Asuminen Ranskassa?
Mahdollisuus muuttaa. Mikä Ranskassa, Pariisissa, paremmin kuin Suomessa? Käsittääkseni terv.huolto ainakin. Muuta?
Kommentit (5)
Minäkin harkitsisin :) Upea tilaisuus!
Itse asuin Pariisin lähistöllä nelisen vuotta. Terveydenhuolto toimii oman kokemukseni mukaan Suomessa paremmin, mutta tietenkin riippuu siitä minkälaisia lääkäreitä ym. henkilökuntaa sattuu kohtaamaan. Ranskassa ihmiset ovat yleisesti ottaen kohteliaita ja hyvin käyttäytyviä, eivät öykkäröi ja oksentele räkäkännissä. Sitä on täällä Suomessa ikävä. Ja tietenkin Pariisi on kaunis kaupunki ja nähtävää riittää. Ruoka on hieman halvempaa ja esim. leffaliput. Työmahdollisuuksia enemmän (tosin palkat matalammat kuin Suomessa, ainakin minun ja mieheni aloilla). Siinä nyt mitä tulee ensimmäisenä mieleen.
Mitä väliä, jo pelkän kokemuksen vuoksi kannattaa! :)
Arki Pariisissa voi olla tosi kuluttavaa. Työpäivät ovat ainakin minulle tutuilla aloilla huomattavasti pidempiä kuin Suomessa, työmatkaan saattaa helposti vierähtää tunti suuntaansa. Ylipäänsä etäisyydet ovat yllättävän pitkiä - työviikolla tulee harvemmin kovasti puuhasteltua mitään ylimääräistä. Kaikkea on tarjolla, mutta toisaalta kaikkialle riittää myös menijöitä. Kaikkialla on siis ruuhkaa ja jonoja. Ihmiset ovat stressaantuneita.
Ai niin, piti kertoa mikä on paremmin. :D No periaatteessa Pariisissa kaikki on mahdollista yötä päivää. Tykkään myös ranskalaisesta elämänasenteesta, siitä että kaikki on lopulta neuvoteltavissa, että elämä on vähän latinotyyliin hieman arvaamatonta. Eipä käy yksitoikkoiseksi. :) Pidän myös sukupuolten välisestä flirttihenkisestä jännitteestä, jota on selvästi enemmän ilmassa kuin Suomessa. Ei siis niin, että elämä olisi yhtä iskemistä, vaan ihmisillä on pilkettä silmässä, flirttailu on kohteliaisuutta.
Työtarjous,harkitsen..