Muita jotka ovat salanneet älykkyytensä?
Mun älykkyys mitattiin jo lapsena ja toisen kerran alkuaikuisuudessa. Ainoastaan minä ja isäni tiedetään tulokset. Äitini on kuollut.
En ole koskaan kertonut asiasta missään. En ystäville, sukulaisille, miehelleni, töissä. Mietin itsekin miksi. Suurimmaksi osaksi siksi, että halusin ihan normaalin elämän, jossa on normaalit ihmissuhteet. En ole introvertti, vaan ambivertti, joten olen luonut ihan hyvän ja sosiaalisen elämän.
Opiskelin yliopistotutkinnon ja kaikki on käynyt elämässäni niin sanotusti helposti. Pidän elämästäni ja olen onnellinen.
Nyt vanhemmiten olen vain alkanut väsyä ihmisiin. Kaikkeen turhanpäiväiseen höpötykseen ja typeryyteen. Joku on joskus huomannutkin, että ajattelen asioista eritavalla, tiedän paljon, olen utelias, ratkaisen asiat nopeasti. Mutta totuutta en ole koskaan kellekään kertonut.
Onko täällä muita, jotka salaa äkykkyyden? Mikä on ajanut sinut siihen? Aiotko joskus paljastaa asian? Tai jos jo olet, miten siihen suhtauduttiin?
Kommentit (58)
En ole salannut, mutta heittäydyn todella usein paljon tyhmemmäksi kuin olen. Niin pääsee helpommalla esimerkiksi useissa sosiaalisissa tilanteissa. En tykkää väittelyistä ollenkaan, jätän ne suosiolla muille. En neuvo ihmisiä edes selvästi väärien toimintamallien kanssa, ellei neuvoa kysytä (pl. toki minkäänlaiset vaaratilanteet). Olen mieluiten vähäpuheinen vähänkään vieraammassa seurassa. Jos täytyy tehdä hyvä vaikutus johonkin ihmiseen, on yleensä parempi kautta rantain imarrella, ja tässä on hyvä heittäytyä vähän tyhmäksi ja neuvoa kyseleväksi, ihmiset tuntuvat rakastavan neuvojensa ja apunsa antamista. Koska tästä ei yleensä ole mitään haittaa, toimin tämän mukaan useinkin. Ja olen yleensä pidetty tyyppi.
Täällä yksi piiloälykäs. En uskalla tulla ”kaapista ulos” ainakaan töissä työkavereille, koska inhoan konflikteja ja en halua aiheuttaa kenessäkään pahaa verta. Ainoa asia missä käytän älykkyyttäni, on yliopiston tentit ja muut projektit. Vain kumppani tietää älykkyysosamääräni ja hän tuntee siitä alemmuuden tunteita. Olen sanonut hänelle, että ei älykkyystesti kerro kaikkea ja että en mä oikeesti oo nero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekstisi ei anna kuvaa älykkäästä ihmisestä. Sanoisin, että jos tuo nimimerkkisi muka kuvaa älykkyysosamäärääsi, voit huoletta jakaa sen neliöjuuri kolmella. Silloin olemme realistisella tasolla.
Aivan. Unohdin, että täällä osataan mitata älykkyys pelkän tekstin perusteella. Mensaa tarvita enää mihinkään. 😁
Ja keskihajonta unohtui jälleen ap provoilijalta, 15 vai 24?
Viimeisimmässä 15.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en yleensä kerro ihan vaan sen takia että pidän mielelläni etulyöntiaseman. Tosin kun tarpeeksi dillelle kerrot niin se kuitenkin pitää sua typeränä ja aloittaa aliarvioimisen, joten etulyöntiasema säilyy, kertoi tai ei :D
Tää on totta. Selvästi vähemmän älykkäille en usein puhu juurikaan, jos ei ole pakko. Ei olla samalla aaltopituudella ollenkaan.
Minusta taas älykäs puhuu ihan kenen kanssa vaan. Osaa vaihtaa keskusteluntasoa tilanteen mukaan.
Totta. Ja näin toki teenkin. Tarkoitan, että väittelytilanteet on niin toivottomia, että moneen keskusteluun on parempi olla sanomatta mitään ja hassuihin juttuihin vaan hymyillä.
Vierailija kirjoitti:
En ole salannut, mutta heittäydyn todella usein paljon tyhmemmäksi kuin olen. Niin pääsee helpommalla esimerkiksi useissa sosiaalisissa tilanteissa. En tykkää väittelyistä ollenkaan, jätän ne suosiolla muille. En neuvo ihmisiä edes selvästi väärien toimintamallien kanssa, ellei neuvoa kysytä (pl. toki minkäänlaiset vaaratilanteet). Olen mieluiten vähäpuheinen vähänkään vieraammassa seurassa. Jos täytyy tehdä hyvä vaikutus johonkin ihmiseen, on yleensä parempi kautta rantain imarrella, ja tässä on hyvä heittäytyä vähän tyhmäksi ja neuvoa kyseleväksi, ihmiset tuntuvat rakastavan neuvojensa ja apunsa antamista. Koska tästä ei yleensä ole mitään haittaa, toimin tämän mukaan useinkin. Ja olen yleensä pidetty tyyppi.
Olet siis arka ja pelkäät sosiaalisia tilanteita eikä tällä ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en yleensä kerro ihan vaan sen takia että pidän mielelläni etulyöntiaseman. Tosin kun tarpeeksi dillelle kerrot niin se kuitenkin pitää sua typeränä ja aloittaa aliarvioimisen, joten etulyöntiasema säilyy, kertoi tai ei :D
Tää on totta. Selvästi vähemmän älykkäille en usein puhu juurikaan, jos ei ole pakko. Ei olla samalla aaltopituudella ollenkaan.
Minusta taas älykäs puhuu ihan kenen kanssa vaan. Osaa vaihtaa keskusteluntasoa tilanteen mukaan.
Introverteissakin on älykkäitä.
Sama juttu minulla, mutta en ole ajatellut sitä salaamisena. En vain ole tullut mieleenkään kertoa asiasta kenellekään. Jotenkin kertominen ei tuntuisi kohteliaalta eikä kukaan ehkä uskoisi koko juttua.
En myöskään usko testituloksen todistavan varmuudella, että olen älykäs. Ei kai älykkyyttä ihan oikeasti voi mitata jollakin testillä, ainakin jossain määrin on makuasia onko joku älykäs vai ei. Ja kai älykkyys voi muuttuakin, kun aina sanotaan että ihmisen aivot ovat muovautuvat. Eivät nämä varmaan ole yksinkertaisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis arka ja pelkäät sosiaalisia tilanteita eikä tällä ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa.
En ole arka, enkä pelkää, mutta en nautikaan sosiaalisista tilanteista. Älykkyyden kanssa ei tosiaan välttämättä mitään tekemistä tällä ole, mutta jos sinä olisit älykäs, huomaisit, etten sellaista väittänytkään.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmien ratkominen ja virheiden löytäminen on minullekin todella helppoa, usein yritän vaivihkaa saada toisen itse tajuamaan, sen sijaan että osoitan sen suoraan. Elämä on helpompaa niin, ettei aina ole se joka osaa ja tietää kaiken, vaan on vain auttaja ja kaveri. Koska silloin ihmiset pitävät sinusta. Ja elämä on helpompaa kun ihmiset ovat puolellasi ja haluavat pysyä kanssasi hyvissä väleissä. Kukaan ei pidä ihmisestä jonka seurassa aina tuntee olonsa tyhmäksi.
Vielä vähemmän pidetään ihmisestä, jonka seurassa aina tuntee itsensä huippuälykkääksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon mä kyllä miettinyt, että tämä mun valinta on varsin älykäs. On huomattavasti helpompi elämä näin. Antaa muiden luulla, että ovat älykkäämpiä, mutta luovii itse mukana sieltä, mistä helpoin on ja saa siten hyvin helposti kivan elämän. Töissä asiantuntijana lähinnä palaa välillä käämi tyhmiin ratkaisuihin, joihin ei voi vaikuttaa.
Kaipa se keski-iän kolkutus saa vain miettimään elämäänsä.
