Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

g. todellinen syy väitöskirjasi tekemiselle?

Vierailija
05.08.2013 |

Oli kesken tai valmis. Tai sitten keskeytyi.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 21:46"]

Todellinen syy tekemiselle on suomalaisen työn käsitteen määrittelemättömyys ja yhden suomalaisen kertomus hänen työhistoriastaan vuosisadan vaihteessa, ajattelisin sitä elämäkertana, mielenkiintoinen tarina minulle, mutta ei välttämättä suurelle yleisölle, nähtävästi.

[/quote]niin kuin useimmat :)

ap

Vierailija
2/22 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 22:01"]

mun syyt

1) mun kaikessa täydellinen isosisko ei ainakaan toistaiseksi ole omaansa saanut tehtyä, on ollut jäissä jo pitkään. Ollaan samalla alalla, ja hänellä on melko korkea virka. Eli nokitus.

2) mun väikkäristä on toivottavasti käytännön hyötyä opiskelijoille. ei ole vielä valmis siis. ja onhan se siistii saada nimensä johonkin hienoon.

3) se hattu.

[/quote]

Hankala päästä mihinkään hatun kanssa :) Itsellä oli se promootiossa ensimmäisen ja toistaiseksi viimeisen kerran. Saisihan sitä karonkoissa pitää, mutta en muista että kukaan olisi pitänyt. Ensi vuonna olen kustoksena ja silloin sitä saa edes raahata mukana!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Kiinnostava aihe, jonka olin itse valinnut.

2) Pidän tutkimisesta ja halusin yliopistolle töihin.

3) Väikkärin teko sopi elämäntilanteeseen. Esim. äitiyslomalla oli kiva, kun vaipanvaihdon lomassa sai välillä tutkiakin.

4) Sukuni ensimmäisenä akateemisena halusin ihan uteliaisuuttanikin käydä koulutuspolun loppuun saakka.

Tuossa varmaan tärkeimmät syyt. Väittelin 29-vuotiaana ja olen nykyään vakituisessa työsuhteessa yliopistonlehtorina.

Vierailija
4/22 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 18:06"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 17:23"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 17:16"]

Kesken on, enkä tiedä valmistuuko koskaan. Sain heti valmistuttuani työpaikan tutkimusprojektista, joten otin sen vastaan kun muutakaan ei ollut tiedossa. Nyt olen jo useamman vuoden tehnyt muita hommia, joissa väitöskirja on vain pienen pieni sivujuonne. Oikeastaan se on vain iso möykky omalla tunnolla, kun ei ole aikaa eikä motivaatiota siihen panostaa. Työllistymisen jatkon kannalta olisi tärkeä saada se valmiiksi, mutta pohdin kovasti uusia urasuunnitelmia. Yliopistomaailma on niiiiiiiin nähty. Raaka kilpailu ja käytäväpeli ovat huono yhdistelmä.

[/quote]Onko töitä alallasi vai pitäiskö hankkia toinen koulutus?

ap

[/quote]

Alallani on aika huonosti töitä. Ainakin joutuisin täydennyskouluttautumaan, jos haluaisin löytää paikan yliopiston ulkopuolelta. Toisaalta, väittely ei takaa työtä yliopistollakaan sen paremmin, sillä tohtorin paikoista on kova kilpailu. Aika moni hiljattain väitellyt tekee satunnaisia tuntiopettajan keikkoja ja haeskelee apurahoja ilman mitään tietoa pysyvämmästä toimeentulosta. Minulla on esteenä vielä se, etten halua muuttaa pienempään kaupunkiin luomaan uraa maalaisyliopistoon. t. nelonen

[/quote]Kuinka kauan joutuisit opiskelemaan lisää? Onko ala katsottu valmiiksi?

ap

Vierailija
5/22 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellinen syy oli halu kehittää oma teoria, jota sitten kilvan kehitettäisiin :-).

Oikeastaan olin työpaikkakiusattu ja koska en keksinyt muuta ulospääsyä, hain tohtoriopintoihin, jotta sain opintovapaata. Nyt viimeistelen tutkimusta työn ohessa. Eikä se työ liity mitenkään tutkimusaiheeseeni.

Vierailija
6/22 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellinen syy tekemiselle on suomalaisen työn käsitteen määrittelemättömyys ja yhden suomalaisen kertomus hänen työhistoriastaan vuosisadan vaihteessa, ajattelisin sitä elämäkertana, mielenkiintoinen tarina minulle, mutta ei välttämättä suurelle yleisölle, nähtävästi.

Vierailija
7/22 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 21:38"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 18:06"]

Kesken on, enkä tiedä valmistuuko koskaan. Sain heti valmistuttuani työpaikan tutkimusprojektista, joten otin sen vastaan kun muutakaan ei ollut tiedossa. Nyt olen jo useamman vuoden tehnyt muita hommia, joissa väitöskirja on vain pienen pieni sivujuonne. Oikeastaan se on vain iso möykky omalla tunnolla, kun ei ole aikaa eikä motivaatiota siihen panostaa. Työllistymisen jatkon kannalta olisi tärkeä saada se valmiiksi, mutta pohdin kovasti uusia urasuunnitelmia. Yliopistomaailma on niiiiiiiin nähty. Raaka kilpailu ja käytäväpeli ovat huono yhdistelmä.

ap

[/quote]

Alallani on aika huonosti töitä. Ainakin joutuisin täydennyskouluttautumaan, jos haluaisin löytää paikan yliopiston ulkopuolelta. Toisaalta, väittely ei takaa työtä yliopistollakaan sen paremmin, sillä tohtorin paikoista on kova kilpailu. Aika moni hiljattain väitellyt tekee satunnaisia tuntiopettajan keikkoja ja haeskelee apurahoja ilman mitään tietoa pysyvämmästä toimeentulosta. Minulla on esteenä vielä se, etten halua muuttaa pienempään kaupunkiin luomaan uraa maalaisyliopistoon. t. nelonen

[/quote]Kuinka kauan joutuisit opiskelemaan lisää? Onko ala katsottu valmiiksi?

ap

[/quote]

Joko vuoden-kaksi täydennyskoulutusta omalta alaltani, mutta koulutukseen on vaikea päästä ja työpaikat tosiaan kiven alla ainakin omassa kaupungissani. Tai sitten vaihdan alaa kokonaan ja aloitan nollasta. Oman harrastukseni parista voisi löytyä jotain mielenkiintoista ja melko lyhyellä koulutuksella, joka on maksullista.

Vierailija
8/22 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun syyt

1) mun kaikessa täydellinen isosisko ei ainakaan toistaiseksi ole omaansa saanut tehtyä, on ollut jäissä jo pitkään. Ollaan samalla alalla, ja hänellä on melko korkea virka. Eli nokitus.

2) mun väikkäristä on toivottavasti käytännön hyötyä opiskelijoille. ei ole vielä valmis siis. ja onhan se siistii saada nimensä johonkin hienoon.

3) se hattu.

Vierailija
9/22 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja edellyttää, että väitöskirjaa on ainakin tekevinään.

Vierailija
10/22 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin tehdä sen ja olin ihan oikeasti kiinnostunut tutkimusaiheesta. Kun sattui rahoituskin heti nappaamaan, niin miksipä ei.

Vierailija
11/22 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
12/22 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiinnostunut aiheesta, rahoitusta ei ole joten harrastuksena menee tällä hetkellä. Kaipa tuosta on jatkossa hyötyä työelämässäkin, mutta kun tätä tahtia tässä menee iäisyys niin sen varaan ei voi kyllä laskea. 

Vierailija
13/22 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 17:12"]

Työnantaja edellyttää, että väitöskirjaa on ainakin tekevinään.

[/quote] todellako tämä riittää työnantajalle vai haluaisiko hän kirjan valmistuvan? ap

Vierailija
14/22 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
15/22 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistui 2 v. sitten.

Silloinen  maisteruntutkintoa vastaava työni ei kaikilta osin tyydyttänyt: liikaa töitä, liian vähän palkkaa. Hain jatko-opiskelijaksi, minua pyydettiin mukaan projektihakuun, joka meni läpi. Samaan saumaan syntyi kaksi lasta. Tutkijantyön yhdistäminen perheen kanssa oli paljon helpompaa kuin vakipaikassani, joten jäin yliopistolle. Syy oli siis: tilaisuus tarjoutui, ja sopi hyvin elämäntilanteeseen. Nyt teen post docia, enkä edelleenkään ajattele, että tekisin elämänurani yliopistolla, vaikka siellä olen kaikkiaan ollut jo kohta 10 v.

Vierailija
16/22 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

[/quote]

Vierailija
17/22 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin halunnut tutkijaksi ja tehnyt tutkijan töitä opiskeluajoista asti (perustutkinto-opiskelijana). Tiesin, että jos haluan olls tutkijana pidempään, se edellyttää väitöskirjan tekemistä (ja sen valmistumista myös). Kuten 4/9 sanoo, väittely ei takaa töitä yliopistolla, mutta ilman väittelyä niitä ei ainakaan (pitkään) tule olemaan.

Vierailija
18/22 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän alalla ei ole erikoistumisopintoja, joten syventymään pääsi väitöskirjan tekemällä. Tiesin, että haluamaani toimeen on paremmat mahdollisuudet väitelleenä (piti paikkansa). Lisäksi aihe oli sellainen, jota oikeasti halusin tutkia, ja elämäntilanteeseen (pieniä lapsia) sopi joustavat työajat. Monta syytä siis.

Vierailija
19/22 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin tutkijaksi. Nyt oon ollut väitöksen jälkeen 4 vuotta apurahalla.

Vierailija
20/22 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kunnianhimo, lähipiirin väittelyt...