Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unettomuus invalidisoi

Pienessä helvetissä
11.08.2020 |

Kun jää yöllä unet väliin, niin väsyttää seuraavana päivänä törkeesti ja on rytmihäiriöitä. Kun otat unta-antavia lääkkeitä saat unta, mutta koko seuraava päivä menee ihan tokkurassa ja on rytmihäiriöitä.
Voi kun joku päivä sais nukuttua hyvin ilman lääkkeitä ja herätä virkeänä.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko koittaa jotain muita nukahtamislääkkeitä?

Tsemppiä. Tosi perseestä.

Vierailija
2/25 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko koittaa jotain muita nukahtamislääkkeitä?

Tsemppiä. Tosi perseestä.

Tuskin lääkäri kirjoittaa muuta. Ketipinoria ja vahvaa melatoniinia. Melatoniinista ei mitään hyötyä mulle. Ketipinori aiheuttaa järkyttäviä oloja jälkeenpäin. Tulee sellaisia oloja ettei muista hengittää, verenpainekin laskee ja huimaa kävellessä. En enää urheilekaan kun ei vaan jaksa. Harmittaa kun sain siitä hyvää oloa, vaikkei se väsyttänytkään nukkuakseni paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeita uni tai nukahtamislääkkeitä on nykyään todella vaikea saada. Ei auta kuin valvoa ja olla välillä kuin zompi unenpuutteen takia. 

Vierailija
4/25 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin ja pyydä toista lääkettä. Vaikka Ketipinor ei sovikaan, voi esim. Mirtazapin tai Levoxin sopia hyvinkin.

Tilanteesi ei oikein kuulosta siltä, että parin viikon bentsokuuri olisi vaihtoehto, mutta toki niitäkin voi lääkäri sinulle akuuttiin tilanteeseen määrätä.

Vierailija
5/25 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin aiemmin jaksottaisesti stella-nukahtamislääkettä. Puolikkaan tabletin ja ei ollut mitään sivuvaikutusta seuraavaan päivään. Nyt reseptiä ei enää uusittu vaan käytössä on pelkkä melatoniini. Eikä siitä ole mulle yhtään mitään hyötyä.

Sama epätoivoinen fiilis kuin ap:lla, että tämä unettomuus on invalidisoinut. En pysty tekemään enää mitään muuta kuin raahustamaan töissä. Tykkään työstäni, mutta en tiedä pystynkö tätä enää kauaa tekemään. Masennus nostaa päätään jatkuvasta väsymyksestä.

Vierailija
6/25 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene lääkäriin ja pyydä toista lääkettä. Vaikka Ketipinor ei sovikaan, voi esim. Mirtazapin tai Levoxin sopia hyvinkin.

Tilanteesi ei oikein kuulosta siltä, että parin viikon bentsokuuri olisi vaihtoehto, mutta toki niitäkin voi lääkäri sinulle akuuttiin tilanteeseen määrätä.

Bentsot ei oikein auta. Rauhoittaa kehon, muttei tarpeeksi mieltä. Joskus aikoinaan kokeilin ja veikkaan että nyt kävisi ihan samoin. Ssri-lääke varmaan auttaisi pidemmällä tähtäimellä, mutta olen just päässyt niistä eroon ja samoja vieroitusoireita en haluais mitä niistä tuli kun lopetin ne. Täytyy harkita niihin palaamista lääkärin kanssa. 

Vierailija
7/25 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytin aiemmin jaksottaisesti stella-nukahtamislääkettä. Puolikkaan tabletin ja ei ollut mitään sivuvaikutusta seuraavaan päivään. Nyt reseptiä ei enää uusittu vaan käytössä on pelkkä melatoniini. Eikä siitä ole mulle yhtään mitään hyötyä.

Sama epätoivoinen fiilis kuin ap:lla, että tämä unettomuus on invalidisoinut. En pysty tekemään enää mitään muuta kuin raahustamaan töissä. Tykkään työstäni, mutta en tiedä pystynkö tätä enää kauaa tekemään. Masennus nostaa päätään jatkuvasta väsymyksestä.

Jaksamisia. Itse huomaan välillä tuijottavani ikkunasta tyhjyyteen ja en kuule tai keskity mitä muut sanovat minulle. Muistikin pätkii.

Vierailija
8/25 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnonmukainen konsti olisi viettää koko päivä ulkona ruumiillista työtä tehden. Ei mitään koneiden käyttöä kuitenkaan eikä sellaista jossa tapaturma vaanii. Sitten illalla saunaan ja ruokailu päälle. Kyllä uni maittaa.

Vierailija
9/25 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luonnonmukainen konsti olisi viettää koko päivä ulkona ruumiillista työtä tehden. Ei mitään koneiden käyttöä kuitenkaan eikä sellaista jossa tapaturma vaanii. Sitten illalla saunaan ja ruokailu päälle. Kyllä uni maittaa.

Voi kun maistuisikin, siirtyisin heti tuollaiseen elämäntyyliin.

Vierailija
10/25 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää liikuntaa. Kaikki ne tylsät unihygieniakeinot käyttöön. Kyllä sinä tiedät mitä tarkoitan.

Vierailija
11/25 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä unettomilla on tapana antaa helposti periksi. Ainut tapa tapella itselleen kunnon yöunet on tinkimättä noudatetut hyvät rutiinit pitkän aikaa, loppuiän.

Vie muutaman kuukauden oppia ne, mutta se palkitsee. Viikko jotain melatoniinia ja lämmintä suihkua ei auta, kun huonouniseksi on opittu esim. 30 vuotta.

Ja seksi ei kaikille ole hyväksi illalla, siitä voi jäädä ylivireystila päälle. Etenkin huonosta jonneseksistä.

Vierailija
12/25 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bentsot ei oikein auta. Rauhoittaa kehon, muttei tarpeeksi mieltä. Joskus aikoinaan kokeilin ja veikkaan että nyt kävisi ihan samoin. Ssri-lääke varmaan auttaisi pidemmällä tähtäimellä, mutta olen just päässyt niistä eroon ja samoja vieroitusoireita en haluais mitä niistä tuli kun lopetin ne. Täytyy harkita niihin palaamista lääkärin kanssa. 

Kannattaa ottaa puheeksi ainakin. Kaikki eivät tietysti ala potilaiden kanssa kunnolliseen keskusteluun, mutta pakko se on yrittää jos ei vaan pärjää muuten.

Onko rinnalla jotakin muuta hoitoa? Tai mitä kaikkea olet jo kokeillut itsehoitokeinoista? Voisiko sieltä löytyä jotakin uutta tai vanhaa konstia rinnalle. Jospa löytyisi lääke joka toisi kipinää ja voimia tehdä asioita, joista sinulle olisi hyötyä

Uneton täälläkin ja ollut huonompaa nyt mutta paranemaan päin.

Vierailija
13/25 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko "unihygienia" on humpuukia. Samoin on liikunnan lisääminen ja ulkoilu. Ne eivät auta yhtään mitään. Lääkkeiden kanssa käy juuri noin: voit valita oletko tokkurassa unenpuutteesta, vai oletko tokkurassa lääkkeistä. Voittaa et voi. Sellaisia lyhytvaikutteisia (max. 8h) lääkkeitä, jotka oikeasti auttavat saamaan unta eikä kemikaalipöhinää ei joko ole, tai niitä ei määrätä.

Totuus unesta valitettavasti on, että unta ei voi pakottaa eikä kontrolloida. Uni tulee rentoutumisen kautta, ei orjallisten rutiinien ja niiden noudattamisen kautta. Ainoa asia joka rutiineilla voidaan saavuttaa on rentoutuminen, mutta kaikkia rutiinien suorittaminen ei auta rentoutumaan, vaan päinvastoin. Uni on yhä mysteeri, kukaan ei tiedä, miksi nukumme, tai mitä kaikkea kehossa ja mielessä tapahtuu unen aikana.

