Miksi hoikille saa huomautella?
Olen syntymästä asti ollut suht hoikka, mutta aina olen katsonut mitä syön ja liikkunut paljon. Nyt yli nelikymppisenä ei voi yhdessäkään tilaisuudessa syödä rauhassa, ilman että joku toteaa kyllä sun kelpaa syödä kun sussa ei näy tai miten syöt noin vähän jne.
Ja nämä huomauttelijat ovat poikkeuksetta naisia, miehet ei muiden syömisiin juuri puutu. Tuo todella ottaa päähän, sillä en minäkään pysty suklaalevyä syömään etteikö se näkyisi minussa. Pystyn ja olen syönytkin, mutta se tietää sitten 1kg lisää hetkessä ja niinpä seuraavat pari päivää joutuu todella valitsemaan syömisiään ja liikkumaan erilailla kuin yleensä (normaalisti käyn salilla 1-3 kertaa viikossa ja muuta liikuntaa 1-2 kertaa viikossa).
Eli hoikille on ihan turha olla kade ja ikävästi huomautella syömisistä, kyllä meistäkin useimmat joutuvat ihan oikeasti asian eteen tekemään työtä. Ja auta armias jos minä erehtyisin jos jollekin vähän pullukallemmalle toteamaan, että kylläpä sinä syöt paljon tmv!
Pohtikaapa siis ensin sanomisianne ennenkö töräytätte suustanne ihan kaiken mitä mieleen tulee, jooko.
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 10:59"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 10:48"]
Numero 11 on pikkaisen hakoteillä, nimittäin sillä on nimenomaan merkitystä millaista ruokaa syö, kaloreita voi laskea, mutta jos syö sanotaan 1800kcal edestä suklaata, niin kyllä se lihottaa! Toiset ihmiset vaan ovat ns. läpip:koja eikä heissä näy kalorit ulospäin, toki roskaruoka aiheuttaa myös hoikille ja hoikkana pysyville terveysriskinsä.
Mutta alkuperäiseen aiheeseen sanoisin, että ihmisillä (varsinkin vanhemmilla ihmisillä) on sellainen käsitys, että koska hoikkuus/laihuus on ihanne niin siitä voi sanoa. Mutta oikeinhan tällainen käytös ei ole. Jokaisella on oikeus syödä juuri silloin kun haluaa ja mitä haluaa eikä muiden kuulu siihen puuttua.
[/quote]
Väärin. 1800 kaloria on 1800 kaloria, tulee se mistä tahansa.
Minulla on tosiaan kaveri joka syö karkkipussin päivässä, ei muuta. On hoikka. Jos söisi ruokaa päälle niin olisi lihava. Paitsi jos kuluttaisi ylimääräiset pois.
Ei tämä ole mikään sen kummempi asia kuin kalorimäärä, ei kroppa tiedä mitä se ravinto on. Ylimääräinen varastoituu!
[/quote]
Tässä vähän tutkimustietoa: http://www.iltasanomat.fi/laihdutus/art-1288480324375.html
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 11:03"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 10:59"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 10:48"]
Numero 11 on pikkaisen hakoteillä, nimittäin sillä on nimenomaan merkitystä millaista ruokaa syö, kaloreita voi laskea, mutta jos syö sanotaan 1800kcal edestä suklaata, niin kyllä se lihottaa! Toiset ihmiset vaan ovat ns. läpip:koja eikä heissä näy kalorit ulospäin, toki roskaruoka aiheuttaa myös hoikille ja hoikkana pysyville terveysriskinsä.
Mutta alkuperäiseen aiheeseen sanoisin, että ihmisillä (varsinkin vanhemmilla ihmisillä) on sellainen käsitys, että koska hoikkuus/laihuus on ihanne niin siitä voi sanoa. Mutta oikeinhan tällainen käytös ei ole. Jokaisella on oikeus syödä juuri silloin kun haluaa ja mitä haluaa eikä muiden kuulu siihen puuttua.
[/quote]
Väärin. 1800 kaloria on 1800 kaloria, tulee se mistä tahansa.
Minulla on tosiaan kaveri joka syö karkkipussin päivässä, ei muuta. On hoikka. Jos söisi ruokaa päälle niin olisi lihava. Paitsi jos kuluttaisi ylimääräiset pois.
Ei tämä ole mikään sen kummempi asia kuin kalorimäärä, ei kroppa tiedä mitä se ravinto on. Ylimääräinen varastoituu!
[/quote]
Tässä vähän tutkimustietoa: http://www.iltasanomat.fi/laihdutus/art-1288480324375.html
[/quote]
Tutkia voi ja väittää mitä lystää. Noin se ei silti ole. Ei kaikki tuota allekirjoita. :)
11
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 10:52"]
Minusta lihomisessa oleellisempaa on perheen opitut tavat syödä ja liikkua kuin väittää tilaa geeneistä johtuvaksi. Tuo on meidän pullukoiden nro 1 tekosyy: olen lihava koska äitinikin on.
[/quote]
Voi kultapieni, kun se on ihan lääkäreiden toteamaa, että ne geenit todella vaikuttaa. Eikä kilpparin toiminta ole välttämättä sekaisin jos se on vähän vilkkaampaa kuin vaikka sinulla. Ei ole vain yksi oikea arvo. Toisella se arvo voi olla matalempi ja toisella korkeampi, mutta on silti normaali jos se on viitearvojen sisällä. Ja jos arvosi on vaikka viitearvojen yläpäässä, niin silloin se kilpirauhasen toiminta on vilkkaampaa kuin sillä, jonka arvo on alempana. Tästä johtuen se toinen saattaa ehkä lihoa helpommin kuin se toinen.
Minuakin välillä kyllästyttää se "ota nyt vielä lisää ruokaa", koska en todellakaan pysty syömään enää yhtään sen jälkeen, kun olen tullut kylläiseksi. Kroppa ilmoittaa, että tämä on tarpeeksi ja jos sen jälkeen syön väkisin tulee vain huono olo. Joskus luulin, että kaikkien ihmisten elimistö "kertoo" heille, milloin he ovat syöneet tarpeeksi kulutukseensa nähden, mutta ilmeisesti näin ei ole?
Itse olen huomannut, että nykyään laihempia ihmisiä katsotaan usein kieroon, ja puhutaan, että on paljon parempi, jos on vähän muotoja ja massaa, kuin että olisi joku ruiku kukkakeppi. Itse en mitenkään erityisesti ihannoi laihuutta, mutta olen aina ollut hoikka, ja tuntuu, etten vain yksinkertaisesti liho. Siksi tällaiset puheet saattavat loukata - enkä todellakaan itse menisi kommentoimaan kenenkään lihavuutta, mutta tuntuu, että laihoja on oikeus mollata.
En nyt jaksa muistaa kuka kohkasi aiheesta "syön levyn suklaata ja lihon kilon". Epäilen tuota asiaa, ihan jo siksi ettei tule mieleen yhtä ainutta suklaalevyä joka painaisi niin paljon että voisi sisältää kaloreita 7000.
Tämä on viihdyttätä keskustelu, jatkakaa.
Joko me nyt päästään siihen tosiasiaan, että KAIKILLE huomautellaan jotain joskus? Milloin täällä valittaa lihava tuosta, milloin laiha...puhumattakaan isotissisistä, pienitissisistä, lyhyttukkaisista, pitkätukkaisista, pitkistä, lyhyistä jne.
Lopettakaa se vinkuminen ja ajatelkaa, ettei sillä ole mitään väliä, kun jokaisesta meistä löytyy jotain huomautettavaa. Ihmiset nyt vain ovat niin typeriä ja käytöstavattomia, etteivät osaa pitää toisen ulkonäköön liittyviä negatiivisia mielipiteitä ihan ominaan.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 14:09"]
Joko me nyt päästään siihen tosiasiaan, että KAIKILLE huomautellaan jotain joskus? Milloin täällä valittaa lihava tuosta, milloin laiha...puhumattakaan isotissisistä, pienitissisistä, lyhyttukkaisista, pitkätukkaisista, pitkistä, lyhyistä jne.
Lopettakaa se vinkuminen ja ajatelkaa, ettei sillä ole mitään väliä, kun jokaisesta meistä löytyy jotain huomautettavaa. Ihmiset nyt vain ovat niin typeriä ja käytöstavattomia, etteivät osaa pitää toisen ulkonäköön liittyviä negatiivisia mielipiteitä ihan ominaan.
[/quote]
Tai jospas lopettaisiin se toisten ulkonäön arvosteleminen, vähintään nyt päin naamaa? Niin ei pitäisi sitten vinkuakaan ;)
19. minulla ei tosiaankaan ole koskaan ollut mitään syömishäiriötä ;) Harvoilla kotitalousopeilla on, sen sijaan sikollani on ollut sekä anoreksia, että bulimia, joten tiedän varsin hyvin mistä puhutaan. Se vain on niin, että yli nelikymppisellä aineenvaihdunta hidastuu ja hormoonit vaikuttavat eri tavoilla eri ihmisiin.
On täällä kyllä aika erikoisia vastauksia ja täysin asiasta poikkeaviakin.....ehkä oletin täällä likkuvan vähän eritasoista porukkaa, mutta av.mammathan on näemmä tosiaan ihan oma rotunsa ;) Pikaisella yhteenvedolla ajatellen pääosin katkeria,kapeakatseisia, ylipainoisia ja vähän koulutettuja....vai kuinka? :D
ap