Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen uusavuton - luettele TAVALLISIA kotiruokia

Vierailija
05.08.2013 |

Olen uusavuton tuleva äiti ja opettelen kokkaamaan. Minua ei ole kasvatettu perinteisen kotiruuan äärellä, joten kaipaisin ideoita. 

Reseptejä on netti pullollaan, niitä en siis tarvitse, vaan ihan listaa ruuista, jotka miellät tavallisiksi kotiruuiksi. Mitä arkisempaa, sen parempi. 

Esimerkkinä vaikka:

makaronilaatikko

perunat ja nakkikastike

spagetti ja jauhelihakastike 

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunilohi

perunamuussi

lasagne

kaalilaatikko

nakkikeitto

kalakeitto

juuressosekeitto

munakas

kaalipata

kaalikeitto

uunimakkara

porsaan ulkofile

lihapata

pinaattikeitto ja kananmuna

pyttipannu

pastat kana-/kala/- yms. kastikkeilla

lihapullat, mureke

jauhelihakastike

janssoninkiusaus

wokit

maksalaatikko

jauhelihaperunasoselaatikko

täytetyt paprikat

Vierailija
22/44 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso netistä jonkun kunnan/kaupungin sivuilta koulun/päiväkodin ruokalistat. Niistä löytyy ne perinteisimmät kotiruoat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

- lihamureke

- uunikala lohesta tai seitistä

- risotto

- lasagne ym. pastavuoat

Vierailija
24/44 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso kiitos jo kaikille vastanneille vaivannäöstä ja tosi hyvä vinkki tuo koulujen ruokalista!! Moneksi viikoksi tässä taas tekemistä :)

ap

Vierailija
25/44 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo, tosi edullinen, maittava ruoka jotka pelastivat jokaisen koulupäiväni aikoinaan: puuro! Löytyy jokaisen puuropaketin kyljestä. 

Lautasellinen mannapuuroa, helmipuuroa, ohrapuuroa tai vaikkapa riisiuunipuuroa, ja päälle marjakeittoa/marjakiisseliä. Jos on omatekemää marjakiisseliä niin bonusta! Taikka sitten kanelisokeria tai maito/voinokare. 

Pitsa on kätevä jääkaapintyhjäysruoka: pitsapohjalle kaapista vaikka kinkkupussin jämät, keittokinkun jämät pienistettynä, vanhaksi menevät tomaatit, juustonkäntyt... Lähestulkoon mitä tahansa käy ja hyvää tulee. Jos on tomaattimurskaa kaapissa niin hienoa mutta jos ei niin ketsuppi käy myös. 

Tomaattikeitto, simppeliä sapuskaa. Ja ylipäätään kaikki kasvissosekeitot. 

Perunasta tulee vaikka mitä, hävettää kun tulee sitä niin harvoin ostettua. Keitetyt perunat --> jäljelle jääneistä paistiperunoita. Muusia --> jäljelle jääneestä perunarieskoja, perunasämpylöitä, piirakanpohja taikka sitten sekaan jauhelihaa ja uuniin. 

Jos on epätoivoinen olo tai ei huvita, niin: heitä pannulle voinokare, pari-kolme kananmunaa, suolaa ja hakkaa se kokkeliksi. Syö. 
Tai paista pari kananmunaa. 
Tai keitä kananmunat ja syö salaatin tai leivän kanssa.

Vierailija
26/44 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi ja vielä: 
Tee iso annos jauhelihakastiketta (spagetin tai perunoiden tai muusin yms. kanssa). 
Seuraavana päivänä heitä kastike lättyrullien väliin, päälle juustoraastetta ja uuniin. Ei mitään terveysruokaa mutta itku pääsee kun on niin hyvää. 

Vierailija
27/44 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä kauden ruokia hyväksi. Nyt on esim. tomaatit,kurkut ja kesäkurpitsat halpoja. Talvella ei kannata tomaattia ostaa,silloin juureksia ja kaalia ym.

Muista myös,että lapsille pitää antaa normaalirasvaista ruokaa,ei kevyt-juttuja eikä rasvattomia. Ei rasvatonta maitoa eikä margariinia. Piimää suomessa ei saa kuin vähärasvaisena.

Vierailija
28/44 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaalipata,meidän lasten suurin herkku :)

Vierailija
29/44 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä on kai mainitsematta perunapitoiset laatikot, esimerkiksi

Lohilaatikko

Jauhelihalaatikko

Laatikossa perunat ovat viipaleina (ei tikkuina kuten kiusauksessa) ja nesteenä käytetään jotakin vähärasvaisempaa nestettä kuin kiusaukseen käytettävä kerma. Laatikko on suomalaisesta näkökulmasta vanhempi ja arkisempi ruoka kuin kiusaus.

Vierailija
30/44 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 15:30"]

Käytä kauden ruokia hyväksi. Nyt on esim. tomaatit,kurkut ja kesäkurpitsat halpoja. Talvella ei kannata tomaattia ostaa,silloin juureksia ja kaalia ym.

Muista myös,että lapsille pitää antaa normaalirasvaista ruokaa,ei kevyt-juttuja eikä rasvattomia. Ei rasvatonta maitoa eikä margariinia. Piimää suomessa ei saa kuin vähärasvaisena.

[/quo

Kyllä saa normaaliakin piimää! Ainakin meidän kaupoista (Hgin keskusta/Ruoholahti/Lauttasaari). Ja maalta (Kemiö).

Vierailija
31/44 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat suosikkikotiruokani:

- itsetehty hernekeitto

- uunilohi

- merimiespata

- janssoninkiusaus

- tonnikalapasta (pastan päälle tonnikalakastike)

- pestobroileripihvit vuohenjuustolla

- tortillalasagne

- kinkkukiusaus

- karjalanpaisti

- perunamuusi ja lihapullat (helppo myös muunnella erilaisiksi)

- kanakeitto

- kalakeitto

-kesäkeitto

- poronkäristys

- täytetyt pitaleivät

- cesar-salaatti

- fetasalaatti

- dipattavat kasvikset

Näitä meillä syödään arkena.

Vierailija
32/44 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtui italianpata. Se on kiehumassa juuri parhaillaan. Pataruokia syödään kyllä muutenkin paljon.

Vierailija
33/44 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä sulle keittokirjavinkki:

Liimatainen, pyöräniemi ym: Kotitalous 7. etsi jostain nettidivarista tai kirparilta. Punainen talo kannessa.

Siinä apua myös kaikkiin muihin kodin hommiin ja kaikki tavalliset perusuruuat.

Kaikki selitetään yksityiskohtaisesti.

Kannet lähtenyt mulla.

Toinen:

Anna Bergenström: Joka kokin keittokirja.

Tämän avulla itse opettelin kokkaamaan 10 vuotta sitte. Kannet on lähteny tästäkin. On hyvä kirja.

Sit voit miettiä viikon ruokalistan tyyliin:

kerran kalaa

kerran kokolihaa

kerran jauhelihaa

kerran pastaruokaa

kerran keittoa

kerran kasvisruokaa

kerran kanaa

Jos saat viikossa 6 oikein, kaikki hyvin, on monipuolista. Mulla kanssa tapana että kerran viikossa riisiä ja  kerran pastaa, muuten perunoita = terveellisempää ja ekologisempaa. tiedän kyllä että monilla kavereilla päinvastoin... 

Vierailija
34/44 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin. Ja kun opettelin kokkaamaan tein päätöksen että koska ruokaa pitää tehdä joka päivä, ja se on tärkeää,  en leivo periaatteessa mitään jos ei huvita.

Jotain sämpylöitä joskus ja piparkakkuja, mutta siinä se sit oli.

Nykyään vähän välillä leivonkin.

Vierailija
35/44 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi olla jotain perinteistä ja mitä perinnettä sinä tarkoitat? Suomalaista kotiruokaa vai? Opettele tekemään sellaista ruokaa, mistä itse tykkäät. Opettele tekemään ainakin pizzaa. Tuleva lapsi varmaan osaa kertoa jossain vaiheessa, mistä ruoasta ei ainakaan tykkää. Näkemys hyvästä ruoasta voi olla jotain ihan muuta kuin äidillä tai terveysterroristeilla... :D

Vierailija
36/44 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 15:23"]

Katso netistä jonkun kunnan/kaupungin sivuilta koulun/päiväkodin ruokalistat. Niistä löytyy ne perinteisimmät kotiruoat.

[/quote]

Anteeksi, kuinka? Missä näin on? Minun havaintojeni mukaan ne ananas-porsastapadat ovat kyllä perinteistä kotiruokaa aivan jossakin muualla kuin Suomessa. Einespihvit, joista ei saa selvää onko niille antanut nimen liha, kana, kala vaiko joku kasvis ovat ehkä sitä enemmänkin.

Aloitteleva pääsee helposti alkuun keitoilla. Niitä kun voi muutella tuhannella tavalla alkaen perinteisestä luisesta lihakeitosta, jota ei nykyään voi valmistaa kuin riistasta kun missään ei myydä muuta luista lihaa kuin possua.

Perinteisiä ruokia ja niiden reseptejä löydät perinteisistä paperille painetuista keittokirjoista. Divareista niitä löytyy, mutta myydään edelleen tavallisissa kirjakaupoissa. Valitse sellainen, jossa ei ole kauniita kuvia ja painopaperikaan ei ole kovin kiiltävää. Esimerkiksi Kotiruoka tai Kotikokki.  Niissä on juuri ne kaipaamasi perinteiset perusteellisine valmistusohjeineen.

Vierailija
37/44 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se "trendikäs" avokadopasta on myös tosi helppo ja hyvä. ja erilaiset pastat muutenkin. :) Lasagnea, makaronilaatikkoa ja uunijuureksia jonkun lihan kaveriksi meillä tehdään myös paljon. Ja kasvissosekeittoa. Pizzapäivät on juhlaa ;)

Vierailija
38/44 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunipuuro, osta pussi kokonaisia ohraryynejä ja katso ohje pussin kyljestä. Yleensä pussien kyljessä on yksinkertaiset ja toimivat ohjeet. 

Helppo jauhelihataikina: sekoita taisaiseksi 1 tölkki kermaviiliä, pussi sipulikeittoa, 400 grammaa jauhelihaa. Tuosta sitten voit pyöritellä pullia, pihviä tai murekkeen. Minä jätän usein perunat pastat ja riisin kokonaan pois ja teen tuoreista kasviksista wokkia. 

Vierailija
39/44 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrittele kotiruoka?

Meillä koti- ja arkiruokaa ovat mm:

Tonnikalaceviche

Blinit kylmäsavulohella ja muikunmädillä

Häränfileetournedos gorgonzolakastikkeella

Linguine valkotryffelikastikkeella

Parsarisotto

Valkoviinissä haudutetut sinisimpukat hyvän maalaisleivän kera

Kampasimpukat wasabiperunasoseella tai Calvados-purjohöystön kera

Miksi aina pitäisi tehdä jotain suomalaista mautonta mössöä?

Vierailija
40/44 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 15:52"]

tässä sulle keittokirjavinkki:

Liimatainen, pyöräniemi ym: Kotitalous 7. etsi jostain nettidivarista tai kirparilta. Punainen talo kannessa.

Siinä apua myös kaikkiin muihin kodin hommiin ja kaikki tavalliset perusuruuat.

Kaikki selitetään yksityiskohtaisesti.

Kannet lähtenyt mulla.

Toinen:

Anna Bergenström: Joka kokin keittokirja.

Tämän avulla itse opettelin kokkaamaan 10 vuotta sitte. Kannet on lähteny tästäkin. On hyvä kirja.

Sit voit miettiä viikon ruokalistan tyyliin:

kerran kalaa

kerran kokolihaa

kerran jauhelihaa

kerran pastaruokaa

kerran keittoa

kerran kasvisruokaa

kerran kanaa

Jos saat viikossa 6 oikein, kaikki hyvin, on monipuolista. Mulla kanssa tapana että kerran viikossa riisiä ja  kerran pastaa, muuten perunoita = terveellisempää ja ekologisempaa. tiedän kyllä että monilla kavereilla päinvastoin... 

[/quote]

Ihanaa! Mulla on sama kirja tallessa ja sitä olen käyttänyt lähinnä leipomisjuttuihin apuna, kun en ikinä muista mitään määriä.. Viikonloppu aamuisin teen monesti teeleipiä ko. kirjan ohjeilla (muokkaan niitä sitten eri jauhoilla/siemenillä/juustolla tms..) kun en jaksa ihan oikeaa leipää/sämpylöitä leipomaan. :)