Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osaako täällä joku auttaa (lastenhoitojärjestelyistä)

Vierailija
05.08.2013 |

Saan toisen lapseni marraskuussa ja minun täytyy palata tammikuussa töihin. Saako niin pientä lasta kunnalliseen hoitoon? Isällä ei ole mahdollisuutta olla kotona, eikä myöskään minulla ja isovanhemmat yms. verkosto asuu kaukana. Töihin joudun siksi, että olen yrittäjä, eikä yritys kestä sitä, että olisin pidempään pois. Tarkoitus on toki tehdä normaalia lyhyempää päivää (noin 7 - 8 h matkoineen). Miten te muut yrittäjät olette järjestäneet tilanteen?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä voin hoitaa sun lapsia :) Tuo tänne Nokialle ne hoitoon :)

Vierailija
2/22 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinmäisen kanssa laitoin yrityksen jäihin ja toisen kanssa aloin perehdyttämään itselleni sijaista hyvissä ajoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen yksityinen pph ja otan hoitoon kaiken ikäisiä lapsia. kunnan puolelle eivät ota. Kysele paikkakuntasi yksityisiltä hoitajilta ottavatko noin pienen hoitoon.

Vierailija
4/22 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa. Etkä sinä saisi tehdä töitä paitsi kun olet yrittäjä. Äitiysloma, joka on ns. pakollinen, kuuluu vain äidille.

Ymmärrän, että yrittäjä joutuu tekemään töitä, mutta sitä en ymmärrä, että hankitaan sitten siihen pahimpaan aikaan ne lapset. Eikö tämä syntyvä lapsi ole minkään arvoinen? Ihan hetikö on lopetettava imetys ja lykättävä tuntemattomille hoitoon? Joudut palkkaamaan itse hoitajan, koska kunnalliseen eikä yksityiseen oteta alle 8 kk:n ikäisiä eli siis sen ikäisiä, joiden vanhemmat ovat oikeutettuja vanhempainvapaaseen.

Olen yrittäjän lapsi, joten tiedän jotain yrittämisestä. Sen verran yleensä yrittäjä pystyy sumplimaan, että kun joutuu olemaan poissa jonkin aikaa, niin yleensä sitten voi olla vähän enemmänkin. Hankit sijaisen hoitamaan asiakaskuntaa ja käyt itse vauvan kanssa pari tuntia päivässä paikan päällä varmistamassa, että kaikki toimii. Meillä isäni esim. piti lomansa niin, että yrittäjäkaveri (samalla alalla) hoiti kiireiset jutut ja oli ns. sijainen, ja isä oli kuitenkin sitten puhelimen päässä hoitamassa sellaiset jutut, joita sijainen ei kyennyt. Hyvin pystyi isä lomailemaan joka vuosi normaalit neljä viikkoa, tosin aika usein pätkissä.

Tuloista teillä ei voi olla kiinni, kun mies on myös yrittäjä. Lisäksi lastenhoitajan palkkaaminen on ihan yhtä kallista kuin sen sijaisen palkkaaminen, ekassa tapauksessa vain se lapsi kärsii.

Normaalia lyhyempi päivä on normaali työpäivä monille. En ymmärrä, miksi tuollaiseen elämäntilanteeseen on pitänyt lapsia hankkia enkä todellakaan sitä, miten ei sitä elämää sitten järjestä siten, että vähiten kärsisi se lapsi. Useimmat yrittäjät pystyvät ottamaan lapset työpaikoilleen ja tarvitsevat vain ehkä asiakastapaamisiin (tunnin tai pari) sen hoitajan. Jos taas yrityksesi sisältää asiakaskäyntejä pelkästään (esim. siivoustyötä), niin se sijainen kehiin ja sinä sitten hommaat vain ne paperihommat vauva kainalossa.

Vierailija
5/22 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av-vastaus™: Miksi menit tekemään lapsen jos et halua viettää aikaa sen kanssa.

Vierailija
6/22 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi isä ei voi hoitaa?

Hankit sijaisen (ehdit nyt perehdyttää) ja lisäksi käyt vauvan kanssa jonkin verran töissä.

Vierailija
7/22 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankit au pairin.

Vierailija
8/22 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen isä ei asu Suomessa, eikä voi tänne muuttaa pysyvästi, sillä työt ovat Keski-Euroopassa. Toki voi aina silloin tällöin hoitaa. Niin, kysyitte miksi teen lapsen tällaisen tilanteeseen...? En tehnyt tarkoituksella ja kyllä, käytimme ihan oikeasti ehkäisyä ja silti olin raskaana. Pohtiessani tätä tilannetta täällä ollessani viikolla 6, sanoi lähes jokainen minulle, että raskaudenkeskeytys ei ole oikea vaihtoehto, että asiat kyllä järjestyvät. Olette oikeassa, että tuloista ei ole niin kiinni, rahat kyllä riittävät hoitajan palkkaukseen. Alani on hieman erilainen, enkä halua sitä tässä tarkasti kertoa, mutta työ sisältää asiakastapaamisia, suunnittelupalavereja ja lisäksi ns. koulutustilaisuuksia, jotka minä vedän. Edellistä lastani imetin kyllä 2 vuotta, vaikka lähdin töihin viikko synnytyksen jälkeen. Silloin siskoni piti välivuotta ja hoiti lastani. Niin ja lapsesta on kehittynyt ihan normaali ihana lapsi.

Vierailija
9/22 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaa joku muu tekemään työsi ja/tai hoitamaan lapsesi.

jos kerran yrityksesi on niin kannattava, niin kait sulla rahaa on.

Vierailija
10/22 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, sain vastauksen kyllä, kiitos. Eli ei saa kunnalliseen, mutta yksityisen voi palkata. Isompi sisarus voi jäädä kotiin päiväkodista myös. AP

Vierailija
11/22 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä jaksa mitenkään uskoa, että ehkäisy pettää jos oikein käyttää..

Vierailija
12/22 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiseen voi saada. Olet nyt hyvissä ajoin liikkeellä, joten varmasti saat paikan, varsinkin jos hoitopäiväsi eivät ole pitkiä.

Olisiko aupair toinen mahdollinen ratkaisu? tai sitten hoitaja kotiin? Tuolta äitiysloma-ajaltahan saat joka tapauksessa minimiäitiyspäivärahaa niiltä päiviltä, jolloin työskentelet. Se summa on varmaan apuna, jotta on varaa palkata hoitoa.

Kelasta lainaus

Voit työskennellä äitiysvapaasi aikana ja saada Kelasta äitiysrahaa, mutta työskentelypäiviltäsi äitiysraha maksetaan vähimmäismääräisenä (ks. Määrä). Muilta päiviltä saat täysimääräisen äitiysrahan. Työskentely sunnuntaisin ei vaikuta äitiysrahaasi, sillä äitiysrahaa maksetaan vain arkipäiviltä.

Itse olen ollut lapsen kanssa kotona pitkään, mutta monella eri tavalla voi hoitaa vanhemmuuden hyvin. Jos et ole vielä lukenut Pamela Druckermanin kirjaa "Kuinka kasvattaa bébé Vanhemmuus Pariisin malliin", niin suosittelen kirjaa Sinulle. Saattaa poistaa pelkoja pienen lapsen hoitoon viennistä, kun ei kerran Sinulla päivätkään ole niin pitkät.

Vierailija
13/22 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 14:55"]

Ei saa. Etkä sinä saisi tehdä töitä paitsi kun olet yrittäjä. Äitiysloma, joka on ns. pakollinen, kuuluu vain äidille.

Ymmärrän, että yrittäjä joutuu tekemään töitä, mutta sitä en ymmärrä, että hankitaan sitten siihen pahimpaan aikaan ne lapset. Eikö tämä syntyvä lapsi ole minkään arvoinen? Ihan hetikö on lopetettava imetys ja lykättävä tuntemattomille hoitoon? Joudut palkkaamaan itse hoitajan, koska kunnalliseen eikä yksityiseen oteta alle 8 kk:n ikäisiä eli siis sen ikäisiä, joiden vanhemmat ovat oikeutettuja vanhempainvapaaseen.

Olen yrittäjän lapsi, joten tiedän jotain yrittämisestä. Sen verran yleensä yrittäjä pystyy sumplimaan, että kun joutuu olemaan poissa jonkin aikaa, niin yleensä sitten voi olla vähän enemmänkin. Hankit sijaisen hoitamaan asiakaskuntaa ja käyt itse vauvan kanssa pari tuntia päivässä paikan päällä varmistamassa, että kaikki toimii. Meillä isäni esim. piti lomansa niin, että yrittäjäkaveri (samalla alalla) hoiti kiireiset jutut ja oli ns. sijainen, ja isä oli kuitenkin sitten puhelimen päässä hoitamassa sellaiset jutut, joita sijainen ei kyennyt. Hyvin pystyi isä lomailemaan joka vuosi normaalit neljä viikkoa, tosin aika usein pätkissä.

Tuloista teillä ei voi olla kiinni, kun mies on myös yrittäjä. Lisäksi lastenhoitajan palkkaaminen on ihan yhtä kallista kuin sen sijaisen palkkaaminen, ekassa tapauksessa vain se lapsi kärsii.

Normaalia lyhyempi päivä on normaali työpäivä monille. En ymmärrä, miksi tuollaiseen elämäntilanteeseen on pitänyt lapsia hankkia enkä todellakaan sitä, miten ei sitä elämää sitten järjestä siten, että vähiten kärsisi se lapsi. Useimmat yrittäjät pystyvät ottamaan lapset työpaikoilleen ja tarvitsevat vain ehkä asiakastapaamisiin (tunnin tai pari) sen hoitajan. Jos taas yrityksesi sisältää asiakaskäyntejä pelkästään (esim. siivoustyötä), niin se sijainen kehiin ja sinä sitten hommaat vain ne paperihommat vauva kainalossa.

[/quote]

Missä sanotaan, että äitiysloma on pakollinen? Saahan sitä vaikka mennä heti synnytyksstä töihin, jos vain kykenee.

Vaikka kävisi töissä, niin silti arkipäiviltä saa minimiäitiyspäivärahan. Miksi tällaista olisi edes tarjolla, jos töihin ei saisi mennä?

Vierailija
14/22 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas okei. Minun ikäluokkani syntyessä äitiysvapaa oli 3kk ja esimerkiksi mummoni oli pph joka näitä pikkuvauvoja hoiti. Ihan kunnon ihmisiä heistä kaikista on tullut eikä "trauma" ainakaan ole estänyt heitä saamasta omia lapsia. Yhtäkään heistä ei ole myöskään laitettu hoitoon 3kk iässä, jos pakkotoistosta alatte puhua.

Vierailija
15/22 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 15:12"]

Minä en kyllä jaksa mitenkään uskoa, että ehkäisy pettää jos oikein käyttää..

[/quote]

Niinpä. Minulla on yksi lapsi, joka on tullut strerilisaation jälkeen. En kai osannut piuhojen katkaisua oikein käyttää.

Ihan tosi. Kyttäätkö päivät täällä, että voit löytää ketjuja, mihin voit ilkeillä? Ihan mielenkiinnosta vain kysyn, mistä kumpuaa tuollainen tarve vittuilla. Vaikkakin vain anonyymille palstalle, mutta silti.

Vierailija
16/22 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut kierukka. En tiedä, miten olisin sitä voinut käyttää väärin? Veljeni sai alkunsa, vaikka äidilleni oli tehty sterilisaatio. Äitini oli tuolloin 45-vuotias, eikä ymmärtänyt olevansa raskaanakaan kuin vasta viidennellä kuukaudella. AP

Vierailija
17/22 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInkälainen äiti edes pystyy jättämään vauvansa??? Uskomatonta.

Vierailija
18/22 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hollannissa, USA:ssa ja monessa muussa maassa äidin on palattava töihin lapsen ollessa vain muutaman kuukauden ikäinen. Ja niin teki minunkin äitini. Äitiysloma oli tuolloin 3 kk. Minä en henkilökohtaisesti ymmärrä, miten äiti voi olla niin kiinni lapsessaan, ettei voi jättää häntä osaksi päivää hoitajalle..?

Vierailija
19/22 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se tuommoinen yritys on?

Vierailija
20/22 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 16:35"]

Hollannissa, USA:ssa ja monessa muussa maassa äidin on palattava töihin lapsen ollessa vain muutaman kuukauden ikäinen. Ja niin teki minunkin äitini. Äitiysloma oli tuolloin 3 kk. Minä en henkilökohtaisesti ymmärrä, miten äiti voi olla niin kiinni lapsessaan, ettei voi jättää häntä osaksi päivää hoitajalle..?

[/quote]

Mikä "osaksi päivää" se on, jos lähtee kotoa vaikka puoli kahdeksan ja palaa neljältä?? Näet lasta ehkä kolmisen tuntia illalla, kunnes vauva käy nukkumaan. Luo siinä sitten siteitä.

Ai niin, mutta av:llähän roikkuu ne "leipäpapin" kaltaiset "leipämammat", joille lasten hankinta on pakkopulla panemisesta eteenpäin. Raskaus on perseestä, synnyttäminen se vasta onkin kamalaa ja vauvan hoitaminen ihan lähes mahdotonta. Mikä tahansa on vauvan hoitamista tärkeämpää ja parempaa, koska pitää olla omaa laatuaikaa mahdollisimman paljon, silleen sitä vasta on sitten "parempi äiti". Eihän sitä siis kukaan pysty nykynaisen reilusta kahdeksasta kymmenestä vuodesta viettämään noin vuotta kotona per lapsi. Ei mitenkään, koska itse tarvitsee AINAKIN sata vuotta omien mielihalujen, oman sosiaalisen verkoston ja oman uran kehittämiseen.

Vauvavuoden jälkeen se vasta kamalaa onkin, kun se lapsi alkaa puhua ja esittää omia näkemyksiään ja toiveitaan. No way. Leipämamma ei AINAKAAN noudata mitään rytmejä, kyllä se on penskan sopeuduttava elämään ja vaihtuviin hoitajiin ja viimeistään yksi vuotiaana VIIMEISTÄÄN voi olla muualla hoidossa vähintään viikon, mieluiten jopa kaksi, koska leipämamma haluaa olla etelässä viettämässä laatuaikaa kaverin häämatkalla.