Joku nukahtaa parhaiten viileässä, toinen kuumassa. Yksi tykkää nukkua totaalihiljaisuudessa, toinen haluaa kuunnella musiikkia tai rentoutusmeditaatioita kun menee nukkumaan. Joku käy juoksemassa illalla ja saa siten parhaat unet, kun toiselle kaikki liikunta illalla vie ylivireystilaan. Ei ole mitään metodia, tai ihmelääkettä joka tepsii kaikille. Asioita kannattaa kyllä kokeilla avoimin mielin, mutta myös muistaa se että uni on luontainen toiminto elimistölle, joka kyllä tulee jos se on tullakseen.

Vierailija
14/25 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota bentso + atarax. Jos kärsii vaikeasta unettomuudesta pelkkä yksi lääke harvoin riittää. Neurolepteja ei voi suositella kenellekään, hirveitä myrkkyjä.

Vierailija
15/25 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse "vieroitin" itseni Ketipinorista Sedixillä. Apteekista ilman reseptiä. Minulla toimii, nukahdan. 

Vierailija
16/25 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stilnoct on hyvä lääke nukahtamiseen.

Vierailija
17/25 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla unirytmi ihan sekaisin, nukuttaa 18 aikoihin ja sitten valvottaa 22 aikoihin. Sitten aamulla herään joskus puol 4 aikoihin ja pyörin sängyssä 5.30 asti kun kello soi. Tänään lähin töihinkin aikaisemmalla junalla kun kukuin klo 5.

En tiedä onko diabetes hiipimäs, ruuan jälkeen nukuttaa ihan tolkuttomasti. Koneella tulee nuokuttuu puoli koomassa.

Vierailija
18/25 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on vaikea kuvitella miten pystyy olemaan nukkumatta, jos herätyskello soi joka päivä täsmälleen samaan aikaan. Siinä pitäisi tulla niin tiukka unirytmi, että joka päivä alkaa nukuttamaan tiettyyn aikaan. Voi olla, että tämä ei välttämättä kaikilla toimi, jos on vaikkapa neurologisesti jotain vikaa ja siksi erilaisia unilääkkeitä onkin olemassa. Minun on vain vaikea uskoa kaikkia univaikeuksista kärsiviä, koska niitä tuntuu olevan tajuttoman paljon. En suostu uskomaan, että esimerkiksi 20 tai 30 vuotta sitten on ollut samanlaista unettomuuden epidemiaa. Luulen, että nykyihminen on vain veltostunut ja siksi ei osaa itse korjata unettomuuttaan. Kun on vähänkin alakuloinen, niin tarvitaan heti lääkkeet masennukseen jne.

Vierailija
19/25 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse "vieroitin" itseni Ketipinorista Sedixillä. Apteekista ilman reseptiä. Minulla toimii, nukahdan. 

Haluaisin päästä eroon Ketipinorista, väsyttää päivällä ja tuntuu, ettei auta kovinkaan. Auttaa siis nukahtamaan, mutta muuten en ole huomannut etuja ko. lääkkeen käytöstä. Lisäksi olen lihonut paljon Ketipinoreiden ansioista ja tunne-elämäni on jotenkin kaventunut. Varmaan et kuitenkaan lopettanut Ketipinoreita kuin seinään vai lopetitko? Otitko samalla kerralle pientä annosta Ketipinoria ja Sedixiä?

Vierailija
20/25 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko "unihygienia" on humpuukia. Samoin on liikunnan lisääminen ja ulkoilu. Ne eivät auta yhtään mitään. Lääkkeiden kanssa käy juuri noin: voit valita oletko tokkurassa unenpuutteesta, vai oletko tokkurassa lääkkeistä. Voittaa et voi. Sellaisia lyhytvaikutteisia (max. 8h) lääkkeitä, jotka oikeasti auttavat saamaan unta eikä kemikaalipöhinää ei joko ole, tai niitä ei määrätä.

