupunkien väkilukuun Helsingissä on eniten noita ongelmien aiheuttajia

Vierailija
6/15 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi kyllä kiva nähdä noita " suhteutettuja" lukuja, kuinka paljon turvattomampi tämä pääkaupunkiseutu oikeasti on. Totta kai täällä tapahtuu ikäviä asioita enemmän koska täällä myös asuu enemmän väkeä. Mutta ei voi silti yleistää, että täällä asuu vain onnettomia, ilkeitä ja epäonnistuneita lähiöasukkeja jotka kulkevat kaduilla henkensä uhalla. Tietyissä piireissä ei parane likkua eikä tietyillä alueilla pimeän jälkeen ainakaan naishenkilön yksin, mutta kyllä minä ainakin väitän olevani aivan onnellinen, normaali, ystävällinen ja tasapainoinen ihminen, jolla ei ole tarvetta morkata itselleen vieraita ja tuntemattomia asuinseutuja/ihmisiä. Ja kaiken lisäksi asun vielä täällä kaiken pahan lähteellä, itä-Helsingissä...

Vierailija
7/15 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" maalaisuuttani" (pienestä kaupungista olen,mutten maalla ole koskaan asunut);olin landepaukku ja ties mitä milloinkin,vittuiltiin murteesta,ja siitä kun en tiennyt niitä niin " hienoja ja ihania" slangisanoja ym.. Kyllä mulle vittu riitti.

Äitini veli lapsineen muutti sinne kun oltiin lapsia(siis minä ja enoni lapset);ennen oltiin kuin paita ja peppu,nyt kun nähdään tai soitellaan niin ollaan niin niin stadilaisia.

Vierailija
8/15 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pienemmissäkin kaupungeissa/kunnissa voi tuntea olonsa todella turvattomaksi. Oman kokemukseni mukaan esim. valaisemattomat tiet ja kaahaileva nuoriso (ja usein vanhemmatkin) saavat polvet tutisemaan.

Niin maalla kuin kaupungeissakin on tosin järjen käyttö sallittua sen suhteen missä, miten ja milloin liikkuu.

-ap-

Vierailija
9/15 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä..

Vierailija
10/15 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pääkaupunkiseudulta kotoisin. Mieheni on aikalailla keskeltä Suomea. Miehen sukulaiset arvostelevat minun juuriani, perhettäni ja kaikkea sitä, missä olen kasvanut koko ajan. " Kun teillä siellä Helsingissä..." alkaa joka toinen lause.

Ensinnäkään en ole Helsingistä kotoisin. He, maalla onnellisesti kasvaneet ja eläneet saavat toki niputtaa kaikki Jyväskylän alapuolelta kuuluvaksi Helsinkiin, mutta jos minä en muista missä on tarkalleen Kärsämäki tai Pihtipudas alkaa heti hirveä nalkutus... " Te helsinkiläiset aina yleistätte..."

Mulla on mennyt monta kertaa hermot erityisesti miehen veljen vaimoon, joka on Helsingissä töissä ja jatkuvasti jankuttaa sitä, kuinka kamalaa Helsingissä on. Kyllä ne työt ja hyvä palkka kelpaa, mutta silti on oikeus jatkuvasti valittaa ja morkata minua, koska olen sattunut syntymään Helsingin kupeessa. Ja vieläpä asunut hyvin ja saanut kasvaa hyvässä perheessä. Minulla on ollut onnellinen hyvä lapsuus, mutta sehän on sula mahdottomuus Jyväskylän alapuolella.

Onko kukaan koskaan tullut ajatelleeksi, että kaikki ne kymmenet tai sadat tuhannet työn perässä pääkaupunkiseudulle muuttaneet ovat tuhonneet ison palan luontoa ja meidän asuinympäristöä. En minä ole kasvanut kivikylässä vaan luonnon keskellä, mutta nyt on kaikki metsät rakennettu. Ja miksi? Siksi, että jokainen haluaa hyvinvoinnista siivun. Ja sitten vielä on oikeus haukkua kaikki asuinpaikasta lähtien.

Menkää inisijät sinne mistä tulittekin, jos siellä kerran on kaikki niin paljon paremmin! Teillä on vain tämä yksi elämä. Eikai sitä kannata tuhlata itkemällä koti-ikävää pääkaupunkiseudulla?

En enää keksi mitään muuta syytä tuohon jatkuvaan ininään ja valittamiseen, pilkkaamiseen kuin armoton kateus. Kateus jostain kuvitellusta hyvästä ja siitä, että " helsinkiläiset saa kaikki verorahat ja meille tänne maalle ei jää mitään...postikin vietiin, että helsinkiläiset saa musiikkitalon..."

Vierailija
11/15 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Kemijärvellä, Rovaniemessä ja Pellossa. Kaikkialla todella katkeraa sakkia. Toki vieraan varaisia ja " lämpimiä" , mutta ei se lämpö pitkälle riitä. Kamalaa kyttäämistä ja juoruilua. Kaikki haukutaan selän takana aina tilaisuuden tullen. Toisten olemattomia rahoja kadehditaan.

Pinta kyllä söpöä, mutta joku Rovaniemeä pienempi paikka, kuten Salla, Savukoski tai Pelkossenniemi olisi ihan kamalia asuinpaikkoja. Luonto upeaa ja mahtavaa, mutta ihmiset sisäänpäin kääntyneitä ja todella omaan napaan keskittyviä.

Vierailija
12/15 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

johtuu osaltaan ihan muusta kuin kateudesta.

savolaisiahan on haukuttu ties kuinka kauan vaikka millä perusteella. yleensä naureskelun aiheeksi on riittänyt murre ja oletus siitä että murteen käyttö tekee ääliöksi. ja sitten kun etelä-suomen turistit ilmaantuvat kuopion torille naureskelemaan alkuasukkaiden murteelle ja kohtelevat kuin tyhmää niin helsinkiläis-viha iskee. Tämä viha kulkee kätevästi sukupolvelta toiselle ja huhut törkeistä helsinkiläistä ja typeristä savolaisista saavat yhä uudempia muotojaan vilkkaan mielikuvituksen vauhdittamana. eikä kenenkään tarvitse välttämättä tunteä yhtään aitoa helsinkiläistä tai savolaista! kätevää ja niin tuttua myös lähi-idästä. (siellä tosin on jo kaliiberit käytössä)

ehkä osansa tekee myös erilaisten heimojen menttaliteetti. olne huomannut että monesti luonteenlaatu ja perussuhtautumistapa asioihin menee sen opitun mukaan. no, heimomentaliteettien erilaisuudesta voisi nyt jaaritella ties kuinka pitkään ja ihan toinen keskustelu on taas sekin että miten nykyaikainen muuttokulttuuri siihen on vaikuttanut.

mutta näin entisenä savolaisena ja sekarotuisena sanoisin näin.

Vierailija
13/15 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että muualta kotoisin olevat poliitikot saavat vetää kotiinpäin ihan niin törkeästi kuin haluavat (esim. Uosukaisen hieno moottoritien pätkä Imatralla tai äijäpoliitikkojen isot siltahankkeet hiljaisesti liikennöidyillä rannikkoteillä Länsi-Suomessa), mutta helsinkiläiset poliitikot eivät sitä uskalla tehdä. Syynä se, että tulisi ihan älytön huuto lehdissä ja muualla siitä " kuinka törkeästi ajetaan pääkaupunkiseudun asemaa" .

Ja olettehan kuulleet valtion verotulojen tasausjärjestelmästä?? Taloudellisesti heikoilla olevat kunnat saavat aika isot rahat valtiolta valtionosuuksina. Rahat, jotka on kerätty isoilta ja ns. rikkaammilta kunnilta, kuten pääkaupunkiseudun kunnat, Tampere jne.

Vierailija
14/15 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kokoinen pieni valtio tarvitsee Euroopassa tai maailmalla menestyäkseen vähintään yhden hyvin menestyvän alueen. Kun helsinkiläisillä tai pääkaupunkiseutulaisilla menee hyvin, se tarkoittaa sitä, että myös muualle Suomeen hyvinvointia riittää. Suomessa kun on järjestelmä, joka pitää huolen siitä, että Helsinki on velkainen ja vaikeuksissa, kuten moni muukin suomalainen kunta.

Ei ole keneltäkään pois, jos Helsingissä menee hyvin. Päinvastoin.

Vierailija
15/15 |
15.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...tai sitten ei

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä