Asuntoaan itse myyville... vinkki
Nykyisillä markkinoilla kannattaisi miettiä hintapyyntö tarkasti. Ylihintaisia asuntoja eivät kaikki lähde edes katsomaan.(Etsimme asuntoa tällä hetkellä ns. tositarkoituksella eli kaupat aiomme tehdä heti, kun sopiva löytyy.)
Kommentit (5)
No joo. Olin hieman huvittunut katsellessani asuntoilmoituksia ja huomasin jonkun myyvän itse ok-taloaan vanhempieni kotikylältä.
Taustaa: täällä osassa Suomea saa täältä ihan keskeltä kaupunkiakin hyvän ok-talon n. 150k-250k eurolla. Hienommat kohteet maksavat n. 250k-500k e. Tuolta mun vanhempien kotikylältä on matkaa jo lähimpään pikkutaajamaan 30km, kaupunkeihin 80-100km. Ei mitään palveluja, täysin kuoleman kielissä oleva paikka. Asukkaina pari maanviljelijää ja muutama eläkeläinen. Kallein talo jonka tiedän siellä myydyn oli 100 000e maksanut kulttuurihistoriallisesti arvokas 1800-luvulta peräisin ollut ruukki, jonka joku osti kesähuvilakseen. Tavallisesta omakotitalosta en maksaisi edes sitä hintaa.
No, tämä myynnissä ollut talo oli ihan tavallinen pienehkö rempattu rintamamiestalo joka on kyllä rantatontilla, mutta se ei ole täällä päin mikään poikkeus varsinkaan maaseudulla. Sijainti on ihan perämetsän takimmaisissa uumenissa, joten jo pelkkä kauppareissu olisi yli 40km suuntaansa. Ei voi edes haaveilla että sieltä päin löytyisi mitään töitä. Ja hintaa tällä kohteella oli 380 000 e! Meinasi kahvit purskahtaa suusta hinnan nähdessäni ja ajattelin ensin, että kolmonen on livahtanut luvun eteen vahingossa. Nyt seuraan mielenkiinnolla kuinka pitkään myyjä yrittää saada talonsa myytyä noin epärealistisella summalla.
Varmaankin tunneside sanelee monelle hinnan ja ehkä ne itse tehdyt remontit. Vieraan silmissä hyväkuntoinen asunto/talo on kuitenkin remonttikypsä kohde. Jokainenhan haluaa omanlaisensa kodin.
Huvittaa vain, kun alueella itse asuntoaan myyvät lisäävät pääsääntöisesti n. 10 20 k e hintaan lisää. Sitten asunto on muutaman viikon kuluttua välittäjällä pienemmällä hinnalla. En tiedä, saako joku tuolla menetelmällä asunnon kaupattua. Itse emme tosiaan mene edes katsomaan.
Sitten on tosiaan vielä näitä täysin metsään hinnoittelijoita. Meilläkin tuttavat myivät omakotitaloaan melkein 700 k e ja muutaman kuukauden kuluttua hinta oli pudonnut yli 100 k e! Eikä tuotakaan taloa ole vielä myyty.
ap
Varmaankin tunneside sanelee monelle hinnan ja ehkä ne itse tehdyt remontit. Vieraan silmissä hyväkuntoinen asunto/talo on kuitenkin remonttikypsä kohde. Jokainenhan haluaa omanlaisensa kodin.
Huvittaa vain, kun alueella itse asuntoaan myyvät lisäävät pääsääntöisesti n. 10 20 k e hintaan lisää. Sitten asunto on muutaman viikon kuluttua välittäjällä pienemmällä hinnalla. En tiedä, saako joku tuolla menetelmällä asunnon kaupattua. Itse emme tosiaan mene edes katsomaan.
Sitten on tosiaan vielä näitä täysin metsään hinnoittelijoita. Meilläkin tuttavat myivät omakotitaloaan melkein 700 k e ja muutaman kuukauden kuluttua hinta oli pudonnut yli 100 k e! Eikä tuotakaan taloa ole vielä myyty.
ap
ap
Ja vessanpöntön kansi kiinni niihin kuviin!