Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä te leivotte lastenne kanssa?

Vierailija
20.11.2013 |

Vinkkejä kaipaan.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä leivoin kaupan pakastetaikinasta joulutortut eilen. En ole erityisen hyvähermoinen ihminen enkä kestä mitään kamalaa sotkua. Joulutorttuprojekti on just sopiva, siisti ja nopea. Joskus toki leivotaan pullaakin. 

Vierailija
2/12 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset leipoo mun kanssa niin, että saavat nuolla kupit ja vispilät. En viitsi pahoittaa lasten mieltä ja sen mä teen, jos viiden minuutin leipomistuokion vuoksi pitää pestä lapset ja keittiö. Leivotaan sitten lähempänä yläasteikää näiden kanssa enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 18:57"]

Vinkkejä kaipaan.

[/quote]

Kauralastut on nopea ja helppo lasten tehdä. Suurin osa ohjeista on sellaisia, että aineet mitataan samaan kulhoon ja sekoitetaan. Eikä pellille laittamisen kanssakaan ole  niin tarkkaa, kun ne kumminkin leviävät uunissa.

Vierailija
4/12 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 18:57"]

Vinkkejä kaipaan.

[/quote]

Kauralastut on nopea ja helppo lasten tehdä. Suurin osa ohjeista on sellaisia, että aineet mitataan samaan kulhoon ja sekoitetaan. Eikä pellille laittamisen kanssakaan ole  niin tarkkaa, kun ne kumminkin leviävät uunissa.

Vierailija
5/12 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mokkapaloja, omenapiirakkaa, mustikkapiirakkaa, muffinsseja, pipareita, joulutorttuja, kinkkupiirakkaa, pizzaa... Lapselle ei ole niin tarkkaa mitä tehdään, kunhan saa mitata, rikkoa kanamunat ja sekoittaa, pannukakku ja letut kelpaa yhtä hyvin kuin leipominen.

3-vuotiaan kanssa pinnaa kiristyi jo piparien leipomisesta, 4v on jo paljon helpompi leivontakaveri.

Vierailija
6/12 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sämpylöitä, pipareita, jouluksi torttuja, muffinseja, täytekakuissa yleensä nuolevat kupit ja koristelevat..

Vierailija
7/12 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullaa enimmäkseen kohta 4v:n kanssa.On aloittanut pullan teon jo ihan pienenä.Lisää jauhoja taikinaan,kaataa mielellään sokerit sun muut.Itse leivontaan ei niin sitten osallistu,varmaan kun ei saa syödä mahan täydeltä taikinaa.Mutta mielellään tulee laittamaan raesokerit.

Vierailija
8/12 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 19:10"]

Meidän lapset leipoo mun kanssa niin, että saavat nuolla kupit ja vispilät. En viitsi pahoittaa lasten mieltä ja sen mä teen, jos viiden minuutin leipomistuokion vuoksi pitää pestä lapset ja keittiö. Leivotaan sitten lähempänä yläasteikää näiden kanssa enemmän.

[/quote]

anna niiden tehdä itse enemmän! Mun 6.luokkalainen oli tänään tehnyt itse omenapiirakan ja vaniljakastikkeen (siis ihan kattilassa keitti). Jäljetkin oli siivottu hienosti. Hetken kun jaksaa opastaa ja neuvoa pääasiat niin homma poikii pian ihania yllätyksiä!!

Vierailija
9/12 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivon paljonkin 2v tytön ja 4v pojan kanssa. Ei lasten tarvitse saada tehdä kaikkia työvaiheita ja sotkea keittiötä, mutta he voivat silti osallistua leipomiseen. Leivon piirakkaa:lapset auttaa ainesten mittaamisessa, sekoittamisessa, omenanpalojen päälle laittamisessa. Leivon teeleipiä, saavat itse taputella omat leipänsä littanoiksi pellille. Pullaa ja sämpylöitä leivon, pullapitkot on letitetty yhdessä, lihapullia on pyöritelty, vaikkei se varsinaista leipomista olekaan. Joulutorttuja ja pipareita myös. Lapset ovat hyviä nuolemaan taikinanjämät työvälineistä :)

Vierailija
10/12 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jogurttikakkua! Minulla on kolmevuotias poika ja nappasin reseptin "Kuinka kasvattaa bebe" kirjasta. Ajatuksena on, että lapsi voi mitata itse aineet jogurttipurkilla, joka tyhjennetään ensiksi taikinaa. Simppeli, ja HYVÄÄ!

2prk bulgarianjogurttia á 200g
2 munaa
1,5tl leivinjauhetta
1tl vaniljasokeria

Muut ainekset mitataan tyhjällä jogurttipurkilla
1-2prk sokeria
4prk jauhoja
Alle 1prk rypsiöljyä

Mukaan voi sekoittaa oman valinnan mukaan vaikka hedelmiä, suklaata, mitä ikinä tuleekaan mieleen :) Me laitettiin purkillinen omenanpaloja, ja herkullista tuli.

Vierailija
11/12 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tietty kaikkeen muuhunkin leipomiseen lapsi osallistuu, mitä nyt halutaan tehdä: omenapiirakkaa, puolukkapiirakkaa, pullaa, mokkapaloja etc. Lähinnä lapsi kaataa kaikki ainekset yleiskoneeseen ja harjoittelee minun kanssa rikkomaann munia. Ikää siis 3v. Sekoittelee, jos tehdään käsin.

Vierailija
12/12 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika lailla kaikkea mitä nyt ylipäätään leivotaan, pullaa, sämpylöitä, joulutorttuja, pipareita, mokkapalaa, piirakoita jne. Lapsi kolmevuotias ja ihan pienestä asti on osallistunut leipomiseen omien kykyjensä mukaan. Tällä hetkellä mittaaminen kiinnostaa kovasti ja sähkövatkaimella vatkaa (yhdessä vanhemman kanssa) ja muutenkin kaikki taikinan sekoitteluhommat kiinnostaa. Ja sitten pullaa ja sämpylöitä saa leipoa oman näköisiään luomuksia, joulupipareita leivottiin viimeksi tänään, kaulimishommat onnistuu ja muottien asettelu myös. Eli oman kokemuksen mukaan kaikkea voi lapsen kanssa leipoa ikätaso huomioiden. Ja toki kannattaa lähteä sillä ajatuksella, että tehdään lapsen näköistä ja lapsen aikatauluilla, jos pyrkimyksenä täydellinen leivontaluomus ja aikataulu tiukka, niin varmasti menee hermot...(vanhemmalla siis). Joten rentoa mieltä!