Eli oikeastaan olet vain laiska. Tajuat sen itsekin. Ymmärrät, että on keskiälykkäitä menestyneempiä ja tuotteliaampia ihmisiä kuin sinä, joilla ei ole aikaa miettiä älykkyytensä tuhlaamista riviasiantuntijana.
Juuri näin. En mitenkään tätä kiistä. Rusinat pullastahan tämä on. Nyt ei ole mahdollisuuksien heitto oikeastaan alkanut ärsyttämään vaan nämä keskiverrot, jotka luulevat tietävänsä kaiken. 😁
Hassunhauskaa 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten määrittelet älykkyyden miten sitä mitataan?
En minä määrittele, kyllä sen on asiantuntijat tehneet. Hahmotuskykyä, matemaattista oppimista, nopeutta, kielellistä lahjakkuutta, muistia ja jopa käden ja silmän koordinaatiota on mitattu.
Olipas typerän ihmisen vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten määrittelet älykkyyden miten sitä mitataan?
En minä määrittele, kyllä sen on asiantuntijat tehneet. Hahmotuskykyä, matemaattista oppimista, nopeutta, kielellistä lahjakkuutta, muistia ja jopa käden ja silmän koordinaatiota on mitattu.
Olipas typerän ihmisen vastaus.
Muut määrittelee hän on vain älykäs. Miten se älysi sitten ilmenee?
Ei kai se ole salaamista, jos ei tuo asiaa esiin. Oletin otsikon perusteella, että et ole esim. käynyt kouluja tai muuten pidät kynttilää täysin vakan alla. Minun lapsuudessani hyvästä koulumenestyksestä kiusattiin, joten olen ollut hissukseen, vaikka en sentään haksahtanut kauhean pahasti alisuoriutumaan elämässä. En kuitenkaan edelleenkään usein uskalla sanoa ääneen, jos huomaan esim. töissä (tai opiskeluaikana seminaareissa) keskustelun olevan menossa ihan hakoteille.
En nyt mitenkään varsinaisesti salaa, mutta välillä suoraan sanottuna vedän kännit jotta olisin hetken tyhmempi. Ei tämä maailma mikään ihana paikka ole jos sattuu olemaan älykäs eli äly ei tee todellakaan onnelliseksi. Mitä älykkäämpi on, sen selkeämmin tajuaa miten vähän millään on oikeastaan merkitystä. Mitä oikeasti elämässä voi saavuttaa? Onko kouluilla ja prenikoilla lopulta väliä vai asioiden oppimisella ja oman tietämyksen lisäämisellä? "Jos olet kerran niin älykäs niin mikset keksi parannuskeinoa tappaviin tauteihin/poista maailmasta nälänhätää ja sotia jne." - no mietipä sitä. Mitä oikeastaan voisit tehdä/keksiä mikä ns. parantaisi maailman tilaa? Kun miettii mihin mikäkin teko johtaa niin mikään noistakaan ei lopulta johtaisi kuin kasvaviin ongelmiin. Onnellinen on se joka ei itseään ylennä tai liikoja mieti, ehkäpä. Yritetään elää ihmisiksi ja kun me täältä häviämme, maailma on hieman parempi paikka. Kunnes tämäkin planeetta lopulta tuhoutuu Auringon sammuessa. Ei se minua masenna oikeastaan, keskityn elämään niin hyvin kuin taidan liikoja ympäristöäni tuhoamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne muut ole jo älynneet että olet älykäs jos ovat tuollaisia huomioita tehneet.
Osa on, osa ei. Kun on vaalea nainen, ihmiset pitävät lähtökohtaisesti aina tyhmänä. 😊 Toisaalta se on helpotus, ei aina tarvitse edes yrittää sanoa mitään.
Jaa, pitää varmaan minunkin blondata hiukset, jos luulisivat sitten töissäkin tyhmäksi ja jättäisivät rauhaan.
T. älykäs brunette
Itse salaan korkean älykkyyteni niin etteivät edes osaa epäillä sitä. Kukaan. Koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse salaan korkean älykkyyteni niin etteivät edes osaa epäillä sitä. Kukaan. Koskaan.
Sehän riittää, että on älykkäämpi kuin se toinen. Harva osaa hahmottaa kuinka paljon älykkäämpi toinen tosiasiassa on.