Totuus unesta valitettavasti on, että unta ei voi pakottaa eikä kontrolloida. Uni tulee rentoutumisen kautta, ei orjallisten rutiinien ja niiden noudattamisen kautta. Ainoa asia joka rutiineilla voidaan saavuttaa on rentoutuminen, mutta kaikkia rutiinien suorittaminen ei auta rentoutumaan, vaan päinvastoin. Uni on yhä mysteeri, kukaan ei tiedä, miksi nukumme, tai mitä kaikkea kehossa ja mielessä tapahtuu unen aikana.

Joku nukahtaa parhaiten viileässä, toinen kuumassa. Yksi tykkää nukkua totaalihiljaisuudessa, toinen haluaa kuunnella musiikkia tai rentoutusmeditaatioita kun menee nukkumaan. Joku käy juoksemassa illalla ja saa siten parhaat unet, kun toiselle kaikki liikunta illalla vie ylivireystilaan. Ei ole mitään metodia, tai ihmelääkettä joka tepsii kaikille. Asioita kannattaa kyllä kokeilla avoimin mielin, mutta myös muistaa se että uni on luontainen toiminto elimistölle, joka kyllä tulee jos se on tullakseen.

Mielestäni vähän ylimielistä tuomita "unihygienia" humpuukiksi. Aika monelle ihmiselle tulee lieviä uniongelmia mikäli poikkeaa vahvasti rutiineista; arjessa on ylimäääräistä stressiä; tai joillekin jopa liian myöhään juodusta kahvikupista. Itsellä on ollut pahoja uniongelmia, mutta olen niistä "opetellut" hiljalleen pois: aluksi lääkkeillä, joiden teho kuitenkin laimenee jatkuvassa käytössä joten niiden tilalle tarvitsi jotain. Mieto olut (ei siis alkoholi, vaan nimenomaan olut) auttaa rentoutumaan, koska oluen humala on väsyttävää, ja melatoniini yhdessä ovat aika hyvä yhdistelmä, mutta minullakin on varalla esim. Ataraxia (joka on väsyttävä allergialääke) pahan päivän varalle.

Stressaavissa elämäntilanteissa voi unettomuusjaksoja tulla, jolloin on pakko jäädä saikulle. Olen kuitenkin työterveydessä seurannassa, jolloin hekin voivat hieman katsoa etten rasitu liikaa työtehtävissäni. Minulle on myös suositeltu unikurssia työterveyden kautta, ja sitä olenkin harkinnut kokeilevani jossain vaiheessa mikäli siltä tuntuu!

Ehdotan kokeilemaan vähän kaikkea, ja miettimään mikä itsellä on se keskeisin syy univaikeuksiin: psyykkiset tekijät (stressi, huolet, masennus) vai fyysiset (olen pirteä/väsynyt vääriin aikoihin, levottomat jalat, uni on ohutta). Minua ovat auttaneet eri elämäntilanteissa vaihtelevasti seuraavat asiat: piikkimatto (joskus rentouttaa sopivasti); hierontakäynnit (vähentävät stressiä); olut (1-olut toimii hyvin, mutta maksimissaan 66cl 3-olutta); melatoniini (jos on valmiiksi vähän ramaiseva olo, niin melatoniini lisää vaikutusta); nukahtamislääkkeet kuten Stella (auttaa yksittäisiin kertoihin, mutta jo kahden päivän käytön jälkeen alkoi vaikutus hälvetä!); väsyttävät lääkkeet kuten Atarax; pakotettu päivärytmi (en kompensoi unettomuutta päiväunilla, vaan odotan kiltisti iltaan); liikasyönti (helpompi nukahtaa täydellä vatsalla)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän