Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tungos Seinäjoen Vauhtiajoissa

lopetetaanlynkkaus
10.08.2020 |

Pekka Kuusisto paheksuu kovin sanoin Seinäjoen Vauhtiajojen tungosta ja sättii järjestäjiä vastuuttomuudesta.

https://www.rumba.fi/uutiset/suomalaismuusikko-jarkyttyi-viikonlopun-fe…

Somessa tuntuu olevan paljon samanmielisiä, Kuusiston peesissä haukutaan tapahtumanjärjestäjät ja yleisö lyttyyn.

Minun asia on vähän monitahoisempi. Itse en menisi tungokseen mutta en tuomitse ketään joka menee keikalle tai järjestää niitä. Tapahtumien järjestäminen on sallittu, jokainen voi arvioida riskit itse. En pidä siitä, että syytetään esim. yksittäistä teknikkoa, joka on hoitanut työnsä. Ei koko kesänä missään pienemmissäkään, epävirallisissa tapahtumissa ole pidetty turvavälejä. Mene mihin tahansa kuppilaan tai puistoon, tiivis on meno. Mutta koko vuoden valmisteltua tapahtumaa ei sitten saisi järjestää, miljoonatappioiden uhalla?

Jos tapahtumia ei saa järjestää, vaikka ei ole rajoituksia, niin eipä sillä ole juuri merkitystä, jos tulee uusia rajoituksia. Täytyy muistaa, että tällä hetkellä voimassa EI OLE mitään viranomaisen antamia rajoituksia.

Mielestäni jokaisen on syytä pohtia omia tekemisiään, rajojaan, vastuutaan ja tarkistaa omat toimintatapansa. Toisten syyttely ja kyttäys oli kuitenkin koronakevään ikävin asia, ja toivon, että syksyllä ei sama toistuisi. Lupaavalta ei näytä.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pekka Kuusisto voi toistaiseksi olla keikkailematta, kunnes korona saadaan nitistettyä.

Vierailija
2/17 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sä tajuat että tällaisella kuka järjesteäjä ehtii ensiksi ahnehtimaan on seurauksena vaan se, että koko ala on pakko laittaa jälleen säppiin.

Kuusisto on itse sairastanut koronan keväällä joten tietää mistä järkyttyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap sitä mieltä että järjestejällä ei ole mitään vastuuta mistään?

Vierailija
4/17 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apinat oli koolla.

Vierailija
5/17 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motoristit joutaa kadota tuolta seudulta. Ei tule ikävä.

Vierailija
6/17 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauhtiajoissa olisi riittänyt pelkät ratakilpailut, ei mitään musiikkia olisi tarvittu.

Itse olen käynyt lukemattomat kerrat vauhtiajoissa mutta en koskaan keikoilla, ainoastaan rata-autoilua katsomassa.

Vierailija
7/17 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiannettu

Vierailija
8/17 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjanmaalla on on totuttu että ympärillä on paljon tilaa.

Vierailija
9/17 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmiannettu

Mikä?

Vierailija
10/17 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP: Tälläkin hetkellä suuria yleisötapahtumia koskevat aluehallintovirastojen antamat ohjeet, jotka liittyvät hygieniaan, turvaväleihin, wc-tiloihin jne..

Voit käydä lukaisemassa asiasta täältä: http://www.avi.fi/web/avi/-/yleisotilaisuuksien-rajoituksia-lievennetaa…

Väitteesi kaikkien rajoitusten poistumisesta on perätön.

Vauhtiajojen promoottorin mukaan alueelle on otettu korkeintaan 5000 kävijää, eli yli 500 hengen yleisötapahtumia koskevat säännöt koskevat sitovasti, ei suosituksena, tätä tapahtumaa. Yleisömäärä käy ilmi täältä: http://www.vauhtiajot.fi/uutiset/JO-17.-SEINaJOEN-VAUHTIAJOT-JaRJESTETa…

Kuvasta päätellen väkeä on paljon, joten tapahtuma ei liene jäänyt niin vajaaksi, että olisi alitettu 500 henkilön raja.

Sitten tullaan siihen, mistä Kuusisto kirjoittaa. Vaikka ei tuijotettaisi sääntöjä, niin kun mietitään tekojen seurauksia, niin tässä Vauhtiajot on nyt päättänyt kääräistä kermat itselleen välittämättä rajoituksista. Välinpitämättömyyden seuraukset tulevat heijastumaan muihin myöhemmin.

Vierailija
11/17 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohjanmaalla on on totuttu että ympärillä on paljon tilaa.

Ei näytä pätevän Vauhtiajojen yleisömeressä seisoviin.

Vierailija
12/17 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuossa turvaväli on, kuten laki määrää. Se on noiden kahden yleisömassan välissä ja siihen järjestäjä varmasti vetoaakin, kun ilmoittaa että "Tapahtumajärjestäjät ovat tyytyväisiä, että koronan vuoksi tehdyt erityisjärjestelyt toimivat."

Olihan tuo jo etukäteen tiedossa mikä meno tulee olemaan. Kaikki muut festifaalit peruttiin, koska ei voida ylläpitää mitään erityisjärjestelyjä. Eriasia on vaan, että miksei kukaan puuttunut tuohon. Eikö kukaan valvo näitä asioita yhä edelleenkään? Lentokentillä ei kuulemma ole yhä vieläkään mitään ohjeistusta matkailijoille vaan kaikki tulevat ja menevät miten tahtovat riippumatta mistä maista tulevat.

Miksi ihmeessä koko Suomi pidettiin pitkän aikaa suljettuna, jos se kaikki valuu nyt hukkaan? Niin paljon rahaa valui kankkulan kaivoon ihan turhaan.

Kenties Ruotsi sittenkin onnistui tässäkin asiassa paremmin.

Vierailija
13/17 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole sitä mieltä ettei järjestäjällä ole mitään vastuuta. Tottakai on. Mutta tällä hetkellä mikään laki tai rajoitus ei kiellä massatapahtumia. Jos yleisö on valmis niihin tulemaan, mielestäni niitä pitää voida järjestää, tai sitten tapahtumat tulee AVIn määräyksellä kieltää. Itse en menisi, mutta ei kaikkien tarvitse toimia kuten minä toimisin.

Minä toivoisin, että sheimaaminen ja somelynkkaaminen loppuisi.

ap

Vierailija
14/17 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli kuvaa Oulun festareilta, jossa katsojilla oli toisiin ainakin 5m turvaväli. Tätä Seinäjoen touhua sen sijaan saakin kauhistella.

Vierailija
15/17 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole sitä mieltä ettei järjestäjällä ole mitään vastuuta. Tottakai on. Mutta tällä hetkellä mikään laki tai rajoitus ei kiellä massatapahtumia. Jos yleisö on valmis niihin tulemaan, mielestäni niitä pitää voida järjestää, tai sitten tapahtumat tulee AVIn määräyksellä kieltää. Itse en menisi, mutta ei kaikkien tarvitse toimia kuten minä toimisin.

Minä toivoisin, että sheimaaminen ja somelynkkaaminen loppuisi.

ap

Puhuisin sheimaamisesta ja lynkkaamisesta yksityishenkilön kohdalla. Kun taas puhutaan ammattimaisesta tapahtumajärjestäjästä ja pandemiatilanteesta, niin asiasta lienee oikeus keskustella.

Miten toimivia nuo yleistötilaisuuksien rajoitukset ovat, jos ne tarkoittavat käytännössä sitä, että on yleisöllä on edelleen mahdollisuus tungeksia kiinni toisissaan? Jos n. 5000 henkilön tapahtumassa on lavan edusta jaettu kahteen alueeseen, niin miten hyvin se toteuttaa ajatusta siitä, että mahdollisen koronavirustartuttajan altistamaksi jäävä ihmisjoukko on kohtuullisen kokoinen? Käytännössä, koska jokaisen lohkossa olleen jokaista liikettä ei voida selvittää, ainoa mahdollisuus on todeta, että altistuneiksi määritellään kaikki n. 2500 henkilöä.

Vierailija
16/17 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai kukaan nyt mitään yksittäistä teknikkoa olekaan syyttämässä. Ei järjestäjä ole sama kuin henkilökunta. Joku tuosta joka tapauksessa on vastuussa. Jos kerrotaan, että on noudatettu turvatoimia, pitäisi siihen myös sitoutua. 

Vierailija
17/17 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kai kukaan nyt mitään yksittäistä teknikkoa olekaan syyttämässä. Ei järjestäjä ole sama kuin henkilökunta. Joku tuosta joka tapauksessa on vastuussa. Jos kerrotaan, että on noudatettu turvatoimia, pitäisi siihen myös sitoutua. 

Juuri niin! Tuolla oli tehty puitteet hyväksi, mutta turvatoimia ei noudatettu eikä niitä valvottu. Lavan eteen oli tarkoituksella jätetty suuri alue mihin kaikki ihmiset mahtui. Nehän oli aidoilla siihen karsinoitu tarkoituksellisesti.

Heidän omista kuvista näkee, ettei pöytien ääressä istu kuin kourallinen ihmisiä, kaikki muut ovat lavan edessä.

Tahallaan on saatettu laittaa korona leviämään yhden ihmisen ahneuden takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan