Oliko teillä vaikeuksia saada lähete sterilisaatioon?
Olen yli 30, ei lapsia ja haluan sterilisaation. Kuinka helposti saitte julkisella puolella lähetteen?
Kommentit (15)
Yksityiseltä saa kuulemani mukaan helpommin. Yleisellä puolella ovat aika nihkeitä tekemään sitä naisille. Jos lääkäri vänkää vastaan, ilmoitat tyynen rauhallisesti tekeväsi ko. lääkäristä valituksen ja lähdet pois. Niin minä ainakin tekisin. Voi se olla että koska olet lapseton, syynää yksityinenkin syysi perusteellisemmin. Sanoisin että varaudu "oletko nyt aivan varma tästä" jankuttamiseen joka tapauksessa.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 22:20"]
Yksityiseltä saa kuulemani mukaan helpommin. Yleisellä puolella ovat aika nihkeitä tekemään sitä naisille. Jos lääkäri vänkää vastaan, ilmoitat tyynen rauhallisesti tekeväsi ko. lääkäristä valituksen ja lähdet pois. Niin minä ainakin tekisin. Voi se olla että koska olet lapseton, syynää yksityinenkin syysi perusteellisemmin. Sanoisin että varaudu "oletko nyt aivan varma tästä" jankuttamiseen joka tapauksessa.
[/quote]
Kiitos vastauksesta. Voi että ahdistaa jo valmiiksi tuo keskustelu. Toivottavasti on ammattimainen lääkäri.
Kysyt tietenkin lapsttomilta tätä, oletan. Itse sain 37-vuotiaana 2 lapsen äitinä ihan helposti. Sanoin että haluan sterilisaation ja sitten sain ajan ajanvarauksesta.
Tuo oletko nyt varma-tyyppinen kysymys niiden pitää ihan lain puitteissa kysyä. Mulla on nyt lähete - ei mitään ongelmia ollut. Yksityispuolelta sain normaalissa gynen tarkastuksen yhteydessä. Olen 36 vuotias, mutta mulla on kyllä kaksi lasta.
Meninkin täällä lukemaan noita vela-keskusteluja. Nyt tuntuu siltä, että koko maailma on vastaan. Kuitenkin mun tuurilla todella vaikea ja vittumainen lääkäri. No yritettävä on. Kiitos teille.
Tuo on totta, että lääkärin velvollisuus on kysyä nuo oletko varma kysymykset ja selittää sterin lopullisuus jne.. Täytyyhän hänen varmistaa, että ihminen tietää mitä on tekemässä, ei se mitään muuta tarkoita.
Minulla on parin viikon päästä lääkäri ja lääkäriaika on varattu nimenomaan lähetteen kirjoittamista varten. Talvella olin asian takia viimeksi lääkärissä ja kierukkaa vaan suosittelivat ja e-pillerireseptin kirjoittivat. Nyt istun siellä vaikka yli oman aikani, mutta lähetteen saavat varmasti kirjoittaa ennenkuin sieltä pois lähden. Kolme lasta on jo tehty, nuorinkin menee jo kouluun ja ikää on 39 vuotta. Muitakin syitä on, joten jos tarvii alkaa inttämään, otan ne siinä vaiheessa esiin. Katsotaan kuinka nopeasti asiat etenevät. :)
Jos lain ehdot täyttyvät, ei lääkärillä ole mahdollisuutta kieltäytyä lähetteestä toisin kuin esimerkiksi Yhdyvalloissa. Potilasasiamieheen vain yhteyttä, jos lääkäri luulee muuta.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 22:34"]
Jos lain ehdot täyttyvät, ei lääkärillä ole mahdollisuutta kieltäytyä lähetteestä toisin kuin esimerkiksi Yhdyvalloissa. Potilasasiamieheen vain yhteyttä, jos lääkäri luulee muuta.
[/quote]
Toivon, että lääkärinikin tietää tämän. Ei tosiaan jaksaisi alkaa penäämään oikeutensa puolesta. Mulla on vain ja ainoastaan huonoja kokemuksia lääkäreistä. Tai ei, anteeksi, yksi asiallinen lääkäri on elämässäni tullut vastaan.
Mun mies sai lähetteen suht helpolla. Ikää oli 30 ja lapsia 3.
Mut sillä lähetteellä ei pitkälle pötkittu kun eivät millään meinanneet antaa aikaa operaatioon. Kun vihdoin sai monen soiton jälkeen ajan 2 vuoden kuluttua, oli meille syntynyt 4. lapsi (jota ei missään nimessä kaduta).
Nyt on mies ollut steriili muutaman vuoden ja aivan ihanaa sekstailla stressaamatta.
Helposti sain. Teetin toisen lapsen sektiosynnytyksen yhteydessä. Ikää 32 v. Lääkäri kertoi nuo että on lopullista ja oletko varma vaikka lapsi kuolisi yms. Sitten totesi että tehdään paperit. Ihan yleisellä puolella.
Sain helposti sterilisaation kolmannen lapsen sektion yhteyteen ja ikää oli 31v. Mies oli operoitu 3 viikkoa aiemmin. Nyt meillä on tuplavarmistus ;-)
Ajattelin palata tähän kertomaan, että lääkäri oli todella asiantunteva ammattilainen ja sain lähetteen ilman ongelmia :) Jee! Nyt vain odottelen kutsua itse toimenpiteeseen.
Mun terveyskeskuslääkärini ei oikein tiennyt että laissa luetellut kohdat eivät vaadi että KAIKKIEN pitäisi toteutua niistä :)
Piti hänelle sitten vielä tarkentaa että jos mä olen jo 38-vuotias ja mulla on 2 lasta ja olen yh, olen täysin oikeutettu sterilisaatiolähetteeseen pelkästään iän perusteella.
No joka tapauksessa hän lähetti mut vielä naistentautien lääkärille, ilmeisesti kaikilla lääkäreillä ei edes ole oikeutta tehdä sterilisaatiolähetettä? Ja toin naistentautien lääkärin kanssa asia oli hyvin ok.
Kukaan?
Tiedän, että mulla on siihen oikeus, mutta saako sen miten ilman vänkäämistä? Ei jaksaisi.