Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylipainoiset lapset vesipuistossa

Vierailija
06.08.2013 |

Olin tänään vesipuistossa, jossa näin aivan järkyttävän monta TODELLA ylipainoista lasta. Ala-asteella olevia poikia, joilla on 'manboobsit' ja maha roikkui uimashortsien vuötärönauhan päällä, kuin keski-ikäisellä kaljamahaisella ukolla!!

Olen itse vasta tulossa äidiksi, enkä missään tapauksessa halua lapseni sairastuvan syömishäiriöön tai muutenkaan murehtivan ulkonäköään saatikka ottamaan paineita median tuputtamasta kaueusihanteesta. Mutta koen, että MINUN VASTUUNI äitinä on opettaa lapsilleni terveelliset ruokailutavat ja kannustaa heitä liikkumaan ja leikkimään liikunnallisesti heille sopivalla tavalla. Sitten voi vesipuistopäivänä herkutella niillä hampurilaisilla ja limppareilla, kun perusarki on kunnossa. 

Mitä päässäsi liikuu, reilusti ylipainoisen lapsen äiti tai isä? Miten selität itsellesi, että on ok syöttää lapsellesi samaa sontaa, jota luultavasti itsekin syöt ja olet sen myötä ylipainoinen? Nykyään on niin paljon tutkimustietoa lapsuusajan ylipainon vaaroista ja tietoa ja tukea terveelliseen elämään on saatavilla, että mielestäni on täysin HÄPEÄLLISTÄ, että nyky-yhteiskunnassamme voi joku toimia näin. 

Ps. Turha sönköttää mistään sairauksista, varmasti heistä joku yksittäinen onkin lihonut lääkityksen myötä, mutta väitän, että ne loput 49 on syötetty siihen pisteeseen. 

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 19:29"]

oon samaa mieltä ap. mun mielestä lihavien lasten vanhempien pitäisi tajuta rajoittaa lapsen syömistä.

[/quote]

Juu, samaa lasten lihavuutta päivittelen aina koulun ja päiväkodin juhlissa. 

Vanhempien pitäisi kotona kiinnittää huomiota ruan laatuun. Ei pelkästään määrään. "Tavallinen kotiruokakin" on pitkälti hiilarihöttä iolman ravinteita. :(

Vierailija
22/67 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea sinulle ensinnäkin äidiksi tulemisen johdosta...

Usko pois, että kyllä tämä suomalainen neuvolasysteemi löytää jotain "vikaa" sinunkin tulevasta lapsestasi tai jos eivät löydä, niin ainakin epäilevät hänessä olevan jotain vikaa fyysisissä ominaisuuksissa, henkisessä kehityksessä, taidoissa jne...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

LÄSKI ON PARASTA JA DIAPETES :---DDD t:GANJAMAGE

Vierailija
24/67 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan miljoona kertaa tällä palstalla ovat äidit kertoneet lapsistaan, joista esim 3 on normaalipainoisia, ja kaksi syö samaa ja yksi on ylipainoinen. En tiedä miten, mutta onko tuo yksi lapsi sitten salasyöppö vai mitä?  

Ehkä se ei kuitenkaan aina ole vanhemmista kiinni, me vanhemmat olemme ylipainoisia, tiedän ettei ok, mutta lapset ovat hyvin hoikkia teini-ikäisiä. Teen kasvispainotteista, terveellistä ruokaa, mutta tuon ikäiset syövät itsekseen jo kaikkea muuta liikaruokia, herkkuja.  ( oma ylipaino johtuu muista huonoista tavoista..ei makean mättämisestä.)

Vierailija
25/67 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskolla on kaksi lasta, yksi ihan tikku ja toinen selkeästi ylipainoinen.

Tämä tiedostetaan ja sisko jankuttaa kuinka karkkia saa vain lauantaisin. Kuitenkaan hän ei huomioi päivittäisiä keksejä tai pullia, tai sitä että he syövät todella paljon eineksiä ja puolivalmiseita. Viikonloppuisin ruoka on helposti ranskalaisia tai hamppari kun laiskottaa eikä jaksa tehdä oikeaa ruokaa...

Ovat täysin sokeita arjen pienille asioille.

Tyttö on kovasti sokerin perään ja näköjään kaikki jää kroppaan minkä suuhunsa työntää..

Kurja katsoa vierestä, mutta kun ei vihjailut auta niin minkäs teet.

Vierailija
26/67 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä leivon liikaa ja laitan hyvää ruokaa,tiedän sen,puolet perheestä on ylipainoisia

Vierailija
27/67 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulepas kouluterkka, tule meille selittämään miksi esikoinen on painonsa suhteen + 40 sd käyrällä, keskimmäinen - 20 sd käyrällä ja juniori - 10 sd käyrällä. Äidin bmi 22, isän 21. Voit käy myös porkkaamassa ruokakaapit. Lähin kauppa + 5 km, että jos selitys esikoisen ylipainoon on salaa herkkujen napostelu, niin joutuu juoksemaan tai pyöräilemään sen eteen 10 km. 

T. Neuvolalääkäri

Vierailija
28/67 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse herkkupersus ja tykkään suklaasta ja kaikesta makeasta. Olen myös ylipainoinen. No minulla on hoikka lapsi. Ihan oikeasti hoikka, painoindeksin mukaankin. Lapsi ei syö herkkuja. Hän ei ole yhtään makean perään. Syö vähän, mutta lopettaa itse nopeasti karkkien yms. syönnin. Se on hänen oma ominaisuus. Se ei ole kasvatuksen tulos. Ruokaa hän syö paljon, eli ruokahaluja on. Hänen herkkujaan on oliivit, savukala, graavilohi yms."omituiset" maut. On helppoa olla itsekseen hoikan lapsen äiti. Kaikki ei aina ole niin mustavalkoista. 

Vierailija
29/67 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Huvitti" se juttu Kaksplussassa vuosia sitten, jossa vanhemmat olivat normaalipainoisia ja lapsi ylipainoinen, vaikka kuinka liikuttin ja syötiin sopivasti. Siksi huvitti, että moni luulee asioiden olevan vain täysin hallinnassa tai täysin pois hallinnasta. Typerykset.

Vierailija
30/67 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskat niillä mitään diagnoosia ole :D. Suurin osa läskien vanhemmista pettää itseään. KUKAAN ei liho, jos syö vähemmän kuin kuluttaa. Tämä on fakta.

Vierailija
31/67 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskat niillä mitään diagnoosia ole :D. Suurin osa läskien vanhemmista pettää itseään. KUKAAN ei liho, jos syö vähemmän kuin kuluttaa. Tämä on fakta.

Vierailija
32/67 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
33/67 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
34/67 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
35/67 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
36/67 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

+40 lapsi syö kulutukseensa nähden liikaa kotiruokaa ->lisätään kulutusta ja pienennetään annoskokoja tai ruoan kaloritiheyttä. Jos syöminen on ns "lohtusyömistä" olisi syytä käydä vaikkapa psykologilla juttelemassa, jotta lohdutuksen tarve pienenisi.

-20 kuluttaa enemmän kuin syö-> enemmän ruokaa

-10 kuluttaa myös hieman enemmän kuin syö joten ruokaa voisi mennä hiukkasen ennemmän.

Jokaisella ihmisellä on omanlaisensa kalorien kulutus ja syöty määrä pitää suhteuttaa siihen, eikä siihen minkä verran muut perheen jäsenet syövät.

Vierailija
37/67 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavat lapset komeroon! Ei saa mennä pahottamaan ihmistenmieliä, kouluterskat voi viedä sitten porkkanaa kerran viikossa! Ja tupakkaa... Jos ne on älykkäitä lapsia, niin lobotomiaan, koska tärkeintä on rinta rottingilla kirjoitella isona tänne ja päteä...

Vierailija
38/67 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 19:27"]

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 19:20"]

Puuttuu kouluterveydenhuolto juu. Ja niitä pulskia lapsia tuo vielä pulskemmat vanhemmat. Ja aikas harvalla sitten loppujen lopuksi mitään dg:a tulee. enemmän kyse on siitä että ei osata laitta lapsille rajoja eli jo pienellä lapsella selvät ja ennalta sovitutu herkkuhetket. Vanhempana pitää aina välillä olla tylsä ja kieltää.

t. Kouluterkka

[/quote]

jaa-a, millä kouluterkka selittää sen, että samaan perheeseen kuuluvista lapsista osa on laihoja, osa pulskia. Kaikki saavat saman verran herkkuja, ja perheessä syödään tavallista kotiruokaa. Vanhemmat eivät ole pulskia.

Näitä  nimittäin itse näen paljon työssäni.

Lto

[/quote]

Meillä on kolme lasta. Kaikki syövät periaatteessa joo samaa ruokaa, mutta kyllähän se nyt fakta on, että lapset syövät kuitenkin varsin eri tavoilla.

Meillä esim. esikoinen on tosi laiha, ollut aina. Syö suht pieniä annoksia. Ei pidä rasvaisista ruoista, eikä esim. voista leivän päällä. Ei tykkää kastikkeista. Söi varsinkin aiemmin ruoista lähinnä vain joko lihat tai perunat.

Keskimmäinen on kunnon pullapoika, ei siis ole lihava KOSKA VAHDIN HÄNEN SYÖMISIÄÄN, TOKI LAPSEN TIETÄMÄTTÄ. Mutta tykkää kaikesta rasvaisesta, juustoa söisi vaikka kilon päivässä, rakastaa kastikkeita, vanukkaita jne.

Kolmas söisi mitä vaan ja syökin. Joten hänelle tarjoan erityisen paljon kasviksia ja hedelmiä, jotta saa syödä, mutta ei liho.

Näistä lapsista lisäksi esikoinen on ollut aina tosi liikunnallinen ja harrastanut 6v iästä lähtien kilpaurheilua.

Keskimmäinen on taiteellinen luonne, ja hän harrastaa liikunnallista lajia vain 1h/vko, sen lisäksi taiteita.

Pienin on duracell, joka liikkuu koko ajan ja joka paikassa.

Eli vaikka meilläkin "kaikki lapset syövät samaa ruokaa", niin eihän se tosiasiassa niin ole. Määrät vaihtelee, kulutus vaihtelee, lasten valinnat vaihtelee jne.

Mutta ihan tuon keskimmäisen takia meillä syödään paljon vielä terveellisemmin, kuin noiden kahden muun takia tarvitsisi. Ei ole mitään rakettitiedettä.

Vierailija
39/67 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 21:39"]

Lihavat lapset komeroon! Ei saa mennä pahottamaan ihmistenmieliä,

[/quote]

mä sanoisin, että komeron sijaan vanhempien kanssa takapihalle potkimaan jalkapalloa. 

Vierailija
40/67 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

39: kunpa olisi kaltaisiasi yksilöiden erot ymmärtäviä ja älykkäitä vanhempia enemmän!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan