Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylipainoiset lapset vesipuistossa

Vierailija
06.08.2013 |

Olin tänään vesipuistossa, jossa näin aivan järkyttävän monta TODELLA ylipainoista lasta. Ala-asteella olevia poikia, joilla on 'manboobsit' ja maha roikkui uimashortsien vuötärönauhan päällä, kuin keski-ikäisellä kaljamahaisella ukolla!!

Olen itse vasta tulossa äidiksi, enkä missään tapauksessa halua lapseni sairastuvan syömishäiriöön tai muutenkaan murehtivan ulkonäköään saatikka ottamaan paineita median tuputtamasta kaueusihanteesta. Mutta koen, että MINUN VASTUUNI äitinä on opettaa lapsilleni terveelliset ruokailutavat ja kannustaa heitä liikkumaan ja leikkimään liikunnallisesti heille sopivalla tavalla. Sitten voi vesipuistopäivänä herkutella niillä hampurilaisilla ja limppareilla, kun perusarki on kunnossa. 

Mitä päässäsi liikuu, reilusti ylipainoisen lapsen äiti tai isä? Miten selität itsellesi, että on ok syöttää lapsellesi samaa sontaa, jota luultavasti itsekin syöt ja olet sen myötä ylipainoinen? Nykyään on niin paljon tutkimustietoa lapsuusajan ylipainon vaaroista ja tietoa ja tukea terveelliseen elämään on saatavilla, että mielestäni on täysin HÄPEÄLLISTÄ, että nyky-yhteiskunnassamme voi joku toimia näin. 

Ps. Turha sönköttää mistään sairauksista, varmasti heistä joku yksittäinen onkin lihonut lääkityksen myötä, mutta väitän, että ne loput 49 on syötetty siihen pisteeseen. 

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse syönyt lapsena salaa. Kaikki herkut katosivat kaapeista. Olen ylipainoinen aikuisenakin. Lisäksi isovanhempieni luona herkkuja sai syödä rajoituksetta.

Nyt 5-vuotias tyttäreni pitää makeasta. Hän onneksi liikkuu paljon ja on hoikka. Hän on myös syönyt salaa.

Miten tähän puututaan? Herkkuja meillä ei ole kaapeissa, mutta sokeri tai kaakaojauhekin kelpaa. Muuten syödään kohtuuterveellistä kotiruokaa ja herkkuja vain erikoistilanteissa. Mitä teen, että tyttäreni oppisi terveen suhteen ruokaan ja herkkuihin ja pysyisi normaalipainoisena?

Vierailija
62/67 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 08:34"]

Olen itse syönyt lapsena salaa. Kaikki herkut katosivat kaapeista. Olen ylipainoinen aikuisenakin. Lisäksi isovanhempieni luona herkkuja sai syödä rajoituksetta.

Nyt 5-vuotias tyttäreni pitää makeasta. Hän onneksi liikkuu paljon ja on hoikka. Hän on myös syönyt salaa.

Miten tähän puututaan? Herkkuja meillä ei ole kaapeissa, mutta sokeri tai kaakaojauhekin kelpaa. Muuten syödään kohtuuterveellistä kotiruokaa ja herkkuja vain erikoistilanteissa. Mitä teen, että tyttäreni oppisi terveen suhteen ruokaan ja herkkuihin ja pysyisi normaalipainoisena?

[/quote]

jos lapsi (tai aikuinen) syö salaa, siihen on olemassa joku psykologinen selitys. Oletko omalta kohdaltasi miettinyt mistä se johtuu ja onko lapsen osalta asiaa viety eteenpäin? Koulukiusaamista, avioero, sisaruskateus jne? Salaa syöminen on aina tunneperäistä. Teillä nyt ei tietenkään vielä koulukiusaamista tuossa iässä, mutta miten asiat sujuu hoidossa?

kun alat kaivelemaan syitä salasyömiseen, älä yhdistä asiaa mitenkään lapsen syömiseen. Eli älä siis kysele, että miksi syöt kaakaojauhetta, kiusataanko sinua hoidossa, vaan pidä asiat täysin irti toisistaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 08:51"]

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 08:34"]

[/quote]

jos lapsi (tai aikuinen) syö salaa, siihen on olemassa joku psykologinen selitys. Oletko omalta kohdaltasi miettinyt mistä se johtuu ja onko lapsen osalta asiaa viety eteenpäin? Koulukiusaamista, avioero, sisaruskateus jne? Salaa syöminen on aina tunneperäistä. Teillä nyt ei tietenkään vielä koulukiusaamista tuossa iässä, mutta miten asiat sujuu hoidossa?

kun alat kaivelemaan syitä salasyömiseen, älä yhdistä asiaa mitenkään lapsen syömiseen. Eli älä siis kysele, että miksi syöt kaakaojauhetta, kiusataanko sinua hoidossa, vaan pidä asiat täysin irti toisistaan. 

[/quote]

Kiitos vastauksestasi! Olen omalla kohdallani miettinyt tätä paljonkin. Olen opiskellut myös kasvatustiedettä & psykologiaa. En kuitenkaan pysty tunnistamaan mitään erityistä syytä syömisen taustalle.

Lapsuuteni oli onnellinen ja tasapainoinen ja olen nykyäänkin tasapainossa itseni kanssa. Ympärilläni oli silloin ja nyt paljon sukulaisia ja ystäviä - osa lapsuudenystävistäni ystäviäni edelleenkin.

Elän ydinperheessä tavallista arkea.

Vierailija
64/67 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

se johtuu istumisesta. näitä velttoisia mahoja näkee hoikillakin it-alan ammattilaisilla :)

Vierailija
65/67 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin ottaisin ylipainoisen lapsen kuin alipainoisen. Meillä tytär ei voi syödä mitään laskematta kaloreita. Jos tyttö on kipeä eikä pääse salille, ei voi syödä edes salaattia päivän aikana

Vierailija
66/67 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin juuri junassa kahta ylipainoista tyttöä. Toinen oli arviolta 1-2 luokkalainen ja toinen muutaman vuoden vanhempi. Pientä ylipainoa oli molemmilla havaittavissa, eväinä oli lakupiippuja, jaffaa ja junan höttöevässämpylät.

Toisaalta, lasten seurassa matkannut aikuinenkin (äiti?) oli ylipainoinen.

Kyllä ne ruokatavat tulee sieltä perheestä, moni herkuttelee liikaa.

Vierailija
67/67 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ylipainoiset lapset vesipuistossa" on seuraavan bändini nimi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi