Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hoikille saa huomautella?

Vierailija
05.08.2013 |

Olen syntymästä asti ollut suht hoikka, mutta aina olen katsonut mitä syön ja liikkunut paljon. Nyt yli nelikymppisenä ei voi yhdessäkään tilaisuudessa syödä rauhassa, ilman että joku toteaa kyllä sun kelpaa syödä kun sussa ei näy tai miten syöt noin vähän jne.

Ja nämä huomauttelijat ovat poikkeuksetta naisia, miehet ei muiden syömisiin juuri puutu. Tuo todella ottaa päähän, sillä en minäkään pysty suklaalevyä syömään etteikö se näkyisi minussa. Pystyn ja olen syönytkin, mutta se tietää sitten 1kg lisää hetkessä ja niinpä seuraavat pari päivää joutuu todella valitsemaan syömisiään ja liikkumaan erilailla kuin yleensä (normaalisti käyn salilla 1-3 kertaa viikossa ja muuta liikuntaa 1-2 kertaa viikossa).

Eli hoikille on ihan turha olla kade ja ikävästi huomautella syömisistä, kyllä meistäkin useimmat joutuvat ihan oikeasti asian eteen tekemään työtä.  Ja auta armias jos minä erehtyisin jos jollekin vähän pullukallemmalle toteamaan, että kylläpä sinä syöt paljon tmv!

Pohtikaapa siis ensin sanomisianne ennenkö töräytätte suustanne ihan kaiken mitä mieleen tulee, jooko.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä paljon liiku jos et voi karkkia syödä ilman että se sinussa näkyy. :(

Kalorilaskenta varmaan on täyttä potaskaa. :)

Vierailija
2/29 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin, usein kuuleekin työkavereilta (pyöreiltä sellaisilta), että ota sinäkin pullaa kun olet niin hoikka, kyllä sä voit syödä kun ei se suhun tartu kun olet teflonia sisältä. Tai jotain muuta yhtä tyhmää.

Kyllä minä tämän hoikan olemukseni eteen joudun tekemään töitä ja syömisiäni miettimään, en ole läpipasko. Kyllä minäkin syön herkkuja, mutta kohtuudella ja haluan itse ne tilanteet valita. En syö töissä jotain pakkopullaa lihavan työkaverin oloa helpottaakseni, kun viikonloppuna on isoisän 80 vuotisjuhlat, jossa tulee syötyä hyvin.

Jännä ilmiö muutenkin, tietynlaiset ihmiset tuputtavat laihalle ruokaa ja tietynlaiset ihmiset tuputtavat juomattomalle alkoholia. Näillä tuputtajilla on yleensä itsellään asian kanssa iso ongelma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon kanssa ollua ina tosi hoikka, suoraan sanoen laiha! mutta syön mitä tykkään, suklaalevynkin päivässä muttei se näy missään, paino ei vain nouse. 

todella todella rasittavaa jatkuvasti kuunnella juuri tuota! teininä oli tosi huono itsetunto juuri laihuuden takia saman lailla kuin monella lihavalla.

oon monesti miettiny kun joku pulleampi alkaa syömisiäni tai muuten vain kokoani kommentoimaan että tokasen takaisin että mitäs olet syönyt noin paljon.... onneksi vielä olen onnistunut suuni pitämään kiinni ja välillä jopa viihdyn kropassani vaikka useimpina päivinä katsonkin sitä kriittisesti kun luut töröttää.

Vierailija
4/29 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että loukkaannut toisaalta turhasta ja toisaalta et. Sehän on vähän niinkuin kehu sinua kohtaan, että "huomauttelevat" noin. Todennäköisesti kadehtivat ja ihailevat. Ja jos hoikka ihminen "lihoo" 1kg, se ei näy muiden silmissä missään. 

Toisaalta taas olet oikeassa, ei ole oikein huomautella KENELLEKÄÄN syömisistä. Ihmiset on todella ajattelemattomia näissä asioissa, eihän kukaan tiedä toisen ihmisen suhdetta ruokaan ja ruokailuun ja jos taustalla on anoreksiaa tms syömishäiriötä niin tuollainen huomautteluhan voi aktivoida sairauden tms. 

Vierailija
5/29 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko että lihaville ei huomautella heidän syömisistään?

Joillakin vaan on tarve puuttua muiden asioihin, yleensä vähän vanhempia naisia...

Vierailija
6/29 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ihan sama kuin nelosella. En liho vaikka söisin joka päivä suklaalevyn. Usein syönkin.

Just tässä eräänä päivänä mulle sanottiin, että sä varmaan ostat lastenpuolelta vaatteet, kun olet niin laiha. Kenelle lihavalle sanotaan, että sä varmaan ostat jostain XXXXXXL-kaupasta vaatteet, kun olet noin läski??

Vierailija
7/29 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 09:43"]

Mulla ihan sama kuin nelosella. En liho vaikka söisin joka päivä suklaalevyn. Usein syönkin.

Just tässä eräänä päivänä mulle sanottiin, että sä varmaan ostat lastenpuolelta vaatteet, kun olet niin laiha. Kenelle lihavalle sanotaan, että sä varmaan ostat jostain XXXXXXL-kaupasta vaatteet, kun olet noin läski??

[/quote]

Aivan, laihan pitäisi ottaa tuokin kehuna, mutta sanopa tosiaan läskille, että käytkö hakemassa Dressmanilta omat vaatteesi, kun siellä on niitä 9XL vaatteita? Heti loukkaantuvat, eivätkä osaa ottaa asiaa kehuna.

Vierailija
8/29 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättän paljon kuule lihavalle sanotaan noita juttuja.

Minä olen lihava, siskoni laiha. Siskoni joutuu kuulemaan juuri mummoilta ja papoilta sitä "syö nyt sinäkin jotain, jotta vähän kasvat". Tottakai se on asiatonta, mutta toisaalta kun ollaan kahvipöydässä eikä siskoni ota mitään, niin se on tavallaan tälle vanhalle sota-ajan sukupolvelle loukkaus. Sisko ei sitä tajua enkä viitsi turhaan hänelle sanoa, kun tiedän, että hän on todella tarkka syömisistään. Tietää syövänsä jotain illalla eikä halua siis syödä jotain muuta kahvipöydässä.

Minä lihavana olen saanut ihmettelyä ihan kaikesta: siis siitä, että kahvipöydässä otan pullan, koska hyvänen aika, noin lihava ei saa syödä herkkuja. Tai toisaalta kun en ota sitä pullaa, oletkos laihiksella, jo on aikakin. Pidä nyt pintasi äläkä ota sitä pullaa, vaikka kyllä se nyt on niin harmi, kun jokaiselle on yksi ja kukas sen nyt syö, jos et sinä...

On kysytty, mistä hankin vaatteeni, on päivitelty, syönkö salaa, kun en syönyt kuin salaatin lounaaksi. Ruokaani tuijotetaan ja päivitellään, siitä ilmeillään ja sille nauretaan ja siitä sanotaan suoraan. Vaatteita kommentoidaan yleensä aina negatiivisesti, jopa, kun sanotaan positiivisesti tyyliin kivahan tuo on tuon kokoisen päällä.

En kärsi huomauttelusta enemmän kuin siskoni, tottakai hänelle asia on arka paikka. Mutta sellainen pieni ero siinä huomauttelussa on: laihalle huomautellaan kateudesta, joskus kehuna, kun vanhat ihmiset eivät osaa sanoa kehua suoraan. Käytännössä aina tarkoitetaan, että onpas sulla upea kroppa. Lihavalle huomauttelu ei ole koskaan kehua, ihailua eikä kateutta vaan pelkästään ilkeilyä.

Kenellekään ei saisi huomautella painosta tai syömisistä. Jos huomauttelijana on lihava ja ikäisesi henkilö, niin suosittelen ihan suoraan sanomaan, että painosta huomauttelu on epäkohteliasta, oli kohde sitten laiha tai lihava. Kehut voi sanoa asiallisestikin (varmaan vetoaa, että yritti vain kehua). Sille laihalle kommentoijalle onkin sitten vaikeampi saada viestiä perille.

Vierailija
9/29 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pohdittiinko tässä lähinnä sitä että miksi tuntemattattomat ja puolitutut saavat kommentoida painosta ja syömisitä hoikille?

näin mä ainakin ymmärsin. ja lihaville kyllä moni tuttu siitä sanoo, muttei tuntemattomat kovinkaan usein?

t.4

Vierailija
10/29 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 09:33"]

oon kanssa ollua ina tosi hoikka, suoraan sanoen laiha! mutta syön mitä tykkään, suklaalevynkin päivässä muttei se näy missään, paino ei vain nouse. 

todella todella rasittavaa jatkuvasti kuunnella juuri tuota! teininä oli tosi huono itsetunto juuri laihuuden takia saman lailla kuin monella lihavalla.

oon monesti miettiny kun joku pulleampi alkaa syömisiäni tai muuten vain kokoani kommentoimaan että tokasen takaisin että mitäs olet syönyt noin paljon.... onneksi vielä olen onnistunut suuni pitämään kiinni ja välillä jopa viihdyn kropassani vaikka useimpina päivinä katsonkin sitä kriittisesti kun luut töröttää.

[/quote]

Ja? MInullakin on kaveri joka syö karkkipussin päivässä. Eikä muuta. :)

Ei karkki lihota, vaan KALORIEN YHTEISMÄÄRÄ. Jotenkin hankalaa tajuta tätä? Jos syö karkkia niin kalorit voi silti olla vähissä. Joku syö ruokaa ja sillä jo tulee kalorimäärät täyteen. Kulutuskin on tärkeää!

Kyllähän sitä "voi tehdä ja syödä" eikä olla silti samalla alueella kuin toinen. Joku vetäsee pelkästään aamupalaksi kalorit niin kattoon ettei siinä ole toisen koko päivän kalorit lähellä. Minusta ihmiset ei osaa aina edes ajatella tätä kaloriasiaa.

Se mitä sinä teet on ihan eri mitä joku toinen tekee. Samaa ihmisrotua me kaikki ollaan mutta se oma mutu voi olla hämärtynyt. Vaikka joku sanoo miten laihduttaneensa -niin jos se sama laitettaisiin valvottuun tilaan ja annetaan oikein ravintoa: niin kyllä laihtuu.

Puhutaan samasta asiasta kuin ne jotka on hoikkia ja voi syödä mitä vaan lihomatta. :) Kalorit käyttäytyy samoin. Kannattaa katsoa onko se nyt Livin sarja jossa laitetaan vaihtoon oma ruokavalio. Vaihdossa on ylipainoinen ja laiha, siinä näkee miten täysin erilailla ihmiset voi syödä.

Minusta on ihan yhdentekevää sorsitaanko ylipainoisen vai alihoikan ruokavaliota. Kumpikaan ei ole normaali ja samanlailla syömällä joko laihtuu tai lihoaa. Ei ne alipainoiset jaksa liikkua ja vastaavasti ylipainoiset ei jaksa liikkua.

Molemmat sitten osaa puhua ravinnostaan niin ettei tajua mitä tekee ja mitä tapahtuu jos tekisi toisin.

Mutta kaloreista puhutaan kun puhutaan lihomisesta tai laihtumisesta. Ei siitä että voisi vetää ihan mitä vaan ja pysyy hoikkana. Ei vaan pysy. Tai jos joku pysyy niin se kalorimäärä pysyy silti tavallisessa määrässä, eikä se ole silloin suuri. Joko menee jakoon?

Vierailija
11/29 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 09:43"]

[/quote]

Itseasiassa noinkin puhutaan. Pitkällekin miehelle voidaan sanoa noin.

Minä olen 160 senttinen ja ostan joskus vaatteita lastenosastolta. Ja minulle on joskus joku sanonut että hänen tytöllä on samanlainen paita niin onko vaatteeni sieltä.
Sitten?

Minusta tuossa ei ole mitään loukkaavaa jos sanoo toista hoikaksi mutta siinä on että kutsuu läskiksi. Jännä jos te ette tätä ajattele noin.

Minusta siinä ei ole mitään loukkaavaa jos sanoo että ota vähän niin kasvat, sehän sanotaan positiivisessa tarkoituksessa!! :(

Vierailija
12/29 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut aina tosi laiha ja myös kuullut siinä. Moni heittää naureskellen että "et sinä tuota jaksa kantaa kun olet tuollainen riuku" tai laihoja käsivarsiani katsellessa muutama on vitsillä kysynyt "että mitä noilla käsillä tekee" viitatet ohuisiin ja luiseviin käsiin. Paljon myös kysellään että pyhällä hengelläkö elän ja kerrotaan että minunkin pitäisi syödä kunnolla. Muutama on myös sanonut että miksi en hankkisi muutamaa kiloa lisää niin olisin nätimpi. En minä noista jaksa suuttua. Naurahdan yleensä ja vaihdan puheenaihetta. Olen ajatellut että kaikissa meissä on joku asia josta huonon tilannetajun omaavat sitten huomauttelevat. :)

Vierailija
13/29 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero 11, oletko kuullut geeneistä? Tai vaikka kilpirauhasen toiminnasta? Pelkät kalorit eivät todellakaan vaikuta painoon. Minä ja mieheni syödään aika tarkkaan samat kalorimäärät, liikutaan yhtä paljon, mutta mies on pullukka, minä laiha.

Mulla on kilpirauhasen toiminta vilkasta, jos näin voi sanoa. Ei ole liikatoimintaa, mutta melko rajoilla. Vajaatoiminta usein lihottaa, liikatoiminta laihuttaa. On hyvin todennäköistä, että pysyn näin laihana suht isosta kalorimäärästä huolimatta siksi, että mulla on elimistössä nopeaa toimintaa. Ne on ne geenit. Myös lapseni on samaa mallia.

Vierailija
14/29 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa huoleti te alle nelikymppiset jotka vetäsette suklaalevyn tai karkkipussin ja se ei näy  missään. Näin minullakin oli aiemmin, mutta nyt kun ikää 43v niin sepä jymähtää heti vyötärölle. Vaikka toisaalta se oli joskus lukioikäisenä niin että saatoin syödä joku päivä vain juuri tuon karkkipussin ja ehkä suklaata ja siinä oli päivän ruuat. Nyt välitän enemmän siitä mitä sokerit ym. tekevät elimistölleni ja pyrin syömään tarveellisesti, mutta en nautinnoista tinkien :)

ap

Vierailija
15/29 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero 11 on pikkaisen hakoteillä, nimittäin sillä on nimenomaan merkitystä millaista ruokaa syö, kaloreita voi laskea, mutta jos syö sanotaan 1800kcal edestä suklaata, niin kyllä se lihottaa! Toiset ihmiset vaan ovat ns. läpip:koja eikä heissä näy kalorit ulospäin, toki roskaruoka aiheuttaa myös hoikille ja hoikkana pysyville terveysriskinsä.

Mutta alkuperäiseen aiheeseen sanoisin, että ihmisillä (varsinkin vanhemmilla ihmisillä) on sellainen käsitys, että koska hoikkuus/laihuus on ihanne niin siitä voi sanoa. Mutta oikeinhan tällainen käytös ei ole. Jokaisella on oikeus syödä juuri silloin kun haluaa ja mitä haluaa eikä muiden kuulu siihen puuttua.

Vierailija
16/29 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävin tilanne tuohon liittyen minulla oli kun olin vanhalla kunnon sota-ajan ihmisellä kylässä, ja hän alkoi olla aika dementoitunut. Saman kahvipöydän ympärillä meitä oli ehkä kymmenisen vierasta. Olen kyllä syömishäiriöinen, mutta en ole koskaan tehnyt asiasta numeroa, ikävä kyllä muut ihmiset tekevät sen puolestani. 

Olen siis aina kieltäytynyt kohteliaasti ottamasta muuta kuin kahvia. Sen lisäksi että kyseisen kyläpaikan isäntä oli sitä koulukuntaa jonka mielestä on synti ja häpeä olla ottamatta kahvin kanssa jotain tarjolla olevaa, hänen dementiansa aiheutti sen että hän taivasteli parin minuutin välein uutena asiana että kuinkas sinä et mitään ota, olet niin laihakin kyllä sä voit ihan huoletta ottaa ota ota ota. Kohteliaasti kieltäytyminen alkoi käydä aika haastavaksi, kaikki pöydässä tuijottivat minua joka kerta painostavasti kun asia tuli esille. Kukaan ei ollut huolissaan kyseisen papparaisen terveydestä, vaan kaikki huomio keskitettiin porukalla minun ulkonäkööni ja syömättömyyteeni. Olin ottanut kahvia, en minä tyhjin käsin siinä pöydässä istunut, mutta eipä sekään riittänyt.

Tuon jälkeen välttelin kahvipöytätilanteita monta vuotta kokonaan, kunnes aloin toipua anoreksiasta. Nykyisin olen hoikka mutta normaalipainossa. Jos paino vahingossa vaikka stressin seurauksena vähän laskee, monet sanovat heti että wau ootpas sä laihtunut kylläpä näytät hyvältä, ja saan tehdä tosi paljon töitä edelleen etten alkaisi ajatella tosissani että jaa miltäs mä sitten sen muutama kilo sitten näytin normaalipainoisena kun nyt alipainoisena näytän hyvältä ja että pitäisikö laihtua lisää...

Vierailija
17/29 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

11, niin ja me ollaan silti samoja olentoja: ihminen lihoo tai laihtuu kalorimäärästä. Jos on kilpparit sekasin niin siihen en ota kantaa. On niita ihmisillä monia tiloja kun laihtuu/lihoo, jos saa syövän niin sitä varmaan laihtuu..

Ihmeellistä näsäviisastelua. Ihmiset on samaa rotua. Minusta lihomisessa oleellisempaa on perheen opitut tavat syödä ja liikkua kuin väittää tilaa geeneistä johtuvaksi. Tuo on meidän pullukoiden nro 1 tekosyy: olen lihava koska äitinikin on. Sitten perheessä onkin hoikka isä ja hoikka sisko. Heidän ero pullukoihin on KALORIMÄÄRÄ. Joko syödään niitä vähempi (ei siis ruokaa vaan KALOREITA) ja liikutaan eron verran.

Ei se ole vaikeaa: se on tosiasiaa. Ei vaan ole osalla sellaisia "geenejä" että niilla luut painaa 15 kiloa muita ihmisiä enempi, niillä on ihraa enempi. LUUT ei ole meillä ihmisillä paljon painavampia. Minullakin on tuttuja jotka sanoo että heillä on suuret luut -ja laihtuu joskus, varmaan tulee osteoporoosi? :D

Ja päinvastoin tunnen ihmisiä jotka on ollut hoikkia ja niistä tulee normaalipainoisia. Niilläkin luut kasvaa..

Itse harrastan melko paljon liikuntaa ja katson kaloreitteni perään. Paino on hallussa jos se on. Poikkeustilanteet on niitä, mutta normaali ihminen joka vaan syö liikaa: syö liikaa ja puhun siis ruuan sisältämästä kalorista. Se on se joka lihottaa tai se ettei liiku. Se on toinen helppo tapa pysyä normaalissa mitassa.

Itsepetosta, sitä se monesti on. Geenit on melko varmasti vaan ja ainoastaan väärä ravinto isältä pojalle ja liikkumattomuus on sääntö.

Moniko pullukka lapsi liikkuu edes tarvittavaa paria tuntia päivässä? On pikaruokaa, herkkuja, mehuja päivittäin ja autolla kuljetaan. Ei ole harrastuksia vaan "palloillaan yhdessä -2 kertaa kesässä".

11

Vierailija
18/29 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 10:35"]

Olkaa huoleti te alle nelikymppiset jotka vetäsette suklaalevyn tai karkkipussin ja se ei näy  missään. Näin minullakin oli aiemmin, mutta nyt kun ikää 43v niin sepä jymähtää heti vyötärölle. Vaikka toisaalta se oli joskus lukioikäisenä niin että saatoin syödä joku päivä vain juuri tuon karkkipussin ja ehkä suklaata ja siinä oli päivän ruuat. Nyt välitän enemmän siitä mitä sokerit ym. tekevät elimistölleni ja pyrin syömään tarveellisesti, mutta en nautinnoista tinkien :)

ap

[/quote]

Ehkä sotkit aineenvaihduntasi syömishäiriöllä? Minä tunnen pari sellaista 40+ ikäistä. Muut sen ikäiset tuntemani ovat ihan hoikkia paitsi ne jotka eniten ovat elämänsä aikana kohkanneet painonhallinnasta ja pingottaneet kamalasti.

Vierailija
19/29 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskalla sanoa koskaan kenellekään mitään, koska pelkään loukkaavani sanomisillani. Tosin en uskalla olla sanomattakaan mitään, koska pelkään senkin loukkaavan. Siksi pysynkin kotona, jotta en tapaa ihmisiä, joille joutuisin joko sanomaan jotain tai olemaan sanomatta mitään.

Vierailija
20/29 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 10:48"]

Numero 11 on pikkaisen hakoteillä, nimittäin sillä on nimenomaan merkitystä millaista ruokaa syö, kaloreita voi laskea, mutta jos syö sanotaan 1800kcal edestä suklaata, niin kyllä se lihottaa! Toiset ihmiset vaan ovat ns. läpip:koja eikä heissä näy kalorit ulospäin, toki roskaruoka aiheuttaa myös hoikille ja hoikkana pysyville terveysriskinsä.

Mutta alkuperäiseen aiheeseen sanoisin, että ihmisillä (varsinkin vanhemmilla ihmisillä) on sellainen käsitys, että koska hoikkuus/laihuus on ihanne niin siitä voi sanoa. Mutta oikeinhan tällainen käytös ei ole. Jokaisella on oikeus syödä juuri silloin kun haluaa ja mitä haluaa eikä muiden kuulu siihen puuttua.

[/quote]

Väärin. 1800 kaloria on 1800 kaloria, tulee se mistä tahansa.

Minulla on tosiaan kaveri joka syö karkkipussin päivässä, ei muuta. On hoikka. Jos söisi ruokaa päälle niin olisi lihava. Paitsi jos kuluttaisi ylimääräiset pois.

Ei tämä ole mikään sen kummempi asia kuin kalorimäärä, ei kroppa tiedä mitä se ravinto on. Ylimääräinen varastoituu!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan