Kaverilla korona, ei suostu eristykseen vaan liikkuu ulkona
Mitähän hittoo tolle pitäis tehdä? Soitanko poliisille?
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras keino on tulla vaahtoamaan tänne, ehdottomasti paras. Älä missään nimessä soita koronatiedotuspuhelimeen ja kysy ohjetta sieltä. Se on ihan paska homma sellainen. Vaahtoa täällä, kerro lisätietoja vähitellen niin pysyy ketju pystyssä; saa kaikki öyhöttää sydämensä halusta.
Jostakin luin, että suomalaisten ÄO laskee huolestuttavaa vauhtia, teepäs testi, sinulle ei taida tulla lainkaan pisteitä testissä.
Summa summarum, toivottavasti ehdit saada koronan kaveriltasi ja sinulla se on sitä kaikista pahinta laatua.Laittaisitko ystävällisesti vielä jakoon sen laatimasi muistion, josta käy ilmi internetin säännöt? Ilmeisesti meille vähempiälyisille on edelleen epäselvää, mistä saa puhua. Kun sinulla on tämä tieto ja myös päätösvalta asiasta, voisitko ystävällisesti jakaa viisauttasi meille muillekin?
🥱
Kyllä ulkona saakin liikkua, kunhan pitää etäisyyttä muihin esim. lenkillä käynti on suositeltavaakin, jos oireet sen sallii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksköhän tää nyt meni niin tunteisiin, herranjumala sentään! Joku puhuu asiasta, josta ei itse tykkää puhua, ja tämä saa nyt kilarit, jossa toivoo toisella vakavaa sairautta ja haukkuu raivokkaasti. Onpa kyllä todella huolestuttavaa käytöstä. Eikös semmonen olisi ihan ok, että jos ei joku ketju itseä nappaa, sen voi sulkea ja siirtyä toiseen ketjuun, tai mennä vaikka tekemään jotain ihan muuta? Aivan mielipuolista sekoilua.
Hän on ihan oikeassa, jos olisi ystävästä huolissaan ja tietäisi, että ”tahallaan levittää” niin täällä jauhaminen ei auta mitään. Vai auttaako? Jos niin miten?
Ohjataako se levittäjä lukemaan nämä typeryydet täältä ja hän valaistuu!?
Joku kirjoitti, että ÄO on huolestuttavasti laskenut ja se kyllä tässäkin näkyy.
Teistäkö tämä on keskustelu?
Että vajavaisilla tiedoilla päivitellään jonkun keksityn henkilön tekemisiä.
Ihanko totta?Juuri sun kaltaisten ihmisten vuoksi täällä on todella ikävää keskustella mistään. Suosittelen katsomaan lujasti peiliin ja miettimään omaa käytöstä ja väkivaltaisia toiveita toisia kohtaan. Paljon rakkautta päivääsi, toivottavasti voit kohta jo paremmin <3!
Jeesustelun sijaan olisi kiva kuulla miten tämä keskustelu auttaa esitetyn ongelman ratkaisussa.
Mutta ethän sinäkään tietysti halua vastata koska on paljon tärkeämpää vaahdota kuin kysyjälle kertoa miten tulee oikeasti toimia.
Suosittelen kysymään itseltäsi vakavasti auttaako se, että me täällä porukalla haukumme haukkumisen ilosta tuon ”kaverin” vai oliko enemmän apua kun muistuttaisimme, että viranomaisilla on vain ja ainostaan toimivalta.
Toki kaverille voi ja kannattaa ensin ystävällisesti sanoa, mutta jos se ei auta ja taudin leviämisen uhka on todellinen niin soitto tiedotuspuhelimeen, he hoitavat asian.
Onko näin?
Vastaatko, kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkoilla saa jos pystyy. Kyllähän esim koira on ulkoilutettava. https://yle.fi/uutiset/3-11270954
Ei saa, jos on korona. Selvitä itsellesi, mikä on karanteenin ja eristyksen ero. Eristyksessä et saa mennä ulos ollenkaan.
Katsoitko ollenkaan tuota linkkiä? Täällä taas hysteeriset meuhkaa ja fantasioi kaikenlaisista ihmisoikeuksia rikkovista pakkokeinoista, kun kyseinen koronaa sairastava henkilö toimii aivan oikein. Ulkoilla saa kyllä!
Katsoitko sinä? Siinä sanotaan, että karanteenissa oleva saa ulkoilla. Koronaa sairastava ei ole karanteenissa, hän on eristyksessä. Esim. taulukossahan on vain karanteeni, ei eristystä. Jutun tekijä on olettanut, että ihmiset ymmärtäisivät ihan itse, mikä on eristys, mikä on osoittautunut virhearvioksi selvästi.
Ohis...minä katsoin ja linkin takana olevassa jutussa oli hyvin selkeä kuva, josta selvisi, että tartunnan saanut voi ulkoilla. Tässä linkissä ko kuva:
https://images.cdn.yle.fi/image/upload//w_1199,h_1405,f_auto,fl_lossy,q…
Huomioitavaa on myös, ettei kauppassakäyntiäkään ole kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkoilla saa jos pystyy. Kyllähän esim koira on ulkoilutettava. https://yle.fi/uutiset/3-11270954
Ei saa, jos on korona. Selvitä itsellesi, mikä on karanteenin ja eristyksen ero. Eristyksessä et saa mennä ulos ollenkaan.
Katsoitko ollenkaan tuota linkkiä? Täällä taas hysteeriset meuhkaa ja fantasioi kaikenlaisista ihmisoikeuksia rikkovista pakkokeinoista, kun kyseinen koronaa sairastava henkilö toimii aivan oikein. Ulkoilla saa kyllä!
Katsoitko sinä? Siinä sanotaan, että karanteenissa oleva saa ulkoilla. Koronaa sairastava ei ole karanteenissa, hän on eristyksessä. Esim. taulukossahan on vain karanteeni, ei eristystä. Jutun tekijä on olettanut, että ihmiset ymmärtäisivät ihan itse, mikä on eristys, mikä on osoittautunut virhearvioksi selvästi.
Ohis...minä katsoin ja linkin takana olevassa jutussa oli hyvin selkeä kuva, josta selvisi, että tartunnan saanut voi ulkoilla. Tässä linkissä ko kuva:
Hienosti toimittu, kiitos, tallensin ohjeen!
Tallettakaa kaikki muutkin, ei tarvitse turhaan väitellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksköhän tää nyt meni niin tunteisiin, herranjumala sentään! Joku puhuu asiasta, josta ei itse tykkää puhua, ja tämä saa nyt kilarit, jossa toivoo toisella vakavaa sairautta ja haukkuu raivokkaasti. Onpa kyllä todella huolestuttavaa käytöstä. Eikös semmonen olisi ihan ok, että jos ei joku ketju itseä nappaa, sen voi sulkea ja siirtyä toiseen ketjuun, tai mennä vaikka tekemään jotain ihan muuta? Aivan mielipuolista sekoilua.
Hän on ihan oikeassa, jos olisi ystävästä huolissaan ja tietäisi, että ”tahallaan levittää” niin täällä jauhaminen ei auta mitään. Vai auttaako? Jos niin miten?
Joku kirjoitti, että ÄO on huolestuttavasti laskenut ja se kyllä tässäkin näkyy.
Ihanko totta?Juuri sun kaltaisten ihmisten vuoksi täällä on todella ikävää keskustella mistään. Suosittelen katsomaan lujasti peiliin ja miettimään omaa käytöstä ja väkivaltaisia toiveita toisia kohtaan. Paljon rakkautta päivääsi, toivottavasti voit kohta jo paremmin <3!
Voi luoja miten typerä kommentti, tämmöiset voi jättää pois.
Vastaa kysyneen, miten ”keskustelu” auttaa ongelmassa?
Etkö osaa vastata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesustelun sijaan olisi kiva kuulla miten tämä keskustelu auttaa esitetyn ongelman ratkaisussa.
Mutta ethän sinäkään tietysti halua vastata koska on paljon tärkeämpää vaahdota kuin kysyjälle kertoa miten tulee oikeasti toimia.
Suosittelen kysymään itseltäsi vakavasti auttaako se, että me täällä porukalla haukumme haukkumisen ilosta tuon ”kaverin” vai oliko enemmän apua kun muistuttaisimme, että viranomaisilla on vain ja ainostaan toimivalta.
Toki kaverille voi ja kannattaa ensin ystävällisesti sanoa, mutta jos se ei auta ja taudin leviämisen uhka on todellinen niin soitto tiedotuspuhelimeen, he hoitavat asian.
Onko näin?
Vastaatko, kiitos!
Juuri noin!
👏🏻
Tämäkin ”keskustelunaloitus” on surullinen esimerkki tämän palstan nykyisestä tasottomuudesta.
Tänne tehdään provoja joiden tarkoitus on vain vaahdota, keskustelu on suuren osan mielestä sitä, että pieksetään suuta vailla minkäänlaista tarvetta tarkistaa faktoja ja perusteella mielipidettään.
Tämä tasottomuus on lisääntynyt peru ssuoma laisen puolueen nousun kanssa samassa suhteessa.
Olen valitettavasti joutunut läheltä seuraamaan tuon puolueen kannattajia ja heillä on tämä sama asenne kuin näillä tässäkin keskustelussa öyhöttäjillä, tosiasioista viis kunhan saa huutaa ja mesota.
Surullista.
Neuvoksi provoon olisi riittänyt että puhu kaverille, jos ei auta soita tk:n neuvontaan. Viranomaiset hoitavat, vain heillä on valta.
Keskustelu loppui kun olisi pitänyt vastata kysymyksiin, niin aina.
😏😂
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ulkona saakin liikkua, kunhan pitää etäisyyttä muihin esim. lenkillä käynti on suositeltavaakin, jos oireet sen sallii.
Ei saa.
Harrastuksiin ei saa mennä edes karanteenissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei liiku ihmisten keskuudessa niin antaa ulkoilla.
Liikkuu ihmisten keskuudessa väkisin, koska ollaan Helsingissä. Ei täällä voi olla koskaan varma siitä, ettei joku tulisi yhtäkkiä lähelle.
Muutenkin: jos on saanut diagnoosin, pitää olla erityksessä, ei saa ulkoilla. Karanteenissa saa ulkoilla turvaväleillä. Silloin kysymyksessä on terve ihminen, joka on karanteenissa varmuuden vuoksi mahdollisen altistuksen takia. Kuten nää älykääpiöturistit nyt.
Ap
Jos minut eristettäisiin aivan varmasti saisin ulkoilla, asun yksin ja lähinaapuriin on 200m
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa.
Eikö tuo ole täysin eri asia, mennä yksin metsään tai painiharjoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa.
Ota nyt v it un mätiaivo tuo taulukko esiin ja pyydä jotakuta jolla on aivot ja silmät se sinulle selittämään.
Jokaisen omalla vastuulla pestä käsiä yms ettei korona tartu. Ei kipeää vähä varausta voi pakottaa kotiin. Ei ole rahaa maksaa kotiinkuljetudta ruoasta ja pitää ostaa laputettya. Lääkkeet tms pitää hakea
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
q
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkään koronassa ei voi muiden ihmisten ilmoille mennä, mutta mitä jos on yksin asuva henkilö ja hänellä on esimerkiksi koira? Pitääkö koiran sitten kusta lattialle, kerta hänen omistaja ei voi käyttää metässä lenkillä, vaikka ei törmää kehenkään?
Koska ei koiraa voi antaa hoitoon, koska koiratkin levittävät koronaa.
Eristyksestä ei saa poistua, ei edes koiraa ulkoiluttamaan.
Jos koiraa ei saa hoitoon nii se kusee sitten lattiakaivoon sen aikaa kun omistaja on estynyt ulkoiluttamasta sitä.ei saakaan poistua, mutta silti tuntuu et ihmisiltä puuttuu ymmärrys ihan täysin. aina vaan ei löydy apua lähipiiristä ja ei sekään kovin turvallista ole, että joku tulee hakee koronaa sairastavan luolta koiran, siinähän altistuu kun astuu sisälle.
kyllä mun mielestä hyvin ihminen, joka asuu vaikka rivitalossa ja jos jaksaa niin voi koronasta huolimatta käyttää koiraa lenkillä, koska ulkona on helppo väistää ihmisiä. toki sallittua ei ole, mutta niin ihmisetkin kävelee punasia päin.
onneksi en omista lemmikkejä niin ei tuu tämmöstä ongelmaa jos sairastuu.
Sun mielestä voi, mutta nyt taitaa kuitenkin olla niin, ettei tässä ole kysymys sun mielipiteestä. Näitä ohjeita pitää noudattaa. Jokaisella on vähän omat mielipiteet kaikesta, ja siinä piilee tämän epidemian riski.
ei olekaan kysymys, mutta ei kellään ole oikeutta koiraa kiduttaa sen takia, et joku 200m päässä asuva ihminen pelkää saavansa koronan, kun joku käy ulkona kaukana kaikista ihmisistä ulkoiluttamassa koiraa. siis todennäkösemmin sen koronan saa kaupasta oireettomalta ihmiseltä, kun oireelliselta joka vie koiran ulos kaukana kaikista.
tuntuu et ketään ei kiinnosta eläinten hyvinvointi, ainoastaan se et ite ei sairastu vaikka mitään riskiä ei olisi, jos joku käy YKSIN KAUKANA KAIKISTA ulkona koiran kanssa.
mutta kaipa sit ne samat ihmiset jotka inisee tästä niin käyttää maskia nenän alla ja kaupassa änkee muiden selkään. muttaku pitää esittää ylempiarvosta netissä.
No mä asun yksin koiran kanssa, ja olen jo hyvissä ajoin hoitanut itselleni ulkoilutusverkoston siltä varalta, että sairastuisin. Olen varautunut tilanteeseen ajan kanssa, niin ei tarvitse sitten panikoida, jos tilanne tulee päälle. Lisäksi mulla on olemassa koiravahti, joka maksaa rahaa. Häntä voisin käyttää myös hätätapauksessa. Koiran voin viedä pihatontin rajalle odottamaan ulkoiluttajaa, ja ulkoiluttaja voi koiran siihen myös jättää. Olen varmistanut kaikin tavoin, että minun koirani ei tule kärsimään, jos minä sairastun. Ja minun ei silti tarvitse rikkoa eristystä. Nämä ovat järjestelykysymyksiä.
Turvavälit kaupassa ovat myös tuttuja, joskin vähän toinen asia.
hyvä et oot varautunu ja varmasti monet on. mutta valitettavasti kaikilla ei ole tommoseen mahdollisuutta, eikä kaikilla myöskään ole mahdollisuutta tilata ruokaa kotiin tai lääkkeitä. tämän takia täysissä eristyksissä oleminen ei onnistu kaikilta. voimme kaikki toivoa siihen tilanteesene jouduttua, että omalla kohdalla se on helppoa ja vaivatonta, mutta voimme myös yrittää ymmärtää, jos jonkun on pakko mennä koronan kanssa lenkille tai kauppaan, vaikka se on täysin väärin ja en itekään sitä toivo kenenkään tekevän. onneksi ite tiedän, että jos sairastun niin pystyn olemaan eristyksissä, koska on läheisiä jotka voivat auttaa - ainakin tällä hetkellä.
Kuka sen koiran ulkoiluttaa ja hoitaa jos omistaja joutuu sairaalahoitoon koronan takia? Taikka vaikka ihan onnettomuuden takia? Jos kerta ei ole ketään kuka voisi asiassa auttaa eikä ole rahaa maksaa koiran hoidosta esim. koirahotellissa? Vai eikö tälläiset asiat tulleet mieleen kun se koira oli vaan pakko hankkia kun mä vaan haluun. Jos asuu omakotitalossa ja joutuu eristykseen, niin se koira pärjää sen ajan sillä että se käy pihalla ulkoilemassa, jos ei ole ketään muuta ulkoiluttajaa tai laittaa juoksunarun pihalle niin siinä koira pärjää eristysajan ihan hyvin. Kerrostaloihin koiria ottavat ovat jo muutenkin idiootteja, niin niille on turha edes rautalangasta vääntää kuinka toimia. Koiran sijoittaminen hoitoon on melkeinpä ainoa vaihtoehto eristyksen ajaksi. Jos ei ole ketään joka sen ottaisi tai ei ole varaa maksaa hoidosta, ei pitäisi sitä koiraakaan olla.
Näistä asioista jauhettiin jo keväällä eivätkä ihmiset ole vieläkään jaksaneet tehdä asioiden eteen itse mitään. Varsinkin yksinäiset, tukiverkostottomat ja varattomat vaan rypee siinä itsesäälissä ja valittaa kun ei ole ketään ja ei ole rahaa. Joskus voisi ihan itse tarttua toimeen ja tehdä asioidensa eteen jotain. Nytkin on ollut koko kesä aikaa varautua siihen mahdolliseen toiseen aaltoon mutta ei. Ei sitä tarvitse mitään maailmanlopun pommisuojaa rakentaa vaan miettiä että mitä teen jos sairastun ja joudun eristykseen, sairastun niin etten kykene hoitamaan joka päiväisiä asioita tai pahimmassa tapauksessa joudun sairaalaan. Kuka tai mikä taho hoitaa lapset? Kuka hoitaa lemmikit tai miten itse hoitaa ne? Onko varaa tai mahdollisuutta ruuan kotiin kuljetukseen vai täytyykö pakastimessa ja kuiva-aine kaapissa pitää pientä varastoa? Jos on lääkitys onko lääkkeitä tarpeeksi, jos mahdollista hakee lääkkeet niin että niitä on sen 2 viikon edestä jäljellä eikä vasta sitten kun ne loppuu. Tietysti on lääkkeitä joita ei saa kuin sen tietyn määrän tietyssä ajassa mutta silloin niille saa kotiinkuljetuksen sovittua apteekin kanssa. Ja se että ottaa selvää ajoissa mistä sitä apua saa jos tarve tulee. Enkä tarkoita vain koronan takia vaan elämässä voi sattua ja tapahtua vaikka mitä yllättävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras keino on tulla vaahtoamaan tänne, ehdottomasti paras. Älä missään nimessä soita koronatiedotuspuhelimeen ja kysy ohjetta sieltä. Se on ihan paska homma sellainen. Vaahtoa täällä, kerro lisätietoja vähitellen niin pysyy ketju pystyssä; saa kaikki öyhöttää sydämensä halusta.
Jostakin luin, että suomalaisten ÄO laskee huolestuttavaa vauhtia, teepäs testi, sinulle ei taida tulla lainkaan pisteitä testissä.
Summa summarum, toivottavasti ehdit saada koronan kaveriltasi ja sinulla se on sitä kaikista pahinta laatua.Summa summarum, onpas sulla paha olo. Sanoinko, että olen viettänyt itse aikaa kyseisen ihmisen kanssa? Harmi, ettei kaikilla voi olla yhtä herttaisia ja sivistyneitä käytöstapoja kuin sinulla, kylläpä olisi kaikilla mukavaa. Siitä huolimatta: En toivo sinulle mitään pahaa, en sairautta, kärsimystä enkä kuolemaa. Ap
Hyvät käytöstavat sisältävät sen ettei rieku missään puhumassa kaverin asioista ja sen että kun ja jos ongelmia/epätietoisuutta ilmenee ottaa yhteyttä niihin viranomaisiin joihin on neuvottu yhteyttä otettavan.
Kas kun typeryyksien jauhaminen ei tässäkään tapauksessa ongelmaa poista, etkä saa täältä vastausta, koska vain viranomainen voi vaikuttaa ja puuttua. Oletan nyt, että olet kohteliaasti ensin sille (mielikuvitus) kaverillesi asiasta maininnut.
Minä toivon sinulle, koska se voisi opettaa sinua jättämään typeryydet pois. Ole hyvä!Siis toivot ap:lle kuolemaa, koska hän on tehnyt aloituksen, josta sinä et pidä?
Siis opettele lukemaan, koronaa ”toivottiin.”
Siis!
Siis!
"...toivottavasti ehdit saada koronan kaveriltasi ja sinulla se on sitä kaikista pahinta laatua."
Korona, joka on kaikista pahinta laatua, tarkoittaa käytännössä kuolemaa (tai jos tulkitaan laveasti, niin voi tarkoittaa myös pitkää virumista kuoleman kielissä ja pahoja oireita koronan jälkeenkin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomioitavaa on myös, ettei kauppassakäyntiäkään ole kielletty.
Katsoisitko eri sarakkeesta karanteenin ja eristyksen ohjeet...
Nämä on näitä "minulla on oikeus" tyyppejä. Muilla ei ole mitään väliä.
Ilmoitus poliisille. Tosta oli eilen juttua että voi saada 3 kk vankeutta. Toi on ihan selvä rikos.
Jos minulta kysytään tollaset sais laittaa 30 vuodeksi vankilaan
Siis opettele lukemaan, koronaa ”toivottiin.”
Siis!
Siis!