Olen uusavuton - luettele TAVALLISIA kotiruokia
Olen uusavuton tuleva äiti ja opettelen kokkaamaan. Minua ei ole kasvatettu perinteisen kotiruuan äärellä, joten kaipaisin ideoita.
Reseptejä on netti pullollaan, niitä en siis tarvitse, vaan ihan listaa ruuista, jotka miellät tavallisiksi kotiruuiksi. Mitä arkisempaa, sen parempi.
Esimerkkinä vaikka:
makaronilaatikko
perunat ja nakkikastike
spagetti ja jauhelihakastike
Kommentit (44)
Katso netistä jonkun kunnan/kaupungin sivuilta koulun/päiväkodin ruokalistat. Niistä löytyy ne perinteisimmät kotiruoat.
- lihamureke
- uunikala lohesta tai seitistä
- risotto
- lasagne ym. pastavuoat
Iso kiitos jo kaikille vastanneille vaivannäöstä ja tosi hyvä vinkki tuo koulujen ruokalista!! Moneksi viikoksi tässä taas tekemistä :)
ap
Helppo, tosi edullinen, maittava ruoka jotka pelastivat jokaisen koulupäiväni aikoinaan: puuro! Löytyy jokaisen puuropaketin kyljestä.
Lautasellinen mannapuuroa, helmipuuroa, ohrapuuroa tai vaikkapa riisiuunipuuroa, ja päälle marjakeittoa/marjakiisseliä. Jos on omatekemää marjakiisseliä niin bonusta! Taikka sitten kanelisokeria tai maito/voinokare.
Pitsa on kätevä jääkaapintyhjäysruoka: pitsapohjalle kaapista vaikka kinkkupussin jämät, keittokinkun jämät pienistettynä, vanhaksi menevät tomaatit, juustonkäntyt... Lähestulkoon mitä tahansa käy ja hyvää tulee. Jos on tomaattimurskaa kaapissa niin hienoa mutta jos ei niin ketsuppi käy myös.
Tomaattikeitto, simppeliä sapuskaa. Ja ylipäätään kaikki kasvissosekeitot.
Perunasta tulee vaikka mitä, hävettää kun tulee sitä niin harvoin ostettua. Keitetyt perunat --> jäljelle jääneistä paistiperunoita. Muusia --> jäljelle jääneestä perunarieskoja, perunasämpylöitä, piirakanpohja taikka sitten sekaan jauhelihaa ja uuniin.
Jos on epätoivoinen olo tai ei huvita, niin: heitä pannulle voinokare, pari-kolme kananmunaa, suolaa ja hakkaa se kokkeliksi. Syö.
Tai paista pari kananmunaa.
Tai keitä kananmunat ja syö salaatin tai leivän kanssa.
Oi ja vielä:
Tee iso annos jauhelihakastiketta (spagetin tai perunoiden tai muusin yms. kanssa).
Seuraavana päivänä heitä kastike lättyrullien väliin, päälle juustoraastetta ja uuniin. Ei mitään terveysruokaa mutta itku pääsee kun on niin hyvää.
Käytä kauden ruokia hyväksi. Nyt on esim. tomaatit,kurkut ja kesäkurpitsat halpoja. Talvella ei kannata tomaattia ostaa,silloin juureksia ja kaalia ym.
Muista myös,että lapsille pitää antaa normaalirasvaista ruokaa,ei kevyt-juttuja eikä rasvattomia. Ei rasvatonta maitoa eikä margariinia. Piimää suomessa ei saa kuin vähärasvaisena.
Kaalipata,meidän lasten suurin herkku :)
Vielä on kai mainitsematta perunapitoiset laatikot, esimerkiksi
Lohilaatikko
Jauhelihalaatikko
Laatikossa perunat ovat viipaleina (ei tikkuina kuten kiusauksessa) ja nesteenä käytetään jotakin vähärasvaisempaa nestettä kuin kiusaukseen käytettävä kerma. Laatikko on suomalaisesta näkökulmasta vanhempi ja arkisempi ruoka kuin kiusaus.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 15:30"]
Käytä kauden ruokia hyväksi. Nyt on esim. tomaatit,kurkut ja kesäkurpitsat halpoja. Talvella ei kannata tomaattia ostaa,silloin juureksia ja kaalia ym.
Muista myös,että lapsille pitää antaa normaalirasvaista ruokaa,ei kevyt-juttuja eikä rasvattomia. Ei rasvatonta maitoa eikä margariinia. Piimää suomessa ei saa kuin vähärasvaisena.
[/quo
Kyllä saa normaaliakin piimää! Ainakin meidän kaupoista (Hgin keskusta/Ruoholahti/Lauttasaari). Ja maalta (Kemiö).
Omat suosikkikotiruokani:
- itsetehty hernekeitto
- uunilohi
- merimiespata
- janssoninkiusaus
- tonnikalapasta (pastan päälle tonnikalakastike)
- pestobroileripihvit vuohenjuustolla
- tortillalasagne
- kinkkukiusaus
- karjalanpaisti
- perunamuusi ja lihapullat (helppo myös muunnella erilaisiksi)
- kanakeitto
- kalakeitto
-kesäkeitto
- poronkäristys
- täytetyt pitaleivät
- cesar-salaatti
- fetasalaatti
- dipattavat kasvikset
Näitä meillä syödään arkena.
Unohtui italianpata. Se on kiehumassa juuri parhaillaan. Pataruokia syödään kyllä muutenkin paljon.
tässä sulle keittokirjavinkki:
Liimatainen, pyöräniemi ym: Kotitalous 7. etsi jostain nettidivarista tai kirparilta. Punainen talo kannessa.
Siinä apua myös kaikkiin muihin kodin hommiin ja kaikki tavalliset perusuruuat.
Kaikki selitetään yksityiskohtaisesti.
Kannet lähtenyt mulla.
Toinen:
Anna Bergenström: Joka kokin keittokirja.
Tämän avulla itse opettelin kokkaamaan 10 vuotta sitte. Kannet on lähteny tästäkin. On hyvä kirja.
Sit voit miettiä viikon ruokalistan tyyliin:
kerran kalaa
kerran kokolihaa
kerran jauhelihaa
kerran pastaruokaa
kerran keittoa
kerran kasvisruokaa
kerran kanaa
Jos saat viikossa 6 oikein, kaikki hyvin, on monipuolista. Mulla kanssa tapana että kerran viikossa riisiä ja kerran pastaa, muuten perunoita = terveellisempää ja ekologisempaa. tiedän kyllä että monilla kavereilla päinvastoin...
Ai niin. Ja kun opettelin kokkaamaan tein päätöksen että koska ruokaa pitää tehdä joka päivä, ja se on tärkeää, en leivo periaatteessa mitään jos ei huvita.
Jotain sämpylöitä joskus ja piparkakkuja, mutta siinä se sit oli.
Nykyään vähän välillä leivonkin.
Miksi pitäisi olla jotain perinteistä ja mitä perinnettä sinä tarkoitat? Suomalaista kotiruokaa vai? Opettele tekemään sellaista ruokaa, mistä itse tykkäät. Opettele tekemään ainakin pizzaa. Tuleva lapsi varmaan osaa kertoa jossain vaiheessa, mistä ruoasta ei ainakaan tykkää. Näkemys hyvästä ruoasta voi olla jotain ihan muuta kuin äidillä tai terveysterroristeilla... :D
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 15:23"]
Katso netistä jonkun kunnan/kaupungin sivuilta koulun/päiväkodin ruokalistat. Niistä löytyy ne perinteisimmät kotiruoat.
[/quote]
Anteeksi, kuinka? Missä näin on? Minun havaintojeni mukaan ne ananas-porsastapadat ovat kyllä perinteistä kotiruokaa aivan jossakin muualla kuin Suomessa. Einespihvit, joista ei saa selvää onko niille antanut nimen liha, kana, kala vaiko joku kasvis ovat ehkä sitä enemmänkin.
Aloitteleva pääsee helposti alkuun keitoilla. Niitä kun voi muutella tuhannella tavalla alkaen perinteisestä luisesta lihakeitosta, jota ei nykyään voi valmistaa kuin riistasta kun missään ei myydä muuta luista lihaa kuin possua.
Perinteisiä ruokia ja niiden reseptejä löydät perinteisistä paperille painetuista keittokirjoista. Divareista niitä löytyy, mutta myydään edelleen tavallisissa kirjakaupoissa. Valitse sellainen, jossa ei ole kauniita kuvia ja painopaperikaan ei ole kovin kiiltävää. Esimerkiksi Kotiruoka tai Kotikokki. Niissä on juuri ne kaipaamasi perinteiset perusteellisine valmistusohjeineen.
Se "trendikäs" avokadopasta on myös tosi helppo ja hyvä. ja erilaiset pastat muutenkin. :) Lasagnea, makaronilaatikkoa ja uunijuureksia jonkun lihan kaveriksi meillä tehdään myös paljon. Ja kasvissosekeittoa. Pizzapäivät on juhlaa ;)
Uunipuuro, osta pussi kokonaisia ohraryynejä ja katso ohje pussin kyljestä. Yleensä pussien kyljessä on yksinkertaiset ja toimivat ohjeet.
Helppo jauhelihataikina: sekoita taisaiseksi 1 tölkki kermaviiliä, pussi sipulikeittoa, 400 grammaa jauhelihaa. Tuosta sitten voit pyöritellä pullia, pihviä tai murekkeen. Minä jätän usein perunat pastat ja riisin kokonaan pois ja teen tuoreista kasviksista wokkia.
Määrittele kotiruoka?
Meillä koti- ja arkiruokaa ovat mm:
Tonnikalaceviche
Blinit kylmäsavulohella ja muikunmädillä
Häränfileetournedos gorgonzolakastikkeella
Linguine valkotryffelikastikkeella
Parsarisotto
Valkoviinissä haudutetut sinisimpukat hyvän maalaisleivän kera
Kampasimpukat wasabiperunasoseella tai Calvados-purjohöystön kera
Miksi aina pitäisi tehdä jotain suomalaista mautonta mössöä?
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 15:52"]
tässä sulle keittokirjavinkki:
Liimatainen, pyöräniemi ym: Kotitalous 7. etsi jostain nettidivarista tai kirparilta. Punainen talo kannessa.
Siinä apua myös kaikkiin muihin kodin hommiin ja kaikki tavalliset perusuruuat.
Kaikki selitetään yksityiskohtaisesti.
Kannet lähtenyt mulla.
Toinen:
Anna Bergenström: Joka kokin keittokirja.
Tämän avulla itse opettelin kokkaamaan 10 vuotta sitte. Kannet on lähteny tästäkin. On hyvä kirja.
Sit voit miettiä viikon ruokalistan tyyliin:
kerran kalaa
kerran kokolihaa
kerran jauhelihaa
kerran pastaruokaa
kerran keittoa
kerran kasvisruokaa
kerran kanaa
Jos saat viikossa 6 oikein, kaikki hyvin, on monipuolista. Mulla kanssa tapana että kerran viikossa riisiä ja kerran pastaa, muuten perunoita = terveellisempää ja ekologisempaa. tiedän kyllä että monilla kavereilla päinvastoin...
[/quote]
Ihanaa! Mulla on sama kirja tallessa ja sitä olen käyttänyt lähinnä leipomisjuttuihin apuna, kun en ikinä muista mitään määriä.. Viikonloppu aamuisin teen monesti teeleipiä ko. kirjan ohjeilla (muokkaan niitä sitten eri jauhoilla/siemenillä/juustolla tms..) kun en jaksa ihan oikeaa leipää/sämpylöitä leipomaan. :)
Uunilohi
perunamuussi
lasagne
kaalilaatikko
nakkikeitto
kalakeitto
juuressosekeitto
munakas
kaalipata
kaalikeitto
uunimakkara
porsaan ulkofile