Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita jotka ovat salanneet älykkyytensä?

150
11.08.2020 |

Mun älykkyys mitattiin jo lapsena ja toisen kerran alkuaikuisuudessa. Ainoastaan minä ja isäni tiedetään tulokset. Äitini on kuollut.

En ole koskaan kertonut asiasta missään. En ystäville, sukulaisille, miehelleni, töissä. Mietin itsekin miksi. Suurimmaksi osaksi siksi, että halusin ihan normaalin elämän, jossa on normaalit ihmissuhteet. En ole introvertti, vaan ambivertti, joten olen luonut ihan hyvän ja sosiaalisen elämän.

Opiskelin yliopistotutkinnon ja kaikki on käynyt elämässäni niin sanotusti helposti. Pidän elämästäni ja olen onnellinen.

Nyt vanhemmiten olen vain alkanut väsyä ihmisiin. Kaikkeen turhanpäiväiseen höpötykseen ja typeryyteen. Joku on joskus huomannutkin, että ajattelen asioista eritavalla, tiedän paljon, olen utelias, ratkaisen asiat nopeasti. Mutta totuutta en ole koskaan kellekään kertonut.

Onko täällä muita, jotka salaa äkykkyyden? Mikä on ajanut sinut siihen? Aiotko joskus paljastaa asian? Tai jos jo olet, miten siihen suhtauduttiin?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta oletko käyttänyt älykkyyttäsi auttaaksesi maailmaa ja ratkaisemaan todellisia ongelmia? Vai oletko niitä, jotka toitottavat "älykkyyttään" ja vain suorittavat menemään?

En siis todellakaan ole toitottanut. Siitähän tässä on kyse. Ja enpä ole oikein pelastanut maailmaakaan. Minulta puuttuu kunnianhimo ja kyynerpäätaktiikka.

Vierailija
22/58 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et vain ole oma itsesi. Tunnen älykkäitä ihmisiä, ja he ovat vain just sitä mitä ovat. Ei heidän tarvitse kertoa olevansa älykkäitä, sen kyllä huomaa muutenkin. Jotenkin outoa, että joku muuttaa käytöstään peittääkseen sitä mitä oikeasti on. 

Et wain ole tarpeeksi fiksu tajutaksesi asiaa. Johan se on täälläkin kerrottu. Moni ihminen ei pidä itseään älykkäämmistä, jotka kykenevät osoittamaan kaikki virheet hetkessä.

Zinc

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä toki arvasin, että provoksi luullaan. Mutta jos joku on ollut lähelläkään samaa elämätilannetta, kerro.

Tää asia on alkanut vaivata mua. Toisaalta, mitä väliä älykkyydellä edes on, eihän se parempaa ihmistä tee. Toisin ajattelevan ehkä.

Aika samassa tilanteessa. Olen ekstrovertti ja superenerginen, ja annan ihmisten pitää itseäni höpsömpänä kuin oikeasti olen. En jotenkin jaksa paljastaa, miten laajasti havainnoin ja ymmärrän asioita (useimmat näkevät aika suppeita kokonaisuuksia, jos niitäkään).

Ja tunnistan oikein hyvin tuon tunteen, että ihmiset alkavat näin iän kertyessä enenevässä määrin uuvuttaa.

Vierailija
24/58 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en yleensä kerro ihan vaan sen takia että pidän mielelläni etulyöntiaseman. Tosin kun tarpeeksi dillelle kerrot niin se kuitenkin pitää sua typeränä ja aloittaa aliarvioimisen, joten etulyöntiasema säilyy, kertoi tai ei :D

Vierailija
25/58 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekstisi ei anna kuvaa älykkäästä ihmisestä. Sanoisin, että jos tuo nimimerkkisi muka kuvaa älykkyysosamäärääsi, voit huoletta jakaa sen neliöjuuri kolmella. Silloin olemme realistisella tasolla.

Tyypillinen sellaisen ihmisen kommentti, joka on älykkyydeltään keskivertoa. Te usein ajattelette, että kaikki, joiden ajatusmaailmaa ette ymmärrä, ovat teitä tyhmempiä. Te tapaatte elämässänne niin paljon ihmisiä, jotka ovat älyllisesti samalla tasolla kuin te itse, ettei teidän tarvitse vaivata päätänne niillä, joiden älykkyys on hyvinkin kaukana teidän omastanne. Tästä syystä teidän on vaikea erottaa älykästä ja vähä-älyistä toisistaan.

Vierailija
26/58 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon mä kyllä miettinyt, että tämä mun valinta on varsin älykäs. On huomattavasti helpompi elämä näin. Antaa muiden luulla, että ovat älykkäämpiä, mutta luovii itse mukana sieltä, mistä helpoin on ja saa siten hyvin helposti kivan elämän. Töissä asiantuntijana lähinnä palaa välillä käämi tyhmiin ratkaisuihin, joihin ei voi vaikuttaa.

Kaipa se keski-iän kolkutus saa vain miettimään elämäänsä.

Vierailija
27/58 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten määrittelet älykkyyden miten sitä mitataan?

Vierailija
28/58 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en yleensä kerro ihan vaan sen takia että pidän mielelläni etulyöntiaseman. Tosin kun tarpeeksi dillelle kerrot niin se kuitenkin pitää sua typeränä ja aloittaa aliarvioimisen, joten etulyöntiasema säilyy, kertoi tai ei :D

Tää on totta. Selvästi vähemmän älykkäille en usein puhu juurikaan, jos ei ole pakko. Ei olla samalla aaltopituudella ollenkaan.

Vierailija
29/58 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mistä sinä tiedät, kuinka älykkäitä tapaamasi "tyhmemmät" ovat oikeasti? Joku todella älykäs voi nauttia seiskajuoruista, arkihöpinästä, Tokmannin tarjouksista yhtälailla kuin kvanttifysiikasta ja olla nopea ratkaisemaan ongelmia jne.

Vierailija
30/58 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten määrittelet älykkyyden miten sitä mitataan?

En minä määrittele, kyllä sen on asiantuntijat tehneet. Hahmotuskykyä, matemaattista oppimista, nopeutta, kielellistä lahjakkuutta, muistia ja jopa käden ja silmän koordinaatiota on mitattu.

Vierailija
31/58 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuoli vaikuttaa siihen miten mainittuun älykkyyteen suhtaudutaan. Ihmisten ennakkoluuloja on vaikea muuttaa, koska vahvistusharha saa ihmiset tulkitsemaan näkemäänsä vinoutuneesti.

Jos olet nainen (etenkin feminiinisen näköinen ja kuuloinen), älykkyytesi kyseenalaistetaan helposti. Kyseenalaistaminen on lähtökohta, jota vastaan sinun pitää todistella itseäsi yhtenään. Tulet luultavasti häviämään tämän taistelun, koska et voi olla täydellinen.

Miehen pitää mokailla jo vähän enemmän, jotta häntä pidettäisiin tyhmänä. Miehelle älykkyyden julistaminen saattaa olla hyödyllistä, koska sillä voi kasvattaa auktoriteettiään. Vaikka mies käyttäytyisi hieman yksinkertaisesti ja puhuisi itsestäänselvyyksiä, sen taakse oletetaan suurempaa viisautta.

Vierailija
32/58 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yleensäkään pitäisi kertoa olevansa älykäs? Ei kai tuota tarvitse kertoa vaan eiköhän se huomata kertomattakin. 

Vierailija
33/58 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mistä sinä tiedät, kuinka älykkäitä tapaamasi "tyhmemmät" ovat oikeasti? Joku todella älykäs voi nauttia seiskajuoruista, arkihöpinästä, Tokmannin tarjouksista yhtälailla kuin kvanttifysiikasta ja olla nopea ratkaisemaan ongelmia jne.

Ei kyse ole siitä mistä aiheesta puhuu, vaan miten sitä käsittelee. Vaikea selittää. Nautin minäkin hömppäsarjoista, aivot narikkaan.

Vierailija
34/58 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et vain ole oma itsesi. Tunnen älykkäitä ihmisiä, ja he ovat vain just sitä mitä ovat. Ei heidän tarvitse kertoa olevansa älykkäitä, sen kyllä huomaa muutenkin. Jotenkin outoa, että joku muuttaa käytöstään peittääkseen sitä mitä oikeasti on. 

En mä oikeastaan muuta käytöstä. Lähinnä en vaan sano asioita eli olen hiljaa. Kun sanoo, pitää perustella. Kun perustelee ja vaikka heittääkin ns. voittavan argumentin, saa sitten osakseen vähättelyä, kyseenalaistamista. Ehkä miehille helpompaa. Mua on jotenkin aina aliarvioitu...

Minulla on samoja kokemuksia. En ole käynyt Mensan testissä, mutta erään rekrytoinnin yhteydessä kävin läpi pari päivää kestävät psykologiset testit, joissa testattiin myös matemaattista, avaruudellista ja kielellistä lahjakkuutta. Palautetilaisuudessa palautteen antanut rekrykonsultti oli hämmentyneen oloinen ja sanoi ettei ole kenelläkään muulla nähnyt tuloksia, joissa kaikki 3 testattua aluetta olivat viiteryhmänsä parhaan prosentin sisällä. Viiteryhmä oli akateemisesti koulutetut. Toki muilla osa-alueilla oli myös kehitettävää, kuten töksähtelevä käytös jne

Töissä minulla oli esimies, joka oli hidas. En sano, että kyseinen esimies oli tyhmä, kun kuitenkin oli DI koulutuksen läpäissyt, mutta älyllisesti hidas hän oli. Esimies kritisoi minua aina siitä, että teen ratkaisut nopeasti tunnepohjalta, vaikka rekryfirmalta ja muualta saamani palautteen mukaan olen hyvin analyyttinen. Esimies e kuitenkaan pystynyt seuraamaan nopeaa ajatuksenjouksuani eikä ymmärtänyt tilanneanalyysejäni ja johtopäätöksiäni, joten hän leimasi minut tunneratkaisuja tekeväksi naiseksi, koska hän miehenä on analyyttinen. Loppujen lopuksi aloin tehdä päätökset ilman esimiestä ja jos päätös oli sellainen, että se pystyi odottamaan esittelin asian esimiehelle ja sanoin, että jatketaan tästä huomenna/ensiviikolla/seuraavassa palaverissa eli annoin hänen hitaille rattaille aikaa pyöriä hetken aikaa itsekseen. 

Vierailija
35/58 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmiset tekisivät sillä tiedolla, että olet älykäs? Siis miksi se on asia, mikä pitäisi jotenkin paljastaa ja kertoa ja mitä reaktioita siihen odottaisit? Ole vain oma itsesi. Suurin osa ihmisistä varmaan huomaa että olet älykäs, mutta moni ei välttämättä ota sitä puheeksi. Se on ominaisuus sinussa. Esim. sosiaalisesti taitavalle ihmiselle varmaan harvoin sanotaan että "oletpa sosiaalisesti taitava" vaikka kaikki sen käytöksestään huomaavat.

Vierailija
36/58 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon mä kyllä miettinyt, että tämä mun valinta on varsin älykäs. On huomattavasti helpompi elämä näin. Antaa muiden luulla, että ovat älykkäämpiä, mutta luovii itse mukana sieltä, mistä helpoin on ja saa siten hyvin helposti kivan elämän. Töissä asiantuntijana lähinnä palaa välillä käämi tyhmiin ratkaisuihin, joihin ei voi vaikuttaa.

Eli oikeastaan olet vain laiska. Tajuat sen itsekin. Ymmärrät, että on keskiälykkäitä menestyneempiä ja tuotteliaampia ihmisiä kuin sinä, joilla ei ole aikaa miettiä älykkyytensä tuhlaamista riviasiantuntijana.

Vierailija
37/58 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi yleensäkään pitäisi kertoa olevansa älykäs? Ei kai tuota tarvitse kertoa vaan eiköhän se huomata kertomattakin. 

Kuten sanoin jo, toiset huomaa, suurinta osaa ei kiinnosta mikään, mitä vaalea, nättikin ehkä, nainen sanoo. Oli se miten analyyttistä, perusteltua tai järkeenkäypää tahansa. 😊 Varsinkaan miehiä.

Vierailija
38/58 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli oikeastaan olet vain laiska. Tajuat sen itsekin. Ymmärrät, että on keskiälykkäitä menestyneempiä ja tuotteliaampia ihmisiä kuin sinä, joilla ei ole aikaa miettiä älykkyytensä tuhlaamista riviasiantuntijana.

Juuri näin. En mitenkään tätä kiistä. Rusinat pullastahan tämä on. Nyt ei ole mahdollisuuksien heitto oikeastaan alkanut ärsyttämään vaan nämä keskiverrot, jotka luulevat tietävänsä kaiken. 😁

Vierailija
39/58 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmiset tekisivät sillä tiedolla, että olet älykäs? Siis miksi se on asia, mikä pitäisi jotenkin paljastaa ja kertoa ja mitä reaktioita siihen odottaisit? Ole vain oma itsesi. Suurin osa ihmisistä varmaan huomaa että olet älykäs, mutta moni ei välttämättä ota sitä puheeksi. Se on ominaisuus sinussa. Esim. sosiaalisesti taitavalle ihmiselle varmaan harvoin sanotaan että "oletpa sosiaalisesti taitava" vaikka kaikki sen käytöksestään huomaavat.

Kiitos. Kyllä mä tällä kaavalla varmaan jatkankin.

Vierailija
40/58 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekstisi ei anna kuvaa älykkäästä ihmisestä. Sanoisin, että jos tuo nimimerkkisi muka kuvaa älykkyysosamäärääsi, voit huoletta jakaa sen neliöjuuri kolmella. Silloin olemme realistisella tasolla.

Aivan. Unohdin, että täällä osataan mitata älykkyys pelkän tekstin perusteella. Mensaa tarvita enää mihinkään. 😁

Ja keskihajonta unohtui jälleen ap provoilijalta, 15 vai 24?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme