Mielenkiintoinen havainto marjanpoimimista koskien
- -ei ehkä kuitenkaan niin yllättävä
Meille tuli tänä vuonna musta- ja punaherukoita reilusti yli oman tarpeen. Lähetin viestin 7 kaverilleni, että saa tulla poimimaan marjoja.
3 työssäkäyvää tuli lasten ja ämpäreiden kanssa pomimaan marjoja
4 työtöntä ei tullut selityksinä kun on niin kuuma, en halua keittää mehua sisällä kun on niin hieno päivä, ei ole mehumaijaa (sen lupasin lainata, eipä silti ole näkynyt)
Otos oli toki pieni ja aika lyhyt koska räksät huolehtivat lopuista marjoista tehokkaasti alta aikayksikön.
Myös mustikassa on käynyt sama marjanpomintasakki.
Kommentit (46)
Niin ap, kokeilitko ehdottaa, että käyvät poimimassa ne marjat huomenna, kun itse et ole paikalla? Minulle olisi työttömyysaikana kelvannut tuollainen ehdotus, että olisin saanut käydä silloin kun sinä ja työssäkäyvät tuttusi eivät ole paikalla. Marjoja kun voi tulla poimimaan suoraan puskista. Miksi juuri tänään piti poimia? Siksikö, että olisitte saaneet porukassa vittuilla?
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 14:14"]
Eihän ap tarjonnut niitä marjoja poimittavaksi vain työttömille tutuillensa. Pointtihan tuossa oli se, että vain työssä olevat tulivat niitä poimimaan.
Aika sattumaa, jos jokaisella työttömällä tutulla on jo pakkaset täynnä yms. "pätevät" syyt?
Ja kyllä vain nykyäänkin juodaan herukkamehua todella monissa perheissä sekä tehdään kiisseliä ja marjakeittoa. Helpompaahan on tietenkin ottaa se mehupullo sieltä kaupan hyllyltä . Lisäaineineen ja sokeria on enemmän kuin mehua.
[/quote]
Pointti tasi olla että ne tuli poimimaan jotka niitä halus tai tarvitsi. Ne nyt vaan sattui olemaan työssäolevia. Tästä sattumasta ap nyt vaan yrittää tehdä jotain isompaa tilastoa. Ehkä ne työttömät oli jo viinimarjansa käyneet poimimassa jonkun muun puskista.
Sama aloitus oli jo pari viikkoa sitten. Olen tässä seurannut, että heinäkuun aikana ja tänä viikonloppuna on palstalla todella joku ilkeä ihminen, joka suoltaa näitä "en ymmärrä köyhiä, lihavia, naisia yms" aloituksia koko ajan.
Tämä sama aloitus oli tosiaan pari viikkoa sitten.
Ap ei ilmeisesti kiellä sitä, etteikö kyse olisi siitä, että hän saisi tuntea ylemmyyttä. Kun itse sain töitä, niin voi että näkyi naamasta, kun erästä ap:n kaltaista vitutti, vaikka onnittelikin, muttan näkyi se teennäisyys läpi. Sen jälkeen tyypin tuttavapiiriin ei jäänyt työttömiä ja ei vissiin ollut enää ketään, ketä kohtaan tuntea ylemmyyttä. Työttömän työllistyminen on joillekin kova paikka.
Ärsyttää taka-ajatusaloitukset, vaikka työssä kayvä olenkin. Tuo lisäys oli pakko laittaa, muuten en olisi uskottava vastaaja.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 13:05"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 12:52"]
Säälittävämpiä ovat ne, jotka pitävät työtä orjuutena.
[/quote]
Ei vittu. No mitä se työ sitten on, jos ei orjuutta.. Siellä sinäkin niska limassa raadat joka arkipäivä ja josku ehkä viikonloppuisinkin. Joka aamu ihmettelet, että kuinka monta päivää on vielä kesälomaan/joululomaan/eläkkeeseen, ja teet ajoissa suunnitelmat lomaa varten. Korvaus työstä on kuitenkin aivan naurettava siihen nähden, ettet saa viettää aikaasi perheen kanssa, kuin minimaalisen määrän vuorokaudessa.
[/quote]
Meinaat että sinun pitäisi sitten saada rahaa istumalla kotona?
Näillä työttömien mollaajilla on joku tavoite. Luulen, että he ovat sitä porukkaa, jotka itse saavat elantonsa työttömyydestä jollain tavalla ja siksi haluavat viljellä asenteita. He kulkevat eri palstoilla keksimässä tarinoitaan. Valitettavasti itse en edes työttömän ollessani ehtinyt olla perässä korjaamassa, kun piti hakea töitä....
Minä en kehtaisi mennä, kun ei olisi rahaa viedä marjoista, enkä kehtaisi ilmaiseksi mennä hakemaan. Mutten kehtaisi rahattomuutta sanoa syyksikään.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 13:17"]
Miksi sulla on enemmän työttömiä kuin työssäkäyviä kavereita? Montako mehumaijaa sinulla on porukalle lainattavaksi?
Minä en tee viinimarjoista koskaan mehua. Tietääköhän ap miltä viinimarjat edes näyttää? Vaikuttaa taas joltain provosta. Tasan en usko, että työssäkäyvät viitsivät hellepäivinä tulla viinimarjoja hakemaan, kun niitä ei nykyään ihmiset enää halua. Kukaan ei juo nykyään viinimarjamehua. Minäkin laitan omani pakkaseen ja syön sellaisenaan jugurtin tai rahkan kanssa.
[/quote]
Mikä vika on viinimarjoissa?
Juuri toissapäivänä ostin lisäaineetonta punaherukkamehua, mehupitoisuus 75% ja hintaa alle 4€/pullo. Ei mitään järkeä vääntää samaa litkua itse.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 14:43"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 13:17"]
Miksi sulla on enemmän työttömiä kuin työssäkäyviä kavereita? Montako mehumaijaa sinulla on porukalle lainattavaksi?
Minä en tee viinimarjoista koskaan mehua. Tietääköhän ap miltä viinimarjat edes näyttää? Vaikuttaa taas joltain provosta. Tasan en usko, että työssäkäyvät viitsivät hellepäivinä tulla viinimarjoja hakemaan, kun niitä ei nykyään ihmiset enää halua. Kukaan ei juo nykyään viinimarjamehua. Minäkin laitan omani pakkaseen ja syön sellaisenaan jugurtin tai rahkan kanssa.
[/quote]
Mikä vika on viinimarjoissa?
[/quote]
En juo kovin paljon mehuja muutenkaan. Muutaman litran poimin viinimarjoja. Niissä on se vika, että mustikat, vadelmat puolukat, mansikat ja karpalot on parempia. Jos jotain mehua juon, niin mieluiten puolukkaa. Lakkojakin joskus saa. Jos on hyvä metsämarjavuosi, viinimarjoja en ota kuin litran, koska ei pakkaseen mahdu. Tänä vuonna ei ole lomaa marja-aikaan, joten varmaan poimin vähän enemmän viinimarjoja kuin normaalisti. Mutta omppujakin on tulossa, joten niillekin pitää jättää tilaa.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 14:45"]
Juuri toissapäivänä ostin lisäaineetonta punaherukkamehua, mehupitoisuus 75% ja hintaa alle 4€/pullo. Ei mitään järkeä vääntää samaa litkua itse.
[/quote]
Meillä nettikirpparilla myy eräs nainen mustaherukkamehua 2 euroa pullo. En minäkään kyllä lähtisi ylimielisen tutun pensaista marjoja keräämään, kun sen, mikä menee, voi ostaa noin edullisesti.
Oh-hoh. Taisin sohaista ampiaispesää kun näin kiukkuisia kommentteja on tullut.
Ainakin silloin kun meillä ei ollut omia marjoja olin ilahtunut jos sain käydä jonkun tutun luona poimimassa marjoja.
Olen viime viikolla laittanut viestit liikkeelle ja marjoja on saanut tulla poimimaan itselleen sopivaan aikaan ja kaikki ovat tulleet eri aikaan.
Ja pyydän syvästi anteeksi niiltä tutuilta joita olen nyt onnistunut loukkaamaan kun ajattelin tarjota mahdollisuutta poimia marjoja ihan ilmaiseksi. En ajatellut tarjoavani almuja kenellekään enkä halunnut tuntea ylemmyyttä vaan.
Kieltämättä aloituksen jaottelu oli provosoiva.
Minä en ainakaan olettanutkaan, että yritit rahastaa marjoilla, mutta silti en kehtaisi keneltäkään (sukulaisia lukuunottamatta) mennä ilmaiseksi hakemaan. Tulisi kiitollisuudenvelka olo.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 15:01"]
Oh-hoh. Taisin sohaista ampiaispesää kun näin kiukkuisia kommentteja on tullut.
Ainakin silloin kun meillä ei ollut omia marjoja olin ilahtunut jos sain käydä jonkun tutun luona poimimassa marjoja.
Olen viime viikolla laittanut viestit liikkeelle ja marjoja on saanut tulla poimimaan itselleen sopivaan aikaan ja kaikki ovat tulleet eri aikaan.
Ja pyydän syvästi anteeksi niiltä tutuilta joita olen nyt onnistunut loukkaamaan kun ajattelin tarjota mahdollisuutta poimia marjoja ihan ilmaiseksi. En ajatellut tarjoavani almuja kenellekään enkä halunnut tuntea ylemmyyttä vaan.
Kieltämättä aloituksen jaottelu oli provosoiva.
[/quote]
Minäkin olin kiitollinen tutuilleni, kun opiskeluaikana sain vanhoja vaatteita ja jopa kerran vanhoja perunoita. Tulivat silloin tarpeeseen.
Mutta ei todellakaan tulisi mieleen tarjota köyhille tutuille nyt kuormakaupalla edellisen talven perunoita, vaikka itse olin niistä kiitollinen aikoinaan. Ja jos ei kelpaisi, syöksyisin heti nettiin haukkumaan heitä ja pahoittaisin niin mieleni, kun lahjani ei tullutkaan tarpeeseen.
Ei ap, sinä et sohaissut mihinkään muurahaispesään. Olet vain ilkeä ja vittumainen ihminen, joka suoltaa näitä paska-aloituksia tänne solkenaan
Aika paljon useammin työssäkäynti kuin työttömät asuvat asunnossa, jossa on tilaa mm. isolle pakastimeen ja runsaasti kylmäsäilytystilaa. Mulla pieni pakastin (isompaan ei ole varaa eikä tilaakaan) on jo täynnä poimimiani mustikoita ja mehua taas ei ole mitään järkeä keittää, kun jääkaappiin mahtuisi muutama pullo. Ostan siis sitä kaupasta sitä mukaa kun kuluu, vaikka saisin marjoja ilmaiseksi. Usein varakkaammat ja etenkään omakotitaloasukkaat eivät tajua, että harvalla köyhällä on kylmäsäilytystilaa säilöä mitään enempää kuin ihan makupaloiksi, vaikka itse raaka-aineita saisikin ilmaiseksi.
ap, en vain usko. Jos olisit jättänyt tuon työssäkävyät tulivat innolla osan pois, olisin ehkä uskonut. Ei se jako mene koskaan noin tasan. Vain tyhmä luulee, että työssäkäyvät ovat ahkeria ja työttömät laiskoja. Tämä tilanne kun joskus kääntyy päälaelleen. Tyyli pysyy samana silti, kun ihmisen perusluonne ei muutu. En minä ole edelleenkään menossa miehen siskon marjapuskiin vaikka hän joka vuosi niitä tarjoaa, koska lapsuudenkodissanikn on eikä sieltä niitä kukaan muu poimi. Työssä tai työtön, tilanne on sama.
Kyllä marjoja saa muualtakin kun sinun pihaltasi! Ole melkoisen ylimeilinen (ystävä)
Mulla olisi oikea syy se, etten pidä mustaherukkamehusta, enkä oikein punaviinimarjastakaan. Mustaherukkaa laitan ehkä litran pakastimeen survoksena, mutta muuten se ei meillä kulu. Mustikkaa, lakkaa ja vadelmia olen poiminut omiin tarpeisiimme.
Kuka nyt mistäkin tykkää, ei se ole mikään kunnon naisen tai äidin mittari, kuinka paljon on säilönyt talvea varten..! Sitäpaitsi mehumaija-mehut eivät kovin terveellisiä ole, niinkuin ei kaupan mehutkaan. Paras janojuoma on vesi.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 14:14"]
Eihän ap tarjonnut niitä marjoja poimittavaksi vain työttömille tutuillensa. Pointtihan tuossa oli se, että vain työssä olevat tulivat niitä poimimaan.
Aika sattumaa, jos jokaisella työttömällä tutulla on jo pakkaset täynnä yms. "pätevät" syyt?
Ja kyllä vain nykyäänkin juodaan herukkamehua todella monissa perheissä sekä tehdään kiisseliä ja marjakeittoa. Helpompaahan on tietenkin ottaa se mehupullo sieltä kaupan hyllyltä . Lisäaineineen ja sokeria on enemmän kuin mehua.
[/quote]
no en minäkään menisi ap:lta mitään hakemaan, vaikka mieli tekisi, jos olisin työtön. Kyllä tuo asenne on tullut selväksi. Olin muutama vuosi sitten työtön ja välttelin ap:n kaltaisia kuin ruttoa. Ennemmin keräsin pulloja kuin marjoja tuollaiselta.