Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rattaat bussissa

Vierailija
05.08.2013 |

Olen aina kuvitellut, että rattaiden kanssa liikkumaan pakotetut ovat solidaarisia toisiaan kohtaan. Olen itse muutaman kerran jäänyt rattaiden kanssa pois bussista paria pysäkkiä aiemmin, jotta kyytiin tulossa olevat rattaat mahtuvat mukaan. Joskus taas jo kyydissä ollut on taittanut sateenvarjorattaansa kasaan, jotta tilaa järjestyy vielä yhdelle. Meillä yksi rattaiden valintaperuste oli pieni koko, jotta mahdumme bussiin mahdollisimman hyvin, emmekä vie tilaa valtavilla hyökkäysvaunuilla. Sitä mahdollisuutta ei tietysti ole, jos on kuljetettava rattaissa kahta lasta.

Kukaan ei kulje rattaiden kanssa huvin vuoksi. Olen kuvitellut, että toinen rattaiden kanssa kulkeva ymmärtää, että rattaiden kanssa voi joutua odottamaan pitkään ja siksi joustohalua löytyy puolin ja toisin. Bussikuski voi tietysti sanoa, mahtuuko kyytiin vai ei ja aika usein he ovatkin joustaneet, vaikka ahdasta tulee ja säännöt taitavat sanoa, että kulkuväylät pitää jättää vapaaksi. Koskaan ennen en ole kuitenkaan törmännyt tilanteeseen, jossa toinen rattaiden työntäjä alkaa urputtaa, että kyytiin ei mahdu ja vaatii poistumaan.

En ymmärrä, miksi bussissa rattaidensa kanssa jo oleva alkaa vaatia kitistä, että ei tänne mahdu, vaikka rattaat on jo saatu mahtumaan kyytiin, jos kyytiin tuleminen sopii kuskillekin.

Onneksi osa kuskeista joustaa, vaikka ei ehkä saisi ja onneksi suurin osa ratasväestä on ystävällisiä ja avuliaita, vaikka joskus harvoin kohdalle osuu näitä ikäviä poikkeusyksilöitä.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 16:25"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 15:59"]

Minä istuin yhtenä päivänä ratikassa. Eräällä pysäkillä matalalattiavaunun kohdalla odotti vanha nainen rollaattorin kanssa ja nuorempi nainen vaunujen kanssa. Ratikka pysähtyi ja tämä nuorempi nainen lähti vain rynnimään ratikkaan tönäisten samalla varmaankin vagingossa vanhusta. Vanhuskin oli selvästi vaunuun tulossa. Vaunuun ei siis molemmat olisi mahtuneet. Tämä vanha rouva jäi sitten pysäkille odottamaan. Minusta tuossa tilanteessa vaunumamman olisi pitänyt päästää vanhus edellä. Kuvittelisin ettei vauvan kanssa ole koskaan mikään tulipalokiire. Ruoat, vaipat ja muut kulki minulla ainakin aina mukana. En sitten tiedä, jotenkin minulle jäi vain paha mieli tuosta. Harmittaa kun tilanne eteni niin äkkiä enkä jotenkin ehtinyt toimimaan. Ehkä olisin saanut mummon tuupattua vaunuun jos olisin tajunnut toimia välittömästi. 

[/quote]

Lapsen kanssa saatetaan olla menossa vaikka lääkäriin tai muuhun varattavaan tapaamiseen. Ehkä äiti oli menossa työhaastatteluun. Vaunujen kanssakin voi olla kiire, vaikka olisi varannut paljonkin ylimääräistä aikaa, sillä satunnainen tarkkailijahan ei tiedä, kuinka monta vuoroa on jo mennyt ohi. Tuossakin tilanteessa on hyvin voinut käydä niin, että vaunujen kanssa on odotettu pysäkillä jo 20-30 minuuttia pääsemättä kyytiin ja sitten paikalle on tullut rollaattorimummo, joka ikäänsä vedoten on vaatinut etusijaa. Kun kyyti on sitten tullut, vaunuilija on pitänyt puolensa etuilemaan pyrkivää mummoa vastaan.

Voihan sen ajatella niinkin, että eläkeläisillä ei varmaankaan ole kiire mihinkään, joten he voivat odotella seuraavaa vuoroa.

Minusta systeemi on se, että kyydissä jo olevilla on etuoikeus. Pysäkillä samaan kulkuneuvoon pyrkivistä etusijalla on se, joka oli paikalla ensin. Neuvottelemalla voidaan sitten selvittää, onko jollakulla kiire, kelpaako jollekulle useampi bussi ja kuinka pitkälle ollaan menossa. Minusta kuuluu peruskohteliaisuuteen väistää pitkämatkalaisia, jos on itse menossa vain muutaman pysäkkivälin. Tämä pätee myös kyydissä jo oleviin, sillä minä voin jäädä pois, jos matkaa on jäljelle vain pari pysäkkiä ja kyytiin on tulossa toiset rattaat.

[/quote]

Olet ihan oikeassa. Mummeli vain näytti niin surkealta ja heikolta ja harmittaa kun en tajunnut auttaa. :) 

Vierailija
22/32 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 16:18"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 16:10"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 15:08"]

Ja-a, en tiedä kuinka monta kertaa olen todistanut, että vanuksilleei anneta sitä istumapaikkaa, ei edes niitä vanhuksillemerkittyjä. Ja kyllä tiedän, että niissä saa istua kaikki muutkin vaivaiset ja raskaana olevat. Viime viikonloppuna äiti oli kahden lapsen kanssa. Nousivat samaan ratikkaan kuin minäkin, eivät näyttäneet vaivasilta kukaan, kaikki istuivat vanhusten paikoille, eivätkä vapauttaneet paikkoja  vaan vanhukset seisoivat heidän vieressään! Lapsien epähuomion ymmärrän,mutta en sen äidin. Ja kyllä, lapset olivat jo niin isoja että helposti seisovat ja pärjäisivät kyllä tolpan varassa.

[/quote]

Päälle päin ei näe, onko invapaikalla istuva istumapaikan tarpeessa vai ei. Vaimoni esimerkiksi tarvitsi eniten istumapaikkaa raskauden alkuvaiheessa kovan pahoinvoinnin takia. Päällepäin hän näytti terveeltä nuorelta naiselta ja olisi varmasti muutamien mielestä voinut ihan hyvin seistä.

Opiskeluaikana minä päädyin siihen, että vapautan paikan vain pyydettäessä, koska muutaman kerran henkilö, jolle tarjosin paikkaa suorastaan suuttui ja alkoi huutaa, että ei hän vielä niin vanha ole. Muutaman tuollaisen kohtauksen jälkeen luovuin paikasta itse vain, jos oli ilmiselvää, että sitä tarvitaan (esimerkiksi kainalosauvat), mutta muuten vapautin paikan vain asiallisesti pyytävälle. Niille, jotka alkoivat kovalla äänellä valittaa tai vain jupisivat muille matkustajille epäkohteliaasta nuorisosta, en antanut paikkaa. Saatoin kyllä sanoa, että paikan saa, jos asiallisesti kertoo sitä tarvitsevansa.

[/quote]

Minustakin on vaikeaa arvioida, että kuka on riittävän vanha. Olen joskus todistanut myös tuota, että "vanhus" suuttuu paikkaa tarjoavalle. Minullekin on muutamasti sanottu, että istu vaan. Se nyt tietenkin on ihan asiallista, mutta on vain tullut mieleen että teinköhän pahankin virhearvioinnin ja tarjosin paikkaa 5-kymppiselle. En yleensä istu niille merkityille vanhusten paikoille. Jos muualla ei ole tilaa, seison. 

Kerran nuorempana maalaistyttönä istuin tietämättäni vanhusten paikalla. Vieressäni oli tilaa ja muitakin vanhuspaikkoja oli vapaana. Kyytiin noussut mummo nosti niin kovan mekkalan nykynuorten huonoista tavoista että nousin vain äkkiä pois ja jäin seuraavalla pysäkillä. Jotenkin ajattelin että nuoret eivät saisi matkustaa bussilla ollenkaan. Myöhemmin minulle vasta selvisi, että paikka oli iäkkäille vartavasten tarkoitettu. Nykyään välttelen niitä kuin ruttoa. :D

[/quote] Tapauksen vanhuksella oli keppi ja käveli hitaasti, aina tolpasta kiinni ottaen. Mutta voihan tosiaan olla, ettei hän ollut tarpeeksi vanha. Ja ne lapset + äiti siis kaikki vaivaisia...no sattuipas. Mutta joo, ymmärrän yskänne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 16:33"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 16:18"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 16:10"]

Ja-a, en tiedä kuinka monta kertaa olen todistanut, että vanuksilleei anneta sitä istumapaikkaa, ei edes niitä vanhuksillemerkittyjä. Ja kyllä tiedän, että niissä saa istua kaikki muutkin vaivaiset ja raskaana olevat. Viime viikonloppuna äiti oli kahden lapsen kanssa. Nousivat samaan ratikkaan kuin minäkin, eivät näyttäneet vaivasilta kukaan, kaikki istuivat vanhusten paikoille, eivätkä vapauttaneet paikkoja  vaan vanhukset seisoivat heidän vieressään! Lapsien epähuomion ymmärrän,mutta en sen äidin. Ja kyllä, lapset olivat jo niin isoja että helposti seisovat ja pärjäisivät kyllä tolpan varassa.

[/quote]

Päälle päin ei näe, onko invapaikalla istuva istumapaikan tarpeessa vai ei. Vaimoni esimerkiksi tarvitsi eniten istumapaikkaa raskauden alkuvaiheessa kovan pahoinvoinnin takia. Päällepäin hän näytti terveeltä nuorelta naiselta ja olisi varmasti muutamien mielestä voinut ihan hyvin seistä.

Opiskeluaikana minä päädyin siihen, että vapautan paikan vain pyydettäessä, koska muutaman kerran henkilö, jolle tarjosin paikkaa suorastaan suuttui ja alkoi huutaa, että ei hän vielä niin vanha ole. Muutaman tuollaisen kohtauksen jälkeen luovuin paikasta itse vain, jos oli ilmiselvää, että sitä tarvitaan (esimerkiksi kainalosauvat), mutta muuten vapautin paikan vain asiallisesti pyytävälle. Niille, jotka alkoivat kovalla äänellä valittaa tai vain jupisivat muille matkustajille epäkohteliaasta nuorisosta, en antanut paikkaa. Saatoin kyllä sanoa, että paikan saa, jos asiallisesti kertoo sitä tarvitsevansa.

[/quote]

Minustakin on vaikeaa arvioida, että kuka on riittävän vanha. Olen joskus todistanut myös tuota, että "vanhus" suuttuu paikkaa tarjoavalle. Minullekin on muutamasti sanottu, että istu vaan. Se nyt tietenkin on ihan asiallista, mutta on vain tullut mieleen että teinköhän pahankin virhearvioinnin ja tarjosin paikkaa 5-kymppiselle. En yleensä istu niille merkityille vanhusten paikoille. Jos muualla ei ole tilaa, seison. 

Kerran nuorempana maalaistyttönä istuin tietämättäni vanhusten paikalla. Vieressäni oli tilaa ja muitakin vanhuspaikkoja oli vapaana. Kyytiin noussut mummo nosti niin kovan mekkalan nykynuorten huonoista tavoista että nousin vain äkkiä pois ja jäin seuraavalla pysäkillä. Jotenkin ajattelin että nuoret eivät saisi matkustaa bussilla ollenkaan. Myöhemmin minulle vasta selvisi, että paikka oli iäkkäille vartavasten tarkoitettu. Nykyään välttelen niitä kuin ruttoa. :D

[/quote] Tapauksen vanhuksella oli keppi ja käveli hitaasti, aina tolpasta kiinni ottaen. Mutta voihan tosiaan olla, ettei hän ollut tarpeeksi vanha. Ja ne lapset + äiti siis kaikki vaivaisia...no sattuipas. Mutta joo, ymmärrän yskänne.

[/quote]

Olen itse todistanut tapausta, jossa kepin kanssa liikkuvalle mummolle ei tarjottu paikka kelvannut. Seurasi kovaa huutoa epäkohteliaalle nuorisolle. Tai ehkä se oli vain sarkasmia :)

Vierailija
24/32 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä kyllä kuljen rattaiden kanssa bussissa ihan huvikseni

Vierailija
25/32 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ajattelematonta tulla bussiin, jonka lastenvaunumäärä on jo täynnä. Keskellä käytävää tai jotekin vinottain kiilaten rattaita ei voi hallita, usein se ihminenkin on vailla kunnollista kädensijaa toiselle. Rattaita ei tietenkään saa kiinni. Ja ihmiset eivät pääse ohi. Sitten ihmiset työtyvät minun lasten rattaisiin ja tönivät myös seisovaa sisarusta.

Siihen maksimimäärään on syynä juuri tuo matkustusturvallisuus. Kun bussi on liikkeellä, ei kukaan voi ilman kiinnitystä hallita rattaita. Silloin aiheuttaa vaaraa myös muille.

Ymmärrän kyllä, että joskus on tosi tiukkoja paikkoja ja on inhimillistä ajatella, että pitäisi saada erityisoikeus rikkoa sääntöjä. Ihan oikeasti ymmärrän. Olen sen verta monta vuotta tuplarattaiden kanssa odotellut pysäkeillä "seuraavaa". Mutta tämä änkeäminen on minusta ajattelematonta ja huonoa käytöstä.

Vierailija
26/32 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

itseasiassa ne on tarkoitettu lapsille, vanhuksille, raskaana oleville

Vierailija
27/32 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ymmärrä miksi on pakko tunkea ylimääräisiä vaunuja bussiin. Tai no, jos on päästävä sellaiseen bussiin joita menee vain pari tunnissa niin sitten. Mutta ratikoissa kun on matalassa osassa tilaa kolmelle tai oikein laitettuna jopa neljälle vaunulle ja lisäksi niissä on se korkea osa johon vio myös hyvin nostaa tai sitten voi jopa odottaa sen viisi minuuttia seuraavaa ratikkaa, niin miksi pitää väkisin tunkea muiden kulkuväylän tukkeeksi? Liikun siis itsekin pääsääntöisesti rattaiden kanssa ja välillä tekisi mieli sanoa jotain näille urpoille, mutta puren vain hammasta ja ajattelen pahaa.

Vierailija
28/32 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset on jo kaikki kolme ratasiän ohittaneet, esikoisen kanssa ei ollut vielä matalalattiabusseja.

Yhtä juttua ihmettelen nykyään: osa äideistä jättää vauvan ja vaunut yksin siihen keskelle ja menevät isomman lapsen/miehen kanssa/yksin kauemmas istumaan. Ymmärrän, että jos törmäys tulee, en pysty käsin vaunuja pitelemään, mutta en itse uskaltaisi jättää vauvaa ja mennä monen penkinvälin päähän.

Minusta ylimääräiset rattaat ovat turvallisuusriski ja haittaavat muiden matkustajien kulkemista. Onneksi uudet bussit on leveämpiä niin että usein ne kolmet vaunut mahtuu.

Vierailija
29/32 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rataskeskustelu, jes, yksi lempiaiheitani! Rattaiden kanssa matkustaessa huomaa kyllä ihmisten käytöstavat tai niiden puuttumisen yhtä hyvin kuin autoillessa. Ja tottahan se on, että itsekkyys on lisääntynyt.

Rattaiden kanssa on tosi monta kohtaa, missä pitäisi olla huomaavainen ja tarkkailla ympäristöään: ensiksi jo se, jos kahdet tai useammat rattaat odottavat samaa bussia, niin tietenkin ne, jotka on kauemmin odottaneet, menevät sinne ensin tulevaan bussiin. Jos tästä on epäselvyyttä, voi kysyä, kuinka pitkälle toinen on menossa ja neuvotella sitten, kumman on syytä päästä ensin. 

Seuraavaksi sitten se bussiin sisälle meno. Sehän tapahtuu jouhevimmin niin, että rattaat ripeästi paikoilleen ja aisan kääntö (jos ko. mallissa se kääntyy) niin muiden matkustajien on helpompi ohittaa. Rattaiden lukitus on välttämätöntä turvallisuuden takia. Isompi lapsi voi istua penkilläkin, kunhan istuu lähellä rattaita eikä vaeltele pitkin bussia. Vauva pysyy vaunuissa ja vanhempi vaunujen lähellä.

Kun seuraavat rattaat ovat tulossa kyytiin, huomaavainen vanhempi siirtää rattaansa sivummaksi, ellei ole jo aluksi tehnyt niin, että toisten rattaiden olisi helpompi mahtua mukaan. Myös poistuessa kannattaa antaa toisille tilaa. Usein muut matkustajat haluavat kiirehtiä ekana ulos, rattaiden käyttäjänä annan heidän mennä, jotta itselläni on tilaa poistua kyydistä rauhassa ilman kenenkään tönimisiä. 

Jos joku tarvitsee kyytiin nousemisessa tai poistumisessa apua, häntä autetaan eikä mulkoilla kiusaantuneena muualle ja toivota, että joku toinen auttaa. 

Vierailija
30/32 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vanhukset ei käytä Jouko-linjoja, kutsutakseja ja vanhuksille kuuluvaa taksikorttia, sitä minä ihmettelen. Tungetaan väkisin ruuhkabusseihin, vaikka voisivat soittaa taksin ja ajaa sillä joukkoliikennetaksan hinnalla. 

Vierailija
31/32 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 18:45"]

Ymmärrän kyllä, että joskus on tosi tiukkoja paikkoja ja on inhimillistä ajatella, että pitäisi saada erityisoikeus rikkoa sääntöjä. Ihan oikeasti ymmärrän. Olen sen verta monta vuotta tuplarattaiden kanssa odotellut pysäkeillä "seuraavaa". Mutta tämä änkeäminen on minusta ajattelematonta ja huonoa käytöstä.

[/quote]

Minäkin luulin, että säännöt kieltävät ottamasta yksiä ylimääräisiä rattaita. HSL:n ohjeiden mukaan asia on kuljettajan päätettävissä, joten jos kuljettaja ei näe ongelmaa kolmansissa rattaissa, niin ei sen pitäisi olla ongelma muille matkustajillekaan. Päätös on kuljettajan, eikä muiden matkustajien.

Turvallisuudella kolmansien rattaiden kieltämistä voi tietysti yrittää perustella, mutta tuskinpa ne kolmannet rattaat ovat yhtään vaarallisemmat kuin muutkaan, koska jarrujen ja kiinni pitävien ihmisten varassa ne muutkin rattaat ovat, joten äkkijarrutuksessa ei ole merkittävää eroa. Kulkuväylän tukkeutuminenkin on huono peruste, koska kolmansien rattaiden työntäjä jää väkisinkin rattaiden viereen ja voi vetää ne tarvittaessa ovesta ulos helposti ja palata sitten takaisin, jos ohi ei mahdu muuten. Hätätilanteessa poistumista rattaat eivät silti hidasta, jos ovet saa auki, koska rattaat vetää ovesta ulos parissa sekunnissa. Jos taas ovet eivät aukea, rattailla ei ole merkitystä.

Vierailija
32/32 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin kuljen julkisilla, mutta ottaa päähän jäädä pysäkille tuuleen ja tuiskuun siksi, että keskiosassa on jo kahdet TYHJÄT vaunut.