Onko lapsen hammasreikä aina vanhemman syy?
lapsella 9v.taas reikä hampaassa, on kolmas. Vuosi sitten viimeksi paikattiin. Nyt on päivällä hammaslääkäriin meno. Hävettää. Meillä kyllä pestään hampaat aamuin illoin ja purkka/pastillit käytössä
Onko reikiintyminen aina vanhemman vika?
Kommentit (10)
On se minusta. Lapsen hampaiden harjaamista pitää aikuisen varmistaa muistaakseni operäti 10-vuotiaaksi asti.
Onkohan teillä sitten ongelmana ruokailukulttuuri? Hammaslääkärimme sanoi viimeksi, että se on nykyisin suurin ongelma. Lapset käyvät itse jääkaapilla tuon tuostakin sekä juovat limuja. Jos ruoka-ajat ovat kohdillaan, hampaat säästyvät paljolta.
Lapsella ei syntyessään ole suussaan kariesbakteereja. Joku ne aina sitten tartuttaa ja hän on syyllinen, koska ilman bakteeria ei ole reikiäkään.
Tarttuuko kariesbakteeri koiralta?
2, veljesi on saanut kariestartunna, sinä et. Eli molemmilla teistä vajaavaiset pesu- tai ruokailutavat... Vanhempien vika siis.
Hammaslaatu vaikuttaa myös reikien esiintymiseen. Mutta: Kariesbakteeri joko on tai ei. Ihmettelen, miten vanhemmat esimerkiksi juovat samasta lasista kuin lapset jne. Kaikille omat henkilökohtaiset hammasvälineet, ei napostelua ruoka-aikojen ulkopuolella, pastillit jne. Ei tule reikiä. Minua ällöttää vanhemmat, jotka syövät samalla lusikalla ja tarjoavat sitten lapselleen. Tätä näkee paljon...
Hammaslääkäri sanoi aikoinaan äidilleni, että mun sylki on jotenkin erilaista kun veljelläni enkä tule saamaan reikiä kovinkaan helposti. Tämä on pitänyt paikkansa, veljellä oli jo lapsena useita reikiä, mulla ei yhtäkään. Tosin aikuisena olen pari reikää hampaiden väleihin saanut, mutta veljeen verrattuna vähällä selvinnyt. Ja minä olen meistä herkkujen perään huomattavasti enemmän ollut aina.
En muista tarkemmin, liittyikö syljen ph-arvoon vai mihin, mutta kysäisepä hammaslääkäriltä kun asia vaivaa. Ammattilaiset tietävät paljon sellaista mitä eivät tule maininneeksi.
Itselläni ei myöskään reikiä ole, hampaat myös luonnostaan valkoiset ja suorat.
Mutta hammaskivi on se mun ongelma hampaissa
ap
Myös mun miehelle on sanottu, että sylki on koostumukseltaan sellaista (ehkä pH?), että reikiä ei tule, mutta hammaskiveä pitää käydä usein poistattamassa. Mulla taas ei ole ikinä hammaskiveä, reikiä sitten kyllä... Totta kai mun reikien syynä on muukin kuin joku syljen pH, mutta miehellä tosiaan ei ole ikinä ollut yhtään reikää vaikka ei hänenkään hoitotottumuksensa kummoiset ole.
Ei ole. Meillä yhdellä lapsella puuttui yhdestä maitohampaasta kiille kokonaan ja se huomattiin 2v tarkastuksessa ja silloin siihen oli jo tullut reikä.
Kun kysyin mistä kiilteen puuttuminen johtuu, sanottiin että ilmansaasteista. Nyt lapsi jo 9v ja maitohammas vaihtunut pysyväksi ja siinä onneksi kiille on. Muita reikiä ei ole ollut ja hionosti on hampaita pesty.
Ei. Isoveljelläni oli tosi paljon reikiä lapsena ja teininä, mulla koko elämäni aikana ollut ehkä kolme. Samat hampaanpesu- ja syömisrutiinit molemmilla.